Web Analytics Made Easy - Statcounter

احمدرضا شجاعی عکاس سینمایی که به تازگی جایزه عکاس سال سینمای ایران را برای عکاسی فیلم سینمایی «سمفونی نهم» به کارگردانی محمدرضا هنرمند از انجمن عکاسان سینمای ایران دریافت کرده است در گفتگو با خبرنگار مهر درباره چگونگی حضور خود در حوزه عکاسی گفت: حضور حرفه‌ای من در عکاسی با عکاسی خبری آغاز شد. من از سال ۸۳ عکاس خبرگزاری ایلنا بودم و آن تجربه، در عکاسی سینما بسیار زیاد به من کمک کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن دوران، دوران اوج عکاسی خبری در ایران بود و شانس این را داشتم که از عکاسان مطرح خبری ایران تجربه کسب کنم. عکاسان خبری‌ای که بسیاری از آن‌ها در حال حاضر در آژانس‌های خبری مطرح بین‌المللی مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: به نظرم عکاسانی که در سینما همانند عکاسان خبری لحظه‌ها را شکار می‌کنند از بقیه موفق‌ترند. انتخاب زاویه، بستن سریع قاب، دریافت مفهوم سکانس، شکار حس بازیگر و ارائه درست عکس می‌تواند باعث موفقیت یک عکاس در سینما شود. من در سینما سعی کردم نگاه هنری را با سرعت عمل همراه کنم تا به نتیجه بهتری برسم. علاوه بر این موارد، ارتباط درست با عوامل و به خصوص بازیگران بسیار مهم است و باید به گونه‌ای باشد که بازیگر جلوی دوربین عکاس راحت باشد و بتواند حسِ نقشِ خود را منتقل کند.

عکاس فیلم سینمایی «خفه گی» بیان کرد: از سال ۸۶ عکاسی سینما را شروع کردم و تا قبل از آن حدود ۲ سال فقط عکس‌های تست گریم و پشت صحنه فیلم‌ها را ثبت می‌کردم. از آنجایی که آقای محمدرضا شریفی‌نیا استاد من در عکاسی بود تا دو سال اجازه می‌داد فقط در مرحله پیش‌تولید فیلم‌ها عکاسی کنم؛ چون معتقد بود باید میزان تسلطم در عکاسی به حدی برسد که به تنهایی از پس عکاسی یک فیلم بربیایم. به همین دلیل تا دو سال فقط از تست گریم‌ها و صحنه‌های مورد نیاز گروه‌های مختلف فیلمبرداری در مرحله پیش‌تولید عکس می‌گرفتم، که از آن جمله می‌توان به سریال «کلاه پهلوی» و فیلم «سنتوری» اشاره کرد.

وی تاکید کرد: رسیدن به سینما برایم اصلاً راه آسانی نبود. آقای شریفی‌نیا آدم سخت‌گیری بود و حتی به خاطر اینکه اجازه نمی‌داد تا دو سال از صحنه فیلم‌ها عکاسی کنم، از دست وی دلخور می‌شدم. اما هر بار که در مسابقه یا جشنواره‌ای مورد تایید داوران قرار می‌گیرم متوجه دلیل آن کار آقای شریفی‌نیا می‌شوم. علاوه بر او، من شاگرد اساتید دیگری همچون استاد اسماعیل عباسی و زنده‌یاد بهمن جلالی بودم.

شجاعی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر عکاسی در سینما در چه شرایطی قرار دارد و برای بهتر شدن آنچه باید کرد، گفت: امیدوارم اوضاع سینما و به خصوص عکاسی فیلم بهتر از وضعیت فعلی بشود. متاسفانه علیرغم تلاش‌های انجمن عکاسان سینمای ایران، تعدادی از عکاسانی که فقط دوربین به دست دارند و هیچ تجربه‌ای در زمینه عکاسی فیلم و حتی ژانرهای دیگر عکاسی ندارند، عکاسی بعضی فیلم‌ها را به عهده می‌گیرند که هم باعث از بین رفتن امنیت شغلی عوامل سینما می‌شوند و هم سطح کیفی عکاسی فیلم را تنزل می‌دهند.

وی ادامه داد: اولین چیزی که مخاطب از یک فیلم می‌بیند عکس فیلم است که این می‌تواند در قضاوت مخاطب نسبت به فیلم حس مثبت یا منفی ایجاد کند. به همین دلیل عوامل سینما باید خودشان برای بالا بردن سطح کارشان دلسوزی کنند. وقتی یک تهیه‌کننده اعتقاد به عکس ندارد و اهمیتی برای بخش عکس قائل نیست، مطمئناً مفهوم عکس در سینما را درک نکرده و ذهنیتش همان گرفتن عکس یادگاری در میدان آزادی است یا عکاسی از مجالس و مهمانی‌ها! امیدوارم نگاه تخصصی در بین عوامل تصمیم‌گیرنده فیلم‌ها بیشتر گسترش پیدا کند.

این عکاس سینمایی درباره تجربه عکاسی خود در فیلم سینمایی «سمفونی نهم» که به واسطه آن جایزه عکاس سال سینمای ایران را دریافت کرده است، توضیح داد: عکاسی «سمفونی نهم» تجربه جذابی بود. کارگردانی محمدرضا هنرمند و نورپردازی هومن بهمنش در کنار طراحی صحنه و لباس این کار، مجموعه زیبایی را از لحاظ بصری ایجاد کرده بود، ضمن اینکه ما شخصیت‌های تاریخی متعددی مثل هیتلر، امیرکبیر، رابعه، کوروش و… را در فضاهای متفاوت می‌دیدیم که جذابیت بصری فیلم را دو چندان می‌کرد. هرچند که درصد قابل توجهی از فیلم داخل ماشین می‌گذشت، اما این چند فضای متفاوت، بستر خوبی برای ثبت عکس‌های فیلم بود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌ها خود به تاثیرگذاری شیوع ویروس کرونا بر سینمای ایران اشاره کرده بیان کرد: همان‌طور که کرونا سایه سنگین و تاسف‌باری در زندگی همه جهانیان انداخته، در سینما هم تاثیر منفی خودش را گذاشته است، متاسفانه به‌خاطر سیستم اکران سینماها که به مخاطره افتاده، تولید فیلم‌ها هم به نسبت کمتر شده و تهیه‌کننده ترجیح می‌دهد اگر فیلمی هم بخواهد تهیه کند، از عواملی استفاده کند که پایین‌ترین دستمزد را بگیرند؛ چون هیچ تضمینی برای اکران درست فیلم و بازگشت سرمایه وجود ندارد و همین مساله باعث می‌شود امنیت شغلی از بین برود و عکاسان تازه وارد و بی‌تجربه وارد این حوزه شوند.

احمدرضا شجاعی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا وارد عرصه فیلمسازی می‌شود یا خیر، گفت: دغدغه‌ای برای فیلمسازی ندارم. هنوز از عکاسی لذت می‌برم و کماکان معتقدم هر فیلم تجربه جدید و جذابی برای عکاس سینما است. اگرچه وظیفه عکاس ثبت صحنه‌های فیلم بر اساس زاویه دوربین فیلمبرداری است، ولی در کنار آن برای من بستن قاب‌های متفاوت از قاب‌های کارگردان و فیلمبردار جذاب است؛ چون می‌توانم پیشنهاد دیگری هم برای آن صحنه ارائه بدهم. حتی گاهی پیش می‌آید که بعضی از کارگردان‌ها در صحنه، زاویه دوربین فیلمبرداری را به زاویه دوربین عکاسی فیلم تغییر می‌دهند. این‌ها عکاسی فیلم را برایم جذاب‌تر می‌کند.

کد خبر 5065619 نیوشا روزبان

منبع: مهر

کلیدواژه: احمدرضا شجاعی عکاسی انجمن عكاسان ايران فیلم کوتاه حضور هنر ایران در جهان ویروس کرونا فیلم سینمایی شبکه پنج سیما جشنواره فیلم کوتاه تهران تئاتر ایران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان موسیقی نواحی فیلم مستند بیماری کرونا سینمای مستند درگذشت چهره ها داریوش خنجی سینمای ایران عکاسی فیلم فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۳۴۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئولان امنیت شغلی کارگران را تامین کنند

ایسنا/گیلان امام جمعه رشت، با بیان اینکه روز کارگر در تبریک و تجلیل و تقدیر خلاصه نشود، تصریح کرد: مسئولان توجه ویژه‌ای به مباحث کارگری داشته باشند و امنیت شغلی کارگران را تامین کنند تا شاهد ایجاد روحیه و انگیزه کار و تلاش باشیم.

آیت الله رسول فلاحتی امروز، ۷ اردیبهشت ماه در خطبه‌های نماز جمعه شهر رشت، با اشاره به نامگذاری سال جدید تحت عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی رهبر انقلاب، اظهار کرد: کارگران نقش مهمی در جهش تولید دارد.

وی تحقق شعار سال را نیازمند تعامل و همکاری و همدلی مردم و مسئولان دانست و افزود: مسئولان توجه ویژه‌ای به مباحث کارگری داشته باشند و امنیت شغلی کارگران را تامین کنند تا شاهد ایجاد روحیه و انگیزه کار و تلاش باشیم.

امام جمعه رشت با بیان اینکه روز کارگر در تبریک و تجلیل و تقدیر خلاصه نشود، تصریح کرد: کارگران قشر زحمتکش و تلاشگر جامعه هستند و باید در راستای امنیت شغلی آنان تلاش کنیم.

نماینده ولی فقیه در گیلان در ادامه به سفر پر بار رئیس جمهور به کشور پاکستان اشاره کرد و گفت: این سفر علاوه بر تحکیم روابط دو کشور و رفع برخی مشکلات پیش آمده از سوی دشمنان در مناطق مرزی، دستاوردهای فراوان فرهنگی و اقتصادی و سیاسی داشت.

وی با اشاره به بیداری افکار عمومی جهان درباره مسئله فلسطین و غزه و افول جایگاه رژیم صهیونیستی در سازمان‌های بین‌المللی، یادآور شد: اگر چه آمریکا حامی رژیم صهیونیستی و شریک تمام جنایت‌های انجام گرفته در حق مردم بی‌گناه و مظلوم غزه است، اما دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا امروز شعارهای جمهوری اسلامی ایران درباره فلسطین را فریاد می‌زنند.

آیت الله فلاحتی با بیان اینکه اکثر کشورها به عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد رای دادند و آمریکا آن را وتو کرد، افزود: مقام معظم رهبری فرمودند که باید انتخابات آزاد با نظارت همه کشورها در سرزمین فلسطین برگزار شود و لذا شاهد هستیم که جوانان معترض به جنایات رژیم صهیونیستی در اکثر کشورها از جمله آمریکا همین موضوع را مطرح می‌کنند.

امام جمعه رشت در ادامه از رسانه‌های کشور قدردانی کرد که با پوشش مناسب حوادث رخ داده از ۷ اکتبر به بعد موجب رساندن پیام ملت مظلم فلسطین به دنیا شدند و خاطرنشان کرد: رسانه‌های ما در جریان حمله موشکی به اسرائیل خوب و سریع و به موقع و دقیق عمل کردند و به رسانه‌های معاند اجازه سوء استفاده را ندارند.

وی همچنین شهادت علامه مطهری و روز بزرگداشت مقام معلم را گرامی داشت و اضافه کرد: علامه مطهری شخصیتی برجسته در تاریخ معاصر جهان اسلام است و آثار به‌جا مانده از ایشان منبعی بزرگ برای اسلام شناسی و شیعه شناسی و زبان شناسی است و می‌تواند پاسخگوی شبهات روز باشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • امنیت شغلی کارگران در کاشان تامین شود
  • کارگر ماهر هم امنیت شغلی ندارد
  • لزوم توجه ویژه مسئولان به بیمه و امنیت شغلی کارگران
  • مسئولان امنیت شغلی کارگران را تامین کنند
  • برندگان جوایز عکاسی جهانی سونی ۲۰۲۴ /از عقیم‌سازی اجباری تا متروکه‌های آلوده به تشعشعات اتمی
  • کارگاه آشنایی با عکاسی فیلم در موزه سینما برگزار می‌شود
  • برگزاری کارگاه آشنایی با عکاسی فیلم در موزه سینما
  • آغاز دومین جشنواره عکاسی سنندج
  • دومین جشنواره عکاسی سنندج با حضور ۵۰ عکاس ملی و بین المللی آغاز به کار کرد
  • آغاز به کار دومین جشنواره عکاسی در سنندج