Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-07@22:54:31 GMT

تجارت ابریشم گیلان در مسیر راه ابریشم بررسی می شود

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۳۵۳۷۲

تجارت ابریشم گیلان در مسیر راه ابریشم بررسی می شود

وضعیت تجارت ابریشم گیلان در مسیر راه ابریشم، عصر امروز ( ۲۱ آبان ) در خانه فرهنگ گیلان، همراه با نمایش فیلم «جاده ابریشم با طعم رشت» به کارگردانی حامد اریب بررسی می شود.

«نادیا ره» با اشاره به برگزاری همایش بررسی وضعیت تجارت ابریشم در خانه فرهنگ گیلان درباره اهداف این برنامه در گفت وگو با شبستان اظهارکرد: یک تیم پژوهشی طی پنج سال گذشته در پژوهشکده گیلان شناسی، به طور منسجم درباره تاریخچه تولید و تجارت ابریشم در ادوار مختلف به سرپرستی، دکتر عباس پناهی، در حال تحقیق هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

پژوهشگر مطالعات تاریخی تولید و تجارت ابریشم با بیان اینکه از ادوار بسیار دور، جغرافیای گیلان به عنوان سرزمین ابریشم خیز در ایران مطرح بوده است، گفت: اقلیم مناسب این سرزمین شرایط مساعدی را برای صنعت نوغانداری و تولید ابریشم فراهم آورده بود.

 

وی تاکیدکرد: مطالعات نشان می‌دهد اقتصاد معیشتی نیاکان ما مبتنی بر ابریشم بوده است و اگر ادوار مختلف را بررسی کنیم، می‌بینیم مهمترین علت توجه شاه تهماسب صفوی به گیلان تجارت پرسود ابریشم بود.

 

ره افزود: شاه تهماسب، راه‌های گیلان را به‌خاطر تجارت ابریشم گسترش داد و ساخت کاروانسراهای متعدد در گیلان برای ارتباط بهتر و بیشتر گیلان با مرکز ایران بود.

 

این دانش‌آموخته ایران شناسی با بیان اینکه در دوره زندیه گیلان «دارالمنفعت» نام داشت، اظهار کرد: در دوره زندیه اسم گیلان دارالمنفعت می‌شود، یعنی سرزمینی که منافع حکومت مرکزی را تامین می‌کرد و این عنوان به خاطر تجارت پرسود ابریشم بود.

 

ره با اشاره به کوچ اجباری ارامنه و گرجی‌ها به گیلان گفت: به دلیل کاهش جمعیت گیلان در دوره صفوی، شاه عباس اول صفوی، ارامنه و گرجی‌ها را به این منطقه فرستاد تا کمبود جمعیت را برای تولید و گسترش ابریشم جبران کنند و مهاجران جدید هر کدام نوغانداری بلد بودند، توانستند به صنعت تولید ابریشم و تجارت آن کمک کنند و در دوره صفویه شاهد اوج شکوفایی تجارت ابریشم هستیم و تجارت ابریشم تا اواخر قاجار ادامه داشت.

 

پژوهشگر مطالعات تاریخی تولید و تجارت ابریشم با بیان اینکه در دوره قاجار سرمایه‌گذاران دیگر کشورها برای تجارت ابریشم در گیلان مستقر می‌شوند، توضیح داد: در دوره قاجار با توسعه بندر مبارک آباد در پیربازار، تجارت دریایی ابریشم به کشورهای اروپایی گسترش زیادی یافت و تجار، ابریشم تولید شده را با کرجی از رودخانه‌ها به بندرپیربازار و از آنجا به انزلی رسانده و از طریق کشتی به روسیه و از دریای سیاه به اروپا برده می‌شد. در مقطعی نیز فرانسوی‌ها، ایتالیایی‌ها، هندوها و دیگر دول اروپایی، تخم نوغان ژاپنی را از طریق تجارت خانه‌های رالی، پاسکالی، تومان استیان و دیگر تجار ارمنی تبار، عثمانی تبار و یونانی تبار در گیلان گسترش دادند.

 

ره با اشاره به تاثیر صنعت نوغانداری بر ادبیات گیلکی تصریح کرد: واژه‌های زیادی در زبان گیلکی برگرفته از نوغانداری و صنایع جانبی آن وجود دارد که تاثیر خود را علاوه بر فرهنگ معیشت، بر ادبیات برجای گذاشته و اکنون اشعار زیادی اعم از ضرب المثل‌ها، نوروزخانی، مضامین ادبی و دوبیتی داریم که مرتبط با تولید ابریشم است.

 

این دانش‌آموخته ایران شناسی دیگر هنرهای جانبی مرتبط با ابریشم را نیز برشمرد و تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد، نقوش دست بافته های سنتی گیلان نظیر چادرشب بافی و رشتی دوزی، برگرفته از نقوش هزاران ساله بر سفالینه های یافت شده در تپه های مارلیک رودبار است و این نشان می دهد هنر در میان مردم این سرزمین جاری بوده و همان نقوش به‌جامانده در سفالینه ها و ظروف فلزی ادوار پیشین در منسوجات ابریشمی تکرار شده است.

 

وی تاکید کرد: امروز ما میراث‌دار آن فرهنگ غنی هستیم و باید برای حفظ این دستاوردهای هنری تلاش کنیم. در گام نخست، هنر ابریشم‌بافی و توسعه اقتصادی مبتنی بر صنایع دستی سرزمین ابریشم خیز می‌باید، احیا شود و گیلان باز هم می تواند از منظر اقتصادی وابسته به صنعت ابریشم شود.

 

ره افزود: توسعه صنعت توریسم مبتنی بر صنعت نوغانداری یکی از مزایا اقتصادی توسعه ابریشم است و اگر بتوان هنر ابریشم‌بافی را به‌عنوان یکی از جاذبه‌های هدف مطرح کرد، می‌باید مشاغل مرتبط با ابریشم به عنوان یک خلاقیت بومی گیلان مورد بازشناسی قرار گیرد.

 

سخنران نشست «تجارت ابریشم گیلان در مسیر راه ابریشم» ایجاد « موزه ابریشم» در گیلان را ضروری دانست و خاطرنشان ساخت: بزرگترین موزه ابریشم در کشور چین و در زمینی به وسعت پنج هکتار ایجاد شده است. درحالیکه باغ پرنیان و پرند ۳۰ هکتاری در صومعه سرا و فومن، قابلیت تبدیل به موزه ابریشم و صنعت نوغانداری را دارد و با ایجاد کارگاه‌های پیله خشک‌کنی، ابریشم‌کشی، ابریشم‌بافی و صنایع دستی مبتنی بر ابریشم و دیگر صنایع تبدیلی، می‌تواند یک موزه بزرگ در گیلان مختص ابریشم ایجاد کرد و با برندسازی کارگاه‌های تولید ابریشم و معرفی در سطح بین المللی، رشت را به جایگاه تاریخی خود بازگرداند.

پایان پیام/595

منبع: شبستان

کلیدواژه: موزه ابریشم فیلم جاده ابریشم صنعت نوغانداری تجارت ابریشم تولید ابریشم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۳۵۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منطقه آزاد چابهار در مسیر ساخت نیروگاه خورشیدی

حمیرا ریگی اظهار کرد: برای اجرایی شدن ساخت نیروگاه خورشیدی با مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری نیروگاهی برق ایران (سنا) نشستی برگزار و در خصوص چگونگی همکاری‌های مشترک در زمینه سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت‌های برق بحث و تبادل نظر شده است.

وی افزود: همچنین برای ساخت نیروگاه خورشیدی با هدف بهینه‌سازی و مدیریت انرژی در سازمان، مدیرعامل این شرکت سرمایه گذاری به همراه معاون بنیاد مستضعفان کشور و جمعی از مدیران ارشد بنیاد مستضعفان از پست برق ۲۳۰ کیلوولت و قطعه زمین ۶۲ هکتاری با کاربری ساخت نیروگاه تجدید پذیر(خورشیدی , بادی) واقع درسایت پتروشیمی، پست ها و شبکه توزیع برق و از پست اختصاصی ۶۳ به ۲۰ کیلوولت سازمان منطقه آزاد چابهار و زمین پیرامون آن به منظور بررسی فنی امکان ساخت نیروگاه خورشیدی و بادی بازدید کرده‌اند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزادچابهار ادامه داد: مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری نیروگاهی برق ایران (سنا) در جلسه ای با محمدحسن رئیسی جانشین مدیریت امور بهره برداری منطقه آزاد چابهار در محل پست برق نهالستان منطقه آزاد شرکت و در این نشست مشترک پس از تبادل اطلاعات و تشریح مسائل مربوط به تاسیسات و شبکه‌های انتقال و توزیع آب، برق و فاضلاب این سازمان تصمیماتی گرفته شد.

وی گفت: مقرر شده تا با مشارکت همدیگر در توسعه پست اختصاصی نهالستان از ۱۵ به ۴۵ مگاوات، ارزیابی و ممیزی خطوط انتقال و شبکه توزیع آب و برق سازمان اقدامات لازم صورت گیرد.

ریگی تصریح کرد: سرمایه گذاری و مشارکت در پروژه طراحی، تهیه، نصب، راه‌اندازی و بهره‌برداری نیروگاه خورشیدی در سه فاز شامل ساخت ۲۰ تا ۳۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در ضلع شمالی و غربی پست برق نهالستان، بررسی ساخت ۱۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در انتهای شهرک دی و بررسی ساخت نیروگاه خورشیدی در انتهای فاز ۲ کارگاهی توافق شده است.

وی بررسی فنی و تعویض هادی خط انتقال( فوق توزیع) ۶۳ کیلوولت از نیروگاه کنارک تا پست نهالستان، بررسی فنی ایجاد سامانه هوشمند سازی، تله متری به منظور کنترل و مدیریت پست‌های برق و ایستگاه‌های پمپاژ آب، بررسی فنی اقتصادی و تهیه و نصب کنتورهای هوشمند برق و بررسی فنی اقتصادی تأمین برق روشنایی معابر سازمان از طریق انرژی خورشیدی و توربین بادی را مورد تاکید و توافق طرفین عنوان کرد.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزادچابهار افزود: همچنین مقرر شد تا بررسی فنی اقتصادی تأمین برق بخشی از بار سازمان به صورت پایلوت از طریق ساخت نیروگاه (توربین) بادی و بررسی فنی ایجاد اتاق مونیتورینگ تاسیسات زیربنایی در دفتر مدیریت محترمه عامل سازمان و مدیریت بهره‌برداری صورت گیرد.

 
 

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • سازمان توسعه تجارت سیاستگذار صنعت نمایشگاهی یا حامی یک سایت نمایشگاهی
  • وزیر صنعت معدن و تجارت شامگاه دوشنبه وارد اراک شد
  • وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان مرکزی سفر می‌کند
  • مجوز واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس برون‌شهری صادر شد+ سند
  • صدور مجوز واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس برون شهری دست دوم
  • صادرات ۱۰۸ هزار تنی کالا به روسیه در فروردین ماه
  • مجوز واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس برون شهری صادر شد
  • منطقه آزاد چابهار در مسیر ساخت نیروگاه خورشیدی
  • برای تولید اتوبوس و کشنده نیازمند خارجی‌ها نیستیم
  • حضور ۱۱۰ شرکت در نمایشگاه بین‌المللی صنعت پخش ایران