Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@23:05:12 GMT

فصل برداشت زعفران با طعم نگرانی

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۳۹۷۶۸

فصل برداشت زعفران با طعم نگرانی

محدودیت های شدید کرونایی در بکارگیری کارگران فصلی، نگرانی زعفران‌کاران سرایانی را در فصل برداشت طلای سرخ فراهم کرده است.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ برداشت طلای سرخ در سال جاری درحالی آغاز می شود که با کاهش دوساله قیمت زعفران و کمبود نیروهای کارگری، کشاورزان سرایانی را با ناامیدی راهی مزارع زعفران کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

برداشت گل زعفران به صورت دستی یعنی نیاز به نیروی کار زیاد؛ آن هم در مقطعی خاص و نزدیک به چند هفته؛ اما شیوع ویروس کرونا باعث شده تا این روزها نیروی کار ماهر و کارکرده در زمین‌های زعفران کمیاب شود.

 

به گفته یکی از زعفران‌کاران سرایانی چشم امید مردم سرایان به برداشت و درآمد طلای سرخ دوخته شده است و در حال حاضر سرنوشت طلای سرخ اسیر بی برنامگی مسئولین شده است.

 

افزایش هزینه های برداشت زعفران


«حسن سروقد» با بیان اینکه بالغ بر ۹۵درصد مردم شهرستان به زعفران‌کاری مشغول هستند، می گوید: در سالهای اخیر با توجه به اجرای طرح تعادل بخشی دشت سرایان تنها روزنه ی معیشت و درآمد کشاورزان سرایان از طریق کاشت و برداشت زعفران تأمین می شود اما امسال تا حدود زیادی با توجه به کاهش قیمت محصول و افزایش هزینه های برداشت، در آمد کشاورزان کاهش یافته است.

 

 

در سال جاری محدودیت های کرونایی در آمد زعفران‌کاران سرایانی را تحت تأثیر قرار داده و این موضوع نگرانی شدید آنان را فراهم کرده است. این‌‌ها گفته «حسینی» یکی دیگر از زعفران‌کاران است که می‌افزاید: اکثر زعفران‌کاران سرایانی برای برداشت محصول خود نیاز به نیروی کارگر دارند. وجود کارگران آنقدر در فصل برداشت زعفران مهم است که زعفران‌کاران یکسال قبل با پیش پرداخت اولیه برای تأمین نیروی کارگری سال آینده خود اقدام می کنند.

 

کارگر برای برداشت محصول نیست!


وی، وابسته بودن درآمد و معیشت کشاورزان به محصول زعفران را یادآور می شود و می گوید: در سال جاری نبود کارگر برای زعفران کاران به معما تبدیل شده است و ادامه این روند کاهش چشمگیر درآمد کشاورزان را به دنبال خواهد داشت و پای دلالان را در خرید ارزان گل زعفران به منطقه باز کرده است.

 


این زعفران‌کار با بیان اینکه دولت باید فکری برای ضرر و زیان زعفران‌کاران بردارد، می افزاید: ۲ هکتار زمین زعفرانی دارم و هرساله با بهره گیری از توان کارگران فصلی محصول تولیدی را جمع آوری می کردم اما امسال با کمبود نیروی کارگری واقعاً مانده ام و از توانم خارج است. مجبور به فروش ارزان محصول هستم.

 


«محمد رضایی» نیز یکی دیگر از کشاورزان سرایانی هم می گوید: مسئولین باید برای سرنوشت این محصول استراتژیک اقدامی و راه  چاره ای بیندیشند.

 


وی ادامه می دهد: ۶ماه قبل اقدام به پیش پرداخت سه میلیون تومان برای تأمین کارگر مورد نیاز برای برداشت محصول  کردم اما اکنون با ممانعت اعضای شورای اسلامی روستا مواجه شدم که  از آمدن کارگر جلوگیری کردند در حالی که کارگران متقاضی برای برداشت زعفران و تأمین درآمد خود هستند.

 

این زعفران‌کار با بیان اینکه اقساط وام‌های بیشتر کشاورزان سررسید شده است و چشم امید آنان به جمع آوری زعفران دوخته شده است، ادامه می دهد: مسئولین باید به داد زعفران‌کاران برسند و با پرداخت تسهیلات بلاعوض اندکی از گرفتاری های آنان را کاهش دهند.

 


وی همچنین بیان می کند: درسال جاری فصل برداشت زعفران هم برای کشاورزان و هم کارگران رنج آور شده و در آمد هر دو قشر را تحت تأثیر قرار داده است.

 

 

برداشت طلای سرخ از ۳ هزار هکتار سطح زیر کشت سرایان

 

مدیر جهاد کشاورزی سرایان در گفتگو با خبرنگار شبستان در سرایان از برداشت محصول زعفران در سطح سه هزار هکتار اراضی زیر کشت محصول و پیش بینی برداشت ۱۲تنی زعفران خشک در این شهرستان خبر داد.

 


«رضا صفایی» با بیان اینکه این شهرستان از نظر کمّی رتبه دوم استان را در تولید زعفران و از نظر کیفی بر اساس آزمایش‌های انجام شده بهترین زعفران را دارد، می گوید: زعفران سرایان از نظر کیفی در استان و خارج از آن بی‌نظیر است به گونه‌ای که خرید توافقی زعفران توسط سازمان تعاون از نظر کیفی و کمی رتبه اول را دارد.

 

 

وی با اشاره به اینکه امسال ۱۲ تن زعفران خشک در سرایان برداشت می‌شود، می افزاید: پیگیر راه‌اندازی ۲ واحد بسته بندی زعفران در سرایان هستیم که متقاضی این واحد در انتظار دریافت تسهیلات است و یکی از این واحدها در مدار بهره برداری قرار گرفته است.

 

 

مدیر جهاد کشاورزی سرایان از احداث کارخانه تولید محصولات آبمیوه ای بر پایه زعفران خبر می دهد و می گوید: امسال برداشت زعفران در ۳۰۰ هکتار از مزراع روستاهای کوهپایه‌ای و ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار از زمین‌های زیرکشت این محصول در سرایان آغاز شده است.

 


صفایی با اشاره به اینکه در سرایان ۶ هزار بهره‌بردار به زعفران کاری اشتغال دارند، بیان می کند: با توجه به افزایش ۱۰ درصدی سطح زیرکشت این محصول پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده شاهد افزایش تولید در شهرستان باشیم.

 

 

وی در ادامه اظهار  می کند: در خراسان جنوبی ۱۵ هزار و ۷۸۰ هکتار زیرپوشش کاشت گیاه زعفران است که سه هزار هکتار آن در شهرستان سرایان است و از ابتدای آبان برداشت زعفران در این شهرستان آغاز و به مدت یک ماه ادامه دارد.

 

 

صفایی به اهمیت اشتغال در فصل برداشت زعفران در سرایانی اشاره می کند و می گوید: همه ساله در این فصل بیش از سه هزار نفر روز اشتغال فصلی ایجاد می شود که تأثیر زیادی در اشتغال استان دارد.

 

 

پایان پیام/577

منبع: شبستان

کلیدواژه: فصل برداشت زعفران زعفران کاران کمبود کارگر مدیر جهاد کشاورزی سرایان نگرانی خراسان جنوبي فصل برداشت زعفران برداشت محصول برای برداشت زعفران کار نیروی کار طلای سرخ سال جاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۳۹۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول

مدیر جهاد کشاورزی دزفول گفت: حدود ۱۳ هزار تن سیر از ۵۳۵ هکتار از اراضی زراعی این شهرستان برداشت شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از دزفول، بهروز قمرزاده با اشاره به پایان برداشت سیر در این شهرستان بیان کرد: 535 هکتار از زمین های کشاورزی دزفول در سال زراعی 1403- 1402 به کشت سیر اختصاص یافت.

وی با اشاره به کیفیت بالای سیر تولیدی دزفول افزود: کیفیت بالای سیر تولیدی این شهرستان باعث شده تا علاوه بر مصرف این محصول در دزفول و خوزستان و سایر استان‏های کشور، در صورت فراهم بودن شرایط، به کشورهای حاشیه خلیج فارس و روسیه نیز صادر می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول گفت: به منظور ارتقای سطح کیفی سیر تولیدی دزفول و کمک به بازاریابی فروش این محصول، علاوه بر برگزاری دوره‌های آموزشی و ارایه توصیه‌های فنی برای تنظیم بازار فروش سیر تولیدی این شهرستان اقدام شده است.

به گزارش تسنیم، برداشت سیر در این شهرستان همه ساله از اوایل اسفند ماه آغاز و تا اوایل اردیبهشت به پایان می رسد.

سال گذشته زراعی 9 هزار تن سیر از 370 هکتار از مزارع دزفول برداشت شد که امسال این میزان چهارهزار تن افزایش یافت.سطح زیر کشت اراضی کشاورزی شهرستان دزفول 90 هزار هکتار است که 65 هزار هکتار از این مساحت مربوط به کشت آبی و 25 هزار هکتار کشت دیم است.

هم‌اکنون 126 محصول شامل 63 نوع محصول کشاورزی و 43 نوع گل و گیاه زینتی در دزفول تولید می‌شود که نشان دهنده ظرفیت بالای کشاورزی در این شهرستان است. سالانه بالغ بر 2.5 تا سه میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در دزفول تولید می‌شود 

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • برداشت جو قصیل در قم
  • کشت آزمایشی جو قصیل در قم به برداشت رسید
  • برداشت خیار سبز در شهرستان قیروکارزین
  • برداشت حدود ۹۰ هزار تن چغندر قند از مزارع خوزستان
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر در دزفول
  • برداشت توت فرنگی رامیان+تصاویر
  • برداشت سه تن زعفران از مزارع لرستان