Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تسنیم، وال‌استریت ژورنال و چندین رسانه آمریکایی و اروپایی شامگاه چهارشنبه گزارش دادند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران را 2443 کیلوگرم اعلام کرده است که این رقم بیش از 12 برابر سقف تعیین شده در توافق هسته‌ای سال 2015 (برجام) است.

منابع غربی همچنین به نقل از آژانس اعلام کرده‌اند که ایران همچنین تعداد زیادی سانتریفیوژ پیشرفته را در تأسیسات هسته‌ای خود نصب کرده که برخی از آنها هنوز گازدهی نشده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جمهوری اسلامی ایران که حتی تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های یکجانبه این کشور همچنان طبق گزارش‌های رسمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تعهدات هسته‌ای خود در برجام پایبنده مانده بود، در اردیبهشت سال 1398 در پاسخ به تحریم‌های آمریکا و مشاهده نشدن هیچ اقدام مثبتی از سوی طرف‌های اروپایی برجام که وعده داده بودند اثرات خروج آمریکا از برجام را برای ایران جبران خواهند کرد، تصمیم به کاهش مرحله به مرحله تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام گرفت.

شورای‌عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه 18 اردیبهشت 1398‌ در واکنش به کوتاهی کشورهای اروپایی در اجرای وعده‌هایشان، در بیانیه‌ای اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی و حقوق تصریح‌شده خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، برخی اقدامات خود ذیل برجام را متوقف خواهد کرد.

پس از آن ایران طی 5 مرحله با فواصل 60روزه اقدام به کاهش تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام کرد و بین این مراحل به طرف‌های اروپایی اعلام کرد که اگر آنها به تعهدات خود ذیل برجام عمل کنند، ایران آمادگی دارد که برای بازگشت به تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام با آنها مذاکره کند.

در پی تداوم بی‌اعتنایی طرف‌های اروپایی برجام به تعهدات خود ذیل این توافق چندجانبه، جمهوری اسلامی ایران شامگاه یکشنبه 15 دی‌ماه 1398 در بیانیه‌ای اعلام کرد که در گام پنجم کاهش تعهدات خود، آخرین مورد کلیدی از محدودیت‌های عملیاتی خود در برجام، یعنی «محدودیت در تعداد سانتریفیوژها» را کنار می‌گذارد، بدین ترتیب برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست و من‌بعد برنامه هسته‌ای ایران صرفاً بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت.

در این بیانیه نیز تأکید شد که همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچون گذشته ادامه خواهد یافت و در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران تعهدات هسته ای خود خود ذیل برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۴۶۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت خارجه هند: خدمه هندی کشتی توقیف شده توسط ایران با انجام تعهدات آزاد می شوند

وزارت خارجه هند اعلام کرد یک تن از ۱۷ خدمه کشتی مرتبط با رژیم صهیونیستی که توسط ایران توقیف شده است، تا این لحظه آزاد شده و باقی خدمه این کشتی نیز سالم هستند.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه هند اعلام کرد که تمامی خدمه این کشتی با انجام تعهدات توافق شده آزاد خواهند گشت.

ایرج الهی، سفیر ایران در هند از سوی دیگر تاکید داشته که خدمه هندی کشتی توقیف شده بازداشت نبوده و می‌توانند به هند بازگردند.

وزارت خارجه هند همچنین تاکید داشت از طریق نمایندگی این کشور در تهران با خدمه هندی کشتی توقیف شده در ارتباط بوده و درحال تضمین سلامتی آن‌ها هستند.

نیروی دریایی سپاه پاسداران در تاریخ ۲۵ فروردین ماه، یک کشتی باری مرتبط با رژیم صهیونیستی را در منطقه خلیج فارس توقیف کرد.

این کشتی باری که  «ام‌اس‌سی‌آریز» (MSC Aries) نام دارد با پرچم پرتغال فعالیت می‌کرد و مرتبط با شرکت «زودیاک مریتایم» مستقر در لندن بوده که مالک آن یک میلیاردر اسراییلی به نام «ایال اُفر» است.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: خلاقیت جالب خدمه کشتی برای عبور از مقر دزدان دریایی (فیلم) نجات 16 خدمه کشتی باری در آب‌های چین

دیگر خبرها

  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • مدارس دینی بدون مجوز اهل سنت از ۳۳ به ۵ رسیده است
  • لیتیوم را خام‌فروشی نمی‌کنیم/ پای ماندگاری صنایع تبدیلی در همدان می‌مانیم
  • اتاق فکر دشمنان چگونه در برابر جمهوری اسلامی شکست خورد؟
  • لیتیوم را خام‌فروشی نمی‌کنیم/ پای ماندگاری صنایع تبدیلی لیتیوم در همدان می‌مانیم
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • وزارت خارجه هند: خدمه هندی کشتی توقیف شده توسط ایران با انجام تعهدات آزاد می‌شوند
  • وزارت خارجه هند: خدمه هندی کشتی توقیف شده توسط ایران با انجام تعهدات آزاد می شوند
  • پیام فرمانده ارتش؛ به هر کجای اسرائیل لازم باشد موشک می‌زنیم | پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر خواهیم داد
  • سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو