Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- بانک جهانی در گزارش جدید خود شاخص سهولت کسب‌وکار کشورهای جهان را رتبه‌بندی کرده که ‌اقدامات ایران در راستای تسهیل تجارت فرامرزی در بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ گسترده بوده است.

 بانک جهانی طبق روال سال‌های گذشته در گزارش سالانه «انجام کسب و کار ۲۰۲۰» که با عنوان "حفظ سرعت اصلاحات" نام‌گذاری شده، تعداد ۱۹۰ کشور جهان را به لحاظ شاخص سهولت انجام کسب‌وکار رتبه‌بندی کرده که در آن رتبه ایران برای سال ۲۰۲۰، ۱۲۷ اعلام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به اصلاح اخیر داده‌های مرتبط با هر یک از زیر شاخص‌ها و همچنین امتیاز شاخص کل برخی از کشورها برای سال ۲۰۱۹ (گزارش سال گذشته بانک جهانی)، چنانچه رتبه‌بندی مجدد با استفاده از داده‌های اصلاح شده شاخص کل کشورها صورت گیرد، رتبه ایران به ۱۱۶ تغییر می‌یابد. با این حال امتیاز فاصله ایران از شاخص پیشرو در زیرشاخص‌های شروع کسب‌وکار، اخذ اعتبارات، حمایت از سرمایه‌گذاران خرد، سهولت پرداخت مالیات، تجارت فرامرزی و اجرای قراردادها نسبت به گزارش سال قبل تغییر نکرده است. البته در دو زیرشاخص حمایت از سرمایه‌گذاران خرد و مقررات اخذ مجوز ساخت، به ترتیب سه و یک رتبه بهبود یافته است.

طبق اعلام بانک جهانی، اقدمات ایران در راستای تسهیل محیط کسب‌وکار، طی سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴، ساده‌سازی کسب‌وکار استارت‌آپ‌ها از طریق سیستم ثبت الکترونیکی و ایجاد پورتال‌های وب که امکان جست‌وجو و ذخیره نام انحصاری شرکت را برای موسسان آن فراهم می‌کند و همچنین ساده‌سازی رزرو اسامی و مراحل ثبت شرکت‌ها اقدامات مثبتی در زمینه تسهیل محیط کسب‌وکار محسوب می‌شود.

طبق این گزارش، ایران در راستای تسهیل اخذ اعتبار در سال‌های ۲۰۱۰ و همچنین ۲۰۱۷ اقداماتی از قبیل تاسیس دفتر جدید اعتباری خصوصی انجام داده که موجب بهبود وضعیت دسترسی به اطلاعات اعتباری شده است و همچنین به گزارش‌گیری از خرده‌فروشان خودرو در زمینه پرداخت‌های اعتباری به منظور تسهیل دسترسی به اطلاعات اعتباری مبادرت ورزیده است و این امر در زیرشاخص تسهیل اخذ اعتبار از جمله اقدامات کارا و موثر ایران عنوان شده است.

در این گزارش آمده است که الزام فضای فوری اطلاعات طرفین معامله در ایران موجب بهبود وضعیت حمایت از سرمایه‌گذار شده و همچنین ایجاد سیستم مدیریت پرونده الکترونیکی، بایگانی الکترونیکی برخی اسناد و آگاهی از پیام‌های متنی به صورت الکترونیکی، اجرای قراردادها را در راستای تسهیل اجرای قراردادها بسیار راحت کرده است.

بانک جهانی به این موضوع هم پرداخته است که در زمینه شرایط و مقررات مجوز ساخت و همچنین پرداخت مالیات‌ها نیز تسهیلاتی انجام گرفته است که از آن جمله می‌توان به تسهیل شرایط اخذ مجوز ساخت از طریق ایجاد دفاتر خدمات الکترونیکی در تهران و همچنین تسهیل در فرآیند کسب تاییده محل و جوزهای ساخت و گواهی‌های تکمیل ساختمان و کاهش زمان اتصالات آب و برق اشاره کرد.

از سوی دیگر، در پرداخت مالیات نیز از طریق راه‌اندازی سیستم آنلاین برای پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی، درخواست آنلاین استرداد مالیات بر ارزش افزوده و سیستم آنلاین ثبت اظهارنامه مالیات بر درآمد شرکت وسیستم پرداخت آنلاین بدهی مالیاتی از طریق اتصال به بانک سهولت انجام گرفته است.

بر اساس این گزارش، از میان همه این فعالیت‌ها، ‌اقدامات ایران در راستای تسهیل تجارت فرامرزی در بین سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ بسیار گسترده‌تر بوده که شامل موارد زیر است:

-کاهش زمان صادرات و واردات از طریق نصب و راه اندازی اسکنر در بنادر شهید رجایی و سازماندهی مجدد دفاتر گمرکی برای جداسازی بازرسی کالاهای خاص(پتروشیمی و شیمیایی) از کالاهای عمومی

-توسعه و بهبود خدمات صادرات و واردات از طریق پنجره واحد ملی

-بهبود فرآیند بارگذاری اسناد واردات و صادرات و همچنین بهبود فرآیند بازرسی و اداری برای صادرات و واردات که در نهایت موجب کاهش زمان و هزینه انطباق اسنادی شده است.

 

 ایبِنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: ایران در راستای تسهیل بانک جهانی کسب وکار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۳۸۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتقای ۱۱۳۱ پله‌ای رتبه جهانی و ۶۰ پله‌ای رتبه ملی دانشگاه بیرجند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، این رتبه‌بندی بر اساس شاخص‌هایی همچون تعداد مقالات پراستناد، تعداد ارجاعات به مقالات پژوهشگران در پایگاه Google Schoolar و تعداد لینک‌های دریافتی منتشر می‌شود.


رتبه‌بندی وبومتریکس شاخصی برای رتبه‌بندی وب سایت‌های دانشگاه‌ها و مراکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی دنیا است، که توسط مؤسسه تحقیقاتی (CSIC) Consejo Superior de Investigaciones Cientificas در کشور اسپانیا از سال ۲۰۰۴ مشغول به فعالیت است.


این مؤسسه، هر شش ماه یکبار وب سایت‌های بیش از ۳۲ هزار دانشگاه و مراکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی را از بین ۲۰۰ کشور جهان مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد.


سه شاخص مهم و تأثیرگذار در این رتبه‌بندی وجود دارد، شاخص اول قابلیت مشاهده دیگران (Visibility) با وزن ۵۰ درصد که شامل مجموع تعداد لینک‌ها و دامنه‌های ارجاع شده مربوط به این لینک‌ها از یک وب سایت خارجی به وب سایت دانشگاه، مراکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی است، و اطلاعات مربوط به این شاخص از دو پایگاه اطلاعاتی Majestic و Ahrefs استخراج می‌شود.


شاخص دوم برتری (Excellence) با وزن ۴۰ درصد نیز به معنای تعداد مقالات برتری است، که جزء ۱۰ درصد مقالات با بیشترین میزان ارجاعات در رشته‌های متفاوت است و این اطلاعات نیز از پایگاه سایماگو جمع‎ آوری می‌شود.


شاخص سوم فایل‌های قابل دسترسی (Openness) با وزن ۱۰ درصد است، که شامل تعداد استناد‌ها به نویسندگان برتر است و مرجع دریافت اطلاعات مورد نظر، موتور جستجوی Google Scholar Citations می‌باشد.


بر اساس اعلام معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه بیرجند، در جدیدترین نتایج رتبه بندی وبومتریکس (نسخه ژانویه ۲۰۲۴)، دانشگاه بیرجند رتبه ۲۷۳۸ را در بین ۳۱۷۰۲ دانشگاه و موسسه جهانی و رتبه ۵۰ ملی را در میان ۴۵۷ موسسه و دانشگاه ایرانی کسب کرد.


از جمله اهداف این رتبه بندی، تشویق و ترغیب دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی به تولید و انتشار فعالیت‌های خود به صورت الکترونیکی در راستای ارتقای دسترس پذیری عمومی جامعه و ارتقای کیفیت تحقیقات پژوهشگران در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی است.


شایان ذکر است یکی از مهم‌ترین تغییراتی که در سال ۱۴۰۲ در این خصوص اعمال شد، تغییر وب‌سایت دانشگاه با هدف ارتقای فعالیت‌های الکترونیکی، دسترس‌پذیری، بهبود مخاطب پذیری و برجسته نمودن ماژول‌های پژوهشی در وبگاه بود که تاثیر ملموس آن در ارتقای رتبه وبومتریک دانشگاه مشهود است.

دیگر خبرها

  • ارتقای ۱۱۳۱ پله‌ای رتبه جهانی و ۶۰ پله‌ای رتبه ملی دانشگاه بیرجند
  • گفت‌وگوی بی‌بی‌سی فارسی با یکی از نویسنده‌های گزارش درباره قتل نیکاشاکرمی و تجاوز به او | بخش فارسی BBC آمد ابرو را درست کند، چشمش را هم کور کرد...
  • گزارش BBC در باره نیکا شاه کرمی تناقض های متعدد دارد
  • انتشار وضعیت فرهنگی ایران در پیمایش ارزش‌های جهانی
  • ارزش های اخلاقی در ایرانیان بالاترین رتبه را در جهان دارد
  • پشت‌پرده گزارش بی‌بی‌سی درباره مرگ نیکا شاکرمی
  • مکمل های بهبود کیفیت سوخت، به خودروها آسیب می زند
  • فرانسه جایگاه خود را بین ۱۰ اقتصاد برتر از دست می‌دهد
  • استقبال از تیم ملی فوتسال افغانستان در تهران
  • صعود فوتسال افغانستان در رنکینگ جهانی