Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@19:09:48 GMT

نخستین جشنواره ملی شعر و کودک نوجوان برگزار می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۵۱۰۶۶

نخستین جشنواره ملی شعر و کودک نوجوان برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، عاطفه زارعی ظهر امروز به مناسبت فرارسیدن هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار در جمع اصحاب رسانه استان اظهار کرد: برنامه‌های بیست و هشتمین دوره هفته کتاب با شعار «دانایی، مانایی» به دلیل موج سوم شیوع ویروس کرونا؛ به صورت مجازی و غیر حضوری از ۲۴ تا ۳۰ آبان ماه برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱۴۸۰ برنامه فرهنگی ویژه هفته کتاب

وی با بیان اینکه در هفته کتاب یک‌هزار و ۴۸۰ برنامه در سطح شهرستان‌ها و مرکز استان پیش بینی و برنامه ریزی شده است افزود: در روز ۲۴ آبان به صورت غیر حضوری و با پیش ثبت نام در سامانه مدیریت کتابخانه های عمومی استان samanpl.ir امکان عضویت رایگان برای همه مردم فراهم شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تصریح کرد: به منظور تکریم اعضای فعلی کتابخانه‌های عمومی، تمدید عضویت تمامی اعضای کتابخانه‌های عمومی کشور به مدت یک‌سال از تاریخ ۲۴ آبان ماه به صورت رایگان انجام می‌شود.

نخستین جشنواره ملی شعر و داستان کودک و نوجوان برگزار می‌شود  

وی ادامه داد: نخستین جشنواره ملی شعر و داستان کوتاه کودک و نوجوان با محوریت کتاب، کتابخوانی و کتابخانه توسط محفل ادبی هگمتانه و اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با عنوان "دوست من کتاب" در نظر گرفته شده که امسال برگزار می‌شود.

زارعی با بیان اینکه این جشنواره در دو بخش شعر و داستان در نظر گرفته شده خاطرنشان کرد: شعر در سه بخش، شاعران کودک ( از ۷ تا ۱۲ سال)، بخش شاعران نوجوان ( از ۱۳ تا ۱۷ سال)، شاعران جوان و بزرگسال (بالای ۱۷ سال) و داستان نیز در در سه بخش نویسندگان کودک ( از ۷ تا ۱۲ سال) نویسندگان نوجوان ( از ۱۳ تا ۱۷ سال) و نویسندگان بزرگسال(۱۸ به بالا) در نظر گرفته شده است.

تقدیر از برگزیدگان جشنواره کتابخوانی رضوی در هفته کتاب

وی با بیان اینکه تقدیر از برندگان، دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی نیز در این هفته انجام می‌شود گفت: در دهمین دور جشنواره کتابخوانی رضوی ۴۲ هزار و ۴۴۳ نفر شرکت کردند که ۴ نفر برنده ملی و ۵۰۶ نفر برنده استانی معرفی خواهند شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان اظهار کرد: مراسم استانی هفته کتاب در تاریخ ۲۷ آبان ماه با حضور مقامات ارشد استان و تمامی کتابداران به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اشتراک یک ساله اپلیکیشن طاقچه بی‌نهایت هدیه ویژه اعضای فعال

وی با بیان اینکه امسال هدیه ویژه‌ای برای اعضا فعال کتابخانه ‌های عمومی داریم افزود: اشتراک یکساله کتابخانه الکترونیکی طاقچه بینهایت برای اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی در نظر گرفته شده که بتوانند کتاب‌های مورد علاقه خود را به صورت رایگان و الکترونیکی دانلود و مطالعه کنند.

زارعی با اشاره به اینکه جلسه ویژه کارگاه شعر و داستان کودک و نوجوان محفل ادبی هگمتانه با حضور اعضا فعال و علاقمند و شاعران برجسته کشوری و استانی نیز در این هفته در نظر گرفته شده است تصریح کرد: در مجموع ۱۱۰ نشست کتاب خوان، ۱۴ نقد کتاب، هفت برنامه رونمایی از کتاب، ۶۰۰ برنامه ویژه کودک و نوجوان شامل قصه گویی، کاردستی، نقاشی، نمایشگاه کتاب، جمع خوانی، نمایش عروسکی و...،  ۶۶ مسابقه کتاب خوانی، ۲۷ کارگاه کاردستی، مسابقه نقاشی، نمایشنامه خوانی، شعرخوانی، قصه گویی، ۱۳۰ نمایشگاه مجازی کتاب، ۱۳۳ جلسه مطالعاتی و معرفتی با محوریت کتاب و با موضوعات متنوع برگزار می‌شود.

وی تأکید کرد: شادپیمایی کتابخانه عمومی سیار یار مهربان با همکاری شهرداری همدان و با حضور گروه عمو صفا در روز شنبه ۲۴ آبان در سطح شهر همدان برگزار می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان درباره انعقاد تفاهم نامه‌ها و برنامه‌های مشترک نیز اظهار کرد: انعقاد و تمدید تفاهمنامه با جهاد دانشگاهی، دانشگاه فنی و حرفه‌ای شهیدمفتح و انجمن ناشنوایان استان همدان نیز در نظر گرفته شده است.

وی افزود: برگزاری مسابقه پویش کتابخوانی «سه دقیقه با کتاب» به صورت مجازی با همکاری جهاد دانشگاهی و در راستای تفاهمنامه امضا شده با آن نهاد برای جامعه هدف دانشجویان برگزار می‌شود.

زارعی تصریح کرد:  نشست علمی با عنوان «نقش کتاب و کتابخوانی در کاهش جرم» با ارائه «فریدون جعفری» دستیار ویژه وزیر علوم در حوزه حقوق شهروندی و مدیر کل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت علوم، تحقیقات و با همکار انجمن خیرین کتابخانه ساز استان همدان برگزار می‌شود.

برنامه‌های شاخص شهرستان‌ها در هفته کتاب

وی با بیان اینکه شهرستان‌های استان نیز برنامه‌های متنوعی برگزار خواهند کرد ادامه داد: در شهرستان ملایر افتتاح پیشخوان کتاب روستای مهدویه، مسابقه کتابخوانی آنلاین حرمان هور (۲۰آبان تا ۶ آذر)، راه اندازی رادیو نامک(تولید پادکست از ۲۴ آبان) به همراه برنامه‌های دیگر پیش بینی شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان خاطرنشان کرد: در شهرستان درگزین برنامه «هفت شب، هفت کتاب» ویژه معرفی کتاب توسط اشخاص حقیقی و حقوقی شاخص شهرستان برگزار می‌شود و در  شهرستان فامنین نشست کتابخوان کتابداران شهرستان  تدارک دیده شده است.

وی گفت: در شهرستان بهار ویژه برنامه «بهارنامه» به منظور معرفی مفاخر شهرستان بهار از ۲۵ آبان هرشب ساعت ۲۱ در صفحه اینستاگرام استان و آپارات برگزار می‌شود.

زارعی اظهار کرد: در شهرستان نهاوند برنامه‌ای با عنوان "لائودیسه" (نام سابق نهاوند) در برگیرنده گفت‌وگو‌هایی برای فرهنگ با رویکرد کتاب و کتابخوانی در اینستاگرام نهاوند پخش خواهد شد.

وی افزود: در شهرستان تویسرکان نیز برگزاری پویش کتابخوانی «آبان و یار مهربان» با همکاری شورای شهر و شهرداری و در شهرستان رزن نشست کتابخوان با عنوان «سفره با طعم کتاب» برگزار خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تصریح کرد: در شهرستان همدان نیز نشست کتابخوان با عنوان «دانایی مانایی» و مسابقه مادران قصه‌گو  در نظر گرفته شده است.

وی از افتتاح  بخش ناشنوایان در کتابخانه مرکزی خبر داد و گفت: مسابقه نقاشی ویژه کودکان نیز در این هفته برگزار می‌شود.

انتهای پیام/۸۹۰۴۰/

منبع: فارس

کلیدواژه: همدان مدیرکل کتابخانه های عمومی استان همدان هفته کتاب کتابخوانی و کتابدار مدیرکل کتابخانه های عمومی استان همدان نظر گرفته شده برگزار می شود کودک و نوجوان شعر و داستان هفته کتاب نشست کتاب ۲۴ آبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۵۱۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار فراخوان دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس،روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی  فارس اعلام کرد: علاقه‌مندان به شرکت در ششمین دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب تا ۳۱ خرداد امسال (۲۰ ژوئن ۲۰۲۴)، با عضویت در سامانه جشنواره به نشانی www.booktoon.ir آثار خود را ارسال کنند.
آثار باید به صورت الکترونیکی با فرمت JPEG ارسال شود.
علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر شماره‌های تماس ۰۲۱۶۶۷۳۵۷۹۲ (داخلی ۲۱۶۱) و تماس بگیرند و ۰۹۱۰۵۰۳۹۳۲۰ و پست الکترونیک info@booktoon.ir در دسترس است.
محور‌های موضوعی این دوره از جشنواره شامل «کتاب، کودک و خانواده»، «کتاب، فراغت، نشاط و آرامش»، «کتاب، عصر دیجیتال و هوش مصنوعی»، «کتاب، کتابخانه و کسب‌وکار»، «کتاب، کتابخانه و پاتوق فرهنگی و اجتماعی»، «کتاب، کتابخانه و رویداد‌های مهم اجتماعی» است. همچنین «کتاب، فلسطین و مقاومت غزه» موضوع جنبی این دوره از جشنواره خواهد بود.
علاقه‌مندان می‌توانند در دو بخش حرفه‌ای (ویژه هنرمندان حرفه‌ای) و مبتدی (هنرمندان ایرانی که تاکنون در مسابقات داخلی و بین‌المللی شرکت نکرده‌اند) به ارسال اثر بپردازند.
شرکت در این رقابت برای هنرمندان حرفه‌ای و مبتدی آزاد است و هر هنرمند می‌تواند حداکثر ۵ اثر در موضوعات تعیین شده به سامانه جشنواره ارسال کند.
در بخش حرفه‌ای برگزیدگان این جشنواره (نفرات اول تا سوم)، علاوه بر لوح تقدیر و تندیس، هدیه نقدی (به ترتیب ۱۰۰۰، ۷۰۰ و ۵۰۰ یورو) و ۳ نفر شایسته تقدیر علاوه بر لوح تقدیر و تندیس، هدیه نقدی ۸۰ میلیون ریالی دریافت خواهند کرد.
۶ نفر در بخش مبتدی، لوح تقدیر و هدیه نقدی ۵۰ میلیون ریالی دریافت می‌کنند.
لازم به ذکر است، برگزیدگان ایرانی این جشنواره، معادل ریالی جایزه را دریافت خواهند کرد.
به شرکت‌کنندگانی که آثار آنها به مرحله اول راه پیدا کند، گواهی الکترونیکی حضور و به برگزیدگان نسخه چاپی کتاب آثار تعلق می‌گیرد.

دیگر خبرها

  • ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است
  • دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟
  • رشد ۱۵۳ درصدی امانت کتاب در آذربایجان شرقی
  • رقابت ۱۰ گروه در جشنواره هنر‌های نمایشی کودک و نوجوان آذربایجان غربی
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • کمرنگ‌شدن نشریات تخصصی نوجوانان از عوامل افت شعر نوجوانان است
  • انتشار فراخوان دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»
  • چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟