Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@22:11:04 GMT

ترک مرمت شدۀ گنبد مسجد شیخ لطف‌الله شوره زده؟

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۴۹۱۵۸

ترک مرمت شدۀ گنبد مسجد شیخ لطف‌الله شوره زده؟

ایسنا/اصفهان یک مرمتگر و کاشی‌کار باسابقه که از زمستان سال گذشته تا کنون از او برای بازدید از گنبد مسجد شیخ لطف الله دعوتی نشده، بر اساس عکس و فیلم‌هایی که یکی از فعالان اینستاگرامی به تازگی از گنبد این مسجد گرفته و منتشر کرده، به وجود شوره بر روی ترک مرمت شدۀ گنبد اشاره کرد و گفت: شاید هم به همین خاطر است که از ما برای بازدید از گنبد دعوت نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کسانی که متخصص نیستند می‌روند، اما ما که متخصصیم نه.

نظر به حضور دو تن از فعالان اینستاگرامی بر بام مسجد شیخ لطف‌الله برای تهیه عکس و فیلم از وضعیت گنبد این مسجد، ایسنا از یک پیشکسوت مرمت و کاشی‌کاری که در دهه شصت نیز مرمت گنبد شیخ لطف‌الله را بر عهده داشته پرسیده است، آیا شما به‌تازگی موفق به بازدید از ترک مرمت‌شدۀ گنبد شیخ لطف‌الله شده‌اید؟ هوشنگ رسام به ایسنا می‌گوید: آخری جلسه‌ای که منتقدان مرمت گنبد شیخ لطف‌الله با مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان داشتند، سال گذشته در دفتر معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان برگزار شد و بعد از طرح نقدها از ما پرسیدند راهکار چیست؟ گفتیم اکنون با صراحت نمی‌توان راهکار داد، باید روی ترک مرمت‌شده داربست بزنید و ما بالا برویم و کار را ببینیم و نظر قطعی بدهیم. داربست زده شد، اما نه به ما زنگی زده شد، نه نامه‌ای نوشتند و نه پیامکی زدند که ای کسی که از مرمت انتقاد کردی، بیا ببین درست گفتی یا غلط.

او ادامه می‌دهد: آیا نباید از آقای حجت، رئیس ایکوموس ایران یا مهندس مرتضی فرشته نژاد، یا رئیس اتحادیه صنف کاشی‌کارها و معرق تراش‌ها برای این کار دعوت می‌کردند؟ وقتی این افراد دعوت نشده‌اند مشخص نیست صاحب‌نظرانی که می‌گویند مرمت را تائید کرده‌اند و با همراهی آن‌ها مرمت ادامه پیدا می‌کند، چه کسانی هستند.

این پیشکسوت کاشی‌کاری و مرمت خاطرنشان می‌کند: البته این دعوت نه بعد از انجام مرمت، بلکه قبل از آن باید انجام می‌شد تا با نظرخواهی از همه متخصصان، طرح مرمتی تدوین شود. کاشی تراش‌ها و معرق تراش‌ها هم که در چنین جلسه‌ای حضور نداشته‌اند، نمی‌دانم طرح با نظر چه کسانی تهیه‌شده است.

در فیلمی که اخیراً توسط یکی از فعالان اینستاگرامی منتشر شده، روی بخش مرمت‌شدۀ گنبد شیخ لطف‌الله سفیدک دیده می‌شود. رسام که در دهه شصت مرمت گنبد شیخ لطف‌الله را بر عهده داشته، دربارۀ علت سفیدک زدن کاشی، توضیح می‌دهد: در معرق نباید بین کاشی‌ها فاصله‌ای وجود داشته باشد و محراب مسجد شیخ لطف‌الله، شاهد این مدعاست. برای گنبد مسجد شیخ لطف‌الله بین کاشی‌ها فاصله بوده و روی کاشی‌ها دوغاب ریخته‌اند و بعد هم آن را پاک‌ کرده‌اند، اما این دوغاب روی کاشی‌ها شوره زده است.

این پیشکسوت کاشی‌کاری یادآور می‌شود: اگر معرق درست ‌کار شود، هیچ نیازی به بندکشی و گچ کشی یا دوغاب ریختن نیست و سفیدک یا شوره هم مربوط به همین دوغاب است. در یکی از ویدئوهای منتشر شده استاد رضایت به‌صراحت می‌گویند به پایین گنبد روغن بزرک زده‌اند. نمی‌دانم چرا، شاید به این خاطر زده‌اند که سفیدک‌ها از پایین مشخص نباشد.

رسام می‌گوید: شاید هم به همین خاطر است که از ما برای بازدید از گنبد دعوت نمی‌کنند. کسانی که متخصص نیستند می‌روند، اما ما که می‌فهمیم کاشی چیست و معرق چیست و روغن چیست و شوره چیست نه.

او تأکید می‌کند: استاد رضایت، بنای خوبی هستند، اما مرمتگر نیستند. خودشان هم در ویدئویی می‌گویند «من پنج گنبد ساختم، اما مرمت نمی‌کردم، مرمت همین یکی بود» درحالی‌که کار گنبد شیخ لطف‌الله باید توسط یک معرق تراش متبحر و با همراهی مرمتگران باتجربه انجام می‌شد.

تلاش خبرنگار ایسنا برای تماس با فریبا خطابخش، مدیر پایگاه میراث جهانی نقش جهان، مدت‌هاست که بی‌نتیجه مانده.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری گنبد مسجد شیخ لطف الله مرمت آثار تاریخی میراث فرهنگی اصفهان گنبد شیخ لطف الله مسجد شیخ لطف الله کاشی کار ترک مرمت کاشی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۴۹۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو بنای همشکل در ایران و ترکمنستان را بشناسید

به گزارش خبرنگار مهر، دو بنای تاریخی در دو شهر و دو کشور هستند که شباهت زیادی دارند معماری دو بنا یکی در ترکمنستان و دیگری در شهر زنجان کشور ایران یکی از دهها ویژگی مشترک معماری، هنر و فرهنگی بین این دو کشور است.

آرامگاه سلطان احمد سنجر در شهر مرو کشور ترکمنستان واقع شده است این آرامگاه ۲۷ متر بلندی دارد و طول و عرض آن ۱۷ متر است. دیوارهای آن هم ۱۴ متر بلندی دارد ولی درون آن هیچ تزئیناتی ندارد. این آرامگاه یکی از بزرگترین مقبره‌های سلجوقی بوده و یک گنبد آبی با آجر لعاب هم داشته است. در کنارش مسجد و قصر و حیاط هم وجود داشته است.

در شهر زنجان نیز بزرگ‌ترین، قدیمی‌ترین، باشکوه‌ترین گنبد یا آرامگاه سلطان محمد خدابنده (اولجایتو) هشتمین سلطان مغول وجود دارد. این بنا اولین گنبد بزرگ آجری جهان است و ۴۸ متر ارتفاع دارد. گنبد از کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ پوشیده و سقف داخل آن بالا با گچ‌بری‌ها و آجرهای رنگارنگ تزئین شده است.

هر دو بنا آرامگاه هستند. یکی مقبره هشتمین سلطان مغول در زنجان و دیگری نهمین سلطان امپراتوری سلجوقی در مرو. هر دو در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند.

بنای گنبد سلطانیه با الهام از معماری مقبره سلطان سنجر سلجوقی در دوره ایلخانی ساخته شده است. با این تفاوت که مقبره سلطان سنجر دارای پلان مربع است در حالی که سلطانیه هشت ضلعی ساخته شده است.

مقبره سلطان سنجر سلجوقی فارغ از تزئینات است اما گنبد سلطانیه با کتیبه‌ها و نقوش هندسی مختلف آراسته شده است.

همچنین هر دو بنا گنبد دو پوسته آجری دارند، در نمای بیرونی دو بنا نیز شباهت‌هایی دیده می‌شود.

کد خبر 6089699 فاطمه کریمی

دیگر خبرها

  • مهارت کاشی هفت‌رنگ اصفهان نشان جغرافیایی بین‌المللی دریافت کرد
  • حفاظت از خانه‌های تاریخی آذربایجان‌غربی در اولویت است
  • بهترین روش تمیز کردن شوره و رسوب کولر
  • این خانه یک سرایدار است، همین قدر زیبا! (+تصاویر)
  • اسب‌های خراسان شمالی در کورس گنبد کاووس خوش درخشیدند
  • فعالیت ۶۲ شعبه سیار در دومین مرحله انتخابات گنبد
  • باز هم یک حکم قضایی خاص در عجب‌ شیر
  • بازسازی ۷۵ درصدی گنبد یخدان میرفتاح ملایر
  • تکیه خاتون‌آبادی، نقش جهانی کوچک در دل تخت فولاد
  • دو بنای همشکل در ایران و ترکمنستان را بشناسید