Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاست سایت فردا – روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:


«جوان» در تیتر یک خود به طرح معیشتی مجلس و موانعی که پیش روی آن است می‌پردازد؛ موانعی اغلب سیاسی. این روزنامه اصولگرا می‌نویسد: «منابع طرح معیشتی مجلس، قابل جست‌و‌جو و ممکن‌الوصول است و نباید تصور کرد که مانع اقتصادی دشواری بر سر راه آن است، اما مانع سیاسی، چرا!» در ادامه این گزارش نیز موانع سیاسی مورد اشاره برشمرده شده و آمده است: «اولش همین که این طرح از مجلس است و نه از دولت! .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. مانع سیاسی دوم آن جمله معروف رئیس‌جمهور در کوران تبلیغات انتخاباتی ۹۲ است که «آنچنان رونق اقتصادی ایجاد کنم که دیگر کسی به این ۴۵ هزار تومان نیاز نداشته باشد».... مانع سوم طرز فکر و خط مشی دولت است، چنانکه همین دیروز نیز رئیس‌جمهور دوباره فیلش یاد برنده شدن نماد الاغ در امریکا کرد و بی‌آنکه بایدن چیزی درباره فرصت دادن به ایران بگوید، این سوی دنیا آقای روحانی هشدار داد که «کسی حق فرصت‌سوزی ندارد!» ...، اما دولت باید بپذیرد که بخشی از جامعه گرفتار نان شب است و باید با یک طرح انقلابی و تأمین منابع از محل‌های متفاوت به سفره محرومان نظر کند.»

«کیهان» با تاکید بر اینکه «مهار تورم به تدبیر نیاز دارد نه مذاکره» به سخنان دیروز حسن روحانی در جلسه هیات وزیران واکنش نشان داده و نوشته است: «متأسفانه دولتمردان و جریان سیاسی حامی دولت ضمن خوش‌خیالی به پیروزی دموکرات‌ها این تصور را دارند که این حزب سیاسی آمریکایی می‌تواند حل‌المسائل کشور بوده و روی کار آمدن آن‌ها فشار تحریم را منتفی خواهد کرد. از این رو پس از پیروزی «جو بایدن» در انتخابات آمریکا با بررسی مواضع برخی دولتمردان به راحتی می‌توان دریافت که «پالس مذاکره» را با ذوق‌زدگی سیاسی به طرف غربی که هنوز در کاخ سفید مستقر نگردیده، به‌طور آشکارا ارسال می‌کنند.... نکته قابل تأمل اینکه خوش خیالی تأسف‌بار دولتمردان و جریان سیاسی حامی‌دولت به نامزد پیروز حزب دموکرات‌های آمریکا برای مذاکره و حل مشکلات کشور درحالی است که مواضع بایدن به خوبی نشان می‌دهد دولت محترم بار دیگر در برهوت تدبیر به‌دنبال سراب است.»

«شرق» در شماره امروز خود پیام کارشناسان و تحلیل‌گرانی از جمله فریدون مجلسی، رضا نصری، امیرعلی ابوالفتح، علی ماجدی، صادق ملکی، بهرام امیراحمدیان و حسن لاسجردی را به جو بایدن یعنی ساکن جدید کاخ سفید رسانده و می‌گوید که چطور باید با ایران رفتار کند.
رضا نصری، تحلیلگر روابط بین‌الملل در این باره می‌نویسد: «اول اینکه در «عمل» به ایران و دنیا نشان دهد میان دوران او و دوران ترامپ یک تفاوت ماهوی و واقعی وجود دارد.... دوم اینکه آقای بایدن نگرش و سیاست خود در قبال ایران را مطابق توصیه‌ها و فشار‌های جریان‌های تندرو و لابی‌های خاص منطقه شکل ندهد! ... سوم اینکه از دنیای «پساترامپ» و «پساکرونا» درس بگیرد و به عصر جدید به‌عنوان یک «فرصت» برای اتخاد «چندجانبه‌گرایی واقعی» نگاه کند.... چهارم اینکه بداند ایران به «احترام» و «حسن‌نیت» پاسخ مثبت می‌دهد و در برابر «فشار» و «تهدید» واکنش منفی نشان خواهد داد.... پنجم اینکه آقای بایدن با واقع‌بینی، حسن‌نیت و به‌دور از جوسازی لابی‌های خاص به پیشنهاد‌های عملی ایران برای حل‌وفصل مسائل منطقه و فی‌مابین توجه کند.»


«آفتاب یزد» عزت‌الله ضرغامی را رکوردار اعتماد به نفس می‌داند و در واقع با این تیتر به اعلام آمادگی او برای ورود به رقابت‌های انتخاباتی ۱۴۰۰ که از مدت‌ها پیش مطرح شد، کنایه می‌زند. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش امروز خود می‌نویسد: «اینکه او چطور با سابقه‌ای که داشته و آنهم تنها ریاست صداوسیما و با اندیشه‌های گاه متناقض به این نتیجه رسیده که می‌تواند منجی ۱۴۰۰ باشد در نوع خود عجیب است. در این راستا، حمیدرضا ترقی و فعال سیاسی اصولگرا اظهار کرد که حق هرکسی است که خودش را توانا در انتخابات ریاست جمهوری بداند؛ اما اینکه مردم چه مقدار نسبت به آن گزینه انتخاباتی در سطح کشور شناخت داشته باشند مسئله بسیار مهمی است. او بر این باور است که حضور ضرغامی در حدی نبوده که مردم نسبت به آن شناخت عمیقی داشته باشند و تنها مسئولیت در سازمان صدا و سیما نمی‌تواند رای‌آور باشد؛ زیرا انتخابات درست نیاز به گفتمان مناسب برای مطالبات مردم دارد.»

«ایران» بخش عمده‌ای از صفحه نخست را به پوشش اظهارات دیروز روحانی درباره استفاده از فرصت و بد بودن فرصت‌سوزی که در واکنش به نتیجه انتخابات آمریکا بیان شده بود، اختصاص داده است. همچنین با اشاره به نقل قولی از محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده مجلس از احتمال تجدید نظر درمورد لوایح FATF می‌نویسد. در گزارش این روزنامه آمده است: «حالا با انتخاب جو بایدن نامزد دموکرات‌ها در انتخابات امریکا و تحلیل‌های مختلف مبنی بر امکان بازگشت وی به برجام و رفع تحریم‌ها، برخی کارشناسان هشدار داده‌اند تا تکلیف اف‌ای تی اف مشخص نشود، رفع تحریم‌ها هم چندان کارگشا نخواهد بود چرا که امکان تبادلات مالی و بانکی وجود ندارد. از جمله سید محمد صدر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اینکه با اجرای کامل برجام و لغو تمام تحریم‌ها ایران امکان دسترسی به سیستم‌های بانکی جهانی را نداشته و در معاملات جهان دچار مشکلات جدی خواهد شد ... حالا محمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده اصولگرای مجلس درباره سرنوشت FATF و پالرمو، به سایت انتخاب گفته: این مسائل از مجلس گذشته و امروز در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است و آنان بر اساس مصالح کشور تصمیم‌گیری خواهند کرد.»
این روزنامه دولتی در ضمیمه امروز خود نیز طی یادداشت‌هایی به قلم بیژن عبدالکریمی، مسعود مردانی، علی پناهی، علیرضا شریفی یزدی، ابراهیم افشار و... سعی کرده به این سوال پاسخ دهد که «چرا از کرونا نمی‌ترسیم؟»

«آرمان ملی» عکس یک خود را به داود فیرحی اختصاص داده و درگذشت او را فقدانی بزرگ می‌داند. این روزنامه همچنین وضعیت شیوع کرونا در کشور را مورد توجهی ویژه قرار داده و با اشاره به اینکه وضعیت هر روز ترسناک‌تر از دیروز می‌شود، می‌نویسد: «آمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از شیوع کرونا هر روز ترسناک‌تر می‌شود.... زمانی این آمار ترسناک‌تر می‌شود که نتایج پیمایش ملی کووید - ۱۹ نشان می‌دهد که حدود پنج‌میلیون نفر، معادل هفت و نیم‌درصد از جمعیت بالای ۱۵ سال ایران، بر اساس خوداظهاری به درجاتی از بیماری کرونا مبتلا شده‌اند.... در این شرایط دو عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با تکرار هشدار‌های قبلی درباره ضرورت اقدامات جدی‌تر برای مقابله با بحران شیوع بیماری همه‌گیر، روش‌های محافظه‌کارانه را نقد کرده و خواستار اجرای طرح تعطیلی کامل کلانشهر‌ها شدند.»

«اعتماد» تصویری از داود فیرحی استاد علوم سیاسی و اندیشه اسلامی که روز گذشته بر اثر کرونا فوت کرد را عکس یک کرده است. در گزارش دیگری نیز به موضوع جابه‌جایی قاضی مقیسه و قاضی زرگر پرداخته و آن را نسیم تحول در دستگاه قضایی می‌داند. موضوعی که عمادالدین باقی، حقوق‌دان آن را گامی مثبت دانسته، اما تاکید می‌کند که به معنای پایان تمام مشکلات نیست. اهم اظهارات وی در گفتگو با اعتماد به شرح زیر است:
* وقتی آقای جعفری‌دولت‌آبادی در جلسه معارفه‌اش گفت که از این پس اجازه نخواهد داد که ضابطین بر قضات حکومت کنند، بسیار دلگرم‌کننده بود، اما باز رویه مالوف طی شد.
* آقای رییسی پس از صدور احکام پرونده اعتراضات کارگری از شعب آقایان مقیسه و صلواتی، دستور دادند که اجرای احکام متوقف شود. این در واقع یکی از نمود‌های بیرونی چالش‌ها آن‌ها بود.
* حضور آقای زرگر در ریاست دادگاه انقلاب که سمتی اداری و تشریفاتی خواهد بود و ایشان در این سمت دیگر مقام قضایی نیست. آقای مقیسه هم که به دیوان می‌رود، در واقع وارد دوران بازنشستگی‌اش شده است.

«وطن امروز» با عکسی بزرگ و تیتر «بازگشت مردم» بخش عمده‌ای از صفحه نخست را به تحولات سیاسی در بولیوی اختصاص داده است. این روزنامه در صفحات سیاسی خود نیز طی گزارشی با عنوان «مدیریت شانسی» به مواضع و اظهارات اخیر حسن روحانی پرداخته و نتیجه می‌گیرد که چشم و نگاه دولت هنوز به آمریکا است. در این گزارش آمده است: «سخنان روز گذشته رئیس‌جمهور به مثابه گام جدیدی در عرصه تثبیت الگوی «بیم و امید» به شمار می‌رفت؛ سخنانی که پیش از همه این پرسش را مطرح می‌کرد که به فرض صحت داشتن تمام امید‌های دولت و اصلاح‌طلبان به معجزه دموکرات‌ها، آیا آن‌ها هیچ راهکاری در صورت پیروزی جمهوری‌خواهان برای خود ندارند؟»

منبع: فردا

کلیدواژه: روزنامه ها پالس مذاکره بایدن روحانی فیرحی کرونا دموکرات ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۴۷۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!

اصلاح‌طلبان رادیکال به دنبال جهت دهی خشم عمومی با هدف بازگشت به خیابان هستند!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز دوشنبه دهم اردیبهشت در حالی چاپ و منتشر شد که ایران پادشاه فوتسال آسیا، «نتانیاهو» در هزارتوی بحران‌ها، خاک تشنه سیستان و حوتشی شورای شهر حین سخنرانی شهردار تهران و زمزمه استیضاح در بهشت در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

تاملی بر کنش های سیاسی- رسانه ای اصلاح طلبان در خصوص طرح «نور» بیانگر آن است که آنان این طرح را به عنوان یکی از فرصت های کنشگری خود در فضای سیاسی- اجتماعی تفسیر کرده و بر این باورند قطبی سازی در این حوزه سیاست‌ورزی از دریچه اجتماعی هستند.

روزنامه آرمان ملی در گفتگو با حسین انصاری راد نماینده تندرو در مجلس ششم مسئله حجاب و گفتگو با آمریکا را به طرز عجیبی به یکدیگر پیوند داده و نوشته است:

در شرایط کنونی این هسته چهار خط قرمز برای خود ترسیم کرده است. مسأله اول مذاکره با آمریکاست. دوم موضوع حجاب است. سوم مسأله محبوسین و چهارم موضوع نظارت استصوابی است. در واقع اگر قرار است تغییر مثبتی در آینده صورت بگیرد باید تغییری در نگرش های موجود صورت بگیرد. هسته مرکزی قدرت باید تلاش کند در این چهار موضوع تجدید نظر کند. این تجدید نظر نیز می بایست در راستای منافع ملی و خواسته های مردم صورت بگیرد. بدون تردید در شرایط کنونی یکی از چالش های مهم کشور در عرصه بین المللی است. این در حالی است که مذاکره با آمریکا و کاهش تنش با این کشور تا حدودی می تواند این چالش ها را کاهش بدهد!

روزنامه هم‌میهن نیز به نقل تقی آزاد ارمکی جامعه شناس اصلاح‌طلب به طرح مسئله عبور زنان از قواعد حجاب پرداخته و می‌نویسد:

اعتراضات در ایران ابتدا مستقیم و رودررو نیست، اعتراضات به شکل دیگر انجام می‌شود، مثلا به جای اینکه زنان به پوشش بیشتر ترغیب شوند به سمت تغییر الگوهای پوشش می‌روند، اتفاقی که در دوسال اخیر افتاده است.

آزاد ارمکی با بیان ان ادعا که عبور زنان از قواعد جمهوری اسلامی الان در تمام ایران حتی شهرهای مذهبی و شهرهای کوچک هم دیده می‌شود، افزود: این موضوع در حال گسترش است. زنان به جای اینکه درگیر شوند، افراد دیگر را هم به عبور از حجاب دعوت می‌کنند. این اتفاق عجیبی است که گشت ارشاد ناخواسته باعث آن می‌شود. از سوی دیگر نارضایتی که در خیابان ایجاد می‌شود، به خانواده انتقال می‌یابد و خانواده‌ها در گروه‌های اجتماعی دچار تغییر رفتار می‌شوند، که اگر این بگیر و ببندها باعث اتفاق دیگری شبیه به مرگ مهسا شوند، آنوقت دیگر نمی‌توان آن را کنترل کرد. اتفاقی شبیه به مسمومیت دختران در مدارس می‌تواند تبدیل به جریان خطرناکی شود و اعتراض اجتماعی را به سمت خشونت آمیز و غیر قابل کنترلی ببرد.

روند کنشگری اصلاح طلبان در این رابطه با ایجاد خشونت در خیابان و تئوری پردازی برای آن چند نکته قابل توجه دارد، این جریان تلاش دارد همچنان از کلیدواژه «گشت ارشاد» به جای طرح «نور» در فضای رسانه ای استفاده کرده و به نوعی تصویر گذشته را بر طرح نور غالب سازد.

اصلاح طلبان طی این جهت دهی می کوشند تا جامعه را جامعه معترض، ناراضی و بدبین تعریف کنند که با طرح نور عصبانی تر می شوند. نکته قابل توجه اینکه اصلاح طلبان در حال جهت دهی به این موضوع هستند که مخالفان باید دو اقدام را انجام دهند یکی بروز خشم در صحنه و دیگری بروز خشم خود در حوزه هایی که قدرت دارند!

این جریان در راستای ایجاد جبهه مخالفان و دگرسازی از نیروی انتظامی به عنوان مجری قانون تلاش می کنند که این نیرو را درصدد کنترل شهر بازنمایی کنند.

عباس عبدی نیز در روزنامه شرق توصیه ویژه به مسئولان کرده و نوشته است:

اینکه کسانی خود را دانا به دستورات خدا دانسته و از این منظر بخواهند به مردم امر و نهی کنند، جوابگوی نسل جدید نیست. این استدلال‌های درون دینی شاید برای گروه‌های حوزوی مناسب باشد. برای مقابله با بی‌حجابی همه اصول و قواعد شرعی، حقوقی، سیاسی و نیز اجرایی و انتظامی را دچار اختلال جدی می‌کنند تا این پدیده رخ ندهد در حالی که اندکی تامل نشان می‌دهد که احتمال چندانی برای تحقق این هدف، نه تنها وجود ندارد، بلکه بسیار پرهزینه خواهد بود!

برخی اصلاح طلبان ضمن تجویز نافرمانی مدنی بر عبور از قواعد حجاب و نیز تغییر الگوهای پوشش در سطح جامعه تاکید دارند.

بررسی این مطالب اما بیانگر آن است که اصلاح طلبان تلاش دارند تا در راستای راهبرد امر اجتماعی خود و ارتباط گیری با طیف جوانان و زنان بر روی مساله حجاب و پوشش متمرکز شده و به تعبیر خود اعتراض به حاکمیت را در این عرصه دنبال نمایند.

این طیف بر این باور است با صید با تولید سوژه های لازم امکان به عقب راندن تصمیمات حاکمیتی در موضوع حجاب و در نتیجه شکستن تابوی اقتدار نظام فراهم می آید، از جانب دیگر باید به این نکته نیز اشاره داشت که اصلاح طلبان به بهانه مبارزه خود با حاکمیت علاوه بر ایجاد تنش اجتماعی در خلال یک اقدام قانونی عملا می کوشند بخشی از مردم را هزینه منافع جریانی و سیاسی خود نمایند.

دیگر خبرها

  • خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!
  • جلائی‌پور، استاد دانشگاه: برای عملیات «وعدهٔ صادق» به قدر کافی پیوست‌های دیپلماتیک و مربوط به سیاست داخلی و اقتصاد تمهید و عملیاتی نشده/ به جای انسجام داخلی و افزایش همبستگی ملی و رضایت عمومی شهروندان، شاهد تجدید طرح گشت ارشاد بوده‌ایم
  • نتانیاهو و بایدن تصمیم نهایی را برای منطقه گرفتند؟
  • تعهد دوباره بایدن به امنیت رژیم اسرائیل
  • بایدن و نتانیاهو تلفنی گفتگو کردند
  • انتقاد بایدن از ترامپ در مهمانی در کاخ سفید
  • ریزش سنگین ارز/احتمال بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزاری تقویت شد
  • کودتا در کاخ سفید/ تلاش‌های نافرجام برای برکناری سخنگوی دولت بایدن
  • ضرب‌الاجل به پاستور
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق