Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-28@08:07:30 GMT

محدودیت «شبانه» برای کنترل کرونا جواب می دهد؟

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۵۳۰۷۵

محدودیت «شبانه» برای کنترل کرونا جواب می دهد؟

به گزارش الف، علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره جزئیات این محدودیت ها توضیح می دهد: «در این بازه زمانی یک ماهه، مراکز درمانی، داروخانه‌ها، مراکز امداد و نجات، آتش‌نشانی‌ها، آمبولانس‌ها و مراکزی که سرویس‌های عمومی مثل آب، برق، تلفن و مواد غذایی را در اختیار افراد قرار می‌دهند، باز هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین مراکز توزیع مواد غذایی هم مثل سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز می‌توانند فعالیت داشته باشند، اما بقیه مشاغل همه در ساعت اعلام شده تعطیل خواهند بود. مطمئنم این تصمیم با همکاری مردم در قطع زنجیره‌ این بیماری، بسیار تاثیر خواهد داشت.»

همچنین پیشتر نیز انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران هم از منع تردد در تهران از ساعت 21 روز 24 آبان خبر داده و گفته بود: «در برخی از کشورها برای کاهش شب‌نشینی‌ها و  دورهمی‌ها، تصمیماتی مبنی بر محدودیت تردد در سطح شهرهایشان انجام داده‌اند. این پیشنهاد نیز در ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح و بحث شد. زمان اجرای آن را نیز در اختیار رئیس قرارگاه عملیات ستاد کرونا در تهران قرار دادند. بر همین اساس محدودیت منع تردد از ساعت ۲۱ روز شنبه ۲۴  آبان اعمال خواهد شد و این مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا  است.» 

البته ستاد ملی مقابله با کرونا، ضمن تکذیب این موضوع اعلام کرده است که منع تردد شبانه فعلا مصوبه ستاد را ندارد و اجرا نمی شود. این ستاد اعلام کرده که این موضوع همچنان در حال بررسی است.

محدودیت‌های شبانه، ربطی به سبک زندگی ایرانی ندارد

این روزها ستاد ملی مقابله با کرونا به سمت اعمال محدودیت از غروب تا صبح رفته است. برخی کارشناسان می گویند این محدودیت ها چندان با سبک زندگی ایرانی سازگاری ندارد. 

دکتر هومن کاشمری، کارشناس اقتصاد سلامت در گفتگو با الف تاکید می کند: «اینکه از ساعت شش عصر به بعد، فروشگاه ها تعطیل شوند، تاثیر چندانی در مهار کرونا ندارد. این بیماری، زمان و مکان نمی شناسد. چند ساعت کاهش زمان کاری، نمی تواند تاثیر چندانی در کاهش ابتلا به کرونا داشته باشد. اتفاقا قبل از ساعت شش عصر، میزان رفت و آمد در بسیاری از بازارها بالاتر است. در خیلی از این بازارها، فاصله گذاری اجتماعی هم رعایت نمی شود. حال سوال اینجاست که ما چه تمهیداتی در بازارها برای مهار کرونا قبل از ساعت شش عصر اندیشیده ایم؟»

او با اشاره به احتمال منع تردد از ساعت 21 خاطرنشان می کند: «اگرچه گفته می شود که این محدودیت فعلا اعمال نمی شود، اما دور از ذهن نیست که منع تردد خودرو و افراد از ساعت 21 اعمال شود. در برخی از کشورهای غربی که گاهی مردم تا نیمه شب بیرون هستند و در اماکن تفریحی خودشان حضور دارند،  منع تردد از ساعت 21 می تواند در مهار کرونا موثر باشد، اما در فرهنگ ما چنین مواردی وجود ندارد. در فصل سرما که اغلب مردم بعد از پایان کار به خانه خود می روند، اعمال محدودیت از ساعت 21 به بعد، یک اقدام خنثی است که تاثیری در کنترل کرونا ندارد.»

او یادآور می شود: «مهار کرونا در ایران، نیازمند تصمیمات کارشناسی دقیق تری است. باید الزام ماسک زدن، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و تعطیلی موقت شهرهای پرخطر اجرایی شود. این محدودیت ها نیز باید با محوریت اعمال محدودیت ها در روز باشد، نه اینکه شب ها را برای اعمال محدودیت های کرونایی انتخاب کنیم. اگر مجموعه این عوامل اتفاق نیفتد، باید شاهد افزایش موارد ابتلا به کرونا و افزایش فرسودگی کادر درمان باشیم. در آن صورت به مرحله ای خواهیم رسید که نظام سلامت قادر نخواهد بود از بیماران جدید مبتلا به کرونا مراقبت کند.»

باید همه تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا باشند

 اگرچه اعلام محدودیت های کرونایی از غروب با انتقاد بسیاری از کارشناسان مواجه شده است، اما برخی دیگر از کارشناسان موافق تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا هستند.

دکتر سیامک حبیب آبادی، کارشناس مدیریت شهری در گفتگو با الف تصریح می کند: «در موضوع مقابله با کرونا نیاز داریم که یک نهاد واحد برای کنترل کرونا وجود داشته باشد که همه نهادها نیز تابع تصمیمات آن باشند. ستاد ملی مقابله با کرونا دقیقا همین نقش را دارد. البته ما می توانیم نسبت به تصمیمات این ستاد، انتقاد داشته باشیم، ولی باید موظف باشیم که آن را اجرا کنیم. اگر هر کدام از تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا را هر بخش از جامعه به شکل دلخواه و گزینشی اجرا کند، سنگ روی سنگ بند نخواهد شد. در شرایط حساس فعلی، باید به یک مرجع کارشناسی و بالادستی برای مهار کرونا اعتماد کنیم. انتقاد ما باید در مسیر اصلاح تصمیمات این ستاد باشد، نه اینکه گروهی از مردم به دلیل حفظ منافع خود از اجرای برخی تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا سر باز بزنند.»

او یادآور می شود: «واضح است که همه تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا، کاملا دقیق نیست. باید قدری فرصت خطا و جبران برای این ستاد قائل شویم. در کشورهای مختلف نیز همه تصمیمات آنها برای کنترل کرونا موفق نبوده است. باید قدری فرصت جسارت و شجاعت به ستاد ملی مقابله با کرونا بدهیم تا بتواند بدون ترس از قضاوت و شماتت، تصمیماتشان روز به روز بهتر و منطبق بر واقعیت های جامعه باشد. درواقع، حرفم این است که ما می توانیم منتقد برخی از تصمیمات این ستاد باشیم، ولی برای حفظ سلامت خودمان و اطرافیانمان هم که شده، باید تابع تصمیمات این ستاد باشیم و درحقیقت، از این ستاد حمایت کنیم.»

حبیب آبادی تاکید می کند: «تصمیم گیری برای مهار کرونا باید با محوریت حفظ سلامت مردم و حفظ اقتصاد جامعه باشد. حفظ هر دو باید در اولویت باشد. از این جهت، تصمیم گیری کلان برای مقابله با کرونا، بسیار فرآیند پیچیده و سختی است. به نظرم هیچ اشکالی ندارد که منع تردد به طور موقت اعلام شود تا نتایج این تصمیم مشخص شود. دیکته نوشته نشده، غلط ندارد. باید اجازه دهیم این ستاد که متشکل از کارشناسان مختلف است، اقدامات متنوعی برای مهار کرونا انجام دهند و دست آنها را برای انجام تغییرات بزرگ تر باز بگذاریم.»

تا لحظه تنظیم این گزارش، فعلا منع تردد شبانه در تهران به تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا نرسیده است، اگرچه با توجه به مجموع اظهارنظرها می توان پیش بینی کرد که احتمالا منع تردد شبانه در پایتخت نیز تصویب شود. در هفته های آتی و در صورت اجرای منع ترد شبانه، شاید بتوان قضاوت بهتری درباره اثرگذاری این تصمیم جنجالی داشت.

منبع: الف

کلیدواژه: تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیمات این ستاد برای مهار کرونا اعمال محدودیت کنترل کرونا محدودیت ها ساعت 21 منع تردد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۵۳۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، نتایج یک پژوهش‌ جدید در بریتانیا نشان می‌دهد که ۲ میلیون نفر در سراسر این کشور همچنان از علایم کووید طولانی رنج می‌برند که ۳۸۱ هزار نفر از این افراد، فعالیت‌های روزانه خود را محدود کرده‌اند.

اداره ملی آمار بریتانیا اعلام کرد که ۳.۳ درصد از افرادی که داده‌هایشان در این پژوهش مورد مطالعه قرار گرفته است، بین ۶ فوریه تا ۷ مارس اعلام کردند که پس از ۴ هفته همچنان دارای علایم کووید هستند.

نتایج این پژوهش که روز پنج‌شنبه ۲۵ آوریل منتشر شده، نشان می‌دهد که ۰.۴ درصد به تعداد افرادی که در ماه مارس ۲۰۲۳ از علایم کووید طولانی رنج می‌بردند افزوده شده است.

کووید طولانی یکی از عوامل افزایش جمعیت غیرفعال در بریتانیا بوده که از زمان همه‌گیری کرونا حدود ۷۰۰ هزار نفر به آن افزوده شده است.

داده‌های این پژوهش نشان می‌دهد ۹.۱ درصد افرادی که بیکار بودند یا به دنبال شغل هم نمی‌گشتند، علائم کووید طولانی را گزارش کرده‌اند که تقریباً سه برابر نرخ آن نسبت به کل جمعیت بریتانیا است.

بر اساس نتایج این پژوهش، پنج درصد از افرادی که در گروه سنی ۴۵ تا ۵۴ سال به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند، از علایم کووید طولانی رنج برده‌اند که بیشترین رقم در بین گروه‌های سنی است.

این پژوهش همچنین نشان می‌دهد که نرخ زنانی که علایم بیماری کرونا را گزارش کرده‌اند ۲۰ درصد بیشتر از مردان است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آخرین قوانین کشورها برای مقابله با خطرات هوش مصنوعی
  • ببینید | انتقاد حمید درخشان از تصمیمات اوسمار؛ غافلگیر شدیم!
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • باهنر: مجلس باید حداقل دو فراکسیون اقلیت و اکثریت داشته باشد /ضرورت ندارد تمام تصمیمات مجلس جناحی باشد
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • تصمیمات لاهه تاثیری بر رفتار اسرائیل ندارد
  • نتانیاهو: تصمیمات لاهه تاثیری بر رفتار اسرائیل ندارد
  • تصمیمات نادرست در وزارت کار، چرا دستمزد ۱۴۰۳ اصلاح نمی شود؟!