Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-03@16:54:25 GMT

آیا بایدن به این وعده انتخاباتی عمل خواهد کرد؟

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۳۹۹۵۹

آیا بایدن به این وعده انتخاباتی عمل خواهد کرد؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات که از سوی برخی رسانه‌های آمریکایی پیروز انتخابات معرفی شده، در جریان رقابت‌های انتخاباتی آمریکا و بالاخص رقابت‌های درون‌حزبی دموکرات‌ها، وعده‌هایی را در خصوص برخورد با حکومت آل‌سعود بالاخص بر سر پرونده قتل «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد رژیم سعودی مطرح کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خاشقچی، دهم مهرماه سال 1397، در کنسول‌گری عربستان سعودی در استانبول ترکیه کشته شد و جسد او که به‌گفته منابع مختلف تکه‌تکه شده بود، هرگز پیدا نشد. رسانه‌های آمریکایی واکنش‌های تندی نسبت به قتل این روزنامه‌نگار که در روزنامه واشنگتن‌پشت مشغول به‌کار بود، از خود نشان دادند اما دولت ترامپ، دولتی نبود که قصدی برای برخورد با رژیم سعودی داشته باشد.

بایدن چند روز بعد از این قتل، در مصاحبه با شبکه «سی‌‌بی‌‌اس» از مواضع دولت ترامپ در ارتباط با نقش ریاض در این پرونده انتقاد کرد و گفت: «این‌طور به نظر می‌رسد که او (ترامپ) با افراد مستبد رابطه عاشقانه دارد. او قبل از آنکه حقایق روشن شود، دارد بهانه‌تراشی می‌کند. این کارها از منظر بین‌المللی به ما آسیب می‌‎زند.»

بایدن که دولت اوباما در ۸ سال ریاست‌جمهوری با معاونت وی، همواره عربستان سعودی را «متحد استراتژیک» و «دوست نزدیک» ایالات متحده می‌خواند، در بخش دیگری از این مصاحبه درباره ناپدید شدن خاشقچی گفت: «آنچه شاهدش هستیم نشانه بسیار کمی از حاکمیت قانون و محترم‌شمردن حقوق بشر و شأن انسانی در خود دارد. اتهام‌هایی که تاکنون مطرح شده، با شیوه اقدام و رفتار پادشاهی [عربستان سعودی] منافات ندارد.»

این سیاستمدار کهنه‌کار ۷۷ ساله در مصاحبه‌های دیگر هم در دوره رقابت‌های انتخاباتی بر این تأکید داشت که ریاض باید بهای جنگ در یمن و کشتن جمال خاشقچی روزنامه‌نگار مطرح سعودی را بپردازد.

او حدود یک ‌سال قبل در یکی از مناظره‌های انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها در پاسخ به سؤالی درباره رویکردش در قبال عربستان سعودی و مسأله قتل جمال خاشقچی و همچنین اینکه آیا او مقامات ارشد سعودی را در این خصوص تنبیه خواهد کرد یا نه، گفت: «بله، و من همان موقع گفتم که خاشقچی کشته و قطه‌قطعه ‌شد و من باور دارم که با دستور ولی‌عهد [این اتفاق افتاد] و من این را کاملاً روشن خواهم کرد که ما سلاح‌های بیشتری به آنها نخواهیم فروخت، کاری می‌کنیم که آنها هزینه [کاری را که کرده‌اند] بپردازند و آنها را در جایگاه همان دولت طرد‌شده‌ای قرار می‌دهیم که هستند؛ ... همان‌طور که قبلاً گفتم، ما کمک‌های خود و فروش مواردی را که با آنها کودکان و افراد بی‌گناه را به قتل می‌رسانند پایان خواهیم داد. آنها باید پاسخگو شوند.»

بایدن دوم اکتبر (۱۱ مهر) هم به مناسبت دومین سالگرد قتل جمال خاشقچی بیانیه‌ای را بر روی پایگاه اینترنتی ستاد انتخاباتی خود منتشر کرد و نوشت: «دو سال قبل عوامل سعودی بنابر گزارش‌ها، تحت فرمان محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی، مخالف، روزنامه‌‌نگار و شهروند آمریکایی جمال خاشقچی را به قتل رساندند و جسدش را مُثله کردند. جرم او که با جانش بهای آن را پرداخت کرد، انتقاد از سیاست‌های دولتش بود. امروز من به زنان و مردان، فعالان و روزنامه‌نگاران شجاع بسیاری و جامعه بین‌المللی در سوگواری برای مرگ خاشقچی و انعکاس درخواست او از مردم برای به کار گرفتن حقوق جهانی خود در داشتن آزادی ملحق می‌شوم.»

او در ادامه این بیانیه، وعده داد تحت دولت بایدن-هریس، در روابط آمریکا با عربستان سعودی تجدیدنظر کند و بر حمایت آمریکا از جنگ ریاض علیه یمن پایان دهد. بایدن همچنین فروش تسلیحات به آل سعود و خرید نفت از ریاض را در چنین شرایطی مغایر ارزش‌های آمریکا خواند و قول داد به این کار پایان خواهد داد.

وی در ادامه مدعی شد پایبندی آمریکا به ارزش‌های دموکراتیک و حقوق بشر از اولویت‌های دولتش خواهد بود و این مسائل حتی در ارتباط با نزدیکترین شرکای امنیتی واشنگتن لحاظ خواهد شد. بایدن در پایان بیانیه خود اعلام کرد مرگ خاشقچی بی‌تاوان نخواهد ماند.

حالا با پایان رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا و اعلام بایدن به عنوان پیروز این رقابت‌ها از سوی رسانه‌های جریان اصلی در آمریکا و همچنین اعلام پیروزی از جانب خود او، این سؤال مطرح می‌شود که آیا وعده‌های بایدن در خصوص رژیم سعودی، صرفاً معطوف به تبلیغات دوران انتخابات بوده و آیا وی در صورت روی کار آمدن به عنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا واقعاً در سطح روابط و حمایت از آل سعود، تجدید نظر خواهد کرد و جنایات علیه مردم یمن پایان خواهد یافت و «گاو شیرده» چهار سال اخیر آمریکایی‌ها چه نوع رابطه‌ای با آمریکای احتمالی بایدن خواهد داشت؟

روابط سعودی‌ها با دولت ترامپ در عالی‌ترین سطح بوده و به قراردادهای تسلیحاتی قابل توجهی انجامیده است. بایدن در این روابط چگونه بازنگری خواهد کرد؟ آیا قراردادها را لغو می‌کند؟ با شخص ولی‌عهد سعودی چگونه برخورد خواهد شد؟ و پرونده خاشقچی ره به کجا خواهد برد؟ چیزی که پاسخ این پرسش‌ها را روشن می‌کند تکلیف انتخابات آمریکا و مسأله زمان است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: دونالد ترامپ عربستان سعودی جمال خاشقچی جو بایدن انتخابات آمریکا دولت آمریکا روزنامه نگار منتقد سعودی ترکیه عربستان سعودی روزنامه نگار جمال خاشقچی رقابت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۳۹۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت بیش از ۲۰۰ دانشجو فقط در یکی از دانشگاه‌های آمریکا

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان در گزارشی با استناد به بیانیه «ژن بلاک»، رئیس دانشگاه کالیفرنیا، اعلام کرد که در طول اعتراضات حمایت از فلسطین، بیش از ۲۰۰ نفر در محوطه دانشگاه کالیفرنیا بازداشت شدند.

از سوی دیگر، بازداشت بیش از ۲۰۰۰ معترض به جنگ غزه در دانشگاه‌های آمریکا تائید شده است.

در همین ارتباط روزنامه آمریکایی واشنگتن پست اعلام کرد طی دو هفته گذشته بیش از ۲۰۰۰ معترض به جنگ در غزه در جریان تظاهرات‌های دانشگاه‌های آمریکا بازداشت شدند.

به گزارش آنا، اعتراض‌های دانشجویی در آمریکا از دو هفته پیش در دانشگاه‌های مختلف برای حمایت از مردم فلسطین و محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه آغاز شده و علی‌رغم سرکوب شدید پلیس و نیرو‌های امنیتی آمریکا این تظاهرات ادامه دارد و الهام‌بخش اعتراض‌های دانشجویی در دیگر کشور‌های جهان بوده است.

ساعاتی پیش شبکه «سی‌ان‌ان» هم اعلام کرد که پلیس و نیرو‌های امنیتی آمریکا به تجمع و تظاهرات دانشجویان تگزاس حمله و ۱۸ دانشجو را با ضرب‌وشتم بازداشت کردند.

با اوج گرفتن اعتراضات دانشجویی علیه رژیم صهیونیستی از لس‌آنجلس تا نیویورک در حمایت از مردم فلسطین در غزه، موج ضدصهیونیستی نوپا چنان زلزله‌ای در جهان به راه انداخته که نیرو‌های پلیس و گارد ملی آمریکا با خشونت تمام به صحنه آمده‌اند.

از سوی دیگر، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در نخستین سخنرانی پس از اعتراضات گسترده دانشجویی در این کشور در حمایت از غزه که به خشونت و بازداشت شمار زیادی از دانشجویان منجر شده است، گفت که این اعتراضات او را وادار به تغییر سیاست آمریکا در منطقه نکرده است!

اعتراضات در دانشگاه‌های سراسر آمریکا روزهاست که پرتنش دنبال می‌شود و معترضان از برچیدن چادر‌هایی که در محوطه دانشگاه در حمایت از غزه برپا کرده‌اند، خودداری کرده و در نتیجه مدیریت دانشگاه‌ها خواستار ورود نیرو‌های امنیتی به داخل محیط‌های آموزشی شدند.

بایدن در نخستین سخنرانی پس از التهابات اخیر در دانشگاه‌های آمریکا، در کاخ سفید گفت: اعتراضات در دانشگاه‌ها دو اصل بنیادی آمریکا را به بوته آزمایش گذاشت؛ نخستین اصل حق آزادی بیان و تجمع صلح‌آمیز و دومین اصل حاکمیت قانون است.

وی مدعی شد: هر دو باید حفظ و رعایت شوند. ما کشوری استبدادی نیستیم که مردم را ساکت و مخالفان را سرکوب کنیم. در عین حال، کشوری بی‌قانون هم نیستیم. جامعه‌ای مدنی هستیم و نظم باید حرف اول را بزند!

بایدن بدون اشاره به اعتراضات صلح آمیز دانشجویان که با برپایی چادر و شعار‌های حمایتی از غزه، دست به تجمع و تحصن زده‌اند، مدعی شد: مخالفت ضرورت دموکراسی است، اما مخالفت نباید به هرج‌ومرج و محروم کردن دیگران از حقوقشان منجر شود تا حدی که دانشجویان قادر به پایان ترم و تحصیلات دانشگاهی نشوند!

ادعا‌ها و اظهارات بایدن درباره اعتراضات اخیر در دانشگاه‌های آمریکا در حالی است که نیرو‌های امنیتی و پلیس این کشور با ورود خشونت‌آمیز به داخل دانشگاه‌ها، از گاز اشک‌آور و باتوم برای متفرق کردن معترضان استفاده و شمار زیادی را بازداشت کرده‌اند.

بایدن در ظاهر چند باری از اقدامات تل‌آویو انتقاد کرده، اما واشنگتن هرگز تأمین تسلیحاتی رژیم صهیونیستی را متوقف نکرده است. جنایات صهیونیست‌ها در نوار غزه در حالی وارد هفتمین ماه می‌شود که اشغالگران تاکنون بیش از ۳۴ هزار فلسطینی را که عمدتاً زنان و کودکان هستند، به شهادت رسانده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بلومبرگ: عربستان فعالان منتقد اسرائیل را دستگیر می‌کند
  • احتمال توافق ریاض-واشنگتن بدون عادی‌سازی روابط با اسرائیل
  • اندونزی و عربستان سعودی با مصادره دارایی‌های روسیه مخالفت کردند
  • بازداشت بیش از ۲۰۰ دانشجو فقط در یکی از دانشگاه‌های آمریکا
  • گاردین: سعودی‌ها «پلن ب» را برای معامله کلیدی با آمریکا روی میز دارند
  • درخواست نمایندگان دموکرات از بایدن برای ممانعت از حمله به رفح
  • آکسیوس: توافق حماس و اسرائیل تنها امید بایدن است
  • بایدن: حماس تنها مانع آتش بس فوری در غزه است
  • افشای گفت‌وگوهای مخفیانه عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه + جزئیات
  • ادعای بایدن: حماس تنها مانع آتش بس فوری در غزه است