Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-01@00:14:58 GMT

بازار دوچرخه کشور در سیطره خارجی‌ها

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۳۹۸۴۰

به گزارش باشگاه خبرنگاران، با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی باشگاه‌های ورزشی این روز‌ها مردم به ورزش دوچرخه سواری روی آورده اند و این بازار نسبت به قبل رونق بیشتری پیدا کرده است. این موضوع باید باعث ‌شود شرایط برای تولید کنندگان دوچرخه در داخل کشور هم مناسب شود و با وجود این که اغلب کسب و کار‌ها در شرایط فعلی حال و روز خوبی ندارند، تولید کنند‌گان دوچرخه سود مناسبی از فروش دوچرخه به دست بیاوردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  برای این که حال و روز بازار دوچرخه را بررسی کنیم به بورس دوچرخه فروشان در محدوده میدان رازی تهران رفتیم. بررسی‌های میدانی ما حاکی از این بود که در ویترین مغازه‌های دوچرخه فروشی، دوچرخه ایرانی جایی ندارد. فروشنده‌ها می‌گویند بازار پر شده است از دوچرخه‌های عمدتا چینی و دوچرخه ایرانی به صورت خیلی محدود به فروش می‌رسد.   قدیمی‌تر‌های بازار هم می‌گویند در گذشته کارخانه‌های دوچرخه سازی‌ داشته ایم که حتی می‌توانستند با خارجی‌ها رقابت کنند و اگر حمایت می‌شدند، می‌توانستند نیاز داخلی کشور را تامین کنند و حتی نگاهی به صادرات داشته باشند، اما در حال حاضر تعداد این کارخانه‌ها انگشت شمار است و خبری از تولید چشمگیر نیست.   مردم هم از وضعیت فعلی بازار دوچرخه ناراضی اند   شرایط فعلی بازار دوچرخه و عدم حضور تولید کننده داخلی در بازار باعث شده است مردم هم برای خرید این کالا با مشکل رو به رو شوند چراکه برخی فروشندگان بی حساب و کتاب، قیمت دوچرخه را بالا برده اند بدون آن که نظارتی برروی آن‌ها باشد. مردم در حالی به دنبال خرید دوچرخه داخلی هستند که اثری از دوچرخه ایرانی در این بازار وجود ندارد و مجبورند هزینه‌های گزافی برای خرید این وسیله بپردازند.   اگر از ما حمایت شود تولید دوچرخه را افزایش می‌دهیم   یکی از تولید کننده ‌های دوچرخه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: ظرفیت لازم برای تولید دوچرخه در داخل کشور وجود دارد، اما کم توجهی به تولید کنندگان و عدم حمایت مسئولان باعث شده که ظرفیت تولید ما به شدت کاهش یابد و حدود نصف کارگرانمان را اخراج کنیم.   وی ادامه داد: در حال حاضر علاوه بر نقدینگی نیاز به تامین مواد اولیه با قیمت مناسب داریم که اگر دولت از ما حمایت کند می‌توانیم به دوران اوج خود برسیم. اما در شرایط فعلی حمایت چندانی از تولید کننده‌های داخلی نمی‌شود.
  دولت نگاهش به سمت واردات است نه تولید   صفرخانی رییس اتحادیه تولید کنندگان و تعمیر کنندگان دوچرخه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: در داخل کشور توان خوبی برای تولید دوچرخه داریم، اما آن گونه که باید سرمایه گذاری در این زمینه انجام نشده است. در گذشته کارخانه‌هایی داشتیم که در سال ۳۰۰ هزار دستگاه دوچرخه تولید می‌کردند، اما در حال حاضر تولیدشان به حدود ۱۰ هزار دستگاه رسیده است.   وی ادامه داد: وقتی می‌گوییم مسئولان حمایت نکرده اند به این معنی است که در بخش انرژی، بیمه کارگری و مالیات که کشور‌های دیگر به کمک تولید کنندگانشان می‌آیند، دولت ما به تولیدکنندگان کمکی نکرده است.   صفرخانی اظهار داشت: ما نمی‌گوییم دوچرخه سازان از همه چیز معاف شوند بلکه درخواست ما این است که مسئولین به تولید کنندگان کمک کنند تا بتوانند شرایط کارشان را بهبود ببخشند و بعد از آن دولت همه هزینه‌ها مثل بیمه، مالیات و سایر هزینه‌ها را از آن‌ها بگیرد.   او بیان کرد: در زمینه تولید دوچرخه حدود ۸۰ درصد می‌توانیم داخلی سازی کنیم و کمبودی از این حیث وجود ندارد چرا که تولیدکننده ‌های قطعاتی داریم که همه قطعات را می‌توانند تولید کنند.   صفر خانی گفت: در حال حاضر عمده قطعات موتور سیکلت در داخل کشور تولید می شود به این دلیل که توجه به آن بخش شد و اگر در بحث تولید دوچرخه هم تولید کنندگان انگیزه داشته باشند به راحتی اکثر قطعات آن را تولید خواهند کرد.   وی ادامه داد: نگاه مسئولان ما بیشتر به سمت واردات است و نه تولید. اگر نگاه به سمت تولید بود موانع مختلف جلوی پای تولید کنندگان نمی‌گذاشتند، اما وارد کننده به راحتی می‌تواند به هر میزان کالا واردات کند بدون این که درد سر‌های تولید را داشته باشد.   این مقام مسئول بیان داشت: یکی از راه‌های کمک به صنعت تولید دوچرخه این است که وارد کنندگان مکلف شوند بخشی از هزینه واردات و سود حاصل از آن را به بخش تولید بیاورند اگر این اتفاق بیفتد، وارد کننده هم به سمت تولید سوق پیدا می‌کند .   وی گفت: در حال حاضر تولید کننده‌های ما اگر در بخش وام حمایت شوند و بتوانند مواد اولیه با قیمت مناسب تهیه کنند، می‌توانند علاوه بر بهبود کیفیت، دوچرخه را با قیمت مناسب هم تولید کنند.   صفرخانی اظهار داشت: نبود رقیب داخلی برای واردات باعث شده است که برخی وارد کنندگان اجناسی که از قبل و با دلار ارزان وارد کرده بودند را با نوسانات نرخ ارز، به هر قیمتی می‌خواهند به فروش برسانند.   او بیان داشت: اگر مسئولان بخواهند از همین امروز می‌توانیم وضعیت تولید را بهبود ببخشیم به شرطی که به کمک تولیدکنندگان بیایند. مشکل تولیدکنندگان داخلی را حل می‌کنیم رزم حسینی وزیر صنعت معدن و تجارت در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در این خصوص اظهار داشت: در کارگروهی مشکلات تولید کنندگان داخلی را بررسی کرده ایم و اگر تولید کنند‌گان دوچرخه مشکلاتی دارند که باید ما بدانیم با آن‌ها جلسه‌ای خواهیم گذاشت تا به زودی مشکلات آن ها را برطرف کنیم.       

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: باشگاه خبرنگاران تولید کنندگان بازار دوچرخه تولید دوچرخه داخل کشور تولید کننده حال حاضر تولید کنند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۳۹۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود

لاله جعفری نویسنده حوزه کتاب کودک، درباره وضعیت کتاب کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: خوشبختانه امروز طیف وسیعی از کتاب‌ها در بازار نشر وجود دارد اما در مقابله با تالیف‌های خارجی که مخاطب زیادی دارند نویسندگان ایرانی کار سختی پیش رو دارند چون باید به نحوی بنویسند تا بچه‌ها فقط به دنبال کتاب‌های ترجمه نروند و به دنبال تالیفات داخلی نیز باشند.

وی افزود: همچنین گستردگی سبک‌های ادبی در حوزه کودک زیاد است و تنوع خوبی وجود دارد. ما داستان‌های تخیلی، ترسناک، طنز، علمی و… را داریم و این تنوع باعث می‌شود تا بچه‌ها به طرف کارهای تألیفی جذب شوند. البته که هنوز فاصله بسیاری با آثار خارجی داریم، چرا که گرانی کاغذ و چاپ باعث شده تا ناشران محدودتر کار کنند و این محدودیت‌ها برای نویسندگان نیز به‌وجود می‌آید. امیدوارم این مشکلات حل شوند و آثار تألیفی در کنار ترجمه بچه‌ها را به سمت خود جلب کنند.

نویسنده کتاب «چوم چوم» درباره یافتن ایده برای نگارش و همراهی با کودک امروز گفت: سعی می‌کنم تجربه‌های میدانی زیاد داشته باشم و با بچه‌ها کار کنم. حواس پنجگانه خود را در مواجه با بچه‌ها تقویت کنم. در پارک، خیابان، مترو و هر جایی‌که کودکی می‌بینم شش دانگ حواسم را جمع کنم تا ببینم عکس‌العملش در مقابله با مسائل چگونه است و سعی می‌کنم ایجاد ارتباط کنم و ببینم مدل حرف‌زدن‌شان تا چه اندازه نسبت به بچه‌های دوره خودمان تغییر کرده است. در کنار این مشاهده میدانی سعی می‌کنم کتاب‌های پرفروش دنیا را بخوانم و نکات قابل توجه آن را درک کنم. از سوی دیگر تلاش می‌کنم تا در فیلم‌ها، انیمیشن‌ها یا حتی بازی‌های رایانه‌ای جستجو کنم ببینم آثار پرطرفدار چه نکاتی به همراه دارند که بچه‌ها به سمت آن‌ها جلب می‌شوند.

جعفری به چگونگی ترغیب بچه‌ها برای مطالعه و فرهنگ‌سازی در راستای مطالعه گفت: بازاریابی مهم‌ترین مساله است. تبلیغات اثر بسیار زیادی دارد و فکر می‌کنم رسانه‌ها حرف اول را در این میان می‌زنند. امروز بین دو فیلم برای پخش، رقابت و تبلیغات گسترده‌ای وجود دارد، چه در شبکه‌های داخلی و چه فارسی زبان خارجی؛ در حالی‌که برای کتاب ما هیچ تبلیغی نداریم. فکر می‌کنم سهل‌الوصول‌ترین راه، همین تبلیغ است. هرچند که هزینه‌بر است، اما رسانه‌های داخلی مانند تلویزیون، به نوعی جزو مایملک مردم ایران به شمار می‌آید و باید از آن استفاده شود. ما در طول روز همه نوع تبلیغی در رسانه می‌بینیم، غیر از کتاب.

وی ادامه داد: از سویی فکر نمی‌کنم در مدارس هیچ تمرکزی روی این مسئله وجود داشته باشد. این اتفاق در حالی است که بیشترین زمان را فرزندان ما در مدرسه و در کنار هم می‌گذرانند و می‌توان برای آن‌ها ساعت مطالعه، یا زنگ کتاب تعریف کرد و به هزار نوع، نه به شکل خشک و اجباری بلکه با بازی و سرگرمی تبلیغ کتاب کرد تا فرهنگ مطالعه در میان بچه‌ها ایجاد شود.

این‌نویسنده گفت: ناشران به دنبال کتاب‌هایی همراه با بازی و سرگرمی هستند و وجه بازی برای‌شان غالب است. درست است که بازی نقش مهمی در زندگی کودک دارد، اما ادبیات نیز جایگاه خودش را دارد و باید این جایگاه حفظ شود. ناشران مجبور هستند برای فروش کتاب دست به هر کاری بزنند و کالایی تولید کنند که روی دست‌شان نماند. اما کتاب‌هایی که ادبیات خالص هستند و به جشنواره‌های داخلی و خارجی راه پیدا می‌کنند هر روز کمرنگ و کم‌تعداد شده‌اند و این را من از سفارش‌هایی که به خودم ارائه می‌شود، می‌بینم. ناشر از من می‌خواهد که سری کاری کنم در حالی که باید بذر آگاهی در ذهن کودک کاشته شود و این با یک اثر خوب اتفاق می‌افتد، اما امروز این گونه نیست. وی در پایان گفت: امیدوارم شرایطی فراهم شود تا نویسنده آنچه که دلش می‌خواهد را بنویسد و تنها سفارشی کار نکند.

کد خبر 6090973 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • خطر تحریم در واردات اتوبوس‌های جدید/ تولیدکنندگان داخلی توان رفع نیاز شهر‌های کشور به اتوبوس را ندارند
  • ظرفیت داخلی تولید لوکوموتیو برای پاسخ به نیاز کشور کافی است
  • عرضه دو لاستیک نانویی ویژه مسابقات دوچرخه‌سواری
  • محصولات داخلی قابل عرضه در بازار داخلی و خارجی است
  • سهم زنجان از تولید ناخالص داخلی کشور افزایشی است
  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • بازدید خبرنگاران داخلی و خارجی از بافت تاریخی بوشهر
  • تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • راهکار توسعه اقتصادی و تقویت منابع ارزی؛ تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!