Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خوزستان استاندار خوزستان با بیان اینکه مقرر شده است با اجرای یک طرح کوتاه‌مدت در یک سال آینده مردم شهرهای اهواز، شادگان، دشت‌آزادگان، هویزه، خرمشهر، آبادان و کارون که از آب طرح آبرسانی غدیر استفاده می‌کنند، از آب دز استفاده کنند، گفت: دولت، اعتبار را در اختیار سازمان آب و برق خوزستان قرار داده است و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء نیز متعهد شده است که تا قبل از مردادماه سال آینده این طرح را انجام دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غلامرضا شریعتی در آیین آغاز عملیات اجرایی طرح جامع فاضلاب اهواز و کارون که امروز (۲۱ آبان‌ماه) برگزار شد، اظهار کرد: با وجود قابلیت‌ها و پتانسیل‌های خوزستان در ادوار مختلف، این استان مسائل و مشکلاتی را متحمل شده است البته این وضعیت به معنی عدم انجام کار نیست بلکه اقداماتی انجام شده که بعضا کندتر پیش رفته است و بحث‌های زیست‌محیطی و اقلیمی هم مضاف بر مسأله شده است.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به سرمایه‌گذاری پس از انقلاب برای ساخت سدها به منظور ذخیره‌سازی آب، افزود: اجرای این پروژه‌ها معادل با کل کشور است و این کار، زیرساخت‌ اصلی برای فرمایش مقام معظم رهبری در زمینه زیر کشت رفتن ۵۵۰ هزار هکتار زمین است. اگر کارهای زیرساختی برای ذخیره‌سازی آب، رساندن آب به زمین‌های زراعی و انجام فعالیت‌هایی مانند ایجاد زهکش انجام نشود، این امر هم محقق نمی‌شود و مقدار زیادی از آب، هدر می‌رود.

شریعتی گفت: هر چه هم هزینه شود، اگر توانمندسازی و معیشت مردم را در نظر نداشته باشیم راه به جایی نمی‌بریم. طرح ۵۵۰ هزار هکتاری و کارهای قبل از آن یعنی ساخت سدها و ایجاد ذخایر آبی برای این طرح، جزو کارهای زیرساختی و اساسی برای توسعه کشور و استان خوزستان است؛ این کار انجام شده تا سال‌ها معیشت مردم تأمین شود. اگر مدیریت و برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای انجام شود که قدرت خرید مردم بالا برود، توسعه ایجاد می‌شود.

وی بیان کرد: در دوران پس از انقلاب کارهای ارزشمندی در زمینه معیشت، بالا رفتن قدرت خرید و اشتغال پایدار ایجاد شد که طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در آخرین حلقه این زنجیره، خود را بروز می‌دهد. کشاورزانی داشتیم که تا قبل از انجام این پروژه‌ها، محصول کمی برداشت می‌کردند اما اکنون محصول بسیار بیشتری برداشت می‌کنند و در طول سال، دو سه بار کشت می‌کنند.

استاندار خوزستان با اشاره به توسعه بنادر و زیرساخت‌های پتروشیمی، بیان کرد: کارهایی که انجام شده موجب شد که همچنان مقاوم باشیم و تحت تحریم‌های خردکننده، ایستاده‌ایم. سختی‌ها ایجاد شد و مردم صبوری کردند، دشمنان فکر کردند کمرمان را می‌شکنند اما کور خواندند و دیدند که زیرساخت‌ها به گونه‌ای است که امکان مقاومت داریم.

وی با تأکید بر لزوم ادامه انجام اقدامات زیرساختی در راستای افزایش مقاومت، رفاه و خودکفایی مردم، گفت: در برخی نقاط خوزستان، امکانات در بخش خدمات از جمله فاضلاب از متوسط کشوری پایین‌تر است. وضعیت فاضلاب در اهواز، کارون و شهرهای اطراف اهواز مناسب نیست.

شریعتی افزود: در گذشته حجم آب زیاد بود و ذخیره‌سازی آب انجام نمی‌شد و حجم فاضلابی که به کارون ریخته می‌شد نسبت به میزان آب کارون بسیار کم بود و در نتیجه کسی به فکر چاره‌اندیشی نمی‌افتاد. با ذخیره‌سازی آب و توسعه کشاورزی، عملا آبی که از رودخانه کارون عبور می‌کند کاهش و حجم فاضلاب افزایش یافت و این مسأله، بیشتر خود را نشان داد و اکنون باید دفع فاضلاب به صورت بهداشتی و استاندارد انجام شود.

وی تصریح کرد: همچنین در گذشته با زیاد بودن حجم آب، آب با کیفیت خوب از رودخانه‌ها برداشت می‌شد اما با مدیریت آب و کاهش حجم آب جریانی، کیفیت آب هم کاهش یافت و مردم، بحق نسبت به کیفیت آب معترض و نگران شدند.

استاندار خوزستان گفت: با این وضعیت، همه به این فکر افتادند که باید مشکلات آب و فاضلاب اهواز به صورت اساسی حل شود و در غیر این ‌صورت، امکان ادامه توسعه و فراهم کردن شرایط توسعه پایدار و معیشت برای جامعه وجود ندارد.

وی افزود: بنابراین از پشت سدهای خوزستان سه طرح بزرگ آبرسانی برای خوزستان طراحی شد؛ طرح آبرسانی غدیر اکنون بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و کیفیت آب نسبت به قبل بهتر شده است اگرچه تا نقطه مطلوب فاصله داریم. طرح آب جنوب‌شرق نیز شروع شده که پیشرفت‌ فیزیکی آن از طرح غدیر کم‌تر است.

شریعتی گفت: طرح آبرسانی شمال‌شرق نیز که یکی از گلوگاه‌های ما است، پیشرفت کمی داشته و اجرای آن ضروری است زیرا تامین آب شرب و کشاورزی به اجرای این طرح وابسته است. در صورت عدم اجرای این طرح، به ویژه در باغملک با بن‌بست مواجه می‌شویم که امیدواریم در این آینده نزدیک این پروژه انجام شود.

وی افزود: در سال ۹۸ برآورد شده بود که برای حل مشکل فاضلاب اهواز ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که این عدد بسیار بزرگ است و امکان انجام آن در کوتاه‌مدت سخت است بنابراین مقام معظم رهبری با برداشت ۱۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه موافقت کردند که امسال ۵۰ میلیون یورو از این میزان اختصاص می‌یابد و مابقی نیز در سال آینده اختصاص می‌یابد.

استاندار خوزستان با بیان اینکه مراحل نهایی فاینانس تصفیه‌خانه غرب اهواز در حال انجام است، تصریح کرد: ۱۶۵ میلیون یورو برای فاضلاب اهواز هزینه می‌شود که حدود ۵۶ درصد نیاز فاضلاب اهواز است اما با کار کارشناسی انجام‌شده، جاهای اساسی و حیاتی در دستور کار قرار گرفته و مقرر شده که با هزینه‌ ۵۰ درصدی، حداقل ۶۰ تا ۷۰ درصد مشکلات فاضلاب اهواز و کارون را حل کنیم و میزان بهره‌مندی مردم اهواز و کارون از دفع بهداشتی فاضلاب شاید کمی از متوسط کشوری بالاتر برود؛ این کار زمانی محقق می‌شود که همه به وعده خود عمل کنیم.

وی با اشاره به فعالیت قرارگاه خاتم در طرح‌های آبرسانی خوزستان گفت: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء باید دو سه پروژه را به صورت اساسی در دستور کار قرار دهد. اجرای کامل طرح آبرسانی غدیر و برداشت آب از دز شاید در پنج شش سال آینده به نتیجه برسد بنابراین مقرر شده است با اجرای یک طرح کوتاه‌مدت در یک سال آینده با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان مردم شهرهای اهواز، شادگان، دشت‌آزادگان، هویزه، خرمشهر، آبادان و کارون که از آب طرح آبرسانی غدیر استفاده می‌کنند، از آب دز استفاده کنند.

شریعتی افزود: دولت، اعتبار را در اختیار سازمان آب و برق خوزستان قرار داده است و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء نیز متعهد شده است که تا قبل از مردادماه سال آینده این طرح را انجام دهد. با اجرای این طرح میان‌مدت، ممکن است در تابستان که مصرف آب بیشتر است نیاز باشد کمی از آب کرخه برداشت کنیم اما دیگر در طرح غدیر استفاده نمی‌کنیم. اجرای این طرح، آثار اجتماعی خوبی دارد؛ این طرح را معرفی کرده‌ایم که تا قبل از پایان دولت به اتمام برسد.

استاندار خوزستان بیان کرد: همچنین طرح دیگری آغاز شده که امیدواریم زودتر به پایان برسد؛ مقرر شده از کانال چمران، آب را به سمت تصفیه‌خانه بیاوریم که با انجام این دو طرح، نیاز اهواز در تابستان و گرما به برداشت از آب کارون به صفر می‌رسد. مقداری در توزیع آب مشکل وجود دارد اما آب اهواز و کارون از دز و در صورت نیاز کرخه تأمین می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی اخبار اقتصادی خوزستان آبرساني آب و فاضلاب فاضلاب رودخانه دز استاندار خوزستان استاندار خوزستان طرح آبرسانی غدیر اجرای این طرح ذخیره سازی آب اهواز و کارون فاضلاب اهواز تا قبل انجام شده سال آینده مقرر شده طرح آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۴۳۸۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف انبار کالای قاچاق در اهواز

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار سید محمود میرفیضی اظهار کرد: در راستای مبارزه جدی و همه جانبه با قاچاق کالا و ارز، مأموران پلیس امنیت اقتصادی خوزستان با اقدامات اطلاعاتی یک انبار محل نگهداری کالای قاچاق را در شهرستان اهواز شناسایی کردند.

وی تصریح کرد: مأموران پلیس با هماهنگی مرجع قضائی به محل اعزام و در بازرسی صورت گرفته تعداد ۶۹۹ دست لنت خارجی فاقد هرگونه مجوز گمرکی و قانونی کشف شد.

فرمانده انتظامی خوزستان بیان کرد: کارشناسان ارزش کالای قاچاق مکشوفه را ۴۸ میلیارد ریال برآورد کردند.

سردار میرفیضی خبر داد: در این رابطه یک متهم دستگیر و پس از تشکیل پرونده مقدماتی به اداره تعزیرات حکومتی شهرستان اهواز معرفی شد.

کد خبر 6091477

دیگر خبرها

  • گردوغبار ۱۰۶۹ نفر را در خوزستان راهی بیمارستان کرد
  • میدان‌داری شرکت‌های ایرانی در میادین نفت و گاز غرب کارون
  • کشف انبار کالای قاچاق در اهواز
  • مسدود شدن ۴۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در سطح کرمانشاه
  • تقدیر از کارگران شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون
  • شرنگ شیرابه در کام خزر
  • برداشت حدود ۹۰ هزار تن چغندر قند از مزارع خوزستان
  • شرنگ شیرابه در کام خزر/ میلیون‌ها مسافر به شوق شنا از راه می‌رسند
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌های پلاستیکی
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌ها پلاستیکی