Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@06:41:04 GMT

روح الله خالقی، خالق ملودی‌های جاودانه

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۳۴۶۱۹

روح الله خالقی، خالق ملودی‌های جاودانه

با وجود آنکه بایگانی های تاریخ موسیقی کشور از بسیاری اسناد و مدارک مهم محروم است باز از گوشه و کنار مدارکی پیدا می شوند که تاریخ عصر خود را نمایان می کنند. شاید تنها ساخت سرود میهنی ای ایران کافی بود تا نام روح الله خالقی را در موسیقی ایرانی جاودانه سازد اما این هنرمند یگانه با ساخت قطعات دیگری که هر یک اثری به یاد ماندنی هستند در تاریخ موسیقی ایرانی نامی بزرگ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خلق قطعاتی چون می ناب، بهار دلنشین، پیمان شکن، حالا چرا، جام جهان بین و... سرپرستی ارکسترهای رادیو و اجرای برنامه های موسیقی نظیر گلها، ساز و سخن شاهدی بر دانش موسیقی و ذوق هنری بی نظیر هنرمندی است که در ۱۲۸۵ خورشیدی در شهرستان کرمان چشم به جهان گشود.(۱)

فعالیت هنری

روح الله خالقی که از ۱۶ سالگی در محضر کلنل وزیری موسیقی را آموخت، آنچنان شیفته استاد شد که جلد دوم کتاب سرگذشت موسیقی ایران را به او تقدیم کرد. او از ۱۹ سالگی در مدرسه موسیقی مشغول به تدریس ویلون و تئوری موسیقی شد و به موازات آن در دانشسرای عالی تحصیلات خود را تا دریافت لیسانس در رشته ادبیات فارسی ادامه داد.

استاد خالقی با تأسیس هنرستان موسیقی ملی برای احیای موسیقی ایرانی گام های موثری برداشت و این درست هنگامی بود که توجه رسمی به این موسیقی کاهش یافته بود و بسیاری از نوازندگان که پیش از این سازهای سنتی می نواختند به سازهای اروپایی روی آورده بودند.

فعالیت اصلی وی در موسیقی آهنگسازی بود. او معتقد بود که وزن موسیقی ایرانی باعث تحرک است. ساسان سپنتا در کتاب چشم اندازی به موسیقی ایران در این خصوص می نویسد: «روح الله خالقی معتقد بود که اگر قطعه موسیقی به صورت چند صدایی نوشته شود از حزن، اندوه و یکنواختی آن کاسته می شود. او با مطالعه در آثار وزیری که پیشگام چندصدایی در موسیقی ایرانی بود و بر اساس تجربیات شخصی خود روش هایی را برای هماهنگ کردن موسیقی ایرانی یافته بود و به کار می بست.»

کتاب ۲جلدی «نظری به موسیقی» نیز یکی دیگر از آثار مکتوب با اهمیت اوست. خالقی نخستین آهنگ خود را در ۱۳۰۹ خورشیدی و آخرین آهنگش با نام خاموش را با شعر رهی معیری و آواز بنان در۱۳۴۴ خورشیدی ساخت. روح‌الله خالقی در این اثر که جلد دوم آن در ۱۳۱۶ خورشیدی منتشر شده،‌ گام‌ها و مقامات موسیقی گذشته و امروز ایران را بررسی کرده است. خالقی به نوعی در مطبوعات نیز فعال بوده و چهار شماره از مجله موسیقی محور «چنگ» را منتشر کرده و برای مجله‌های «موزیک ایران» و «موسیقی» نیز مقالاتی نوشته است.

خالقی در دورانی فعالیت می کرد که موسیقی غربی در ایران رواج یافته بود و بسیاری موسیقی ایرانی را غیرعلمی و تدریس آن را بیهوده می پنداشتند اما در همان روزها این استاد برجسته با خلق قطعه ای ایران توانست نام خود را در دل و ذهن میلیون ها ایرانی به یادگار بگذارد. این قطعه که در ۱۳۲۲ خورشیدی در جریان اشغال نظامی ایران از سوی متفقین ساخته شد، دارای تمام شاخصه های یک موسیقی قوی و تاثیر گذار است.(۲)

حسین گل گلاب شاعر این سرود که استاد دانشگاه تهران و عضو فرهنگستان ایران نیز بود از انگیزه های ساخت این اثر موسیقیایی چنین گفته است: در ۱۳۲۲ خورشیدی زمانی که با خالقی در خانه نشسته بودم، صدای پای سربازان اشغالگر روسی و انگلیسی را که در کوچه ها راه می رفتند و رعشه بر اندام هر میهن دوستی می انداخت، شنیدم تحت تاثیر قرار گرفتم و این شعر را سرودم و استاد خالقی آهنگی برای آن تنظیم کرد.

این سرود ملی میهنی در ۲۷ مهر همان سال برای نخستین بار در تالار دبستان نظامی دانشکده افسری اجرا شد که به صورت کُر بود، مخاطبان را تحت تاثیر قرار داد و بعد از آن استاد حسین بنان آن را به صورت تکخوانی اجرا کرد.

استاد خالقی بر شعر زیبای گل گلاب، آهنگی در آواز دستی که یکی از الحان محزون ایرانی است، نهاد. با وجود اینکه سرود ای ایران از نظر فرم، ساختاری اروپایی دارد اما خالقی با هوشمندی آن را به گونه ای کار کرده است که هویت ایرانی بیابد. ملودی اصلی و پایه ای در این آهنگ برگرفته از برخی نغمه های موسیقی بختیاری و از فضایی حماسی برخوردار است و به همین دلیل  از آن زمان تاکنون این سرود در هر ایرانی حسی از افتخار آمیخته با غرور ملی را زنده می سازد.

فرهاد فخرالدینی آهنگساز و رهبر ارکستر ملی ایران درباره گرایش عمیق ایرانیان به این سرود می گوید: دلیل تاثیر زیاد این سرود میان مردم ایران این است که استاد خالقی با تمام وجودش توانسته به این قطعه یک روحیه ایرانی ببخشد. من احساس می کنم وقتی مردم در کنار هم این قطعه را می خوانند با هم صمیمی تر می شوند و همدیگر را بیشتر دوست دارند. در حقیقت این قطعه حسی از وحدت و یکپارچگی به مردم می دهد.

ای ایران در ۱۹۶۰ میلادی در کنفرانس بین المللی بررسی سرودهای ملی یکی از تاثیر گذارترین سروده های ملی در میان کشور انتخاب شد.

یکی از برجسته ترین نقاط قوت این قطعه، کلام قوی در شعر استاد حسین گل گلاب است. این شعر از سه بند تشکیل شده و واژه های به کار رفته در آن به زبان بیگانه نیست. همچنین سلیس و روان بودن این شعر که آن را برای هر ایرانی از هر طیف و گروه سنی قابل فهم می سازد در کنار توصیف عناصری که بازگوکننده زیبایی های ماندگار وطن است، از دیگر نقاط قوت این شعر است. از طرفی اجتناب از هر گونه حزب گرایی با گرایشات قومی و مذهبی در جوهره درونی شعر، این سرود را به نمادی از اتحاد ملی که در رگ هویت ساز این سرزمین چون خونی در جریان است، تبدیل کرده است.

خدمات هنری ارزنده ای که خالقی در جهت اعتلای فرهنگ و هنر این سرزمین انجام داد، ستودنی و قابل احترام است زیرا با شنیدن موسیقی او احساسی ژرف و درونی که برآمده از روحیه هنرمندانه و ذهن خلاق این هنرمند بزرگ است در آدمی شکل می گیرد، احساسی که تحسینی پایان نیافتنی از او را در دل هر علاقه مندی به موسیقی ایرانی بر می انگیزاند.

شیوه و سبک موسیقیایی استاد خالقی

خالقی در قلمرو آهنگسازی نیز همان شیوه ‏ای را دنبال می‏ کرد که در مکتب وزیری آموخته بود. از یکسو برای ریتم و وزن اهمیت ویژه ‏ای قائل می شد و از سوی دیگر معتقد بود که موسیقی ایران نیز باید به راه چندصدایی شدن برود تا از ملالی و یکنواختی در امان بماند و تاثیر و جاذبه بیشتری پیدا کند. به نظر خالقی پیوند تاریخی و اغراق ‏آمیز شعر و موسیقی در جامعه‏ ای که به شعر عشق می ‏ورزد، نمی ‏گذارد، موسیقی خالص پرورش پیدا کند. او در رادیو برنامه ‏ای با عنوان موسیقی بی کلام را تهیه و پخش می ‏کرد. او نیزمانند علینقی وزیری به آفرینش آهنگ‏ هایی می ‏پرداخت که از بند شعر رها باشد، هر چند «یار رمیده، وعده وصال، پیمان‌شکن، نغمه نوروزی، بهار عشق، مستی عاشقان، شب جوانی، شب من و امید زندگانی»‏ از جمله آهنگ‏ ها و تصنیف ‏هایی به شمار می‏ روند که به وسیله او ساخته شده است.(۳)

سرانجام استاد خالقی

استاد خالقی در ۱۳۴۴ بعد از مدتی بیماری سرانجام در ۲۱ آبان چشم از جهان فروبست. اکنون مرکز هنری روح الله خالقی موسوم به RKAC در واشنگتن که به همت گلنوش خالقی دختر این هنرمند بزرگ تاسیس شده است به حفظ و اشاعه و نشر آثار او می پردازد و با برگزاری نشست های تخصصی در بررسی جنبه های مختلف کارنامه هنری او یاد و نام خالقی را زنده نگه می دارد.

پی نوشت:

۱. نراقی، احسان، ماهنامه حافظف ش ۳۱

۲. ده چهره، ده نگاه

۳. متینی، جلال، شریعتی، ایران شناسی، سال پنجم، شماره چهارم، ص۸۶۳ به بعد

برچسب‌ها علینقی وزیری روح الله خالقی واشنگتن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علینقی وزیری روح الله خالقی واشنگتن علینقی وزیری روح الله خالقی واشنگتن اخبار کنکور روح الله خالقی موسیقی ایرانی موسیقی ایران استاد خالقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۳۴۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مناظره در باره نقش مردم در حکومت در دیدگاه های آیت الله مصباح یزدی و آیت الله مرتضی مطهری

گروه اندیشه: خانه اندیشمندان علوم انسانی، مناظره ای حول تفاوت نگاه استاد مطهری و آیت‌الله مصباح یزدی به نقش رای مردم در حکومت برگزار می کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این نشست به همت انجمن اندیشه و قلم و خانه اندیشمندان علوم انسانی، فردا سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ساعت ۱۵ در سالن خیام خانه اندیشمندان برگزار می شود و طی آن، دکتر مهدی ابوطالبی، عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) و دکتر امیر دبیری مهر، استاد دانشگاه و رییس موسسه پژوهشی اندیشه و قلم به بحث و گفت وگو می‌پردازند.

بر اساس این گزارش، در پیش درآمد این نشست آمده است: «۴۵ سال از ترور استاد شهید مرتضی مطهری که از او به عنوان ایدئولوگ جمهوری اسلامی یاد شده و می شود گذشته، اما همچنان موضوع جایگاه مردم در نظام جمهوری اسلامی و ایفای نقش آنها در این نوع حکومت، سوژه مباحث نظری و مهمتر از آن، چالش های عملی است. در این میان، برخی منشا کاهش اثرگذاری مردم و رای آنان را در حکومت، محور شدن اندیشه‌های آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی می‌دانند، حال آن که دیگران تقویت حکومت و تضعیف مردم را نتیجه طبیعی گرایش اهالی قدرت می‌دانند که فارغ از اندیشه‌ها به دنبال گسترش هژمونی خود هستند.»

بر اساس این گزارش، در این نشست محورهای زیر به بحث گذاشته می‌شود:
_نقش رای مردم در حکومت در اندیشه آیت الله مرتضی مطهری و آیت الله مصباح یزدی و مقایسه دیدگاه آنها
_بررسی میزان عملیاتی شدن اندیشه های آیت الله مطهری و آیت الله مصباح در واقعیت سیاسی ایران امروز

نشانی خانه اندیشمندان علوم انسانی تهران، میدان هفت تیر، بلوار کریم خان زند، خیابان استاد نجات اللهی (ویلا)، نبش خیابان ورشو، است.

۲۱۶۲۱۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901052

دیگر خبرها

  • یادمانی برای مرحوم غلامحسین بنان در فرهنگسرای ارسباران
  • قطعه‌ای مسحور کننده از ویولن‌نوازی استاد نصرالله شیرین آبادی + ویدئو
  • یادمان غلامحسین بنان در فرهنگسرای ارسباران
  • زنده یاد آتیلا پسیانی خالق خاطرات دهه شصتی‌ها بود
  • آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی کتاب شد/ خواندن چند پژوهش
  • شهید مطهری با روحیات و نیازهای نسل جوان آشنایی کامل داشت
  • اگر مطهری و مبارزه او با تحجر ادامه داشت...
  • مطهری امام
  • مناظره در باره نقش مردم در حکومت در دیدگاه های آیت الله مصباح یزدی و آیت الله مرتضی مطهری
  • اندیشه‌های استاد شهید مطهری ماندگار و جاودانه است