Web Analytics Made Easy - Statcounter

ارمنستان، آذربایجان و روسیه توافقنامه‌ای مبنی بر پایان درگیری نظامی در منطقه قره‌باغ منعقد کردند.

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو؛ ارمنستان، آذربایجان و روسیه توافقنامه‌ای مبنی بر پایان درگیری نظامی در منطقه قره‌باغ منعقد کردند. این توافقنامه از ساعت یک بامداد روز سه‌شنبه به وقت محلی لازم الاجرا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«نیکول پاشینیان» رئیس‌جمهور ارمنستان این توافقنامه را دردناک نامید. وی درباره علّت این توافق گفت که پس از تحلیل وضعیت نظامی، در این شرایط این توافق بهترین اقدام است. «الهام علیف» رئیس‌جمهور آذربایجان نیز اعلام کرد که این توافق قلمرو ما را بدون خونریزی بیشتر بازمی‌گرداند؛ من این توافقنامه را با افتخار امضاء می‌کنم.

در سطح بین‌المللی، تعلّق حاکمیتی منطقه قره‌باغ برای آذربایجان است، ولی این منطقه از سال ۱۹۹۴ تحت اشغال نیرو‌های وابسته به ارمنستان قرار گرفته و جمهوری خود‌خوانده آرتساخ که تحت الحمایه ارمنستان و روسیه است، برآن حکمرانی می‌کند. به دفعات در دودهه گذشته، درگیری‌هایی میان باکو - ایروان بر سر این منطقه صورت می‌گرفت که البته بدون نتیجه و پس از مدت کوتاهی به پایان می‌رسید.   رنگ قرمز: منطقه قره‌باغ اشغالی | رنگ قهوه‌ای: مناطقی که پس از جنگ‌های اوایل دهه ۱۹۹۰ به اشغال ارمنستان درآمد. در این منطقه اشغالی جمهوری خودخوانده آرتساخ حاکم است که هیچ یک از اعضای سازمان ملل آن را به رسمیت نمی‌شناسد. «نخجوان»: قسمتی از کشور آذربایجان و هم مرز با ایران که به باکو اتصال سرزمینی ندارد.   «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه که بانی توافق اخیر است طی یک سخنرانی آنلاین گفت «نیروهای ارتش این کشور در سراسر خط درگیری منطقه قره‌باغ و کریدور میان این منطقه و ارمنستان به عنوان حافظان صلح مستقر می‌شوند.» وزارت دفاع روسیه در همین رابطه اعلام کرد ۱۹۶۰ از نظامیان ارتش روسیه در این فرآیند حضور خواهند داشت. این حضور تا پنج سال آینده ادامه خواهد داشت. از مفاد دیگر توافقنامه این است که باکو بر مناطقی که طی جنگ اخیر تحت کنترل خود درآورد، حکمفرما خواهد شد.   نشنال اینترست - The National Interest؛ «ایران»؛از اهداف آخرین حرکت گستاخانه اردوغان/ گسیل «القاعده» به آذربایجان: ترکیه جنگ سوریه را به دروازه‌های مسکو می‌برد؟ روزنامه صهیونیستی  The Jerusalem Post| آرتساخ؛ همسایه ایران که هیچ‌کشوری آن را به‌رسمیت نمی‌شناسد!/ اورشلیم‌پست: تاثیر درگیری آذربایجان-ارمنستان بر پرونده سوریه   از دیگر مفاد این توافقنامه، تبادل اسرا و اجساد طرفین است. آمار دقیقی از تعداد کشته‌ها منتشر نشده است، ولی رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد در این جنگ ۵۰۰۰ نفر کشته شده‌اند. روسیه طی هفته‌های گذشته چندین بار تلاش کرد که میان دو کشور آتش‌بس برقرار کند. ولی هربار این آتش‌بس از سوی طرفین نقض می‌شد. این توافقنامه پس از این موضوع حاصل شد که طی شش هفته گذشته، نیروهای ارمنستان پیوسته سرزمین‌های تحت قیومیت حکومت وابسته و خودخوانده «آرتساخ» را از دست دادند. در آخرین مورد، نیروهای آذربایجان با غلبه بر نیروهای ارمنی، توانستند «شوشا» دومین شهر بزرگ منطقه قره‌باغ را تحت کنترل خود درآورند. (در زبان ارمنی به «شوشی» معروف است) [۱]
  مناطق زرد رنگ: مناطقی که نیروهای آذربایجان در این جنگ تحت کنترل خود درآوردند. | مناطق بنفش رنگ: مناطقی که تحت کنترل حاکمیت آذربایجان است. مناطق هاشور قرمز: مناطق اطراف منطقه قره‌باغ که تحت کنترل نیروهای وابسته به ارمنستان است | علامت شبه‌ستاره قرمز: مناطق درگیری میان نیروهای آذری و ارمنی است. منبع عکس: BBC   شهر «شوشا» در ۱۰ کیلومتری شهر «استپاناکرت» پایتخت جمهوری‌خودخوانده آرتساخ (مرکز منطقه قره‌باغ) و در مناطق کوهستانی مشرف به این شهر قرار دارد. تصرف «شوشا» توسط آذربایجان، «استپاناکرت» را آسیب‌پذیر می‌کند. باوجود تکذیب اولیه ارمنستان مبنی بر عدم صحت سقوط «شوشا»، سخنگوی ریاست‌جمهوری آرتساخ در صفحه فیس‌بوک خود این موضوع را تصدیق کرد که "شهر کاملاً از کنترل خارج شده" و گفت: «دشمن در مجاورت «استپاناکرت» قرار دارد و پایتخت در خطر است.» [۲]   در بندی دیگر از این این توافقنامه، ارمنستان متعهد شده است نیرو‌های خود را تا اوّل دسامبر/ یازده آذر از بعضی مناطق خارج کند. رئیس‌جمهور آذربایجان در این رابطه گفت: شهر «کلبجر» تا ۱۵ نوامبر/۲۵ آبان، شهر «اقدم» تا ۲۰ نوامبر/۳۰ آبان و شهر «لاچین» تا اول دسامبر/یازدهم آذر تحویل آذربایجان خواهد شد. «علیف» در ادامه خبر داد که روسیه علاوه بر ۱۹۶۰ نظامی، ۹۰ خودروی زرهی نیز در کریدور «لاچین» که راه ارتباطی ارمنستان - منطقه قره‌باغ است، مستقر کرده است.[۳]   از مفاد دیگر توافق، ایجاد یک کریدور ارتباطی میان آذربایجان و منطقه نخجوان (منطقه‌ای محصور میان ایران، ارمنستان و ترکیه) است که در امتداد مرزی ایران و ارمنستان کشیده می‌شود. پایگاه خبری تحولات جهان اسلام درباره این موضوع عنوان کرد که وظیفه کنترل حمل و نقل در این کریدور برعهده سازمان امنیتی FSB روسیه خواهد بود.   برای قرن‌ها ارامنه و آذری‌ها در منطقه قره‌باغ با آرامش زندگی می‌کردند. امّا در آغاز قرن بیستم میلادی و خلاء حضور امپراطوری تزار روسیه، آتش درگیری قومیتی در این منطقه شعله‌ور شد. پس از سقوط تزارها و تسلط بلشویک‌ها بر مسکو، اتحاد جماهیر شوروی برای اوّلین‌بار خطوط مرزی داخلی را منطبق بر ترکیب قومیتی ترسیم کرد. سیاست قومی و ملیتی شوروی در ابتدا مبتنی بر این اصل بود که جهان می‌تواند به گروه‌های نژادی و ملیّتی تقسیم شود. امّا این سیاست درباره قفقاز (و ایضاً مناطق دیگر جهان) غلط بود. زیرا که در منطقه قره‌باغ یک همپوشانی قومیتی میان آذری‌ها و ارمنی‌ها وجود داشت و تقسیم‌بندی شوروی مورد شکایت طرفین آذری و ارمنی قرار گرفت.[۴]   آبی= سرزمین هایی که در جنگ اخیر به کنترل آذربایجان درآمد‌/ قرمز= مناطقی که باید تا اول دسامبر به آذربایجان تحویل داده شوند‌/ سبز = مناطقی که نیروهای حافظ صلح روسیه در آنجا مستقر خواهند شد.‌
این نزاع بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شکل عینی به خود گرفت و منطقه قفقاز شاهد درگیری خونینی بر سر مناطق «قره‌باغ» آذربایجان بود. در جریان این جنگ در دهه ۹۰ میلادی، بیش از ۳۰ هزار نفر از طرفین کشته شدند. اشغال ۲۰ درصد از خاک آذربایجان توسط ارمنستان، استخوانی در زخم این منطقه شد تا جایی که آتش درگیری‌ها بر سر آن تا به امروز کشیده شده است. در صورت شکست این توافقنامه و عدم حل مناقشه سرزمینی قره‌باغ، احتمالاً چرخه پاکسازی قومی هرگز پایان نمی یابد.   [۱]: https://www.bbc.com/news/world-europe-54882564 [۲]: https://edition.cnn.com/2020/11/09/europe/nagorno-karabakh-shusha-armenia-azerbaijan-russia-intl/index.html [۳]: https://www.aa.com.tr/en/azerbaijan-front-line/azerbaijan-describes-deal-as-defeat-of-armenia/2037978 [۴]: https://foreignpolicy.com/2020/11/09/azerbaijan-victories-could-mean-cycle-of-ethnic-cleansing-continues/

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: آذربایجان ارمنستان آرتساخ منطقه قره باغ رئیس جمهور تحت کنترل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۳۷۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای دو توافقنامه همکاری میان وزرای دفاع روسیه و قرقیزستان

وزیر دفاع روسیه در سفر به آستانه برای شرکت در نشست وزرای دفاع سازمان همکاری شانگهای با همتای قرقیزستانی خود دو توافقنامه همکاری امضا کرد.

به گزارش ایسنا، وزارت دفاع روسیه، امروز(جمعه) اعلام کرد که "سرگئی شویگو" وزیر دفاع این کشور و "باکتیبک بکبولوتوف" همتای قرقیزستانی خود دو توافقنامه همکاری امضا کردند.

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره گزارش داد که شویگو، امروز برای شرکت در نشست وزرای دفاع سازمان همکاری شانگهای وارد آستانه شد و دیداری کاری با بکبولوتوف داشت.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: این دو توافقنامه بین وزارت‌خانه‌های دو کشور در زمینه تبادل اطلاعات و تعامل و همکاری در حوزه کاوش و ارزیابی تشعشع و محیط شیمیایی و بیولوژیکی انجام شد.

وزرای دفاع دو کشور همچنین درباره مسائل مرتبط با همکاری نظامی و چشم‌انداز ترسیم‌شده همکاری‌های بیشتر گفت‌وگو کردند.

شویگو در این دیدار  گفت: در شرایط نظامی-سیاسی فعلی، همکاری بین کشورهای ما عامل مهمی در حفظ ثبات و امنیت در آسیای مرکزی و منطقه به طور کلی است. ما در چارچوب دوجانبه و در سازمان همکاری شانگهایی و کشورهای مستقل متحدالمنافع و سازمان پیمان امنیت جمعی تعامل نزدیکی داریم. برنامه توسعه شراکت راهبردی بین روسیه و قرقیزستان در حوزه دفاعی را، ثابت قدم اجرا می‌کنیم.

به گفته وزیر دفاع روسیه، قرقیزستان همواره  یکی از شرکای راهبردی و متحدی قابل اطمینان برای روسیه بوده است و این دو کشور در حال بروزرسانی و اصلاح قوانین خود در زمینه همکاری‌های نظامی هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دیدار وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قزاقستان
  • آغاز خروج نیروهای حافظ صلح از قره باغ
  • علی‌اف: فعالیت مرکز نظارت مشترک روسیه و ترکیه به پایان رسید
  • توافق میان باکو و ایروان نزدیک است
  • شولتز: توافق میان باکو و ایروان نزدیک است
  • تعیین مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان و ۳ سناریوی پیش رو
  • امضای دو توافقنامه همکاری میان وزرای دفاع روسیه و قرقیزستان
  • درباره رابطه ایران با گرجستان و ارمنستان!
  • پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان/ چرا پوتین و اردوغان مخالفند؟
  • علی‌اف: فرانسه، هند و یونان در حال تسلیح ارمنستان علیه آذربایجان هستند