Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی باشگاه‌های ورزشی این روز‌ها مردم به ورزش دوچرخه سواری روی آورده اند و این بازار نسبت به قبل رونق بیشتری پیدا کرده است. این موضوع باید باعث ‌شود شرایط برای تولید کنندگان دوچرخه در داخل کشور هم مناسب شود و با وجود این که اغلب کسب و کار‌ها در شرایط فعلی حال و روز خوبی ندارند، تولید کنند‌گان دوچرخه سود مناسبی از فروش دوچرخه به دست بیاوردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  برای این که حال و روز بازار دوچرخه را بررسی کنیم به بورس دوچرخه فروشان در محدوده میدان رازی تهران رفتیم. بررسی‌های میدانی ما حاکی از این بود که در ویترین مغازه‌های دوچرخه فروشی دوچرخه ایرانی جایی ندارد. فروشنده‌ها می‌گویند بازار پر شده است از دوچرخه‌های عمدتا چینی و دوچرخه ایرانی به صورت خیلی محدود به فروش می‌رسد.   قدیمی‌تر‌های بازار هم می‌گویند در گذشته کارخانه‌های دوچرخه سازی‌ داشته ایم که حتی می‌توانستند با خارجی‌ها رقابت کنند و اگر حمایت می‌شدند می‌توانستند نیاز داخلی کشور را تامین و حتی نگاهی به صادرات داشته باشند، اما در حال حاضر تعداد این کارخانه‌ها انگشت شمار است و خبری از تولید چشمگیر نیست.   مردم هم از وضعیت فعلی بازار ناراضی اند   شرایط فعلی بازار دوچرخه و عدم حضور تولید کننده داخلی در بازار باعث شده است مردم هم برای خرید این کالا با مشکل رو به رو شوند چراکه برخی فروشندگان بی حساب و کتاب قیمت دوچرخه را بالا برده اند بدون آن که نظارتی برروی آن‌ها باشد. مردم در حالی به دنبال خرید دوچرخه داخلی هستند که اثری از دوچرخه ایرانی در این بازار وجود ندارد و مجبورند هزینه‌های گزافی برای خرید این وسیله بپردازند.   اگر از ما حمایت شود تولید را افزایش می‌دهیم   یکی از تولید کننده ‌های دوچرخه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: ظرفیت‌های لازم برای تولید دوچرخه در داخل کشور وجود دارد، اما کم توجهی به تولید کنندگان و عدم حمایت مسئولان باعث شده که ظرفیت تولید ما به شدت کاهش یابد و حدود نصف کارگرانمان را اخراج کنیم.   وی ادامه داد: در حال حاضر علاوه بر نقدینگی نیاز به تامین مواد اولیه با قیمت مناسب داریم که اگر دولت از ما حمایت کند می‌توانیم به دوران اوج خود برسیم. اما در شرایط فعلی حمایت چندانی از تولید کننده‌های داخلی نمی‌شود.


دولت نگاهش به سمت واردات است نه تولید   صفرخانی رییس اتحادیه تولید کنندگان و تعمیر کنندگان دوچرخه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: در داخل کشور توان خوبی برای تولید دوچرخه داریم، اما آن گونه که باید سرمایه گذاری در این زمینه انجام نشده است. در گذشته کارخانه‌هایی داشتیم که در سال ۳۰۰ هزار دستگاه دوچرخه تولید می‌کردند، اما در حال حاضر تولیدشان به حدود ۱۰ هزار دستگاه رسیده است.   وی ادامه داد: وقتی می‌گوییم مسئولان حمایت نکرده اند به این معنی است که در بخش انرژی، بیمه کارگری و مالیات که کشور‌های دیگر به کمک تولید کنندگانشان می‌آیند، اما دولت ما به تولیدکنندگان کمکی نکرده است.   صفرخانی اظهار داشت: ما نمی‌گوییم دوچرخه سازان از همه چیز معاف شوند بلکه درخواست ما این است که مسئولین به تولید کنندگان کمک کنند تا بتوانند شرایط کارشان را بهبود ببخشند و بعد از آن دولت همه هزینه‌ها مثل بیمه، مالیات و سایر هزینه‌ها را از آن‌ها بگیرد.   او بیان کرد: در زمینه تولید دوچرخه حدود ۸۰ درصد می‌توانیم داخلی سازی کنیم و کمبودی از این حیث وجود ندارد چرا که تولیدکننده ‌های قطعاتی داریم که همه قطعات را می‌توانند تولید کنند.   صفر خانی گفت: در حال حاضر عمده قطعات موتور سیکلت در داخل کشور تولید می شود به این دلیل که توجه به آن بخش شد و اگر در بحث تولید دوچرخه هم تولید کنندگان انگیزه داشته باشند به راحتی اکثر قطعات آن را تولید خواهند کرد.   وی ادامه داد: نگاه مسئولان ما بیشتر به سمت واردات است و نه تولید. اگر نگاه به سمت تولید بود موانع مختلف جلوی پای تولید کنندگان نمی‌گذاشتند، اما وارد کننده به راحتی می‌تواند به هر میزان کالا واردات کند بدون این که درد سر‌های تولید را داشته باشد.   این مقام مسئول بیان داشت: یکی از راه‌هایی که می‌توان به کمک صنعت تولید دوچرخه آمد این است که وارد کنندگان مکلف شوند بخشی از هزینه واردات و سود حاصل از آن را به بخش تولید بیاورند اگر این اتفاق بیفتد، وارد کننده هم به سمت تولید سوق پیدا می‌کند .   وی گفت: در حال حاضر تولید کننده‌های ما اگر در بخش وام حمایت شوند و بتوانند مواد اولیه با قیمت مناسب تهیه کنند، می‌توانند علاوه بر بهبود کیفیت، دوچرخه را با قیمت مناسب هم تولید کنند.   صفرخانی اظهار داشت: نبود رقیب داخلی برای واردات باعث شده است که برخی وارد کنندگان اجناسی که از قبل و با دلار ارزان وارد کرده بودند را با نوسانات نرخ ارز، به هر قیمتی می‌خواهند به فروش برسانند.   او بیان داشت: اگر مسئولان بخواهند از همین امروز می‌توانیم وضعیت تولید را بهبود ببخشیم به شرطی که به کمک تولید کنندگان بیایند.


مشکل تولیدکنندگان داخلی را حل می‌کنیم   رزم حسینی وزیر صنعت معدن و تجارت در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در این خصوص اظهار داشت: در کارگروهی مشکلات تولید کنندگان داخلی را بررسی کرده ایم و اگر تولید کنند‌گان دوچرخه مشکلاتی دارند که باید ما بدانیم با آن‌ها جلسه‌ای خواهیم گذاشت تا به زودی مشکلات آن ها را برطرف کنیم.   انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت صمت دوچرخه سواری صنعت دوچرخه سازی اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان تولید کنندگان تولید دوچرخه داخل کشور تولید کننده حال حاضر تولید کنند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۳۳۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری

میثم کهربائی، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: صنعت داروهای گیاهی در کشور با چالش‌های زیادی مواجه است.

وی با عنوان این مطلب که صنعت داروهای گیاهی در کشور نیازمند کمک و حمایت سازمان غذا و دارو است تا بتواند به صنعت ارزآور تبدیل شود، افزود: این صنعت در شرایط کنونی با معضلات و مشکلاتی مواجه است.

کهربائی با اشاره به مشکلات اقتصادی و نرخ ارز در کشور که صنعت داروهای گیاهی را متأثر ساخته است، ادامه داد: حالت انقباضی سازمان غذا و دارو، ندادن قیمت‌های درست و همچنین، ضوابط بسیار دست و پا گیر، در مسیر صنعت داروهای گیاهی؛ باعث شده این صنعت با مشکلات و چالش‌هایی در مسیر رشد و توسعه مواجه شود.

وی تاکید کرد: این قوانین دست و پا گیر باید تغییر کند، زیرا؛ صنعت داروهای گیاهی در کشور با سابقه ۲۰ ساله، همچنان نوپا است و نمی‌تواند شکوفا شود.

کهربائی از صنعت داروهای گیاهی در جهان به عنوان یک صنعت پولساز نام برد و افزود: عدم توجه مسئولان امر به این صنعت در کشور، اعم از ندادن یارانه و ارز به تولید داروهای گیاهی، باعث شده این صنعت در ایران دچار مشکل و چالش شود.

وی ادامه داد: سازمان غذا و دارو، از صنعت داروهای گیاهی حمایت نمی‌کند، ولی با قیمت گذاری دستوری، مشکلاتی را پیش پای صنعت قرار می‌دهد. متأسفانه با مکانیسمی طرف هستیم که اجازه رشد و توسعه صنعت را نمی‌دهد.

کهربائی با انتقاد از وجود سیاست‌های غلط در حوزه دارویی کشور، افزود: این سیاست‌ها باعث شده علاقمندی به تولید از بین برود.

عضو هیأت مدیره انجمن تولید کنندگان داروهای گیاهی، با اشاره به شعار سال ۱۴۰۳ که مشارکت مردم در جهش تولید نامگذاری شده است، گفت: اگر این اتفاق بیافتد و بخش خصوصی در تولید مشارکت داده شود، می‌توان به رشد و بالندگی صنعت دارویی کشور امیدوار بود.

وی افزود: صنعت داروسازی ایران، کم از هند و چین نیست که بازار دارویی منطقه را تسخیر کرده اند. در حالی که ما از وجود دانشمندان و متخصصین مجرب در این حوزه برخورداریم.

کهربائی گفت: ایران، مهد گیاهان دارویی است و می‌توان با دانش فنی کمک کرد از خیلی کشورها در این عرصه جلوتر باشیم. سازمان غذا و دارو به عنوان رگولاتور، در کنار صنعت داروهای گیاهی باشد و روحیه مچ گیرانه را کنار بگذارد.

وی افزود: متأسفانه سیاست قیمت‌گذاری دستوری باعث می‌شود صنعت نتواند به رشد و توسعه برسد و دور نیست آن روزی که محصولات بی کیفیت تولید شود.

کد خبر 6089376 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد
  • تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • راهکار توسعه اقتصادی و تقویت منابع ارزی؛ تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • تسهیل گری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی از وظایف مناطق آزاد است
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • ۱۵۳ میلیارد دلار؛ حجم تجارت خارجی ایران
  • ما آماده تعامل هستیم، حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • ایران آماده تعامل است/ ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی داریم
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری