Web Analytics Made Easy - Statcounter

جواد عشقی نژاد  کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت و گو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در تشریح جزئیات روند خصوصی سازی شرکت‌های بزرگ صنعتی دولتی طی سال های گذشته، اظهار کرد: از  ابتدای دهه ٩٠ خصوصی سازی آغاز شد، چند نکته اساسی در این حوزه مطرح شد که توجه و اجرایی کردن این نکات می‌توانست روند خصوصی سازی را در کشور بهبود ببخشد و از بی سروسامانی به وجود آمده دور کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این نکات این بود که کسانی که به عنوان خریداران شرکت‌های صنعتی دولتی اقدام می‌کنند باید دو خصیصه اهلیت و تخصص را الزاما دارا باشند.

تحلیلگر مسائل اقتصادی ادامه داد: اگر روند برخی از واگذاری‌های منجر به شکست، را بررسی کنیم، متوجه می‌شویم این دو ویژگی یا بعضا هر دو آن در خریدار جای بحث و تامل داشته است. نکته بعدی که باید در ساختار اقتصادی کشور به آن پرداخته شود و تاکنون ضعیف عمل شده، فساد زنجیره ای است که درباره واگذاری‌ها وجود داشته است.

او اضافه کرد: می‌بینم که برخی از مذاکرات خارج از دستور و قانون موجب شده است شرکت‌های دولتی به بهایی بسیار ارزانتر از بهای واقعی واگذار شوند. نکته دیگری که درباره واگذاری‌ها مهم است اینکه حتی برخی خریداران حقیقی و حقوقی حاضر نشدند اقساط این خرید را به طور کامل پرداخت کنند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: وقتی صحبت از واگذاری می‌شود، فقط دارایی‌ها و انتقال تجهیزات فیزیکی مطرح نیست، دارایی‌های مالی و صنایع و شرکت‌ها تاثیر مهمی در اشتغال و اقتصاد کشور دارند و قاعدتاً این نوع رفتار‌ها می‌تواند آثارو نتایج منفی بر اقتصاد داشته باشد.

او افزود: همه این موارد می‌تواند مقدمه‌ای بر دقت مجدد بر واگذاری داشته باشد. توجه به ارزش واگذاری‌ها به صورت حرفه‌ای فراهم آوردن شرایط واگذاری به نحوی که شرایط اهلیت و تخصص رعایت شود و درعین حال شرکت در وضعیت موجود حفظ شود.

عشقی نژاد بیان کرد: در آغاز خصوصی سازی صحبت از این بود که وقتی سهامدارِ بخش خصوصی ورود کند با دلسوزی و توجه بیشتری حرکت می‌کند و سودآوری و بهره وری شرکت افزایش پیدا می‌کند وقتی این نتایج مدنظر حاصل نشده باید موضوع مورد بررسی بیشتر برقرار بگیرد.

خارج شدن منابع و تجهیزات شرکت های دولتی پس از واگذاری

او با اشاره به اهمیت اهلیت شناسی تصریح کرد: واقعا باید نهاد‌های نظارتی بر عملکرد سازمان خصوصی سازی درمقاطع مختلف نظارت کنند. اما می‌بینم که در مطالعاتی که انجام شد خصوصی سازی در ابتدا قرارداد‌های ضعیفی داشته است و بعد از واگذاری دارایی‌ها شخص یا شرکت خریدار که ویژگی اهلیت شناسی آن مورد تایید نبوده است، تمام دارایی‌های فیزیکی و تجهیزات متعلق به شرکت را به فروش رسانده و منابع را از آن خارج کرده، این به آن معناست که هیچ پلن و نقشه راهی برای توسعه نداشته است.

این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان یادآور شد: این خریداران نه تنها پس از سلب امتیاز و باز پس گیری شرکت پول دولت را پس بدهند، بلکه همانطور که از کنسرسیوم‌ها و خریداران شرکت‌های بزرگ صنعتی دولتی برای پذیرش، امید نامه دریافت می‌شود باید تحقق برنامه هم اخذ شود. چنانچه به برنامه و اهداف مورد نظر دست نیابند باید پاسخگو باشند. البته سطح قرارداد‌ها براساس مشکلات، تجارب و تخلفاتی که رخ داده برخی روش‌های آن تکمیل و اصلاح شده است، اما نیاز به بررسی بیشتر دارد.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خصوصی سازی شرکت های دولتی واگذاری ها خصوصی سازی دارایی ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۴۳۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درویش مدیرعامل پرسپولیس پس از خصوصی‌سازی

به گزارش "ورزش سه" سرانجام مالکیت کنسرسیوم بانک‌های خریدار سهام 85 درصدی پرسپولیس نهایی و رسمی شد تا در آخرین روز تایم لاین ای اف سی برای صدور مجوز حرفه‌ای این اتفاق نهایی شود و با بارگذاری مدارک لازم بحث مالکیت مشترک سرخابی‌ها پایان یابد.

اما در نهایت کنسرسیومی متشکل از شش بانک مالکیت بخش عمده سهام شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس را در اختیار گرفت که در رأس آن بانک شهر قرار دارد.

بانک شهر 30 درصد سهام پرسپولیس را در اختیار دارد اما با توجه به مدیریت خود بر این کنسرسیوم عملا سهام‌های 5 درصدی اقتصاد نوین، رفاه و صادرات هم زیر نظر بانک شهر خواهد بود و عملا 45 درصد سهام متعلق به این بانک است.

امروز مدیرعامل بانک شهر اعلام کرد تغییری در رأس هرم مدیریتی باشگاه پرسپولیس ایجاد نخواهد شد، چرا که درویش ارتباط بسیار خوبی با مدیران این باشگاه داشته و طی دو سال و چهار ماه حضورش در رأس باشگاه پرسپولیس همکاری مستمری با مدیران این بانک داشته است.

با این شرایط درویش حداقل تا پایان فصل جاری یعنی تا دو ماه دیگر مدیرعامل پرسپولیس خواهد بود و بعد از آن با تغییر ارنج هیئت مدیره مدیرعامل جدیدی انتخاب می‌شود که باز هم با اکثریت نمایندگان بانک شهر در هیئت مدیره احتمال ادامه حضور درویش در مسند فعلی‌اش وجود دارد.

دیگر خبرها

  • چگونگی مردمی‌سازی توسعه بالادست صنعت نفت و گاز با توان بخش خصوصی و سرمایه‌های خرد مردمی
  • واگذاری ۲ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام ایلام به بخش خصوصی
  • واگذاری کاروانسرای ینگی امام به بخش خصوصی در اولویت است
  • سفر ریاست جمهور ایران به پاکستان در راستای زمینه سازی وحدت و همکاری منطقه بود
  • پرهزینه و زیان‌ده؛ پول قرارداد پرداخت بازیکنان استقلال و پرسپولیس از جیب کارگران و بازنشستگان!
  • قاسمپور: با این واگذاری فصل آینده قرارداد بازیکنان ۴۰-۵۰ میلیارد است/مگر فولاد خوزستان کم هزینه کرده که اینجای جدول است؟
  • بعد از واگذاری سرخابی ها به بخش خصوصی؛ پرسپولیس و استقلال تذکر گرفتند!
  • با اعلام رییس صدور کمیته مجوز حرفه‌ای : AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد
  • خطوط ناخوانا در واگذاری سرخابی‌ها!
  • درویش مدیرعامل پرسپولیس پس از خصوصی‌سازی