Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-29@14:00:16 GMT

عرف: انتخابات الکترونیک در یک‌پنجم شعب ممکن است

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۴۹۳۱۵

عرف: انتخابات الکترونیک در یک‌پنجم شعب ممکن است

خبرگزاری فارس: جمال عرف، معاون سیاسی وزیر کشور در گفتگو با «فرهیختگان» به بررسی وضعیت برگزاری انتخابات الکترونیک و ظرفیت‌های موجود در این زمینه پرداخت. عرف در این گفتگو از کمبود تعداد صندوق‌های رای الکترونیک سخن گفت و از برگزاری انتخابات الکترونیک در یک‌پنجم شعب خبر داد. مشروح این مصاحبه در ادامه آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


- وزارت کشور این آمادگی را دارد که با همکاری شورای نگهبان کار کند، اگر در تمام شعب که قطعا برای سال ۱۴۰۰ بالغ‌بر ۶۰ هزار شعبه خواهد بود، نتوانیم انتخابات را الکترونیک برگزار کنیم حداقل در یک‌پنجم شعب می‌توان به‌صورت الکترونیک انتخابات را برگزار کرد.
- این امر درحال رایزنی است تا به جمع‌بندی برسیم و این اقدام صورت گیرد؛ به‌عبارتی ما کلانشهر‌ها را مدنظر داریم که بتوانیم پوشش دهیم.
- ما توانایی پوشش یک‌پنجم از کشور را برای برگزاری انتخابات به‌صورت الکترونیک داریم و این بابت همین صندوق‌های موجود است.
- اگر بخواهیم همه شعب را پوشش دهیم باید صندوق جدید تولید شود و آن هم مستلزم این است که زودتر به جمع‌بندی برسیم و وارد تولید این صندوق‌ها شویم.
- هرچه زمان جلوتر برود این سقف تولید تامین نخواهد شد، لذا برای تولید این عدد قابل‌توجه ۶ ماه زمان نیاز داریم. ازاین‌رو در این مدت کم این میزان صندوق برای برگزاری انتخابات الکترونیک در همه شعب کشور قاعدتا تامین نمی‌شود.

روز گذشته (چهارشنبه) عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در گفتگو با روزنامه فرهیختگان از توانایی برگزاری انتخابات الکترونیک خبر داده بود. بخش‌هایی از این گفتگو در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

برای ۱۴۰۰ آماده برگزاری انتخابات الکترونیک هستیم
- در بحث انتخابات الکترونیک حرف و گفته زیاد است و خیلی از مراحل انتخابات از سال ۸۰ تاکنون الکترونیک شده، اما آنچه بسیار موردتوجه است، یکی دو مرحله آخر است که می‌توانیم آرا را به‌صورت الکترونیک اخذ کنیم و بعد کار شمارش انجام شود.
- شاید برخی زمینه‌هایی که باید چنین مساله‌ای را از جهت فنی آماده کند و تا حدی ممکن است فرهنگی باشد، همچنان مفقود است و باید بتوانیم آن‌ها را به‌خوبی تعبیه کنیم، به‌گونه‌ای که حق مردم از بین نرود.
- برای ما ساده‌تر است که اعلام کنیم انتخابات به‌صورت الکترونیک برگزار می‌شود تا بسیاری از مراحلی را که اکنون داریم و به‌صورت دستی نیاز به دقت دارد، کنار بگذاریم.
- هنوز نتوانسته‌ایم به یک مرحله‌ای با دوستان در وزارت کشور برسیم که این اطمینان از جهت تضمین امنیت آرا برای ما ایجاد شود، چراکه رای مکاتبه‌ای و رای پیش از موعد رای‌گیری در قانون به رسمیت شناخته نشده است، یعنی همانند چیزی که در آمریکا بود و حدود ۱۰۰ میلیون رای مکاتبه‌ای داده شد.
- در بحث انتخابات الکترونیک اگر این اطمینان برای ما حاصل شود که امکان مخدوش شدن آرا به حداقل برسد قطعا شورای نگهبان این آمادگی را دارد که این کار را انجام دهد.
- دوستان در وزارت کشور کار‌های خوبی انجام داده‌اند و ما از آن‌ها تشکر می‌کنیم، اما همچنان دغدغه اعضای شورای نگهبان باقی است که تا چه اندازه می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم آرا به‌درستی اخذ و قرائت شود.
- مردم در روزی که می‌خواهند رای بدهند، دغدغه فرصت اندک را نداشته باشند؛ به‌طور مثال بخشی از جامعه نمی‌تواند از عابربانک‌ها استفاده کند، درحالی‌که همین افراد باید رای بدهند. باید تکلیف این‌ها هم روشن شود که اگر کسی نتوانست به‌صورت الکترونیک رای بدهد آیا می‌تواند به‌صورت دستی رای بدهد یا خیر، لذا این امکان نیز باید فراهم باشد.
- این موارد چند دغدغه مهم است که با دوستان وزارت کشور درحال رایزنی هستیم و اگر این دغدغه‌ها برطرف شود قطعا ما هم هیچ‌گونه مانعی بر سر راه الکترونیک شدن انتخابات نمی‌بینیم حتی به نظر ما واجب و لازم است.

منبع: فردا

کلیدواژه: عرف انتخابات الکترونیک وزارت کشور برگزاری انتخابات الکترونیک صورت الکترونیک شورای نگهبان وزارت کشور یک پنجم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۴۹۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس از ۱۳ اردیبهشت آغاز می‌شود

ایسنا/لرستان استاندار لرستان با اشاره به آمادگی برای برگزاری دور دوم انتخابات جهت انتخاب دو نماینده در حوزه خرم‌آباد و چگنی گفت: تبلیغات دور دوم از ۱۳ اردیبهشت آغاز و انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود.

ابوطالب شفقت روز یک‌شنبه در حاشیه شورای اداری فرمانداری خرم‌آباد با اشاره به اینکه مقدمات برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه خرم‌آباد و چگنی فراهم شده است، افزود: این مرحله از انتخابات مجلس شورای اسلامی در این حوزه به صورت تمام الکترونیک برگزار خواهد شد.


استاندار لرستان افزود: تجهیزات برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی فراهم شده است و فرآیند آموزشی برای مردم و دست‌اندرکاران اجرایی با کمک مسئولان و صدا و سیمای مرکز استان انجام خواهد شد.


وی گفت: تبلیغات انتخاباتی نامزدها و طرفداران آنان از بامداد روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت آغاز می‌شود و تا هشت صبح روز پنجشنبه مورخ ۲۰ اردیبهشت ادامه می‌یابد.


شفقت افزود: امیدواریم که هریک از عوامل دخیل در این انتخابات به نحو احسن نقش خود را ایفا کرده و مردم پرشورتر از قبل به پای صندوق رأی بیایند.


دومین دور انتخابات برای شکل گیری دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

 انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مرحله دوم انتخابات در البرز به صورت نیمه الکترونیک برگزار می‌شود
  • ۲۱ اردیبهشت؛ تعیین تکلیف ۴۵ کرسی مجلس
  • تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس از ۱۳ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • پروژه شهرداری الکترونیک به صورت ۱۰۰ درصدی در سنندج انجام شده است
  • تعرفه فیزیکی به شعب أخذ رأی کرمانشاه ارسال نمی‌شود
  • اظهارات جدید وزیر کشور درباره دیوار کشی در استان سیستان و بلوچستان
  • برگزاری انتخابات تمام الکترونیک در پنج حوزه انتخابیه تهران
  • زمانبندی تبلیغات نامزدهای دور دوم انتخابات مجلس
  • نسخه کاغذی جایگزین نسخه نویسی الکترونیک در زمان قطعی سامانه بیمه سلامت
  • چگونگی خدمات‌دهی به بیماران در زمان قطع سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک بیمه سلامت