Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@16:29:03 GMT

برخی در داخل اقتصاد را گروگان گرفته‌اند

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۴۴۱۰۸

برخی در داخل اقتصاد را گروگان گرفته‌اند

عضو اتاق بازرگانی ایران ضمن اشاره به اینکه تنش زدایی در روابط سیاسی و اقتصادی، می‌تواند به ایران در رشد تجارت منطقه‌ای کمک کند گفت: برخی افراد با گروگان گرفتن اقتصاد در داخل، از بهبود شرایط بین المللی می‌ترسند و در برابر آن مقاومت می کنند.

علی شریعتی در گفت و گو با ایسنا، بیان کرد: در سال‌های گذشته، آمریکا تلاش کرده با اعمال تحریم‌های همه جانبه، راه بر تجارت بین المللی ایران ببندد و نقل و انتقال ارز را به حداقل برساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند در این سال‌ها، هر نقطه‌ای که دیده‌اند را تحریم‌ کرده‌اند اما خوشبختانه تجارت ایران قطع نشده و در بازارهای منطقه، حضور ما ادامه داشته است.

وی با بیان اینکه تنش زدایی از روابط با همسایگان، اولویتی مهم برای اقتصاد ایران خواهد بود، گفت: اینکه وزیر امور خارجه ایران به پاکستان سفر کرده و در روزهای اخیر نیز در پیام‌هایی جداگانه از کشورهای منطقه دعوت کرده که به میز مذاکره بیایند، نشان دهنده این است که ایران آماده تنش زدایی است و از این تغییرات استقبال خواهد کرد.

عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: به نظر می‌رسد تا زمانی که دولت جدید آمریکا کار خود را آغاز کند، همچنان ایران باید دست به عصا باشد و اگر هر خبری از گشایش جدیدی وجود دارد نیز از بیم تحریم‌های جدید نباید آنها را باز کنیم اما در صورت بهبود اوضاع و کاهش تحریم‌ها، پیگیری همزمان کاهش اختلافات با کشورهای همسایه برای ما بسیار گران بها خواهد بود.

به گفته شریعتی، در صورتی که این اهداف به درستی دنبال شود، می‌توان انتظار داشت، ایران در حوزه تجارت بین المللی بهبود آمارهای قطعی به ثبت برساند. البته برای مثال در حوزه‌ای مانند نفت، باز پسگیری بازارها به زمان احتیاج خواهد داشت و ایران باید مقدمات لازم را در این حوزه فراهم کند.

وی با انتقاد از عملکرد برخی دلواپسان و کسانی که سودشان در تداوم تحریم‌ها و محدودیت‌هاست، تصریح کرد: اینکه برخی افراد در شرایط تحریم سود شخصی به دست می‌آورند و با بالا رفتن قیمت ارز، ثروتمند می‌شوند، واقعیتی است که در سال‌های گذشته با آن رو به رو بوده‌ایم. این افراد با گروگان گرفتن اقتصاد در داخل، از بهبود شرایط بین المللی می‌ترسند و در برابر آن مقاومت می‌کنند.

شریعتی خاطرنشان کرد: ظرفیت بالقوه حضور ایران در بازارهای منطقه بسیار مطلوب است و در صورت کاهش فشارهای خارجی و کنار زدن مقاومت‌های داخلی، می‌توان انتظار داشت که تنش زدایی در منطقه به سود کشور تمام شود.

به گزارش ایسنا، پس از پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا، جواد ظریف وزیر خارجه ایران با دعوت کشورهای همسایه به کاهش تنش‌ها،  از آمادگی ایران برای بهبود روابط خبر داد.

ظریف در سفری که به پاکستان داشت نیز ضمن تکرار این موضع ایران از فراهم شدن یک کانال ارزی جدید بین دو کشور در روزهای آینده خبر داد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تحريم تجارت اتاق بازرگاني بین المللی تنش زدایی تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۴۴۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پالایشگاه‌های فراسرزمینی، استراتژی مهم دولت سیزدهم در افزایش صادرات نفت

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش صادرات نفت ایران در سال میلادی گذشته، گفت: سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی و همچنین فروش نفت به پالایشگاه‌های کوچک از جمله استراتژی‌های مهم دولت سیزدهم برای رشد صادرات نفت خام بود.

گروه نفت و انرژی بازارنیوز-سعید ترکاشوند؛ «جعفر قادری» عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی ایران در سال میلادی گذشته اظهار کرد: دو حامل انرژی نفت و گاز سهم زیادی در تحقق این دستاورد مهم داشته‌اند. در حال حاضر علی‌رغم تحریم‌ها، دولت سیزدهم در زمینه تولید و صادرات نفت و گاز هیچ محدودیتی ندارد؛ در حقیقت این دولت توانسته تحریم‌ها را خنثی کند.


این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اقتدار نظامی ایران در عملیات وعده صادق، گفت: این موضوع یک اتفاق بسیار مهم بود که توانست به ما در صادرات بیشتر و در عین حال آسان‌تر نفت کمک کند. بعد از آن عملیات، حرکت نفت‌کش‌های ایرانی در آب‌های آزاد و در نهایت فروش نفت ایران بهتر شد.


وی افزود:تحقق رشد اقتصادی در طول سه الی چهار سال آینده شرایطی را برای ما مهیا خواهد کرد که بتوانیم عقب‌ماندگی‌های دهه ۹۰ را به سرعت جبران کنیم.


قادری با اشاره به سیاست دولت سیزدهم مبنی بر سهامداری در فراسرزمینی گفت: این تصمیم از جمله سیاست‌های درستی بود که وزارت نفت به اجرا گذاشت. این استراتژی به ایران اجازه می‌دهد که با بازارسازی برای فروش نفت خام، بازار مطمئنی را در این زمینه برای خود مهیا سازد.


این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطر نشان کرد: تبدیل نفت خام به فرآورده برای اقتصاد کشور مزیت‌های فراوانی دارد، زیرا این قبیل محصولات از ویژگی صادرات آسان و همچنین تحریم پذیری کمتری برخوردار هستند. در شرایط تحریمی سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی در ازای عرضه نفت و صدور خدمات فنی و مهندسی یک ایده بسیار خوبی است.


وی در پایان خاطرنشان کرد: فروش نفت به پالایشگاه‌های کوچک هم ایده مثبت دیگری است که توسط وزارت نفت پیگیری شد. این واحد‌های کوچک نسبت به پالایشگاه‌های بزرگ‌تر کمتر در معرض تحریم‌ها قرار دارند؛ لذا، استفاده از این فرصت می‌تواند نقش موثری در صادرات نفت ایران داشته باشد، سیاست که امروز باعث رکوردشکنی دولت سیزدهم در صادرات نفت خام شده است.


پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: نفت ، گاز ، نفت خام ، پالایشگاه ، پالایشگاه فرا سرزمینی ، وزارت نفت ، افزایش صادرات نفت ، پالایشگاه های کوچک ، جعفر قادری لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T9n

دیگر خبرها

  • عرضه شمش طلای تولید داخل از هفته آینده در مرکز مبادله/ آغاز حراج سکه از ۱۷ اردیبهشت
  • ویژگی‌ بهترین ردیاب‌های خودروی ایرانی که باید بدانید
  • هاآرتص: اسرائیل با تحریم آکادمیک بی‌سابقه‌ای روبه‌رو است
  • ژنرال صهیونیست: حزب‌الله منطقه امنیتی حائل در داخل اسرائیل ایجاد کرده است
  • دویچه‌وله: تحریم‌ها ناکارآمد است اما غرب ناچار است تحریم کند!
  • بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»
  • چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟
  • پالایشگاه‌های فراسرزمینی، استراتژی مهم دولت سیزدهم در افزایش صادرات نفت
  • اقتصاد مقاومتی با اتکا به تولید داخل محقق می‌شود
  • نوسازی پیاده‌رو‌های خیابان ۱۹ دی قم