Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-28@11:48:02 GMT

در سال ۹۹ رکورد کاهش تولدها در ایران ثبت خواهد شد! + ویدئو

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۳۳۷۶۰

در سال ۹۹ رکورد کاهش تولدها در ایران ثبت خواهد شد! + ویدئو

‍‍‍‍‍‍

یک پژوهشگر جمعیت گفت: اگر تحولات جمعیت را از زاویه کرونا نگاه کنیم، می‌توانیم این تحولات را به دو بخش پیش و پس از کرونا تقسیم کنیم؛ پیش‌بینی من این است که در سال ۹۹ رکورد کاهش تولدها در ایران ثبت خواهد شد! - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ دکتر صالح قاسمی درباره  خطر پدیده "سالمندان سرراهی" اظهار کرد: سرعت بالای سالمندی در کشور غیراز پیامد‌هایی که در حوزه اقتصاد، بهداشت و درمان، اجتماع و خانواده و سیاسی دفاعی خواهد داشت، در حوزه پدیده‌های اجتماعی باید منتظر پدیده‌هایی باشیم که اصلا با فرهنگ اصیل ایرانی ــ اسلامی ما سازگار نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: اگر تا دو، سه دهه گذشته بعضاً می‌شنیدیم که "کودک سرراهی" داریم البته از دو، سه دهه گذشته با فقر کودک مواجه بوده‌ایم اما تا دو، سه دهه آینده با نسلی از سالمندان روبه‌رو خواهیم بود که نه حمایت اجتماعی دارند و نه حمایت خانوادگی!

این پژوهشگر جمعیتی خاطرنشان کرد: این سالمندان، رها شده خواهند بود! من برای آن تعبیر سالمندان سرراهی را به کار می‌برم!  با وجود این پیامدها در حال حاضر در این حوزه کوتاهی اتفاق می‌افتد؛ به نظر من این دیگر توجیه ندارد که بدنه مدیریتی و نظام برنامه‌ریزی ما در دو سه دهه آینده از سالمندی غافلگیر شوند زیرا در حال حاضر این خطر هشدار داده شده است.

وی با اشاره به فرزندآوری و وضعیت ناپایدار خانواده‌ها در دوران کرونا اضافه کرد: باید برای یک سالمندی فعال برنامه‌ریزی کنیم ضمن این در کنار آن مشوق‌هایی به خانواده‌ها داده شود تا افت شدید میزان زاد و ولد و فرزند‌آوری جبران شود؛ کرونا معادلات ما را به هم ریخته به‌طوری که اگر تحولات جمعیت را از زاویه کرونا نگاه کنیم، می‌توانیم این تحولات را به دو بخش پیش و پس از کرونا تقسیم کنیم.

قاسمی تصریح کرد: پیش‌بینی من این است که در سال 99 رکود کاهش تولدها در ایران ثبت خواهد شد! اما بالاخره اگر ما یک نگاه راهبردی در کشور داشته باشیم نظام برنامه‌ریزی نباید مبتنی بر روزمرگی باشد و لازمه آن، این است که از تجارب دیگر کشورهای دنیا استفاده کنیم.

وی افزود: در حوزه جمعیت، دنیا بر روی دو موضوع تمرکز ویژه‌ای کرده که یکی حمایت اقتصادی از زوج‌ها برای فرزندآوری است؛ معافیت مالیاتی، هدیه تولد، و مرخصی‌ها و در کل مشوق‌های انگیزه‌دهنده از این قبیل هستند و مصادیق آن در کشورهای مختلف جهان به وفور یافت می‌شود؛ ما می‌توانیم این مشوق‌ها را بومی‌سازی کرده و از آن استفاده کنیم.

نویسنده مجموعه کتاب "جنگ جهانی جمعیت" متذکر شد: راهکار دوم این است که برای فرزند‌آوری، فرهنگ‌سازی کرده و آن را به یک ارزش اجتماعی تبدیل کنیم؛ اگر یک خانم استاد دانشگاه در یکی از دانشگاه‌های معتبر دنیا با کودکانش وارد کلاس شود، نه تنها ضد ارزش نیست بلکه ارزشمند است و از طرف دانشجو و شبکه آموزش از او حمایت می‌شود؛ اما فارغ از مشکلات اقتصادی تصور کنید در حال حاضر در کشور ما این اتفاق بیفتد! حتماً برای این استاد دانشگا،ه حاشیه‌هایی ایجاد می‌شود، این به معنی فاصله گرفتن از فرزنددوستی است؛ این دو راهبرد در بسیاری از کشورهای دنیا پاسخ گرفتند و ما هم می‌توانیم از آنها استفاده کنیم.

وقتی قانون "کودوموتیت" به کمک حل بحران جمعیت ژاپن آمد!چه سازمان‌های بین‌المللی برای "کاهش جمعیت" کشورهای مسلمان تلاش می‌کنند؟!کاهش "نرخ باروری" جمعیت کشور به 1.6 فرزند!سریال‌های تلویزیون باید پیوست جمعیتی داشته باشند/ چرا خانواده موفق را تک‌فرزند یا بی‌فرزند نشان می‌دهیم؟

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سالمندان کاهش جمعیت سالمندان کاهش جمعیت سه دهه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۳۳۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد

غلامرضا زارعی مدیر دفتر اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: بر اساس ماده ۲۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است طبق معرفی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همکاری برخی نهاد‌ها به مادران باردار، شیرده و دارای کودک زیر پنج سال سبد تغذیه و بسته بهداشتی رایگان را به صورت ماهانه اختصاص دهد.

او افزود: بر همین اساس شارژ اعتبار خرید بسته‌های غذایی و بهداشتی به میزان حدود ۶ میلیون ریال برای مادران دارای فرزند شیرخوار شامل ۲ میلیون و ۳۰۵ هزار و ۱۱۰ نفر از سه دهک اول درآمدی انجام شده است.

مدیر دفتر اجتماعی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی ادامه داد: به منظور حمایت از مادران ایرانی در فرزندآوری و حرکت به سوی جوانی جمعیت، بسته‌های غذایی و بهداشتی به مادران دارای فرزند شیرخوار (زیر ۲ سال) در بستر کالابرگ الکترونیکی اختصاص یافته است.

زارعی بیان کرد: ۱۶ هزار و ۵۷۱ شعبه فروشگاه زنجیره‌ای و خرد در استان خراسان رضوی آماده عرضه بسته‌های غذایی و بهداشتی ویژه مادران دارای فرزند شیرخوار و زیر پنج سال هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • یکشنبه‌های الگونمایی؛ این هفته «ایران جوان بمان(جمعیت)»
  • تامین زمین ۲۰۰ مشمول جوانی جمعیت در نجف آباد
  • بهزیستی چه خدماتی به «خانواده‌های دارای فرزند چندقلو» می دهد؟
  • (ویدئو) رکورد جهانی اسکی پرش شکست
  • بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد
  • (ویدئو) رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد
  • تجلیل از مادر ۲۷‌ ساله اناری با پنج فرزند
  • پیری جمعیت نشاط اقتصادی و اجتماعی را کاهش می‌دهد
  • به بهانه کاهش نرخ زاد و ولد در ایران/ چرا زنان ایرانی میلی به فرزندآوری ندارند؟
  • پیکان رکورد کاهش سن فوتبال ایران را جابجا کرد!