Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@12:35:26 GMT

امید برای صلحی پایدار در قره باغ

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۴۷۴۵۴

امید برای صلحی پایدار در قره باغ

درگیری‌های نظامی میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان از ۶ مهرماه گذشته آغاز شده است و برغم این که با دخالت میانجیگران بین‌المللی سه بار توافق آتش بس میان دو طرف حاصل شده، این درگیری‌ها بیش از یک ماه بود که همچنان با شدت ادامه داشت. بعد از درگیری های مداوم یک ماهه اخیر در منطقه قره باغ؛ روسای جمهوری آذربایجان، ارمنستان و روسیه بعد از چندین دور مذاکره خبر از توافق و آتش بس دائمی در قره باغ دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 «الهام علی اف» رئیس جمهوری آذربایجان، «نیکول پاشینیان» نخست وزیر جمهوری ارمنستان و «ولادیمیرپوتین» رئیس جمهوری فدراسیون روسیه بیانیه ای را مبنی بر اعلام آتش بس کامل و رفع تمام خصومت ها در منطقه درگیری قره باغ از ابتدای بامداد 10 نوامبر ( سه شنبه20 آبان) به وقت مسکو امضا کردند ؛ این در حالی است که حصول این توافق موجب بروز اعتراض‌هایی در جامعه ارمنستان نیز شده است.

رضایت به توافق برای حراست از جان انسان ها

واقعیت این است که در این دور از منازعه، جمهوری آذربایجان به پشت گرمی ترکیه و البته برتری لجستیکی نیروی نظامی اش؛ دست برتر را در منازعه داشت. تصرف بخش های مهمی از منطقه قره باغ و به خصوص شهر استراتژیک "شوشا" نشان از جدیت و عزم و انگیزه بالای دولت جمهوری آذربایجان در منازعه اخیر قره باغ دارد. با عطف به این واقعیت چندان فهم واکنش ها به خبر اعلام آتش بس در باکو و ایروان چندان دشوار نیست. جشن و پایکوبی در باکو و گنجه و در آن سوی منازعه، صدای اعتراض و حمله به پارلمان دیده می شد. این حکایت واقعی بیش از دو ماه منازعه خونین در قره باغ است. منازعه ای که یک بخش آن  ناراضی و بخش دیگرش احساس خرسندی و غرور می کند. پست فیس بوکی "نیکول پاشینیان" حقایق اصلی نبرد قره باغ را در ذهنیت و برداشت طرف ارمنی نشان می دهد. پاشینیان نخست وزیر در پیام فیس بوکی اش  از امضای یک توافق دردناک سخن راند و گفت: این توافق یک پیروزی نیست اما شکست هم نیست. شکست زمانی است که انسان احساس مغلوب بودن داشته باشند. ما هرگز شکست مان را نمی پذیریم و باید عصر و دوره ای جدید از وحدت و تولد دوباره را آغاز کنیم. نخست وزیر ارمنستان سعی داشت با تببین شرایط واقعی بحران و اینکه با در نظر گرفتن جمیع جهات از جمله حراست از جان شهروندان و نظامیان مقیم در قره باغ و مهم تر از همه جلوگیری از شکست بیشتر به توافق بس رضایت داده است. 

توافق قره باغ یک واقعه تاریخی
در سوی دیگر میدان، الهام علی اف با بیان اینکه این توافق یک واقعه تاریخی برای مردم جمهوری آذربایجان است، به نوعی از پیروزی ارتش و مردم جمهوری آذربایجان در نبرد دو ماهه قره باغ سخن گفت. همراستا با اظهارات علی اف جشن شادی و خرسندی از جریان تحولات در قره باغ که طی توافق اعلامی، تقریبا منطقه قره باغ با حاکمیت باکو مدیریت خواهد شد و جمهوری آذربایجان در بخش هایی از منطقه که آزاد شده اند، حضور خواهند داشت؛ در میان مردم جمهوری آذربایجان موج می زند. از سوی دیگر دولت ارمنستان طی توافق بایستی تا ده روز آینده یعنی 20 اکتبر از دیگر بخش های قره باغ خارج شود. برای نظارت بر صلح حدود 2 الی سه هزار نیروی حافظ صلح روسیه در منطقه قره باغ برای نظارت بر اجرای صلح حضور خواهد داشت. این نیروها تقریبا در بخش میانی جمهوری آذربایجان و ارمنستان در محدوده خانکندی مرکز منطقه قره باغ مستقر خواهند شد. سه عقب نشینی برای نیروهای ارمنستان به تناسب نزدیکی به محل درگیری و سمت حضور نیروهای اذربایجان در نظر گرفته شده است. حوالی قره باغ،منطقه لاچین و منطقه کلبجر هر سه در توافق آتش بس آمده که نیروهای ارمنی بایستی تا ماه دسامبر باید خارج شوند. در توافق همچنین آمده که ظرف سه سال  یک مسیر راهی بزرگ از خانکندی مرکز قره باغ به ایروان احداث شود. 

کمک به روند صلح از سوی همه کشورها
جدای از بحث های فنی و اینکه ریز و درشت توافق صلح در قره باغ به چه شکل و شمایلی است؛ پرسش اساسی ماندگاری و مانایی صلح و ثبات در منطقه پر منازعه قره باغ است. در وهله اول باید گفت صلح و آشتی ارزشمند است و باید به صلح در هر شرایط و بستری آری گفت و از آن استقبال کرد. جان انسان ها ارزشمندترین چیزی که در نظام خلقت وجود دارد و هر تلاشی برای حراست از جان انسان ها، مقدس است. صلح امروز یعنی حفظ دهها جان انسان از درگیری فردا و فرداهای ادامه دار. برای همین باید همه کشورها از این روند صلح در قره باغ استقبال  به تقویت پایه های صلح در این منطقه کمک کنند. کما اینکه شاهد این رویه رفتاری ارزشمنداز سوی کشورمان از همان روزهای آغاز بحران هسنیم. اما مساله مهم دیگری مطرح است، نگرش ها و باورهای دو سوی منازعه به توافق آتش بس است. مساله ای که نگران کننده به نظر می اید. اخبار و گزارش ها از دورن ارمنستان حکایت سرخوردگی و احساس ضعف است. ارمنی ها به درست و غلط احساس می کنند که در این منازعه به صورت کامل باخته اند و طرف مقابل شان پیروزی مطلق ماجراست. حمله به پارلمان و دفتر نخست وزیری از خشم مردمی خبر می دهد که راضی به توافق اعلامی نیستند. مساله استراتژیک و پایه ای هر توافق سیاسی یعنی که مرضی الطرفینی توافق در یک چنین بستری معنا و مفهوم می یابد. تجربه تاریخ روابط بین الملل گویای این حقیقت مهم است که  راز پایداری در رضایت حداکثری و در نظر گرفته شدن منافع نسبی هر دو بازیگر است. 
با عطف به این واقعیت قدرت های منطقه ای نظیر روسیه، ایران و ترکیه  بایستی با استراتژی های مختلف، فضای پس از بحران را به سمت آرامش و دوستی سوق دهند. تلاش برای ترمیم روابط دوستی دو کشور جمهوری اذربایجان و ارمنستان و ایجاد زمینه مفاهمه و گفت و گو می تواند به تدریج فصای نفرت و دشمنی را در این منطقه مهم از جهان بخشکاند و ان موقع صلح پایدار شکل می گیرد. در این عرصه انتظار می رود طرف جمهوری اذربایجان توافق آتش بس را نه به مثابه شکست طرف ارمنی بلکه در قالب توافقی برای صلح و امنیت دو ملت ارمنی و آذری یاد کنند و در تریبون های رسمی شان مطرح سازند. به هر روی غلبه بر احساس و جانب عقلانیت و احتیاط برای گذار از شرایط کنونی حداقل انتظارات است که بایستی با هوشمندی و البته با نقش موثر قدرت های مهم منطقه ای صورت گیرد.

برچسب‌ها مسکو ایروان مناقشه قره باغ جمهوری آذربایجان پروندهٔ خبری قره باغ و مناقشه جدید جمهوری آذربایجان و ارمنستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مسکو ایروان مناقشه قره باغ جمهوری آذربایجان مسکو ایروان مناقشه قره باغ جمهوری آذربایجان اخبار کنکور جمهوری آذربایجان منطقه قره باغ توافق آتش بس قره باغ جان انسان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۴۷۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعاهای تازه دونالد ترامپ درباره ایران و احتمال جنگ با اسرائیل

ترامپ در پاسخ به سؤال خبرنگار تایم در خصوص وفاداری به تل‌آویو گفت «من خیلی به اسرائیل وفادار بوده‌ام؛ وفادارتر از هر رئیس‌جمهوری. من بیش از هر رئیس‌جمهوری برای اسرائیل کار کرده‌ام».

 

به گزارش فارس، وی در حالی که مدعی شد اگر رئیس‌جمهور آمریکا بود، هرگز جنگ غزه رخ نمی‌داد، ادامه داد که اگر هرگونه درگیری بین جمهوری اسلامی ایران و تل‌آویو رخ دهد، از رژیم صهیونیستی حمایت نظامی خواهد کرد.

ترامپ گفت «من کمک نظامی به اسرائیل را متوقف یا شرطی نخواهم کرد. بله همچنان از اسرائیل حمایت می‌کنم».

رئیس‌جمهور جنجالی پیشین آمریکا ادامه داد «اگر اسرائیل و ایران وارد جنگ شوند، آمریکا از تل‌آویو حمایت نظامی می‌کند. بسیاری بر این باورند که احتمال یک حمله تشریفاتی بین ایران و اسرائیل وجود دارد که اگر اینطور باشد خوب است و چیز بدی نیست. به هرحال پاسخ آری است اگر ایران به اسرائیل حمله کند، ما آن‌جا [در کنار رژیم صهیونیستی]خواهیم بود».

ترامپ همچنین به پاره کردن برجام و در پیش گرفتن فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت «نتانیاهو به اوباما التماس کرد که با ایران توافق نکند، اما من به توافق با ایران پایان دادم. هیچ رئیس‌جمهوری آن‌چه را که من انجام دادم برای اسرائیل انجام نداد. من مالکیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت شناختم».

وی با انتقاد از سیاست بایدن در قبال ایران ادامه داد «دولت بایدن اگر باهوش و پرانرژی بود به جای آن‌که به دنبال پیگرد قانونی ترامپ باشد، به دلیل وضعیت بدی که دارند با ایران توافق می‌کردند. آن‌ها باید با ایران توافق می‌کردند».

ترامپ با اشاره به این‌که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به دلیل تحولات غزه محبوبیت ندارد، گفت «من می‌گویم آن‌چه که در هفتم اکتبر رخ داد، هرگز نباید اتفاق می‌افتاد».

وی سپس اقدام تروریستی واشنگتن در ترور سردار حاج قاسم سلیمانی فرمانده پیشین سپاه قدس را به میان کشید و گفت «من تجربه بدی با بی بی بی (نتانیاهو) دارم که به (سردار) سلیمانی مربوط می‌شود، زیرا همانطور که می‌دانید او درست لحظاتی قبل از حمله کنار رفت.. قرار بود مشترک انجام شود و یکدفعه به ما گفته شد که اسرائیل این کار را انجام نمی‌دهد و من در این خصوص خوشحال نبودم و هرگز فراموش نمی‌کنم».

ترامپ با این‌حال مدعی شد که اگر رئیس‌جمهور بود «هرگز جنگ غزه رخ نمی‌داد و حماس هیچ پولی نداشت».

وی سپس از عملکرد رژیم صهیونیستی در جنگ غزه انتقاد کرد و گفت «اسرائیل یک کار خیلی بد کرد و آن در زمینه روابط عمومی است... اسرائیل نباید هرشب تصاویری از ساختمان‌های درحال سقوط در غزه که با حضور افرادی که در آن هستند، بمباران می‌شود، پخش می‌کرد، اما این کار را می‌کنند».

ترامپ با تکرار ادعا‌های پیشین خود گفت «در دوران ریاست‌جمهوری من، تروریسم بسیار اندکی وجود داشت... چهار سال بدون تروریسم داشتم. ایران پولی نداشت که به کسی بدهد! داعش ۱۰۰ درصد از بین رفته بود، اما حالا در حال بازگشت است».

دیگر خبرها

  • مذاکرات دوجانبه صلح جمهوری آذربایجان و ارمنستان در آلماتی
  • ترامپ: من تجربه بدی با نتانیاهو دارم
  • علی اف: تحدید مرزهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان آغاز شده
  • ادعاهای تازه دونالد ترامپ درباره ایران و احتمال جنگ با اسرائیل
  • برنامه‌های آمریکا و اروپا برای نفوذ در قفقاز
  • بلینکن با سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت‌وگو کرد
  • رایزنی «بلینکن» با سران ایروان و باکو درباره روند صلح بین دو کشور
  • دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواهان آتش‌بس فوری و پایدار در غزه شد
  • حال مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس ایرانی در ارمنستان مساعد است
  • دلیل پاشینیان برای «واگذاری روستاها به آذربایجان»