Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-01@06:45:36 GMT

چرا برخی از گران نشدن اینترنت ناراضی هستند؟!

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۳۳۱۶۰

چرا برخی از گران نشدن اینترنت ناراضی هستند؟!

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، وزارت ارتباطات چند سالی است سعی کرده با تعامل اپراتورها، تعرفه اینترنت را برای دسترسی مردم به این زیرساخت حیاتی، متعادل نگه دارد؛ اما گویا ارزانی اینترنت به مذاق برخی، خوش نیامده و در اعتراضی عجیب می‌گویند که چرا اینترنت، گران نشده است.

سال گذشته «محمد جواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات در یکی از سخنرانی‌های خود گفت: «قطع اینترنت مانند قطع کردن هوا است و نباید در گفتن آن لکنت زبان داشت».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اغلب مردم و مسئولین نیز در این خصوص اتفاق نظر دارند که امروزه، اینترنت به زیرساخت حیاتی کشور تبدیل شده و برای شهروندان به مثابه «هوا» است.

از زمانی که آذری جهرمی در وزارت ارتباطات مشغول به کار شده، بارها اعلام کرده است که گرانی بسته‌های اینترنت باعث حذف این کالای ضروری از سبد خرید مردم خواهد شد و نباید این اتفاق رخ دهد.

برای طبقه مرفه جامعه، خرید اینترنت با هر قیمتی ممکن است، اما گرانی اینترنت بیش از پیش اقشار ضعیفی که برای کسب و کار و آموزش خود به این بستر نیاز دارند را نشانه می‌رود. پیش از شیوع کرونا شاید برای دانش‌آموزی که در روستا زندگی می‌کرد، بود و نبود بستر اینترنت و دستگاه موبایل و تبلت اهمیت حیاتی نداشت. گلایه‌ آنها بیشتر در حوزه سرگرمی بود، اما نیازشان در مسائل حیاتی خیلی وابسته به اینترنت نبود.  

برای دانش‌آموزی که در روستا زندگی می‌کرد، حضور در کلاس درس، مساوی بود با آموزش و تحصیل،  اما شیوع کرونا زندگی ساده او را نیز تحت تاثیر خود قرار داد.

تا قبل از بهمن سال گذشته، دورکاری جزو گزینه‌های هیچ نهاد و اداره‌ای نبود. اما ویروس کرونا که آمد و همه‌گیر شد، ارائه بسیاری از خدمات بر بستر دولت الکترونیک شکل گرفت و همین مساله نیاز به اینترنت را در تمام نقاط کشور، به ویژه روستاها را چند برابر قبل کرد.  

خرید و فروش اینترنتی، با خبر شدن از اطلاعیه‌ها و دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا، تست سلامت، دورکاری، خرید سیم‌کارت، اعطای وام، سهام عدالت، کمک هزینه معیشتی، دریافت کد بورسی، ثبت‌نام در سجام، کارهای بانکی و اغلب روزمرگی‌های زندگی مردم کشورمان نزدیک به یک سال است که به بستری گره خورده به نام «اینترنت». بستری که گران نشدن و سهولت دسترسی به آن باید جزو چالش‌های اصلی باشد.

چرا دولت مقابل گرانی اینترنت ایستاد؟

در شرایطی که مقابله با شیوع کرونا، به روش‌های گوناگون از طریق اینترنت تسهیل شده است، امروز رئیس سازمان فضای مجازی بسیج امروز در گفت‌وگویی به دولت انتقاد کرد» چرا جلوی گران شدن اینترنت را گرفته است؟ او اعلام کرده دولت چرا فقط جلوی این مسئله ایستادگی کرده است و به گرانی‌های دیگر کاری ندارد؟»

اکنون به دلایل مختلف، گرانی و مشکلاتی در تامین برخی کالاهای ضروری در کشور به و جود آمده است، هر بخش دولت متولی ساماندهی به امور خود است.

وزارتخانه ارتباطات نیز وظیفه دارد زیرساخت ارتباطی کشور را به نحوی ساماندهی کند که اولا مردم بدون مشکل کار، تحصیل، آموزش، خرید، حمل و نقل، برگزاری جلسات و موارد دیگر که نیاز به بستر اینترنت دارد را از طریق فضای مجازی انجام دهند، دوم این‌که برای دسترسی به این فضا، هزینه زیادی به آن‌ها تحمیل نشود. وزارت ارتباطات با ایستادگی در برابر گرانی اینترنت، در این مدت به وظیفه حاکمیتی خود عمل کند.  

جدال یک ماهه دولت با اپراتورها

تیرماه امسال، در اوج شیوع کرونا اپراتورهای همراه تصمیم گرفتند اینترنت را گران کنند. بسته‌های اقتصادی و مهمی که برای مردم به صرفه بود حذف شدند و بسته‌های کم حجم و گران‌تر جای آن را گرفتند. این رویه‌ای که اپراتورها در پیش گرفتند، با قوانین سازمان تنظیم مقررات در تضاد بود.

اخطارها برای برگرداندن تعرفه‌ها ابتدا به شکل دوستانه آغاز شد و در نهایت کار به جایی رسید که سازمان حمایت از مصرف کننده نیز به این مسئله ورود کردند. وزیر ارتباطات و معاون او در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تقریبا نزدیک به یک ماه هر روز این مسئله را پیگیری کردند تا در نهایت اغلب تعرفه‌ها به قیمت سابق خود بازگشت و برخی از بسته‌ها تا ۱۵ درصد با افزایش تعرفه مواجه شدند.

وزیر ارتباطات در پاسخ به صاحبان اپراتورها که اعتقاد داشتند، چرا در حالی که همه چیز با افزایش قیمت رو به رو شده، ما نباید بسته‌ها را گران کنیم گفت: حرف اپراتورها این است که همه چیز گران شده و ما هم باید گران کنیم. ما می‌گوییم این صحبت منطق ندارد چرا که امروز تعداد کاربران اپراتورها و ترافیکی که دارند، نسبت به دو سال قبل چند برابر شده‌ و آن‌ها می‌توانند از عهده هزینه‌های خود بربیایند.

پایان دادن به این چالش و اعتراضات مردمی که چاره‌ای جز استفاده از اینترنت برای پیشبرد کسب و کار، تامین مایحتاج، آموزش و تحصیل خود نداشتند، پر تنش و سخت بود اما در نهایت به انجام رسید. وزیر ارتباطات و معاونان او برای گران نشدن چیزی که مردم  برای سلامتشان بیش از هر چیز دیگری به آن نیاز دارند، تلاش کردند.

اینترنت رایگان برای مردم

انتقاد رئیس سازمان فضای مجازی بسیج به چرایی گران نشدن اینترنت از سوی دولت در حالی مطرح شد که وزارت ارتباطات نه تنها در برابر گرانی ایستاده، بلکه به دفعات برای معلمان، پرستاران، پزشکان، خبرنگاران و شهروندان عادی اینترنت رایگان در نظر گرفته است.

سال گذشته زمانی که اخبار مربوط به شیوع کرونا در کشور منتشر شد، وزارت ارتباطات و دولت در اولین قدم برای این‌که مردم را در خانه نگه دارند ۱۰۰ گیگ اینترنت ثابت رایگان در اختیار آن‌ها قرار دادند. با این روش دوران قرنطینه، دورکاری و آموزش مجازی کلید خورد و پیش رفت.

در اختیار قرار دادن اینترنت برای معلمان، دانش‌آموزان، اساتید دانشگاه، دانشجویان در چند نوبت مختلف، رایگان کردن ترافیک شبکه دانش‌آموزی شاد و سایت‌های مربوط به آموزش دانشگاه‌ها از جمله اقداماتی بود که به از سوی دولت صورت گرفت تا قرنطینه از نظر مالی و کاری به مردم فشار زیادی وارد نکند. ماجرا صرفا به در اختیار قرار دادن اینترنت نیز ختم نشد، سازمان فناوری با طرح‌های مالی و غیرمالی که برای کسب و کارهای مجازی در نظر گرفت توانست از تعطیلی و بیکاری نیروهای آن‌ها جلوگیری کند.

همه با هم برای عدالت اجتماعی

بر اساس ماده ۶۹ قانون ششم توسعه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با رعایت مصوبات شورای عالی فضای مجازی مکلف است با همکاری وزارت آموزش و پرورش تا پایان سال دوم اجرای قانون برنامه هوشمندسازی مدارس، امکان دسترسی الکترونیکی (سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و محتوا) به کتب درسی، کمک آموزشی، رفع اشکال، آموزش و مشاوره تحصیلی، بازی رایانه‌ای آموزشی، استعداد سنجی، آموزش مهارت‌های حرفه‌ای و مهارت‌های فنی و اجتماعی را به صورت رایگان برای کلیه دانش آموزان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، روستاها و حاشیه شهرهای بزرگ فراهم کند.

در این ماده قانونی آمده است، دولت برای تامین هزینه‌های این ماده می‌تواند از مشارکت بخش غیر دولتی استفاده کند. این هزینه‌ها به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیانی تلقی می‌شود. ایستادگی دولت برای جلوگیری از گران شدن اینترنت، تنها به این دلیل است که عدالت اجتماعی را برای تمام مردم کشور، حتی آن‌هایی که در دورترین نقطه کشور مستقر هستند را برقرار کند.

تا قبل از شیوع کرونا شاید کمتر نهادی به شکل جدی به فکر آماده‌سازی بستر مناسب برای آموزش مجازی بود، اما وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از قبل از شیوع کرونا نیز قدم‌هایی برای این کار برداشته بود. قدم‌هایی که با شیوع کرونا سرعت گرفت و در نهایت باعث شد امروز بیش از ۷۶ هزار مدرسه روستایی و شهری به شبکه ملی اطلاعات و به ویژه به «شبکه ملی هوشمندسازی مدارس دانا» متصل شوند؛ شبکه‌ای که اوایل مهرماه با حضور رئیس جمهوری و وزیر ارتباطات افتتاح شد.

شبکه خاص برای آموزش دانش آموزان

 ماده ۶۷ قانون برنامه ششم توسعه، وزارت ارتباطات و فناری اطلاعات را مکلف کرده تا برای توسعه زیرساخت‌های خدمات الکترونیکی در مناطق محروم و روستایی سرمایه‌گذاری کند. به گونه‌ای که امکان ارائه حداقل چهار خدمت الکترونیکی اصل دولت (سلامت، آموزش، کشاورزی و بانکی) در ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور امکان‌پذیر باشد. اکنون و در سال سوم برنامه، ۷۸ درصد اتصال محقق شده و تنها ۲ درصد باقی مانده است.

در سال ۹۴ بیش از ۱۰ هزار روستا به شبکه ملی متصل شد، سال ۹۵ اتصال ۱۹ هزار روستا انجام شد و این روند ادامه داشت تا الان که بیش از ۳۲ هزار روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند. بر اساس آخرین آماری که وجود دارد تعداد مدارس روستایی دارای اطلاعات ۲۶ هزار و ۲۳۷ مدرسه است که از این بین ۲۳ هزار مدرسه امکان دسترسی به شبکه ملی اطلاعات را دارا هستند.

در همین مدت بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که میان دو وزارت‌خانه ارتباطات و آموزش و پرورش به امضا رسید، بیش از ۷۶ هزار مدرسه شهری و روستایی در سراسر کشور با آغاز سال تحصیلی به شبکه ملی هوشمندسازی مدارس دانا متصل شدند.

دانش‌آموزان برای اتصال به این شبکه‌ هوشمند با توجه به شرایط تحصیلی‌شان از اینترنت رایگان استفاده می‌کنند و تلاش شده که در این بین کمترین هزینه را پرداخت کنند تا به همین واسطه، آموزش مجازی برای همه در دسترس باشد و کسی به دلیل مشکلات مالی از تحصیل جا نماند.  

اخبار مرتبط هشدار یک استاد ارتباطات به مجلس: شکست‌های ممنوعیت ویدئو و ماهواره را در اینترنت تجربه نکنید معصومه ابتکار: زور روحانی به تندروها نمی‌چربد/ آنها در پی تحت فشار قرار دادن آذری جهرمی بودند که کل اینترنت را ببندد اینترنت لب جاده در دسترس است!/ برگزاری کلاس مجازی دانش‌آموزان کنار جاده اتصال تمام مدارس کشور به اینترنت دلایل و نشانه های عجیب اعتیاد به پورنوگرافی از زبان یک کارشناس روحانی: تا دیروقت بیدار هستند!/ اینترنت شبانه بسیار مشکل زاست! پاسخ وزارت ارتباطات به ادعای یک نماینده مجلس در مورد قیمت اینترنت ایران نظر وزیر ارتباطات در مورد قطع اینترنت: اگر عقل در جامعه غالب باشد، اینترنت قطع نخواهد شد خبر وزیر ارتباطات در مورد اینترنت رایگان برای دانشجویان «اینترنت هدیه دانش‌آموزی»؛ شگردی جدید برای کلاهبرداران

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت نقل و انتقالات لیگ برتر ویروس کرونا اینترنت شبکه های اجتماعی وزارت ارتباطات قیمت اینترنت محمد جواد آذری جهرمی گرانی اینترنت قیمت بسته های اینترنتی قیمت بسته های اینترنت قیمت اینترنت در ایران سهام عدالت نقل و انتقالات لیگ برتر ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی وزیر ارتباطات وزارت ارتباطات اینترنت رایگان دانش آموزان شبکه ملی دانش آموزی شیوع کرونا فضای مجازی گران نشدن قرار دادن هزینه ها بسته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۳۳۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اینترنت کوانتومی و دسترسی رادیویی در دستور کار معاونت علمی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، سید محمد کرباسی در خصوص مأموریت‌های ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری اظهار داشت: رصد فناوری و شناسایی زیست‌بوم، فرهنگ‌سازی و ترویج سواد فناوری، حمایت از نخبگان پژوهشگر و سرآمدان فناور، توسعه فناوری‌های اولویت‌دار و نوظهور و تجاری‌سازی و بازاریابی از جمله ماموریت هایی است که این ستاد در دستور کار خود دارد.

وی همچنین، توسعه منابع انسانی، توسعه فرهنگ بومی‌سازی شبکه ملی اطلاعات، توسعه اتصال‌پذیری با اولویت هوشمندسازی صنایع و تقویت زیرساخت امنیت سایبری شبکه و صنعتی را از اهداف راهبردی این ستاد برشمرد.

به گفته او، دانشگاهیان و پژوهشگران، هسته‌های فناور و شرکت‌های نوپا، صنایع، سازمان‌ها و نهادهای دولتی، عموم افراد جامعه از مخاطبان این ستاد محسوب می شوند.

کرباسی در ادامه در تبیین فعالیت‌های ستاد گفت: ستاد توسعه فناوری های اتصال پذیری و ارتباطات در سال گذشته اقدام به انتشار هفت فراخوان کرد که از آن جمله می توان به فراخوان حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی (یکی با پژوهشگاه ارتباطات و یکی هم با همراه اول)، فراخوان پروژه‌های تحقیقاتی- طرح‌های پژوهشی و پسادکتری (بنیاد علم)، فراخوان حمایت از طرح‌های فناورانه (نوآفرین)، فراخوان حمایت از طرح‌های فناورانه در حوزه تجهیزات رادیویی (ترنج)، فراخوان مشترک با شرکت ایرانسل، فراخوان‌ حمایت از طرح‌های فناورانه و ... کرده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری های اتصال پذیری و ارتباطات همچنین به پروژه‌های پرچم‌دار این ستاد در سال گذشته هم اشاره کرد و گفت: این پروژه های پرچم دار بر محصولات مورد نیاز گلوگاهی کشور تمرکز دارند و هدف از طرح این پروژه ها را حل مشکلات کشور در بحث فناوری دانست.

وی در این راستا، پروژه اینترنت کوانتومی، فناوری دسترسی رادیویی باز(Open RAN) و Fablab IOT و FSO را از جمله این پروژه های پرچم دار برشمرد.

کرباسی در خصوص حمایت های ستاد هم گفت: ستاد در بحث تبصره ۱۸، ۷۲ طرح دریافت و ۱۱ طرح را به مبلغ ۲۷/۵ میلیارد تومان مورد حمایت قرار داده و خارج از تبصره ۱۸، ۱۸ طرح دریافت و ۱۴ طرح به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان مورد حمایت قرار گرفته اند.

به گفته او، در حوزه تجاری‌سازی و بازاریابی هم ستاد برنامه هایی را در دستور کار خود داشته است.

وی شرکت در گردهمایی شرکت‌های فناوری اطلاعات و نرم افزارهای رایانه‌ای در مشهد، شرکت در رویداد ملی نکست و امضا ۱۳ تفاهم نامه و توافق نامه را از جمله اقدامات صورت گرفته در این راستا عنوان کرد. همچنین، همکاری در تجهیز دو آزمایشگاه تخصصی در حوزه ۵G و IOT با همراه اول و شرکت ایرانسل از دیگر اقدامات این ستاد در سال ۱۴۰۲ است.

کرباسی خاطرنشان کرد: حدود ۳۳ میلیارد تومان از محل بودجه ستاد به تفکیک ۱۱ درصد به فرهنگ سازی و ترویج سواد فناوری، ۲۱ درصد حمایت از نخبگان و ۶۸ درصد توسعه فناوری و همچنین ۴۹ میلیارد تومان هم از نهادهای دیگر در قالب اعتبار مالیاتی و تفاهم‌نامه‌ها جذب شد که به تفکیک۱ درصد به فرهنگ سازی و ترویج سواد فناوری، ۳۷ درصد به حمایت از نخبگان و ۶۲ درصد به توسعه فناوری اختصاص پیدا کرده است.

وی در ادامه از تشکیل کارگروه‌هایی همچون اینترنت اشیا و هوشمندسازی، ارتباطات نسل جدید، ماهواره و سنجش از راه دور و امنیت سایبری به عنوان یکی از اقدامات این ستاد در سالی که گذشت یاد کرد.

بازدید از شرکت‌های دانش‌بنیان و آزمایشگاه‌های تخصصی در راستای رصد، شناسایی و ترویج امید در حوزه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات از دیگر برنامه‌هایی است که دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات به این آنها اشاره کرد و در این راستا، بازدید از آزمایشگاه تحقیقاتی و مرکز نوآوری و شرکت‌های دانش‎‌بنیان مستقر در دانشگاه علم و صنعت، مجموعه‌های شتاب‌دهنده و شرکت‌های دانش‌بنیان شهر اصفهان، هلدینگ گرین‌وب و کارخانه نوآوری خراسان رضوی و بررسی مسائل فناورانه بخش رادیویی نسل پنجم ارتباطی در نشستی با شرکت‌های دانش‌بنیان از دیگر اقدامات این ستاد برشمرد.

به گفته کرباسی، حضور ستاد در چهارمین رویداد هفته ایران دیجیتال، کنفرانس ظرفیت شبکه ملی اطلاعات ویژه توسعه هوشمندسازی، چهاردهمین نمایشگاه فناوری‌ نانو ۱۴۰۲ و بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی تلکام ۱۴۰۲ از دیگر فعالیت های نمایشگاهی ستاد توسعه فناوری‌های اتصال پذیری و ارتباطات است.

وی ادامه داد: برگزاری سه دوره رویداد کاشتن برای آینده با عناوین «دنیای شگفت‌انگیز ارتباطات از ژرفای کوانتوم تا ماورای ماهواره‌ها»، «اتصال‌پذیری، ارتباطات و هوش مصنوعی» و «ایران هوشمند و متصل» و حمایت‌های مالی از نهادها و دانشجویان با موضوعاتی همچون نخستین هکاتون همراه اول ۵G ، دومین هکاتون همراه اول IOT، دوم هکاتون ۵G ، برگزاری اولین دوره ASMMasters و مسابقه طراحی و ساخت ماهواره‌های مکعبی Qsat (کیوست) و برگزاری دو دوره‌ آموزشی «امنیت سایبری» و «آشنایی‌ با فناوری‌های نوظهور و مشاغل آینده با عنوان اتصال‌پذیری و ارتباطات نسل جدید» از دیگر رویدادها و مسابقات و دوره های آموزشی است که این ستاد در سال گذشته به انجام رسانده است.

کد خبر 6093094 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • اینترنت کوانتومی و توسعه فناوری دسترسی رادیویی باز؛ پروژه‌های پرچمدار ستاد اتصال‌پذیری
  • (ویدیو) امکان تماس تصویری بدون نیاز به اینترنت در ایران!
  • اگر دولت و قضات، مردم را ناراضی کنند، باید فاتحه را بخوانیم/ جلب نظر مردم لازم است (فیلم)
  • اینترنت ۴G نوکیا به ماه می‌رود
  • اینترنت کوانتومی و فناوری دسترسی رادیویی باز در کشور توسعه می‌یابد
  • اینترنت کوانتومی و فناوری دسترسی رادیویی باز در کشور توسعه خواهد یافت
  • اینترنت کوانتومی و دسترسی رادیویی در دستور کار معاونت علمی
  • اینترنت 4G نوکیا به ماه می‌رود
  • اینترنت ۴G نوکیا به ماه می رود
  • ۲۳ کیلومتر شبکه فیبر نوری منازل در پلدختر اجرا شد