Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس ـ همدان، در حالی‌ که تصادفات کشوری و استانی به دلیل شیوع کرونا به خاطر کاهش تردد در جاده‌ها روند نزولی داشته اما آمار فوتی‌های تصادفات بومی در همدان کاهش نداشته که این موضوع نگرا‌ن‌کننده است.

مسوولان راهنمایی و رانندگی پایین بودن فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی و عدم توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی را علت این امر می‌دانند، به این دلیل به سراغ رئیس پلیس راه استان رفتیم تا صحبت‌های او را در این زمینه بیشتر بشنویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضا عزیزی با بیان اینکه تردد خودرو در جاده‌های استان طی هفت ماهه سال گذشته ۱۲۸ میلیون و ۱۰۹ هزار مورد بوده است اظهار کرد: در مدت مشابه امسال تعداد تردد ۱۰۶ میلیون و ۶ هزار مورد بوده که ۲۲ میلیون و ۱۰۳ هزار مورد کاهش را شاهد بودیم.

وی میزان کاهش در این بازه زمانی را ۱۸ درصد دانست و گفت: در این مدت میزان تصادفات به خاطر کاهش ورود مسافران را سیر نزولی مواجه بوده اما در حوزه تصادفات بومی کاهشی نداشتیم.

فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه در بومی‌های همدان ضعیف است

رئیس پلیس راه استان همدان با بیان اینکه متاسفانه فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه در بومی‌های استان بسیار ضعیف است اظهار کرد: در جاده‌های روستایی استان تعداد تصادفات افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه رفتار ترافیکی مردم در کاهش تصادفات بسیار موثر است گفت: اگر کاربران جاده‌ای که تنها رانندگان نیستند و عابران جاده‌ای را هم شامل می‌شوند، رعایت نکنند این مشکل حل نخواهد شد.

 رئیس پلیس راه استان همدان با تأکید بر اینکه وقتی رانندگان هنگام خواب آلودگی رانندگی می‌کنند چطور می‌توان این مسئله را حل کرد؟ افزود: حرکت با سرعت بالا و مرتکب تخلف شدن، زرنگی نیست که برخی با این تصور دست به تخلف می‌زنند!

وی با بیان اینکه عمده مشکلات ما در رانندگی به کاربران جاده‌ای برمی‌گردد گفت: مقایسه تصادفات ایران با سایر کشورهایی که با کاهش تصادفات مواجه هستند ناشی از مشکلات فرهنگی در این زمینه است.

عزیزی ادامه داد: از سوی دیگر قوانین رانندگی آنچنان بازدارنده نیست و به همین خاطر تعداد تصادفات کشور بالا می‌رود، زیرا وقتی قانون بازدارنده نباشد تخلفات عادی می‌شود.

وی گفت: میزان جرایم رانندگی برای برخی افراد مبلغی نیست و به همین خاطر ابایی از ارتکاب تخلف هم ندارند؛ قانون در برخی مواقع می‌خواهد با پول همه چیز را حل کند در صورتی که این درست نیست.

 رئیس پلیس راه استان همدان افزود: بنده یک روز پیشنهادی برای کاهش تصادفات دادم اما مخالفت شد و گفتند این طرح عملیاتی نمی‌شود، پیشنهاد این بود هر فردی مرتکب تصادف خسارتی شد سه ماه گواهینامه او ضبط و جلوی رانندگی‌اش گرفته شود و اگر مرتکب تصادف جرحی بود این مدت زمان به پنج ماه برسد و مقصران تصادف فوتی نیز ۲۰ سال از رانندگی معاف شوند.

وی گفت: پیشنهاد دادم اگر کسی بدون گواهینامه رانندگی کرد اموال او در حق دولت ضبط شود، با این جرایم حتی فرد به زندان هم نمی‌رود اما وضعیت درست خواهد شد اما توجهی به آن نشد.

قانون در رانندگی ضمانت اجرایی ندارد

عزیزی افزود: قانون زمانی تاثیر دارد که ضمانت اجرایی خوبی داشته باشد و وقتی آن به درستی اجرا شود فرد دیگر مرتکب جرم نخواهد شد.

وی تاکید کرد:‌ این مسئله در برخی کشورها به خوبی رعایت می‌شود و به همین دلیل شاهد فوتی‌های زیر ۳ هزار نفر و  یا حتی ۵۰۰ نفر در طول یک سال هستیم در چنین جاهایی هستیم.

وی با بیان اینکه بعید می‌دانم با این رویه بتوانیم در حوزه تصادفات موفق باشیم گفت: در حال حاضر شاهد کاهش نسبی تصادفات رانندگی در کشور هستیم و به این استان هم مربوط نمی‌شود.

رئیس پلیس راه استان همدان بیان کرد: علت این موفقیت نسبی آن است که مردم کمی نسبت به کرونا دارند تا گذرشان به بیمارستان نیافتد چون چنین جاهایی آلوده هستند و عمده افراد هم در این محیط‌ها مبتلا می‌شوند.

وی با تاکید به اینکه علت دیگر کاهش تصادفات کاهش تردد‌هاست و نسبت‌ به سالهای گذشته با کاهش تصادفات مواجه هستیم عنوان کرد: این امر به کاهش مسافرت‌ها برمی‌گردد؛ البته بومیان استان سهم خود را ادا کرده‌اند چون میزان فوتی‌های تصادفات در حوزه بومی‌های  استان فرقی با سال‌های پیش ندارد.

کاهش تصادفات غیربومی در همدان

عزیزی با بیان اینکه بیشترین تصادفات استان در فصل تابستان و بعد از آن پاییز رخ می‌دهد افزود: بهار بعد از پاییز کمترین تصادفات را به دنبال داشته و زمستان به نسبت سایر فصل‌ها ‌در رده آخر تصادفات قرار دارد.

وی با بیان اینکه تصادفات بومی‌ نیز بیشتر در جاده‌های فرعی رخ داده است در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: قانون پیش‌بینی کرده عابران پیاده نیز می‌توانند اعمال قانون شوند اما هیچگاه در ایران این موضوع عملیاتی نشده است.

رئیس پلیس راه استان همدان با اشاره به اینکه در کشورهای خارجی از طریق کد ملی عابرین نیز اعمال قانون می‌شوند‌ گفت: ما برگه‌های تخلف زیادی را می‌نویسیم اما عمل نمی‌کنیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا زیرساخت‌ها در کاهش تصادفات موثر است؟ گفت: زیرساخت‌ها در کاهش تصادفات تاثیر دارد و خلاف آن را نمی‌گویم اما این اتفاق بیشتر از هر موضوعی به فرهنگ مردم بستگی دارد.

عزیزی خاطرنشان کرد: در کشورهای خارجی چیزی به عنوان پیاده‌رو وجود ندارد و با یک خط‌کشی ساده پیاده‌رو را مشخص می‌کند و کسی هم از آن خط عبور نمی‌کند و این مسئله به فرهنگ مردم آنجا برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه در بومی‌های استان بسیار ضعیف است گفت: متأسفانه در جاده‌های روستایی تصادفات افزایش یافته است.

رئیس پلیس راه استان همدان خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تا اواسط مهرماه بیش از ۴۰ نفر فوتی موتورسیکلت گزارش شده که نشان می‌دهد این افراد غیربومی نیستند و بومی استان هستند.

وی گفت: در ۶ ماهه امسال ۲۱ درصد تصادف را شاهد بودیم که به عدم حضور مسافران به خاطر کرونا برمی‌گردد اما تأکید می‌کنم در تعداد تصادفات بومی افزایش داشیم که باید فکری کرد.

انتهای پیام/89026/ 

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس همدان کاهش تصادفات رضا عزیزی بیماری کرونا فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه رئیس پلیس راه استان همدان کاهش تصادفات تصادفات بومی جاده ها برمی گردد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۵۰۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۳ درصدی تردد خودروها در جاده‌های لرستان

ایسنا/لرستان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان لرستان گفت: در فروردین ماه سال جاری متوسط تردد بین استانی ۲ میلیون و ۹۴۹ و ۷۰۳ وسیله نقلیه ثبت شده، که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳ درصد افزایش داشته است.

مرتضی شیروانی پنجم اردیبهشت اظهار کرد: از یکم تا ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ تردد ۲ میلیون و  ۹۴۹ هزار و ۷۰۳ وسیله نقلیه به وسیله ۶۸ دوربین تردد شمار به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: این تعداد تردد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳ درصد افزایش داشته، همچنین نسبت به ماه گذشته ۲۵ درصد افزایش داشته است. 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان لرستان بیان کرد: پیشینه حضور وسایل نقلیه غیر بومی براساس پلاک خوانده شده توسط سامانه‌های پلاک خوان در بازه یک ماهه فروردین ۱۴۰۳ معادل ۶۹۸ هزار و ۲۴۷ وسایل نقلیه مشاهده شده که در بازه یک ماهه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته است.

شیروانی تصریح کرد: محورهای بیشترین تردد وسایل نقلیه در یک‌ماهه اول سال جاری به ترتیب مربوط به محور پلدختر _خرم‌آباد(چم انجیر) و  محور خرم‌آباد_سه راهی چالانچولان (بروجرد)هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کاهش حدود ۱۰ درصدی جانباختگان تصادفات در نوروز امسال
  • کاهش ۱۴ درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در نوروز
  • کاهش ۱۴ درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در سفرهای نوروزی
  • کاهش ۱۴ درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در سفر‌های نوروزی
  • کاهش ۱۴ درصدی جانباختگان تصادفات جاده‌ای
  • افزایش ۱۳ درصدی تردد خودروها در جاده‌های لرستان
  • برنامه های روز ملی ایمنی حمل و نقل در سیستان وبلوچستان تشريح شد
  • کاهش ۹.۵ درصدی مرگ در تصادفات نوروز ۱۴۰۳
  • مصدومیت سالانه نیم میلیون نفر در تصادفات/کاهش ۱۴ درصدی تلفات
  • کاهش ۱۰ درصدی مصدومان تصادفات جاده‌ای