Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-28@18:01:42 GMT

تهیه کپسول گاز مایع؛ چالش روستاییان شاهرود

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۵۰۸۲۵

تهیه کپسول گاز مایع؛ چالش روستاییان شاهرود

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، علاوه بر صاحبان خودروهایی که از گاز مایع یا ال‌پی‌جی استفاده می‌کنند، ساکنان برخی روستاها و مناطق عشایرنشین بخش بیارجمند شاهرود از کپسول گاز برای تامین گرما و پخت‌وپز استفاده می‌کنند. این روزها تهیه گاز مایع به یکی از مشکلات مهم اهالی این روستاها تبدیل شده به طوری که وقت و هزینه زیادی را برای آن صرف می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سطح کشور چند شرکت وظیفه تامین و توزیع گاز مایع را برعهده دارند و سیلندرها و رگلاتورهای مخصوص به خود را دارند که گاهی تعویض شرکت تامین‌کننده گاز، برای مصرف‌کنندگان مسایل و مشکلاتی به همراه دارد که در این گزارش به بخشی ازآن پرداخته شده است.

تعویض نوع گاز کپسولی و دردسرهای آن برای مردم 

حسن فتحی یکی از اهالی روستاهای دورافتاده و محروم خارتوران اعلام کرد: مردم این مناطق از سال‌ها پیش تاکنون از سیلندرهای گاز مایع "ایران گاز" و "بوتان" به خاطر در دسترس بودن خدمات آن شرکت‌ها  استفاده می‌کردند. مسئولان توزیع کپسول گاز مایع  این منطقه دیگر سیلندرهای گاز مایع بوتان ارایه نمی‌دهند، کسانی که سیلندهای این شرکت را دارند، اکنون با مشکلات زیادی روبرو هستند. با وجود اینکه در سامانه الکترونیکی سهمیه گاز مایع ثبت‌نام کرده‌ام، نمی‌توانم کپسول بوتان دریافت کنم.  

معصومه محمدی هم گفت: مردم، به‌خاطر سهولت تعویض رگلاتور بوتان و ایران گاز، از این سیلندرها بیشتر استفاده می‌کنند، تعویض کپسول‌های "پرسی گاز" و "اورساگاز" مشکلاتی برای افراد سالمند دارند، چرا که برای تعویض سیلندر خالی با پر باید از آچارهای مخصوص استفاده کرد.

حسن اکبریان هم گفت: به دلیل کمبود کپسول گاز بوتان در منطقه خارتوران و بیارجمند، مردم مجبور به تعویض سیلندرهای گاز بوتان و ایران گاز خود با "پرسی گاز" شده‌اند. مردم تاکنون با هرنوع سیلندر گاز مایع از شرکت‌های توزیعی برای تعویض کپسول خالی یا پر با مشکلی روبه‌رو نبودند، ولی از چند ماه قبل سیلندر گاز بوتان و ایران گاز در این شهرستان نایاب شده است. مردم منطقه خارتوران با توجه به نزدیک بودن به شهرهای خراسان رضوی و جنوبی سیلندرهای بوتان خود را از این شهرها تامین می‌کنند.  

حسن محمدی یکی از اهالی بیارجمند هم گفت: برای مصرف‌کنندگان گاز مایع فرق می‌کند که از سیلندرهای گاز کدام شرکت استفاده کنند. از ابتدای انقلاب تاکنون در سراسر کشور فردی مجبور به استفاده از کپسول یک شرکت خاص نبوده و هر شرکتی که خدمات بهتر و استفاده از کپسول آن راحت‌تر بود مردم هم به سوی آن می‌رفتند. با کمبود گاز بوتان در استان سمنان مردم مجبور به استفاده از پرسی گاز شدند. این تغییر و اجبار در استفاده از گاز مایع، در این وضعیت معیشتی و اقتصادی، باعث تحمیل هزینه‌های سنگین تعویض سیلندر و رگلاتور برای مردم منطقه دور افتاده و محروم در استان سمنان شده است. هزینه تعویض کپسول خالی بوتان با پرسی ۶۰۰ هزار ریال و رگلاتور آن نیز ۴۵۰ هزار ریال است.

معیار وجود نماینده توزیع در استان برای شرکت توزیع کپسول

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه شاهرود گفت: شرکت بوتان گاز از سه ماه گذشته، به علت نداشتن عامل توزیع مناسب در استان سمنان، قطع سهمیه شد. شرکت‌های سازنده کپسول گاز مایع ایمنی کپسول خود و جبران خسارت احتمالی ناشی از انفجار آن در منازل  را باید تضمین کنند، شرکت بوتان گاز در این استان سهمیه ندارد و این تضمین را نمی‌دهد. با قطع سهمیه بوتان گاز در استان سمنان برای ایمنی بیشتر و حفظ جان مردم، محصولات شرکت پرسی گاز که کپسول‌های ارسا، پرسی و ایران گاز را در این  استان تامین می‌کند، از این پس در استان توزیع می‌شود.

مشکلی در شارژ سهمیه ماهانه استان وجود ندارد

علی‌اکبر عرب‌عامری افزود: در طرح توزیع الکترونیکی گاز مایع، هر استان موظف به تامین نیاز درون استان خود است و ثبت‌نام خانوار در استان برای گاز مایع تقریبا کامل شده است و در سامانه سهمیه‌ها ماهانه شارژ می‌شود. در روستای طرود امسال نسبت به سال گذشته تا همین ماه ۲ برابر گاز مایع توزیع شد، تاکنون در این روستا ۹۰۰ خانوار برای دریافت گاز مایع ثبت‌نام و سهمیه گاز دریافت می‌کنند.

وی گفت: همه نقاط استان سمنان که به گاز شهری متصل شده‌اند ولی به هر دلیلی ساکنان توان استفاده از آن را ندارند، با درخواست شورا، دهیاری و بخشدار و تصویب در کارگروه گازرسانی استان سمنان می‌توانند از سهمیه نفت سفید و گاز مایع برای امسال استفاده کنند. هر زمان که استفاده از گاز شهری برای این دست از افراد امکان پذیر شود، سهمیه گاز مایع و نفت سفید آنها قطع خواهد شد. با پیگیری های به عمل آمده در شهرستان شاهرود و میامی تعویض کپسول بوتان با پرسی ۶۰۰ هزار ریال و رگلاتور آن نیز با تخفیف به قیمت ۲۵۰ هزار ریال انجام خواهد شد.

تامین نیارهای روستاییان و امکانات رفاهی آن‌ها یکی از راه‌های جلوگیری از کوچ آن‌ها به شهرها محسوب می‌شود. در ۱۰ سال گذشته اهالی چند روستای کویری شاهرود به خاطر خشکسالی و دیگر مشکلات کوچ کرده و در حاشیه شهرها مسکن گزیده‌اند. شهرستان شاهرود با ۵۳ هزار کیلومترمربع وسعت و۲۴۰ هزارتن جمعیت یکی از بزرگترین شهرستان‌های کشور محسوب می‌شود، این شهرستان از نظر وسعت از چند استان کشور بزرگتر است.  

کد خبر 564510 برچسب‌ها استان سمنان گاز روستا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان سمنان گاز روستا استان سمنان سیلندرهای گاز تعویض کپسول ایران گاز هزار ریال کپسول گاز گاز بوتان گاز مایع پرسی گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۵۰۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری ۴۲ گانه برنامه آبادیران و بهزیستی برای رفع چالش‌های حوزه معلولین

با انتشار فراخوان مشترک از شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور دعوت شد تا جهت رفع چالش‌های حوزه‌های توانبخشی با هدف کاهش چالش‌های معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی ایده‌های خود را ارائه دهند.

به گزارش ایسنا، دبیرخانه برنامه ملی آبادیران از شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور، اساتید و نخبگان برای ارائه راه‌حل‌های فناورانه و نوآورانه در راستای رفع نیازهای فناورانه سازمان بهزیستی کشور دعوت به عمل آورد.

در این فراخوان از شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور خواسته شده است تا در حوزه‌های ۴۲ گانه طرح‌ها و ایده‌های خود را ارائه دهند.

برخی از این حوزه‌ها به این شرح است:

۱-نوآوری و فناوری‌های روزآمد و کاربردی تجهیزات توانبخشی و کمک توانبخشی مانند پانسمان‌های مرطوب، ویلچر، بالابر، تخت، عصا، سمعک، دستگاه‌های برجسته‌نگار، پروتزهای دست و پا و پنجه کربنی، تشک‌های طبی، پوشاک بهداشتی برای استفاده معلولان جسمی حرکتی، نابینا، ناشنوا و سالمندان.؛

۲-نوآوری و فناوری‌های نوین روزآمد و کاربردی برای بهبود کیفیت انواع معلولیت‌ها با استفاده از اینترنت اشیاء؛

۳-تجهیزات هوشمند مدرن برای مسکن معلولین مانند بالابرها، دستگیره‌ها، وسایل آشپزخانه و حمام متناسب با معلولان جسمی حرکتی؛

۳-تجهیزات ویژه و خاص وسایل نقلیه چون مناسب‌سازی تجهیزات اتومبیل شخصی، اتوبوس، مترو، قطار و کشتی معلولین جسمی، حرکتی، ناشنوا و نابینایان؛

۴-نرم و سخت افزارهایی با قابلیت هوشمندسازی استفاده از موبایل، رایانه برای معلولین ناشنوا، نابینا؛

۵-وسایل و تجهیزات نرمشی و ورزشی و تفریحی؛

۶-وسایل، تجهیزات و تکنولوژی‌های آموزشی برای ارائه خدمات آموزشی و مهارت آموزی؛

۷-نوآوری و فناوری‌های نوین، روزآمد و کاربردی، وسایل، تجهیزات، تکنولوژی و نرم‌افزارهای بازی‌های فیزیکی و مجازی؛

۸-نوآوری و فناوری‌های مراقبتی و حفاظتی چون سنسور، دوربین‌های هوشمند؛

۹-خلق نوآوری‌های اجتماعی که به اشتغال و کارآفرینی جامعه هدف بینجامد؛

۱۰-بهره‌مندی از توان شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور در زمینه شناسایی و توسعه ظرفیت‌های نوآورانه و فناورانه اشتغال خانگی جامعه؛

۱۱-تجمیع، شبکه‌سازی محصولات تولیدی بانوان سرپرست خانواده و تجاری‌سازی ظرفیت‌های نوآورانه و فناورانه اشتغال کوچک و متوسط؛

۱۲-بهره‌مندی از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در کمک به ترسیم و استعدادیابی مسیر برنامه رشد دانش‌آموزان و دانشجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی؛

۱۳-بهره‌مندی از توان شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در شناسایی، ایجاد و تقویت ظرفیت‌های نوآورانه و فناورانه تولید محصولات محلی جامعه تحت ‌پوشش سازمان بهزیستی؛

۱۴-بهره‌مندی از توان شرکت‌ها در جهت شناسایی، ایجاد و تقویت ظرفیت‌های مکانی؛

۱۵-بهره‌مندی از توان شرکت‌ها در ترسیم و استعدادیابی مسیر برنامه دانش‌آموزان و دانشجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی؛

۱۶-بهره‌مندی از توان شرکت‌ها در جهت شناسایی، ایجاد و تقویت ظرفیت‌های نوآورانه و فناورانه تولید محصولات محلی جامعه تحت پوشش بهزیستی؛

۱۷-بهره‌مندی از توان شرکت‌ها در جهت ایجاد و تقویت نمایشگاه‌های فصلی و دائمی؛

۱۸-بهره‌مندی از توان شرکت‌ها در تجمیع و ساماندهی محصولات کسب و کارهای کوچک و متوسط جامعه تحت پوشش بهزیستی؛

۱۹-بهره‌مندی از توان شرکت‌ها در جهت خلق و ایجاد شتابندهنده نوآورانه در حوزه اشتغال و کارآفرینی؛

۲۰-ایجاد نوآوری، فناوری‌های نوین و خلاقانه شتابدهنده دانش‌بنیان؛

۲۱-بهبود کیفیت و نحوه ساخت مسکن و ساختمان و اماکن؛

۲۲-الگو و مدل جدید و جایگزین نوآورانه و فناورانه تهیه و تعمیر و ساخت سازه‌های مدرن مسکن و اماکن؛

۲۳-نوآوری و فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی موبایلی، تبلت و لپ‌تاپ؛

۲۴-نوآوری و فناوری‌های دانش‌بنیان مورد استفاده حضوری و غیرحضوری در کتابخانه‌های عمومی و موزه‌ها؛

۲۵-نوآوری و فناوری‌های دانش‌بنیان مورد نیاز مناسب‌سازی شده ایاب و ذهاب اماکن و معابر خصوصی؛

۲۶-نوآوری در ایجاد طرح‌های اشتغال پایدار خرد و خانگی جامعه؛

۲۷-نوآوری و فناوری‌ شتابدهنده پذیرش و اقدامات حقوقی و قضایی.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ارسال بیش از ۳۰ میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاه سبلان اردبیل
  • صنعت حمل و نقل بین المللی: مروری جامع با نگاهی عمیق به نقش هوش مصنوعی
  • برنامه های شاخص ساینا در سال مالی جدید تشریح شد
  • تجلیل از شورا‌های برتر شهر و روستا در قم 
  • سرمایه وقف به سمت رفع نیاز مردم در حرکت است
  • نقدینگی بزرگ‌ترین چالش صنعت دارو/ بانک‌ها وام نمی‌دهند
  • همکاری ۴۲ گانه برنامه آبادیران و بهزیستی برای رفع چالش‌های حوزه معلولین
  • فضانوردان چینی به ایستگاه فضایی رسیدند
  • جشنواره توانمندی‌های بومی، محلی و ورزشیِ روستاییان در اسلام آباد مغان
  • ادعای کارفرمایان به رعایت نکات ایمنی با نصب کپسول آتش نشانی