Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@11:15:50 GMT

نگاهی به کتاب «آسیب‌شناسی ترجمه فارسی قرآن کریم»

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۵۶۳۰۲

نگاهی به کتاب «آسیب‌شناسی ترجمه فارسی قرآن کریم»

این کتاب ۱۲۹ صفحه‌ای با شمارگان یک‌هزار نسخه از سوی انتشارات «مهر سبحان» به چاپ رسیده و روانه کتابفروشی‌ها شده است.

قیمت هر جلد از این تازه نشر برای علاقه‌مندان به کتابخوانی ۳۵ هزار تومان است.

مطالب این کتاب در سه فصل با عناوین کلیات، آسیب‌شناسی ترجمه فارسی قرآن و دستیابی به مطلوب‌ترین ترجمه ارایه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در فصل نخست این کتاب ابتدا ترجمه به زبان ساده تعریف شده است و سپس ریشه و معانی لغوی ترجمه، برخی اقوال موافقان و مخالفان  برگردان زبانی کتاب وحی، معرفی اجمالی ترجمه‌های کهن و معاصر برای مخاطبان به شکل مبسوطی ارایه شده است.

ترجمه متون مذهبی، واحدهای ترجمه، مشکلات و ضعف‌های ترجمه لفظی، واحد ترجمه در حوزه جمله و عبارت ، ساختار شناسی جملات قرآنی، ویژگی زبان فارسی در ترجمه کتاب وحی، حذف و اضافه در فرآیند ترجمه قرآن و نمونه‌هایی از اشکالات ساختار ترجمه فارسی قران سرفصل‌های اصلی در بخش دوم این کتاب است.

نویسنده در فصل سوم کتاب پیرامون شرایط ترجمه، علل ناکامی‌هی نسبی مترجم، ویژگی‌های مترجم، ترجمه گروهی، نقد ترجمه، نظری به برخی ترجمه‌های رایج معاصر قرآن و جمع بندی نکات ارزنده در ترجمه کتاب وحی پرداخته است.

در مقدمه این کتاب آمده است: قرآن ژرفایی از اندیشه و نوری است که چراغ هدایتگر زندگی است.

کتاب وحی از ریشه دارترین منابع و ماخذ دین مبین اسلام است که در قرن‌های متمادی اعتبار، قداست، سندیت خود را حفظ کرده و شالوده اساسی معارف اعتقادی، اخلاق و فقهی دین اسلام از آن است.

هر زبانی ریزه‌کاری‌ها کنایه‌ها و تمثیل‌ها و تعابیر خود را در ترجمه دارد و برگرداندن کتاب وحی به زبان فارسی از دشواری‌های خاص خود برخوردار است و در ترجمه‌های قدیم و اخیر این مهم به چشم می‌خورد و نیاز است که کسانی که به وادی ترجمه این کتاب مقدس می‌پردازند با بهترین شکل بتوانند بلندای مفاهیم عمیق آن را در مقام ترجمه ادا کنند و کتاب حاضر برای پاسخگویی به این نیاز به رشته تحریر درآمده است.

برچسب‌ها کتابخانه ایرنا استان مرکزی قرآن کریم کتاب طرح های ترویجی کتابخوانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کتابخانه ایرنا استان مرکزی قرآن کریم کتاب طرح های ترویجی کتابخوانی کتابخانه ایرنا استان مرکزی قرآن کریم کتاب طرح های ترویجی کتابخوانی اخبار کنکور کتاب وحی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۵۶۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از کتاب «جنبش علوی، هجرت رضوی» در مشهد

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، رییس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خراسان رضوی گفت: کتاب «جنبش علوی، هجرت رضوی» به بررسی عوامل قیام علویان و تاثیر آن در دعوت امام رضا (ع) از مدینه به مرو می‌پردازد.    حجت الاسلام والمسلمین علی باقری افزود: این کتاب برگزیده چهارمین جشنواره کتاب سال رضوی در سال ۱۳۹۰ بود.   وی ادامه داد: این کتاب در پنج بخش به موضوعاتی همچون مناقشات عباسیان و علویان، بررسی جنبش‌ها و قیام‌های علوی قبل از خلافت مامون، حضور مامون در مرو و ضرورت دعوت امام (ع) به خراسان، نقش جنبش‌های علوی عصر مامون و تاثیر آن در دعوت امام رضا (ع) از مدینه به مرو، حضور امام رضا (ع) در مرو و تاثیر آن در آرامش سیاسی جهان اسلام می‌پردازد و تالیف آن را مجید خالق نیا رشتخوار بر عهده داشته است.   به گفته او، علی اکبر هاشمیه ترجمه این کتاب به زبان پشتو را از سال ۱۴۰۰ شروع کرد که دو سال و نه ماه برای ترجمه آن، زمان صرف شد.    معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی هم در این جلسه گفت: یکی از وظایف شیعیان در عصر حاضر، اشاعه برکات اهل بیت (ع) در دنیا است.   حجت الاسلام والمسلمین گنابادی نژاد افزود: امروز اگر ایران سرآمد معرفت دینی در دنیا است و بشریت را به منطق عقلانیت دینی دعوت می‌کند، این از اندیشه و تفکر امام رضا (ع) است.   وی ادامه داد: امروز هزینه سنگینی که دنیا می‌پردازد و جنایت‌هایی که در غزه می‌شود، باعث آگاهی دانشجویان جهان شده است و ما باید به دنبال نهضت ترجمه باشیم.

دیگر خبرها

  • سرگذشت فارسی‌زبانان آسیای میانه /نگاهی به کتاب «تاریخ تاجیکان ورارود»
  • فیلم/ تلاوت قرآن کریم قبل از بیانات رهبر انقلاب
  • رونمایی از کتاب «جنبش علوی، هجرت رضوی» در مشهد
  •  معرفی کتاب های بازار مالی
  • ثبت نام چهارمین دوره حفظ قرآن کریم دختران در آذربایجان شرقی
  • اعلام حوزه‌های آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن
  • آزمون نهایی طرح ملی «زندگی با آیه ها» در آستارا برگزار شد
  • فیلم/ هتک حرمت مجدد قرآن کریم در سوئد
  • هتک حرمت مجدد قرآن کریم در سوئد | ویدئو
  • برپایی کارگاه آموزشی تخصصی قرآن کریم در بابل