Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@20:22:21 GMT

بیش از هزار نفر خواستار توقف تورهای آفرود شدند

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۵۲۱۲۳

بیش از هزار نفر خواستار توقف تورهای آفرود شدند

به گزارش خبرنگار مهر، گسترش تورهای کویرگردی و آفرود (خودروسواری خارج از جاده) و نبود هیچ قانون و دستورالعمل مشخص برای جلوگیری از آسیب به حیات وحش با انتقادهای زیادی مواجه شده است.

بر همین اساس عده‌ای با راه‌اندازی کارزاری از رئیس مجلس خواسته‌اند مجوز این نوع تورها را لغو کند.

امضا کنندگان این کارزار که تعداد آنها به بیش از هزار نفر رسیده است می‌گویند این نوع تورها با ورود به منطقه زندگی جانوران و راندن خودرو بر روی لانه‌های آنها و برهم‌زدن نظم طبیعی زندگی جانوران باعث آسیب به محیط زیست می‌شوند و برهمین اساس از رئیس مجلس خواسته‌اند به صورت کلی مانع اجرای این تورها شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تورهای کویرگردی و آفرود در بسیاری از کشورهای دارای کویر اجرا می‌شود و یکی از مهیج‌ترین انواع طبیعت‌گردی محسوب می‌شود. اما در اغلب این کشورها قوانین و ضوابط مشخصی برای اجرای این تورها وجود دارد تا کمترین آسیب به محیط زیست جانوران وارد شود.

اما در ایران هیچ ضابطه مشخص و آموزشی از طرف سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت گردشگری و میراث فرهنگی برای ساماندهی این تورها ارائه نشده و اغلب این تورها بدون نظارت اجرا می‌شوند.

انتشار فیلمی از تعقیب یک بز کوهی با خودرو در یکی از دشت‌های ایران هم نمونه‌ای از آسیب‌های احتمالی برگزاری این نوع تورها بدون نظارت‌های محیط زیستی است.

در ماه‌های گذشته که گردشگری به دلیل شیوع ویروس کرونا با رکود مواجه شده است اجرای تورهای کویرگردی و آفرود به دلیل فاصله اجتماعی بیشتر در این نوع تورها رونق بیشتری گرفته و همین موضوع بر لزوم تصویب دستورالعمل‌های مشخص برای این نوع تورها افزوده است.

کد خبر 5069531 سمیرا خباز

منبع: مهر

کلیدواژه: آفرود مجلس شورای اسلامی سازمان محیط زیست وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی ویروس کرونا شهرداری تهران وزارت آموزش و پرورش سازمان تامین اجتماعی قوه قضاییه مواد مخدر کمیته امداد امام خمینی شورای شهر تهران تصادفات رانندگی ستاد ملی مقابله با کرونا کشف مواد مخدر محسن حاجی میرزایی شورای شهر وضعیت معابر نوع تورها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۵۲۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساماندهی ۹۰ تن نخاله ساختمانی با اجرای یک پویش در استان مرکزی

ایسنا/مرکزی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: جمع‌آوری و ساماندهی حدود ۹۰ تن زباله و نخاله، دستاورد اجرای پویش «مسیر سبز- ایران پاک» از اسفند ۱۴۰۲ تا فروردین ۱۴۰۳ در استان بوده و تداوم چنین طرح‌هایی، راهکار مناسبی جهت یادآوری و جلب همکاری همگانی برای حفاظت از محیط زیست است.

یوسف یوسفی در جمع خبرنگاران افزود: در بازه زمانی یک ماهه با مشارکت دستگاه‌های متولی و گروه‌های خودجوش مردمی، در طرح ملی «مسیر سبز- ایران پاک» ۴۸۰ هکتار از اراضی استان پاکسازی و حدود ۹۰ تن پسماند و نخاله ساختمانی جمع‌آوری و به محل دفن بهداشتی و مجاز منتقل شد.

وی بیان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست، به عنوان متولی حفاظت از طبیعت، اجرای طرح ملی مسیر سبز - ایران پاک  را با هدف اجرای طرح‌های پاکسازی طبیعت، بویژه حاشیه محورهای مواصلاتی شهری، مناطق روستایی و تفرجگاه‌ها راه‌اندازی و اجرای آن را به تمام استانداران ۳۱ استان کشور ابلاغ کرد.

یوسفی اظهار کرد: ابلاغ این طرح راهکاری برای کاهش پخش و پراکنش انواع پسماندها از جمله پلاستیک، کاغذ، ضایعات و نخاله‌های ساختمانی و تخلیه غیرمجاز پسماندهای صنعتی و ویژه در حاشیه محورهای مواصلاتی، مناطق ساحلی، دریایی و سایر زیستگاه‌های طبیعی کشور است تا علاوه بر کاهش آلودگی‌های بهداشتی و تخریب محیط زیست، گستره وسیعی از طبیعت از وجود زباله در امان بماند.

به گفته وی، طبق ماده ۷ قانون مدیریت پسماندها ‌مصوب ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۳ مدیریت اجرایی کلیه پسماندها غیر از صنعتی و ویژه در شهرها، روستاها و حریم آنها به عهده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و در خارج از حوزه دهیاری‌ها و شهرداری‌ها بر عهده بخشداری‌هاست.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آغاز اجرای طرح پاکسازی طبیعت در استان مرکزی
  • ساماندهی ۹۰ تن نخاله ساختمانی با اجرای یک پویش در استان مرکزی
  • اجرای طرح چهارشنبه‌های اجتماعی در پنج محله گرگان
  • موفقیت شورا و شهرداری یزد در کاهش آسیب‌های شهری
  • کامل‌ترین تورهای ترکیبی ویژه بهار ۱۴۰۳
  • موفقیت شورا و شهرداری در کاهش آسیب‌های شهری هنگام وقوع بارندگی
  • کارگران مازندران خواستار اجرای بیشتر عدالت اجتماعی
  • توقف فعالیت ۲۸ واحد صنعتی متخلف در شهرک صنعتی اشتهارد
  • خودکشی در ۲۳ کشور دنیا جرم و اجرای کامل سند ملی خودکشی در ایران ضروری است
  • اجرای گام سوم طرح یاس (یاران آسیب ستیز) در اردبیل