Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، یک خانه تاریخی ۷۰۰ ساله در مرکز بافت تاریخی اردکان به بهانه ساخت سرویس بهداشتی تخریب شد و شهرداری این شهرستان ابتدا مدعی شد که تخریب در حد تخریب یک خانه تاریخی نبوده است و پس از آن با بیان اینکه اهالی محله بدون اطلاع ناظر طرح خواستار تخریب شدند اظهار بی اطلاعی کرد.

حال با گذشت حدود ۱۰ روز از تخریب یک خانه ارزشمند ایلخانی در بافت تاریخی اردکان شهرداری با یک "نمی دانستیم" انگشت اتهام را از روی خود برداشت و علت اصلی این تخریب را در هاله‌ای از ابهام فرو برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اتفاق که قلب بسیاری از هنرمندان مطرح کشور را به درد آورد با انتشار ویدئویی از تخریب خانه تاریخی در فضای مجازی خواستار حفاظت از میراث فرهنگی شدند.

این در حالی است که حدود دو ماه پیش و قبل از جریان تخریب، شهرداری اردکان از کمبود تخصیص اعتبارات میراث فرهنگی استان به بافت تاریخی اردکان گله مند بود و زمزمه هایی در فضای مجازی مبنی بر اینکه این گله مندی ها بهانه ای بر تخریب بافت تاریخی است شنیده می شد.

 توسعه شهری با تبدیل بافت‌های تاریخی به فرصت‌های استثنایی

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در گفت و گو با خبرنگار  فارس در یزد با بیان این‌که آثار تاریخی هر کشور بخشی از هویت و فرهنگ مردم آن کشور محسوب می شود و هویت هر ملت و بزرگترین پشتوانه و سرمایه آن ملت است، گفت: میراث فرهنگی به منزله حافظه تاریخی و ریشه های عمیق یک شهر بوده و اگر با چنین دیدگاهی به یادگارهای گذشتگان بنگریم به اهمیت آثار و بناهای بجامانده و لزوم حفظ و نگهداری آنها پی می بریم. 

وی اظهار کرد: ناپایداری ابنیه تاریخی در برابر حوادث غیر مترقبه، محدودیت های خدمات رسانی به شهروندان ساکن در بافت های تاریخی، همجواری با بافت های تخریب شده و فرسوده، بلاتکلیفی مالکین ابنیه تاریخی در هنگام نوسازی و بهسازی، بخشی از مشکلات مدیران شهری در مواجهه با بافت های تاریخی است.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور افرود: این درحالی است که در نمونه های موفق و تجارب دیگر کشورها، بافت های ارزشمند فرهنگی و تاریخی همواره فرصتی برای جذب گردشگران و از محلهای درآمد شهرداری است.

 لزوم مشارکت شهرداری و میراث فرهنگی در حفظ بافت‌های تاریخی

 جمالی نژاد با بیان اینکه یکی از اصول مدیریت یکپارچه شهری، تبدیل میراث فرهنگی و بافت های ارزشمند به فرصت های استثنایی در توسعه شهر است، ادامه داد: مستند به قوانین برنامه پنج ساله توسعه و نیز بند ۲۲ ذیل ماده ۵۵ قانون شهرداری مصوب ۱۳۳۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، شهرداری‌ها در حفظ و نگهداری بناهای ارزشمند و بافت های تاریخی ملزم به تشریک مساعی با ادارات میراث فرهنگی شهرستان و استان هستند.

وی افزود: برای ایجاد هماهنگی و همکاری بیشتر در این خصوص تفاهم نامه ای بین وزارت کشور و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با هدف تقویت نقش و جایگاه مدیریت شهری در حفظ و احیاء اینگونه بافتها منعقد شده است که تشکیل شهرداری منطقه تاریخی در برخی از شهرها و فعالیت سازمان های بازآفرینی وابسته به شهرداری در مناطق و بافت های تاریخی از نتایج این تفاهم نامه بوده است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: شناسایی آثار، بناها و تعیین محدوده بافت های تاریخی، اولویت‌بندی آنها، معرفی ویژگی  های هریک، تعیین ضوابط حفاظتی،  سیاستگذاری در خصوص نحوه مداخله در بافت های تاریخی و تهیه چارچوب طرح های ویژه برای حفاظت از آثار تاریخی و تدوین دستورالعمل های مربوطه از جمله وظایف ادارات میراث فرهنگی در شهرها است.

وی اظهار امیدواری کرد با هم افزایی و همکاری موثر دو دستگاه شهرداری‌ها و میراث فرهنگی بتوانیم خاطرات شفاهی نیاکان و اصالت منحصربفرد شهرها و روستاهای کشورمان را حفظ کنیم.

 در مقابل تخریب بافت تاریخی کوتاه نمی آییم 

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردکان در گفت و گو با خبرنگار فارس در یزد تخریب در این محدوده را مغایر با قوانین و مقررات بافت های تاریخی کشور و یک نوع دهن کجی به ارزش های میراث فرهنگی دانست و گفت: در این خصوص هیچ گونه تأییدی از میراث فرهنگی اردکان ارائه نشده و از همان دقایق ابتدایی وقوع رخداد با حضور یگان حفاظت میراث فعالیت تخریب تعطیل و در حال انجام اقدامات قانونی هستیم.

وی با اشاره به این‌که برای تخریب هیچ هماهنگی با میراث فرهنگی انجام نشده است، افزود: با استفاده از ماشین آلات شهرداری اتاقکی به مساحت ۳۶ متر مربع و بخشی از آشپزخانه و طویله‌ این خانه تاریخی تخریب شده است.

میرجانی اظهار کرد: بافت تاریخی ارزشمند اردکان از دوره آل مظفر تا مغول شکل گرفته و هیچ گاه راکد نبوده است، در هر حال پویایی آن باید با رعایت موازین و نگاه مثبت و همچنین تبعیت از مقررات حوزه میراث فرهنگی در بحث بازسازی و نوسازی انجام شود.

انتهای پیام/ص

منبع: فارس

کلیدواژه: بافت اردکان میراث فرهنگی یزد بافت تاریخی اردکان بافت های تاریخی میراث فرهنگی خانه تاریخی شهرداری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۴۹۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود دادستانی و توقف عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان جیرفت گفت: در پی شکایت اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان از اداره کل راه و شهرسازی جنوب کرمان، پیرامون احداث شهرک جدید در حاشیه شهر تاریخی جیرفت، دستور توقف موقت کار صادر شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی دادگستری، افشین صالحی‌نژاد اظهار کرد: اداره کل راه‌وشهرسازی جنوب کرمان در حاشیه شهر قدیم‌جیرفت اقدام به تسطیح اراضی برای ایجاد شهرک جدید کرد که با شکایت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری مواجه شده است.

وی افزود: در پی شکایت اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان از اداره کل راه‌وشهرسازی جنوب کرمان پیرامون احداث شهرک جدید در حاشیه شهر تاریخی جیرفت، دادستانی ضمن بازدید میدانی از محل پروژه شهر جدید، دستور توقف موقت کار را صادر کرد.

دادستان جیرفت با بیان اینکه باید کار در محدوده اراضی شهرک جدید تا بررسی کارشناسی مجدد متوقف شود، بیان کرد: آثار تاریخی خط قرمز و میراث فرهنگی ماست و باید در جهت حفظ و نگهداری از آن دقت شود.

وی ادامه داد: شهر قدیم جیرفت یکی از دو محوطه تاریخی مهم جیرفت است که شرایط ثبت جهانی را دارد و نباید اجازه داد سهم این آثار تاریخی ارزشمند در ثبت جهانی از دست برود.

صالحی‌نژاد تأکید کرد: دستگاه قضایی با قاطعیت از اجرای طرح نهضت ملی مسکن حمایت می کند اما مسئولان راه‌وشهرسازی باید در مناسب‌ترین مکان و پس از انجام اقدامات کارشناسی این طرح را عملیاتی و اجرا کنند.

کد خبر 749287

دیگر خبرها

  • عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت موقتاً متوقف شد
  • ورود دادستانی و توقف عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • تحویل ۹ شئ تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت نایین است
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • آمادگی صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی برای همکاری در احیا بافت تاریخی گرگان
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی