Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-27@12:36:08 GMT

رصد خانه اّب در قزوین راه اندازی می شود

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۳۲۹۵۹

رصد خانه اّب در قزوین راه اندازی می شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: با راه اندازی رصد خانه آب در استان و اتصال همه چاهها به سامانه، وضعیت کانالها، رودخانه ها و ایستگاههای هواشناسی به صورت آنلاین رصد و ارزیابی می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ جلسه کارگروه سازگاری با کم آبی استان سه شنبه شب به صورت ویدئو کنفرانس با مسئولان وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و محیط زیست کشور در سالن استانداری قزوین برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این جلسه که علی فرخزاد معاون عمرانی استانداری، یدالله ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای، فاطمه خمسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی، مهدی خانی مدیرکل مدیرت بحران، مدیرکل محیط زیست استان هم حضور داشتند پیشنهادات استان برای تامین نیاز آبی استان در طرح های توسعه مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت.

یدالله ملکی در این نشست با ارائه گزارشی از وضعیت منابع آبی و اقدامات انجام شده برای بهبود مصرف آب اظهارداشت: در راستای سازگاری با کم آبی اقدامات موثری در استان انجام شده و با اجرای طرح تعادل بخشی، مطالعه راه اندازی تشکل آب بران هم صورت گرفته است.

وی بیان کرد: بیش از 50 درصد چاههای کشاورزی استان قزوین به کنتور هوشمند مجهز شده و با بستن چاههای غیر مجاز زمینه 244 میلیون مترمکعب صرفه جویی آب فراهم شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین یادآورشد: با کنترل اضافه برداشت 1752 حلقه چاه زمینه 277 میلیون مترمکعب ضرفه جویی فراهم شده و با توقف برداشت 899 فقره چاه غیر مجاز، کنترل مصرف با اصلاح خطوط هم انجام شده است.

وی بیان کرد: با راه اندازی رصد خانه آب در استان تا پایان امسال وضعیت کانالها، رودخانه ها و ایستگاه های هواشناسی به صورت دقیق و مستمر رصد و ارزیابی می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت: در اجرای طرح داناب بیش از 50 هزار دانش آموز مقطع متوسطه اول تحت پوشش قرار گرفتند و روابط عمومی این شرکت نیز در راستای اطلاع رسانی مناسب مقام سوم کشور را کسب کرد.

ملکی اضافه کرد: مرمت و بازسازی 60 هزار هکتار کانال کشاورزی و تامین آب مورد نیاز دو واحد بزرگ صنعتی از پساب از دیگر اقدامات برای بهینه سازی مصرف و سازگاری با شرایط کم آبی بوده است.

وی اظهارداشت: در سازمان جهاد کشاورزی هم 16 هزار هکتار کشاورزی حفاظتی اجرا شده و کشت علوفه کم آب بر، جایگزین کردن کشت ارقام زودرس، کشت حبوبات پاییزه به جای بهاره، کشت نشایی به جای بذری، کاهش کشت ذرت و گوجه فرنگی و تولید بذر اصلاح شده در دستور کار بوده است.

ملکی گفت: توسعه آبیاری نوین، اعطای تسهیلات کم بهره، داربستی کردن باغات انگور، توسعه کشت گلخانه ای، جایگزینی کشت پسته به جای سایر محصولات از دیگر اقدامات انجام شده در جهاد کشاورزی استان است.

وی اضافه کرد: در شهرداری ها هم با اجرای طرح آب خام با بهره گیری از 14 حلقه چاه که 98 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و نیز اجرای آبیاری تحت فشار در سطح 30 هکتار فضای سبز، توسعه گونه های گیاهی کم آب بر، فرهنگ سازی مصرف آّب و بهسازی چاههای جذبی هم انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین یادآورشد: در دشت قزوین می بایست 532 میلیون مترمکعب مصرف آب کاهش یابد که در این راستا تعیین تکلیف چاههای فرم 5 در دستور کار قرار دارد و با بستن 305 حلقه چاههای فرم 5 در سال گذشته و تداوم آن در سال جاری بیش از 20 میلیون مترمکعب صرفه جویی خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: همچنین در برنامه بعدی تعداد 1188 حلقه چاه فرم یک شناسایی شده که با مسدود شدن آنها 126 میلیون مترمکعب صرفه جویی و با نصب کنتورهای هوشمند نیز 50 میلیون مترمکعب صرفه جویی خواهد شد.

ملکی گفت: همچنین با اصلاح پروانه چاهها در 1276 مورد بیش از 67 میلیون مترمکعب صرفه جویی خواهد شد و برنامه بعدی ما نیز تامین آب 13 هزار و 600 هکتار باغات تحت پوشش چاههای فرم یک است که این باغات حدود 46 میلیون مترمکعب آب لازم دارد که در صورت 10 درصد صرفه جویی می توانیم این نیاز را تامین کنیم.

وی اظهارداشت: در صورت موافقت با تعیین تکلیف پساب صنعتی و هدایت آن به دشت الله آباد می توانیم این کانون ریزگرد را کنترل و احیا کرده و از آلودگی های زیست محیطی جلوگیری کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین تصریح کرد: در پایان برنامه های پیش بیی شده می توانیم 325 میلیون مترمکعب صرفه جویی کنیم و در صورت موافقت مسئولان کشور آمادگی داریم از محل صرفه جویی میزان 5 میلیون مترمکعب از سد نهب را برای تامین آب شهرک گلخانه ای نودهک اختصاص دهیم.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین میلیون مترمکعب صرفه جویی جهاد کشاورزی راه اندازی انجام شده حلقه چاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۳۲۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح هفتمین خانه هلال شهرستان دنا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، بخشدار پاتاوه در آیین افتتاح خانه هلال روستای تمنک از حمایت و همکاری مردم، شورا و دهیار روستا برای کمک به راه اندازی خانه هلال قدردانی کرد و گفت: خانه هلال شعبه‌ای کوچک از هلال احمر در ادارات، نهادها، شرکت‌ها و مناطق شهری و روستایی به شمار می‌رود که نقش مهمی در مدیریت بحران دارند.
شهرام صفادوست افزود: راه‌اندازی خانه‌های هلال گام مهمی در راستای ترویج اهداف انسان دوستانه هلال‌احمر به منظور آگاه‌سازی جامعه از مخاطرات و روش‌های مقابله با آن است.
امام جمعه پاتاوه هم در این آئین گفت: خانه های هلال محله محور و اجتماع محور و با هدف آموزش به روستائیان راه اندازی شده است.
حجت السلام سیادت افزود: یکی از نقش های مهم خانه های هلال در مناطق روستایی هنگام وقوع حوادث دیده بانی، اطلاع رسانی و ارزیابی دقیق خسارت های ناشی از حادثه و گزارش آن به هلال احمر است که باید این مهم در این بخش پیگیری و آموزش داده شود.
سرپرست جمعیت هلال احمر شهرستان دنا هم گفت:۷ خانه هلال در شهرستان دنا فعال وجود دارد که در حال خدمت رسانی به مردم است.
چراغ سحر با بیان اینکه ترویج فرهنگ داوطلبی از دیگر برنامه‌های خانه‌های هلال است افزود: خانه های هلال در زمان بحران نقش مهمی برای امدادرسانی در روستاها ایفا می کنند.
وی ادامه داد: در فاصله رسیدن گروههای امدادی به صحنه حادثه، تنها افرادی که می توانند با تجهیزات و ابزارهای خود، پاسخ اضطراری به حادثه را به عنوان دیده بانی داشته باشند، اهالی خود روستا هستند و خانه های هلال آموزش استفاده از ابزارها هنگام حوادث و بحران ها را به اهالی روستاها ارائه می دهد.

دیگر خبرها

  • صرفه جویی ۸۰۰ هزار متر مکعب آب با انجام اقدامات حفاظتی در بافق و بهاباد 
  • صرفه جویی آب در شهرستان بافق و بهاباد
  • افتتاح هفتمین خانه هلال شهرستان دنا
  • احداث و راه اندازی ۳۹۰۰ مترمکعب تصفیه خانه پساب در غرب تهران
  • افتتاح و راه‌اندازی ۳ خانه بهداشت در میناب
  • راه‌اندازی ۴ نیروگاه خورشیدی در سال جدید
  • صرفه جویی ۲/۵ میلیارد تومانی نیروگاه رامین اهواز با بازسازی دستگاه جت پرشر دیزل
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی
  • خودرو ، جایزه صرفه جویی در مصرف برق
  • تأمین آب آشامیدنی قشم با یارانه میلیاری/ صرفه‌جویی کنید