Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-07@06:59:09 GMT

کاهش ۵۷ درصدی بارش نسبت به دوره بلندمدت

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۵۰۹۲۷

مسعود حقیقت مدیرکل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، از فعالیت سامانه بارشی در برخی نقاط کشور خبر داد و گفت: امروز بارش در استان‌های شرق اردبیل، گیلان، مازندران، زنجان، شرق خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری و فارس از شدت بیشتری برخوردار است.

او از استمرار بارش در برخی نقاط کشور خبر داد و گفت: از اواخر وقت امروز تا روز جمعه در نواحی غربی زاگرس و خلیج فارس رگبار و رعد و برق انتظار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مقام‌مسئول با اشاره به اینکه روز جمعه از شدت بارش در غرب و شمال غرب کاسته می‌شود، بیان کرد: بنابر نقشه‌های هواشناسی روز جمعه در مناطق جنوب کشور همچون جنوب سیستان و بلوچستان بارش انتظار می‌رود.

او از فعالیت سامانه بارشی در شرق کشور خبر داد و گفت: روز شنبه با فعالیت سامانه بارشی در نقاط شرق کشور بارش خواهیم داشت که به تدریج این سامانه از کشور خارج می‌شود و روز یکشنبه در اکثر نقاط کشور جو فعال است.

حقیقت ادامه داد: از روز پنج شنبه تا یکشنبه در اغلب نقاط کشور کاهش دما داریم که بیشترین کاهش دما مربوط به شمال کشور، شمال غرب استان واقع در دامنه‌های جنوبی البرز، شرق و شمال شرق است.

مدیر کل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی در توصیه‌ای به دامداران گفت: با توجه به شرایط جوی به دامداران شرق کشور توصیه می‌شود که از رفتن به ارتفاعات اجتناب کنند.

به گفته او، با توجه به احتمال رگبار و رعد و برق در شرق، شمال شرق و غرب کشور به کشاورزان توصیه می‌شود که پاکسازی جوی و راه آب‌ها را در دستور کار خود قرار دهند.

حقیقت در توصیه دیگر به گلخانه‌داران گفت: با توجه به شرایط جوی به گلخانه داران شرق کشور توصیه می‌شود که به سبب کاهش دما، سوخت مناسب را در واحد‌های خود برقرار کنند و همچنین کلزاکاران شمال کشور در صورت داشتن آب کافی، آبیاری را در مزارع خود انجام دهند تا خسارت به حداقل برسد.

کاهش ۵۷ درصدی بارش نسبت به دوره بلندمدت

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت بارش کشور بیان کرد: بنابر آمار از ابتدای سال زراعی تاکنون مجموع بارش کشور ۸.۷ میلی متر بوده، در حالی که در مدت مشابه سال قبل ۲۹.۹ میلی متر و در دوره بلندمدت هم ۲۰.۳ میلی متر بوده که این امر بیانگر کاهش ۵۷ درصد یا ۱۳ میلی‌متری بارش نسبت به دوره بلندمدت است.

مدیرکل شبکه پایش هواشناسی در پایان تصریح کرد: از ابتدای سال زراعی تاکنون تمامی استان‌ها کمتر از نرمال بارش دریافت کرده‌اند.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: دوره بلندمدت نقاط کشور شرق کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۵۰۹۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خشکسالی در ۲۲ استان کشور؛ کاهش ۸.۹ درصدی بارش‌ها!

از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۳ اردیبهشت ماه بارندگی‌ها در کشور ۸.۹ درصد و میزان بارندگی‌ها در کشور در بازه زمانی ذکر شده ۱۸.۶ میلیمتر کاهش یافته است.

به گزارش مهر، بر اساس داده‌ها و اطلاعات بارش‌های سازمان هواشناسی کشور از ابتدای سال جاری آبی تا (۱۳ اردیبهشت ماه) بیشترین کاهش بارش با منفی ۴۳ درصد مربوط به استان قزوین است.

پس از قزوین، استان‌های سمنان و تهران به ترتیب به رشد منفی ۴۱.۳ و ۳۹.۸ درصد در رده‌های دوم و سوم کمترین بارش‌ها در بازه اشاره شده قرار دارند. میزان کاهش بارش در تهران ۹۳.۵ میلیمتر بوده؛ این در حالی است که با وجود بارش‌های قابل توجه طی روز‌های اخیر در کشور، اما همچنان بارش‌ها در ۲۲ استان منفی است. بارش‌ها در استان‌های ایلام، خراسان جنوبی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، گلستان، همدان و یزد نسبت به دوره بلندمدت افزایش یافته است.

بیشترین بارش‌ها برای استان سیستان و بلوچستان با رشد ۵۴.۲ درصدی، یزد ۴۱.۵ درصد و خراسان جنوبی با ۱۹.۷ درصد ثبت شده است.

در مجموع از ابتدای سال آبی جاری تا (۱۳ اردیبهشت ماه) بارندگی در کشور ۸.۹ درصد و میزان بارندگی‌ها در کشور در بازه زمانی ذکر شده ۱۸.۶ میلیمتر کاهش یافته است.

دیگر خبرها

  • امروز در کدام استان ها باران می آید؟
  • تداوم بارش‌ها و کاهش دما در نقاط مختلف کشور
  • پیش‌بینی هوا طی روزهای آینده/ تداوم بارش‌ها در این استان‌ها
  • رگبار باران در نقاط مختلف کشور 
  • رگبار و رعد و برق در شمال، غرب و مرکز کشور
  • بازگشت سرما به این مناطق از امروز | رگبار باران و رعد و برق در چندین استان | تهران هم بارانی می‌شود
  • کاهش بیش از ۱۰۰ میلیمتری بارش در تهران
  • نگاهی آماری به بارش‌های امسال کرمانشاه
  • خشکسالی در ۲۲ استان کشور؛ کاهش ۸.۹ درصدی بارش‌ها!
  • کاهش ۹ درصدی بارش‌ها در کشور