Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه طرح‌های جمع‌آوری بی‌خانمان‌ها نیازمند بازنگری است، گفت: تأمین اعتبار در این طرح‌ها و شرح وظایف هر دستگاه باید شفاف‌تر مشخص شود، همچنین سالانه حدود ۲۴۰ کودک بی‌خانمان به مراکز شبانه روزی بهزیستی اصفهان ارجاع می‌شوند.

مجتبی ناجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص دسته‌بندی افراد بی‌خانمان، اظهار کرد: کودکان خیابانی، دختران فراری، معتادان متجاهر و کارتن خواب‌ها جزئی از بی‌خانمان‌ها به حساب می‌آیند، شهرداری اصفهان نیز در خصوص افراد بی‌خانمان به بهزیستی کمک می‌کند، این نهاد دارای مرکز غربالگری مردان و زنان بی‌خانمان بوده و موارد را به بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی ارجاع می‌دهد، کودکان کار و دخترانی که از خانه فرار کرده‌اند تحت پوشش معاونت اجتماعی بهزیستی هستند و به امور دیگر مددجویان معاونت‌های دیگر رسیدگی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: سالانه حدود ۲۴۰ کودک بی‌خانمان به سازمان بهزیستی اصفهان ارجاع داده می‌شوند و مراکز شبانه‌روزی این افراد را پذیرش و ساماندهی می‌کنند، منظور از ساماندهی هم این موضوع است که اگر این کودکان دارای آشنای نزدیک بوده و شرایط حضانت را برخوردار باشند، با دستور قضائی تحت سرپرستی آشنایان درجه ۲ و ۳ خود قرار می‌گیرند، اگر برای کودکی بستگانی وجود نداشته باشد این افراد در ۳۹ مرکز شبانه‌روزی در سطح استان تحت عنوان مراکز شبه خانواده نگهداری می‌شوند و به ۴۸۰ کودک و نوجوان تا سن ۱۸ سال، خدمات لازم زندگی ارائه می‌شود.

مشکلات روانپزشکی کارتن‌خواب‌ها بیش از مشکلات اقتصادی آنهاست

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان در خصوص عدم رغبت بی‌خانمان‌ها نسبت به حضور در مراکز بهزیستی، افزود: معمولاً این افراد داوطلبانه به مراکز نمی‌آیند، تصور برخی مردم این است که افراد بی‌خانمان تنها از نظر اقتصادی معضل دارند و از دیگر جنبه‌ها مشکلی ندارند اما مشکلات بی‌خانمان‌ها بیشتر از اینکه اقتصادی و معیشتی باشد، شخصیتی و روان پزشکی است، یعنی این افراد پس از ارزیابی به عنوان افراد هنجارپذیر شناخته نمی‌شوند و به قواعد و مقررات احترام نمی‌گذارند برای همین است که از ساختار خانواده جدا شده و به سکونت‌های غیر رسمی می‌روند.

وی تصریح کرد: بنابراین افراد بی‌خانمان در مراکز شبانه‌روزی قانون پذیر نیستند و هنجارهایی مثل رعایت ساعات خواب، برنامه‌های توانمندسازی و مواردی از این دست را رعایت نمی‌کنند به همین دلیل میل چندانی به حضور در مراکز شبانه روزی ندارند.

تجارت کارتن‌خواب‌ها و بهره‌کشی از آنان

ناجی در خصوص نوعی تجارت که در برخی افراد کارتن خواب‌ها شایع است، افزود: این افراد در پوشش کارتن خوابی اقدام به نوعی تجارت می‌کنند، مواردی مثل خرید و فروش موادمخدر، تبادل کالاهای قاچاق و حضور در برخی باندهای قاچاق که باعث می‌شود به دلیل قطع شدن زنجیره این مشاغل میلی به حضور در مراکز بهزیستی نداشته باشند، متأسفانه افرادی هستند که از بی‌خانمان‌ها بهره کشی می‌کنند و بعضاً مشاهده می‌شود که همین افراد تصمیم گیری را از بی‌خانمان‌ها سلب می‌کنند.

وی با اشاره به اعتیاد موادمخدر به عنوان مهم‌ترین آسیب در افراد بی‌خانمان، تصریح کرد: علاوه بر اعتیاد، آسیب به خانواده و فروپاشی آن، فرزند آوری‌های غیر مشروع و متولد شدن کودکان بی هویت و بازماندن همین کودکان از تحصیل و مسائل بهداشتی در زمره آسیب‌هایی است که متوجه بی‌خانمان‌ها می‌شود.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه ۱۳ نهاد در طرح‌های جمع آوری بی‌خانمان‌ها کمک می‌کنند، افزود: نهادهای عمومی و غیردولتی تقسیم کار را برای ساماندهی این افراد انجام داده‌اند و نه تنها کارتن خواب‌ها بلکه متکدیان، معتادان متجاهر، کودکان کار و دختران فراری تحت پوشش طرح‌های جمع آوری قرار می‌گیرند.

وی در پایان در خصوص لزوم بازنگری در طرح‌های جمع‌آوری گفت: طرح‌های جمع آوری بی‌خانمان‌ها نیاز به یک بازنگری دارد تا تأمین اعتبار در این طرح انجام شود و شرح وظایف هر دستگاه شفاف‌تر شده و تعاملات بین بخشی بهتر انجام بپذیرد و در واقع ساماندهی بین بخشی رخ دهد.

کد خبر 454967

منبع: ایمنا

کلیدواژه: بهزیستی اصفهان معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان کارتن خوابی معتادان متجاهر بی خانمان ها مشکلات اقتصادی بیماری های روانی مراکز شبانه روزی بهزیستی بدسرپرستی بی سرپرستی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق جمع آوری بی خانمان ها مراکز شبانه روزی اجتماعی بهزیستی طرح های جمع آوری افراد بی خانمان کارتن خواب ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۴۸۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت بازنگری در دستورالعمل‌های تبلیغات محصولات آسیب رسان به سلامت

  به گزارش­ ­خبرگزاری صدا و سیما؛ دکتر عبدالعظیم بهفر­ گفت:­ به رغم اینکه قانون منع تبلیغات کالا‌های آسیب رسان در رسانه ملی مصوب است و هر ساله کالا‌های آسیب رسان و غیر مجاز اعلام می‌شوند، اما اجرای جدی این قانون در محاق قرار می‌گیرد و شوربختانه شاهد جلوه نمایی دشمنان سلامتی در رسانه‌ها هستیم. وی افزود: عدول از این قانون هم به روش‌های مختلف صورت می‌گیرد و ادعا‌های غیر واقعی یا اغراق در معرفی محصول پاشنه آشیل بسیاری از تبلیغات است، گاهی عنوان عوض می‌شود، گاهی با ایما و اشاره محصول را تبلیغ می‌کنند که البته در پس این اقدامات یک ترس از قانون مشاهده می‌شود؛ اما با تساهل و مدارا‌های اخیر برخی از شرکت‌ها و نشان‌های تجاری با چراغ سبز رسانه ملی در چشم قوانین زل می‌زنند و آشکارا و مستقیم مخاطب را به مصرف محصولات آسیب رسان به سلامت دعوت می‌کنند. دکتر بهفر گفت: در جلساتی که با مسئولان رسانه ملی برگزار کرده ایم مهم‌ترین دلیل مدارا با تخلفات تبلیغات کالا‌های آسیب رسان به سلامت را کم بودن بودجه و ضرورت اکتساب منابع مالی برای بقا و استمرار فعالیت‌ها عنوان می‌کنند که صحت سنجی این موضوع کار ارگان‌های بودجه‌ای است، اما آنچه اظهر من الشمس است اینکه "هدف نمی‌تواند توجیه گر وسیله باشد"؛ شیوع بیماری‌های مختلفی مثل سرطان حتماً با مولفه غذا‌های مضر مماس است و حتماً تغذیه غیر سالم در بسط سبک زندگی اشتباه تاثیرگذار است. وی افزود: طبیعتاً یکی از مهم‌ترین ناظران در کنار ارگان‌های دیگر، سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت است و ما ملزم به برخورد سلبی و حتی قضایی با کسانی هستیم که با تخطی از قوانین سلامت، جامعه را تهدید می‌کنند؛ اما فرد فرد جامعه نیز باید نسبت به سلامت خود حساس باشد و دست از مطالبه گری به انحا مختلف بر ندارد. سرپرست اداره کل فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، در واکنش به برخی ادعا‌های نادرست در تبلیغات محصولات غذایی، تاکید کرد: در حوزه تبلیغات محصولات غذایی گاهی اوقات ادعا‌های نادرست و خلاف واقع مطرح می‌شود که برخی از آنها اصولاً موضوعیت ندارد؛ مثلاً درج عنوان بدون کلسترول روی روغن‌های نباتی نیز از این دسته تبلیغات محسوب می‌شود؛ چرا که روغن‌های نباتی در اصل فاقد کلسترول بوده و تنها در روغن‌های حیوانی وجود دارد. دکتر بهفر گفت: درج عنوان بدون افزودنی روی شیر‌های استریل نیز از این دست تبلیغات است، چراکه شیر‌های استریل نیازی به افزودنی یا نگهدارنده ندارند، چون داخل آن میکروبی وجود ندارد. وی افزود: به هر حال بسیاری از اسنک ها، روغن ها، انواع سُس، آب‌میوه‌ها و نوشیدنی‌هایی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم، محصول یا شرکت و برند را تبلیغ می‌کنند غیر قانونی هستند و نباید در رسانه ملی یا هر رسانه دیگر تبلیغات داشته باشد. دکتر بهفر گفت: یکی از موضوعاتی که در تبلیغات کالا‌های آسیب رسان وجود دارد و برخی آن را به عنوان یک چالش به حساب می‌آورند، کلی بودن دستورالعمل تبلیغات است که شاید بهتر باشد ارگان‌های مرتبط با این موضوع دستورالعمل را با شاخص‌های کمی قابل سنجش و اندازه گیری، به روزرسانی نموده و دستورالعمل جدید را با جدیت عملیاتی کنند. وی افزود: شورای سیاست گذاری سلامت صدا و سیما هم به عنوان فصل مشترکی در پیشبرد اهداف سلامت محور، می‌تواند در احیای اجرای قانون منع تبلیغات محصولات آسیب رسان به سلامت در رسانه ملی نقش ایفا کند و ما هم آمادگی داریم تمامی امکانات خود در جهت اشاعه فرهنگ سلامت را در اختیار نهاد مهم اطلاع رسانی و فرهنگ سازی کشور قرار دهیم.

دیگر خبرها

  • افزایش شمار پناهجویان بی‌خانمان در انگلیس
  • بهره مندی ۲۵۰ هزار معلول کم بینا ونابینا از خدمات بهزیستی کشور
  • ضرورت بازنگری در دستورالعمل‌های تبلیغات محصولات آسیب رسان به سلامت
  • توزیع پوشاک بین مددجویان بهزیستی یزد
  • جمع‌آوری روغن غیر قابل مصرف انسانی در چهارمحال و بختیاری
  • بهزیستی پیگیر تنبیه در مرکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست کرج است
  • آغاز طرح غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال در استان
  • حضور سرزده ماسک در چین | تسلای خودران در چین؟
  • جمع‌آوری ۱۱۹۶ کودک کار در طرح مقابله با کلونی‌های آسیب‌پذیر
  • آخرین آمار جمع آوری متکدیان و معتادان در تهران