Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان گفت: بر اساس نظرسنجی‌ها، ۷۵ الی ۸۵ درصد مردم افغانستان از جمهوریت حمایت می‌کنند در حالی که حمایت از طالبان ۴ الی ۸ درصد می‌باشد.

اشرف غنی که در بیستمین نشست سران سازمان همکاری‌های شانگهای صحبت می‌کرد، بیان داشت: تحمیل خواسته یک اقلیت بر اکثریت مطلق کشور، تنها باعث تداوم جنگ می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: سیاست خارجی افغانستان بر اصل همسویی منافع مشترک با شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی و اجتناب ورزیدن از مبدل شدن به عامل اختلاف و مناقشه بین این کشور‌ها استوار است. منافع مشترک، احترام و اعتماد متقابل ما را قادر می‌سازد که به هدف مطلوب یعنی افغانستان مستقل، متحد، صلح‌آمیز، دموکراتیک که توانایی توسعه دستاورد‌های نوزده سال گذشته را داشته باشد دست یابیم. برای تحقق این هدف، ما مجبور هستیم که با تغییر و تحولات خشونت و جنگ مواجه شویم.

رئیس جمهور افغانستان بیان داشت: ما در میان موج پنجم تروریزم جهانی زندگی می‌‎کنیم و می‌میریم. در این موج، شبکه‌های تروریستی رابطه نزدیک با سازمان‌های جرمی بین‌المللی – از جمله قاچاقبران انسان و مواد مخدر – دارند که جنگ را کاملا غیرمتعارف و اعمار صلح را با چالش بیشتر روبرو ساخته اند. ما آماده هستیم و می‌توانیم که همکاری خود را با کشور‌های عضو و ناظر سازمان شانگ‌های در امر مبارزه با تروریزم و مواد مخدر گسترش دهیم.

محمد اشرف غنی افزود: هرچند قوای هوایی، نیرو‌های کوماندو و قوای خاص ما ۱۰ درصد قوای ملی امنیتی و دفاعی افغانستان را تشکیل می‌دهند، ما چهل و هشت درصد از منابع مان را بر آنان مصرف می‌کنیم. ظرفیت و توانایی این نیرو‌ها باعث شده که ۹۸ درصد عملیات‌های خاص را افغان‌ها رهبری کنند. ما افتخار داریم که با تهدیدات علیه کشور‌های ما و کشور‌های شما به صورت دوامدار و قاطع مقابله کرده‌ایم.

اشرف غنی گفت که همکاری دولت با دولت مطابق بر اساس یک چارچوب منطقه‌ای و جهانی در راستای مبارزه با شبکه‌های تروریستی که در تلاش مختل ساختن صلح، پیشرفت و همکاری ما هستند، یک موضوع کلیدی می‌باشد. مقابله با تهدید مواد مخدر، که هر پدر و مادر و هر خانواده از آن نگرانی دارند، نیازمند یک چارچوب است که در آن عملکرد‌های تولیدکنندگان، پروسس‌کنندگان، عرضه‌کنندگان، مراکز ترانزیت، قاچاقبران، تمویل کنندگان و مصرف کنندگان مواد مخدر به صورت واضح مشخص گردد. اعتیاد به مواد مخدر به یک مشکل جدی در جامعه ما مبدل شده است، ما آماده هستیم که با این چالش جهانی و منطقه‌ای با توجه به اهمیت استعجالیت آن مقابله کنیم.

وی بیان داشت: علیرغم این که ما با اشکال مختلف آشفتگی مقابل هستیم، صلح همچنان در صدر اولویت‌های ما قرار دارد. به عنوان یک دولت و جامعه، ما تعهد، اشتیاق و شجاعت خود را برای اتخاذ تصامیم دشوار به خاطر آغاز گفتگو‌های مستقیم و مذاکره با طالبان نشان داده‌ایم.

رئیس جمهور افغانستان افزود: متاسفانه نه تنها وعده کاهش خشونت و آتش بس همه‌جانبه تحقق نیافته است، بلکه خشونت به صورت قابل ملاحظه از سوی طالبان تشدید شده است. حمله غیرانسانی بر دانشگاه کابل، صرف نظر از اینکه چه کسی مسئولیت حمله را بر عهده گرفت، برخاسته از یک طرز فکر خشونت‌آمیز بوده و بر تولید مواد مخدر، قاچاق سرمایه طبیعی و میراث فرهنگی ما به عنوان منابع تمویل تروریزم تکیه می‌کند که نیازمند غور و بررسی واقعی است.

محمد اشرف غنی گفت: اصول برابری حقوق شهروندی و جمهوریت که در قانون اساسی ما تسجیل یافته است زمینه را برای ادغام صلح‌آمیز طالبان در سیاست، اقتصاد و جامعه افغانستان مردم‌سالار ایجاد می‌کند.

وی تاکید کرد که بر اساس نظرسنجی‌ها، ۷۵ الی ۸۵ درصد مردم کشور از جمهوریت حمایت می‌کنند در حالی که حمایت از طالبان ۴ الی ۸ درصد می‌باشد. تحمیل خواسته یک اقلیت بر اکثریت مطلق کشور، تنها باعث تداوم جنگ می‌گردد.

وی اظهار داشت: از آنجایی که احترام به حاکمیت و استقلال کشورها، از اصول اساسی سازمان همکاری‌های شانگ‌های می‌باشد، ما از همه شما می‌خواهیم که از روند صلح پایدار در چارچوب جمهوری اسلامی افغانستان حمایت کنید.

رئیس جمهور افغانستان گفت که برهم زدن احکام قانون اساسی پیامد‌های منفی برای سازمان همکاری‌های شانگ‌های به شمول مختل ساختن روند ایجاد اقتصاد قاره‌ای اروپا ـ آسیا و توسعه شبکه‌های جرمی و تروریستی را به بار خواهد آورد.

محمد اشرف غنی افزود: قطعنامه ۲۵۱۳ شورای امنیت سازمان ملل متحد، که به خاطر تصویب آن از شما تشکر می‌کنیم، یک رهنمود عالی برای انجام گفتگو‌های صلح می‌باشد. اجماع قاطع در چارچوب سازمان همکاری‌های شانگ‌های ما را قادر خواهد ساخت که روی روند تامین صلح به توافق برسیم. اعمار صلح، که در آن مهاجرین و افراد بیجاشده دوباره با جامعه افغان مدغم می‌شوند و تمامی اجزای یک ملت با هم سازگاری دارند، نیازمند ظرفیت قوی دولتی و یک مارکیت پرتحرک می‌باشد تا ما را از فقر به یک رفاه نسبی برساند.

اشرف غنی اظهار داشت: ما در یک مقطع تاریخی باز قرار داریم. چهار دهه درد و رنج ما، خصوصا برای زنان و اطفال، می‌تواند ختم شود. لطفا از ماهیت شانگ‌های برای غالب شدن بر گذشته غم‌انگیز و ایجاد یک آینده مملو از همکاری با یکدیگر استفاده کنید.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محمد اشرف غنی افغانستان سازمان همکاری های شانگهای سازمان همکاری های شانگ رئیس جمهور افغانستان محمد اشرف غنی مواد مخدر کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۳۵۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقوع انفجار در کابل

باشندگان کابل از وقوع انفجار در این شهر خبر می‌دهند.

منابع می‌گویند که این انفجار حوالی ساعت ۷:۵۰ امشب در نزدیکی شهرک آریا از مربوطات حوزه دهم امنیتی شهر کابل رخ داده است.

از تلفات و خسارات احتمالی این رویداد جزئیاتی در دست نیست و طالبان نیز تا کنون در این مورد چیزی نگفته‌اند.

گفتنی است که وزارت امور داخله طالبان نیز در نزدیکی این ساحه موقعیت دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • طالبان خواستار واگذاری جایگاه افغانستان در بهداشت جهانی شد
  • تعامل سازمان همکاری اسلامی با طالبان
  • برنامه همکاری طالبان و ترکیه
  • وقوع انفجار در کابل
  • طاها:سازمان همکاری اسلامی به تعامل با افغانستان ادامه می‌دهد
  • شرکت هیئت طالبان در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی
  • حضور طالبان در نشست کشورهای اسلامی
  • یک ماجرا و هزار داستان؛ در بدخشان افغانستان چه خبر است؟
  • شرکت هیات افغانستان در نشست‌های بین‌المللی
  • یک ماجرا و هزار داستان؛ در بدخشان چه خبر است؟