Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@14:33:59 GMT

ترکیه با معضل دلالی در کشاورزی چگونه مقابله می کند؟

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۳۴۰۱۹

ترکیه با معضل دلالی در کشاورزی چگونه مقابله می کند؟

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، شاید برای بسیاری این سئوال باشد که کشورهای دیگر با معضل دلالی و واسطه گری که امروزه گریبانگیر بخش کشاورزی کشور شده چه کار می کنند و آنها چه راهکاری برای این کار پیدا کرده اند.

دلالان و واسطه گران در بخش کشاورزی کشور بسیارند و سهم زیادی از سود بخش تولید به جیب آنها سرازیر می شود و بازار را به هم می ریزند به اذعان کارشناسان در بخش دام و میوه دلالان نقش بیشتری در افزایش قیمت بازار را دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 روزنامه حریت دیلی، می نویسد: ترکیه برای کاهش دلالی و واسطه گری در بخش کشاورزی فضای دیجیتالی بازار بین تولید کننده و مصرف کننده ایجاد کرده است.

وزیر کشاورزی و جنگلداری ترکیه می گوید: راه انداز بازار دیجیتال در بخش کشاورزی تولید کننده و مصرف کننده را در این فضا به یکدیگر میر ساند و باعث می شود که کشاورزان درآمد بیشتری به دست بیاورند و مصرف کنندگان نیز به محصولات ارزانتری برسند.

پاک دمیرلی معتقد است که راه اندازی این پروژه نقطه عطفی در بخش کشاورزی است و در گام نخست 10 درصد کلیه فروش محصولات کشاورزی ترکیه به روش دیجیتالی به فروش خواهد رفت.

وی گفت: این پروژه نه تنها عرضه و تقاضا را در یک مکان می آورد بلکه به تولید هدفدار یا همان الگوی کشت هم کمک می کند.

به گفته وزیر کشاورزی ترکیه؛ همچنین با استفاده این سیستم همه محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره قابل ردیابی و رصد  خواهد بود و در نهایت موجب تولید پایدار کشاورزی خواهد شد؛ در این روش کشاورزان کوچک زیرچرخ دنده تولید کشاورزان بزرگ له نمی شوند و کشاورزان کوچک هم به همان قیمتی که کشاورزان بزرگتر می فروشند به قیمت محصولشان خواهند رسید.

وی توضیح داد که بازار دیجیتالی در بخشهای تولید کنندگان، کودهای شیمیایی آفت کش ها، محصول پیاز و بخش های مالی و بیمه راه اندازی شده است.

وزیر کشاورزی ترکیه گفته است که راه اندازی این سیستم می تواند باعث تولید سالم و نیز تضمین زنجیره تامین هم باشد

به گفته وی امروز تمام سیاست های بخش کشاورزی دنیا توجه به تولید داخل و داشتن خودکفایی در محصولات اساسی کشاورزی است که این سیستم دیجیتال بازار هم می تواند در این مسیر به این کشور کمک کند.

اگرچه وزیر کشاورزی ترکیه جزئیات بیشتری از این سامانه دیجیتالی بازار ارائه نداده است اما گرد هم آمدن مقامات ارشد کشور از وزیر اقتصاد و دارایی گرفته تا رئیس بانک مرکزی نشانگر این است که یک پروژه بسیار مهمی باید باشد.

دلالی به معنی دلالت و راهنمایی کردن یک واژه بسیار خوبی است و در هر کاری برای این جور افراد واقعا نیاز است؛ دلالی طی سالهای گذشته به خاطر عملکرد بسیاری بدی که در بخش های تولید کشور داشته اند متاسفانه نه تنها جایگاه خود را از دست داده اند بلکه به یک امر مسئله ساز بدل شده که مقصر اصلی بسیاری از افزایش قیمت ها شناخته شده اند، در این میان کشور باید با الگو برداری از اقدامات کشورهای دیگر این معضل بزرگ را برطرف کند.

نرم افزارها و سیستم های دیجیتالی امروزه اگر چه آرامش و آسایش را از مردم گرفته است اما برکاتی را هم دارد و می توان با کمک گرفتن از آنها خدمتی به تولید کننده و مصرف کننده و نیز کشاورزی پایدار کشور کرد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ترکیه کشاورزی کشاورزان دلالی بخش کشاورزی کشاورزی ترکیه وزیر کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۳۴۰۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید

علیقلی ایمانی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون بیش از ۶۰۰ هزارتن گندم با ارزش بالای ۱۰ همت از گندمکاران خریداری شده که به دلیل افزایش دما و شرایط بارندگی، رشد فیزیولوژی گیاه بالا رفته است که این امر در کنار افزایش عملکرد در واحد سطح موجب شده تا میزان خرید نسبت به سال قبل ۳۰ تا ۴۰ درصد رشد یابد.

به گفته او، علی رغم گذشت یک ماه از فصل برداشت، هنوز ریالی بابت مطالبات به حساب گندمکاران واریز نشده است و کماکان افق روشنی پیش رو نیست.

ایمانی ادامه داد: تاخیر در پرداخت مطالبات منجر به دلسردی و نگرانی گندمکاران و ورود دلالان به عرصه خرید شده است که انتظار می رود ردیف اعتباری که در بودجه دیده شده به نقدینگی تبدیل شود و در اختیار کشاورزان قرار بگیرد.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه به پیک برداشت گندم رسیده ایم، افزود: هم اکنون برداشت گندم از استان های سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان، جنوب کرمان، خوزستان و ایلام در حال انجام است، از این رو دولت باید به فکر تامین منابع باشد تا همانند سال گذشته مطالبات کشاورزان با تاخیر ۴ تا ۵ ماهه پرداخت نشود.

به گفته او، با توجه به شرایط اقلیمی و بارش های پیش رو برآورد می شود که تولید گندم به بالای ۱۳ تا ۱۳.۵ میلیون تن و خرید تضمینی به ۱۱ میلیون تن برسد.

این مقام مسئول با تاکید بر اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم گفت: بنابر مصوبه شورا در ۲۲ شهریور نرخ هرکیلو گندم ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد که کشاورزان به امید آن اقدام به کشت کردند، درحالیکه بعد از گذشت بیش از ۴ ماه از آغاز سال زراعی وزیر جهاد نرخ را ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان ابلاغ کرد. از این رو بنیاد ملی گندمکاران طی نامه ای به رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس خواستار اصلاح قیمت یا تغییر نرخ در قالب جایزه تحویل است تا گندم تولیدی به هدر نرود.

او گفت: با توجه به آنکه ۲ نفز از اعضای کمیسیون کشاورزی به عنوان ناظر در جلسه شورا حضور دارند و رئیس کمیسیون کشاورزی هم نرخ ۱۹ هزارو ۵۰۰ تومان را قبل از ابلاغ نرخ توسط وزیر جهاد در رسانه ها اعلام کردند، لذا انتظار می رود که به عنوان بخش نظارتی به این موضوع ورود کنند و هرچه سریع تر مشکل گندمکاران را مرتفع نمایند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید
  • شرکت‌های تامین سرمایه بهبود شبکه برق تعریف شود
  • هشدار به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم
  • پرونده داغ چای روی میز مسئولان گیلان
  • ممنوعیت ورود چای سنواتی به بازار مصرف/ کارخانجات چای به موقع بازگشایی شود
  • تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران
  • مدیران استان بوشهر برای رفع مشکلات کشاورزان پای کار باشند
  • ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق
  • آبیاری دغدغه مهم کشاورزان گندم کار در شهرستانهای شوش و کرخه است
  • معضل بیکاری به سراغ اقتصاد آلمان آمد