Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک پژوهشگر حوزه تربیت با اشاره به آمار شرکت‌کنندگان و پذیرفته‌شدگان دانشگاه‌ها و اشتغال فارغ‌التحصیلان، استراتژی جدیدی را برای جذب دانشجویان شایسته پیشنهاد کرد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، تراب زاده، پژوهشگر حوزه تربیت در برنامه تلویزیونی «مدرسه ایران» درباره آمایش آموزش عالی گفت: در وهله اول باید مشخص شود که این آمایش بر اساس چه منطقی صورت می‌گیرد و بعد برویم سراغ اینکه اصلا اجرا می‌شود یا خیر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
باید این سوال را پرسیم که اصلا دانشگاه‌ها در حوزه کنکور چه نقشی دارند؟ عملا دانشگاه‌ها در موضوع پذیرش نقشی ندارند. البته اینکه دانشگاه‌ها خودشان رشته‌های مختلفی را می‌آورند و برخی را حذف می‌کنند، مسئله دیگری است.

وی ادامه داد: باید از نقش دانشگاه‌ها مسئله را شروع کنیم و کاری نداریم که رشته‌ها از کجا می‌آیند بلکه موضوع این است که دانشگاه می‌خواهد داوطلب بگیرد و اگر سوال را از اینجا شروع کنیم به مسئله آمایش هم می‌رسیم.

تراب زاده اظهار داشت: اگر بر منطق آمایش بخواهیم بحث کنیم می‌توان تا اینجا نیز جلو رفت که سیاست‌های منطقه بندی که طبق آن می‌گوییم دانشگاه اصفهان باید فلان رشته‌ها را داشته باشند به معنی متغیر کردن دانشگاه‌های منطقه‌ای است و یا در نظر گرفتن اقتضائات محلی؟. به نظرم وقتی آمایش تا امروز اجرا نشده، جای بحثی بر روی آن نیست، اما بر اینکه چطور می‌توان آمایش را انجام داد، می‌توان بحث و بررسی کرد.

این پژوهشگر درباره آمار و ارقام کنکور امسال بیان کرد: ما امسال کمتر از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر داوطلب داشتیم و ۱۴۰ هزار نفر در آزمون شرکت نکردند و نیم میلیون نفر از داوطلبان مجاز نیز انتخاب رشته نکردند به این امید که سال بعد مجددا شرکت کنند.

وی ادامه داد: مسئله این است که چرا ۱۴۰ هزار نفر علیرغم ثبت نام اصلا در کنکور شرکت نمی‌کنند؟ در سال ۹۷ بین لیسانسه، فوق لیسانس، دکتری و. بیشترین آمار بیکاری مربوط به لیسانسه‌ها است و ارشد و دکتری ۱۵ درصد آمار را به خود اختصاص داده اند در حالی که دیپلمه‌ها ۱۲ درصد آمار بیکاری دارند. یعنی اگر به دنبال شغل هستید بهتر است تنها تادیپلم درس بخوانید.

میزان بیکاری فارغ‌التحصیلان در سال ۹۷ حدود ۴۳ درصد بود
به گفته وی، در سال ۹۷ آمار بیکاری در میان فارغ التحصیلان ما ۴۳ درصد بود و باید این سوال را مطرح کرد که دانشگاه‌هایی که از طریق کنکور دانشجو جذب می‌کنند اصلا احساس مسئولیتی نسبت به بحث اشتغال دارند؟ تنها ۳۰ درصد از فارغ التحصیلان ما توانسته اند در رشته تحصیلی شان وارد بازار کار شوند.

تراب زاده اظهار داشت: یک زمانی برای این میزان از متقاضی رفتیم سمت اینکه دانشگاه‌ها را توسعه دهیم که انواع دانشگاه‌ها نیز راه اندازی شد. غیراتنفاعی نیز یکی از آن‌ها است و به طور مثال برای اینکه یک روستا را توسعه دهند رفتن به سمت راه اندازی دانشگاه و یا احزاب و نهاد‌های سیاسی نیز به این مسئله سوق پیدا کردند و همه اعضای آن حزب در هیات مدیره دانشگاه عضو می‌شوند و این داستان به شکل‌های مختلف ادامه پیدا کرده است، قطعا باید بساط این دانشگاه‌ها جمع شود. چرا که اگر این اتفاق رخ ندهد صندلی دانشگاه‌ها خالی می‌ماند.

وقتی با هر رتبه و درصدی راهی دانشگاه می‌شوند
پژوهشگر حوزه تربیت بیان کرد: در سال ۹۶، ۸۰ درصد داوطلبان تجربی زیست، فیزیک و شیمی شان را زیر ۲۰ درصد زدند، اما به دانشگاه رفتند و ۹۰ درصد داوطلبان ریاضی فیزیک و ریاضی شان را زیر ۲۰ درصد زدند و این مسئله در دروس مختلف به منفی ۳۳ درصد هم رسیده، اما این داوطلبان باز به دانشگاه راه پیدا می‌کنند و دانشگاه به آن‌ها مدرک نیز می‌دهد. الان نیز می‌گوییم که ۹۰ درصد داوطلبان ما می‌توانند بدون کنکور وارد دانشگاه شوند.

تراب زاده پیشنهاد کرد: امروز نمی‌توانیم استقلال کامل را به دانشگاه‌ها بدهیم، اما می‌توان استراتژی را در نظر بگیریم و به دانشگاه‌ها بگوییم که شایستگی‌هایی که قرار است داوطلبان ورود به دانشگاه شما داشته باشد را تعریف کنید و بعد به سراغ آموزش و پرورش، مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی برویم که آموزش و پرورش این صلاحیت‌ها را تامین کند. الان هر چه می‌گوییم آموزش و پرورش می‌گوید کنکور اجازه نمی‌دهد و به همین دلیل بیاییم کنکور را برداریم و بر اساس صلاحیت‌ها جلو برویم در این صورت قطعا وقتی مسائل روشن شود داوطلب نیز در جریان قرار می‌گیرد و بحث پذیرش تغییر می‌کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کنکور سراسری آمایش آموزش عالی جذب دانشجو اشتغال فارغ التحصیلان فارغ التحصیلان آمار بیکاری دانشگاه ها تراب زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۳۷۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز رقابت داوطلبان کنکور از فردا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ کوخایی زاده اظهار داشت: بیشترین شرکت کننده در گروه آزمایشی علوم تجربی با شرکت ۷ هزار و ۸۹۴ نفر و کمترین شرکت کنندگان ۳۴۷ داوطلب در رشته هنر می‌باشد.

وی درخصوص زمان برگزاری این ماراتن علمی بیان کرد: پنج شنبه صبح گروه آزمایشی ریاضی و فنی و علوم انسانی و عصر گروه آزمایشی زبان‌های خارجی و هنر با هم به رقابت خواهند پرداخت و گروه آزمایشی علوم تجربی با بیشترین شرکت کننده صبح جمعه با هم به رقابت می‌پردازند.

معاون آموزشی دانشگاه ایلام به شرکت کنندگان توصیه داشت که با خود وسایل الکتریکی همراه نداشته باشند و ساعت حرکت بین منزل تا حوزه انتخابیه را مدیریت کنند.

کوخایی زاده یادآور شد: تمام تمهیدات ترافیکی برای این ماراتن علمی اندیشیده شده و کارنامه نوبت اول کنکور امسال اواسط خرداد ماه به اطلاع داوطلبان خواهد رسید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • برگزاری کنکور داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی در استان همدان
  • برگزاری کنکور داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی در همدان
  • شرکت بیش از ۷۱ هزار داوطلب خوزستانی در کنکور ۱۴۰۳
  • ۶۳ درصد داوطلبان کنکور در لرستان دختران هستند
  • آغاز رقابت ۲۱۰۰۰ دانش‌آموز اردبیلی در کنکور سراسری
  • اینفوگرافیک آمار داوطلبان کنکور به تفکیک استانها
  • حضور ۱۶ هزار بوشهری در کنکور/ ۶۳ درصد شرکت‌کنندگان خانم هستند
  • وقوع ۵۹ درصد تصادفات تهران در بزرگراه ها/ مناطق ۴ و ۱۲ دارای بیشترین آمار تصادفات
  • رقابت بیش از ۶۴ هزار اصفهانی در مارتن کنکور ۱۴۰۳
  • آغاز رقابت داوطلبان کنکور از فردا