Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: آمار‌های تورمی به دولت این پیام را می‌دهد که مدیریت خوبی نداشته و راهکار نظارت مطلوبی در پیش نگرفته، که اگر می‌گرفت دلیلی برای افزایش قیمت نبود. گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، امروز اگر به میان مردم برویم، قطعا اولین مطالبه آن‌ها از دولت کاهش تورم و غلبه بر تورمی است که زندگی آن‌ها را از جهات مختلف تحت تاثیر قرار داده، معیشت، آرامش و حتی ازدواج فرزندان و خانه دارشدنشان و یا بدتر از آن اجاره یک سرپناه آبرومند رابه گروگان گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تورم، یک کلمه، اما یک دنیا آسیب است. آسیب‌هایی که دامنه آن را در افزایش بزه اولی‌ها می‌بینیم، مساله‌ای که با از بین بردن تولید و اشتغال و جمع کردن سفره و بساط آرامش مردم، دغدغه مالی و روحی و روانی را بر سر جامعه پهن می‌کند که این قصه هم سر درازی دارد و هم ماجرایش تلخ و دردناک است. مهر ماه سال جاری که به نسبت مدت مشابه سال گذشته تورم ۴۱.۴ درصدی توسط مرکز آمار اعلام شد رقمی بسیار بالا بود، اما آلبرت بغزیان؛ اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران دراین باره معتقد است که نرخ تورم بیشتری را تجربه کردیم که اعلام آن به درد کارنامه دولت نمی‌خورد. این گفتگو را در ادامه شاهده می‌کنید.

اصلی‌ترین دلایلی که خروجی آن تورم بالای مهر ماه سال جاری شد را چه می‌دانید؟
دلایل افزایش نرخ تورم نقطه به نقطه مهر ماه آنقدر مشخص است که دیگر نیازی به توضیح نیست. نه تنها کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی درباره این موضوع می‌توانند صحبت کنند بلکه مردمی که نرخ رشد تورم را با سفره و معیشت و فشاری که به جیب آن‌ها وارد شد هم می‌توانند توضیح دهند که چه شد نرخ ارز به اینجا رسید. حتی اگر مرکز آمار نرخ تورم نقطه به نقطه مهر ماه را اعلام نمی‌کرد، چون مردم با جیب خود تورم را پرداخت کرده و حس کرده اند قابل پیش بینی بود که نرخ تورم مهر ماه بسیار بالا بود. حتما دولت با سیاست‌های اقتصادی و رها کردن بازار و نرخ ارز باید منتظر چنین گرانی‌هایی می‌شد. وقتی پراید ۱۵۰ میلیون، تخم‌مرغ ۴۰ هزار تومان و ارز به بیش از ۳۰ هزار تومان رسید، مشخص بود که نرخ تورم بالای ۴٠ درصد اعلام می‌شود نه همان نرخ تورم ۲۰ درصدی که رئیس بانک مرکزی در اول سال برای سال جاری هدف گذاری کرده بود.

افزایش حقوق و دستمزد چقدر با نرخ تورم امسال همخوانی داشت؟
امسال به دلایل مختلفی که نقش دولت در آن بسیار برجسته است نرخ ارز و به تبع آن نرخ تورم بالا رفت. در چنین وضعیتی وقتی سبد خانوار به راحتی نسبت به سال گذشته یا ابتدای سال جاری ۵۰ درصد خالی‌تر می‌شود، وقتی نرخ تورم به مراتب بیشتر از افزایش حقوق دولتی می‌شود، قدرت خرید جامعه کاهش می‌یابد بنابراین مردم نصف یا یک سوم میزان خرید سال گذشته می‌توانند خرید کنند. وقتی وضعیت کاهش ارزش پول ملی و نرخ دلار اینگونه می‌شود معلوم است که نرخ تورم به شدت افزایش یافته و آمار‌های تورم بسیار قابل تامل است.

آمار ۴۱.۴ درصدی بانک مرکزی از نرخ تورم نقطه به نقطه مهر ماه به نظر شما درست اعلام شده یا نرخ تورم واقعی بیشتر از این رقم است؟
آمار ارائه شده توسط مرکز آمار یا اصولا آمار‌هایی که بانک مرکزی درباره نرخ تورم می‌دهد معمولا خوش بینانه است. مثلا اگر مرکز آمار یا بانک مرکزی نرخ تورم را ۳۰ درصد اعلام می‌کرد قطعا همه به این نرخ اعلامی اعتراض می‌کردند. اما اگر نرخ تورم نقطه به نقطه مهر ماه بیش از ۴١.۴ درصد اعلام می‌شد بیشتر قابل قبول بود. قطعا آمار تورم امسال حالا چه مهر ماه یا ماه‌های دیگر مثل آبان بیشتر از نرخ اعلامی بانک مرکزی و مرکز آمار است، اما اگر نرخ تورم واقعی اعلام می‌شد کارنامه دولت خراب‌تر می‌شد، لذا عدد ۴١.۴ درصد اعلام شد. به هر حال با اینکه عدد اعلامی کمتر از نرخ واقعی تورم است، اما همین رقم هم عدد سنگینی برای اعتراض به عملکرد دولت است. بنده معتقدم مردم بیش از آنچه که اعلام شده بهای تورمی را پرداختند که سیاست‌های غلط دولت به آن‌ها تحمیل کرده است. مسلما به دلیل سیاست‌های غلط دولت جیب مردم خالی شده و آنچه که از کف مردم رفته بیشتر از عددی است که برای نرخ تورم اعلام شده، مخصوصاً برای قشر کم درآمد و دهک‌های پایین درآمدی؛ بنابراین نرخ تورم ۴١.۴ درصدی اتفاقا غیر حقیقی و با ملاحظه اعلام شده است.

آیا افزایش قیمت‌ها در آبان ماه توجیه پذیر است؟
وقتی قیمت ارز بالا رفت، نرخ همه‌ی کالا‌ها افزایش یافت، اما مشخص نیست که چرا نرخ کالا‌ها چند باره و هفتگی افزایش می‌یابد مثلا چرا تا سه ماه پیش که دلار هم بالا بود چرا شوینده‌ها گران نشد، اما حالا می‌گویند که با این قیمت تولید شوینده صرف نمی‌کند؟ وقتی در مهر ماه کالا‌ها دو سه باره گران شده چرا قیمت‌ها باید دوباره در آبان ماه افزایش بیابد؟ به هر حال کنترلی بر تورم نیست. همان اندازه‌ای که در مهر ماه تورم داشتیم قطعا در آبان ماه هم باید انتظار عدد‌های بالاتری برای نرخ تورم داشته باشیم.

اصولا هدف از ارائه آمار‌های تورمی توسط مرکز آمار یا بانک مرکزی چیست؟ آیا این آمار‌ها زنگ خطری از وضعیت جامعه است تا دولت را متوجه تبعات تورمی کند؟
ببینید اینکه آمار اعلام می‌شود خوب است، اما مساله مهم این است که هدف از ارائه آمار‌های نرخ تورم چیست؟ آیا محاسبه نرخ تورم برای مردم نان و ارزانی می‌شود؟ یا برای هشدار دهی به دولت است که بداند با سیاست‌های غلط و تداوم بی تدبیری و نظاره گری محض ۵۰ درصد قدرت خرید مردم را از بین برده است. این آمار‌ها باید به دولت پیام بدهد مردم با کاهش شدید قدرت خرید دچار سوء تغذیه می‌شوند، ویتامین و پروتئین لازم برای سلامتی بدن را دریافت نمی‌کنند، در مقابل بیماری‌ها ضعیف‌تر می‌شوند و در نهایت رفاه و سلامت و آرامش روان و آرامش اجتماعی مردم به هم می‌خورد. مردم پرخاشگر و عصبی می‌شوند، حتی ممکن است این وضعیت به اعتراضات اجتماعی بیانجامد. آمار‌های تورمی به دولت این پیام را می‌دهد که مدیریت خوبی نداشته و راهکار نظارت مطلوبی در پیش نگرفته، که اگر می‌گرفت و مدیریت خوبی می‌داشت دلیلی برای افزایش قیمت نبود.

مهمترین مطالبه مردم از دولت را می‌توان کاهش نرخ تورم عنوان کرد؟
برای کاهش نرخ تورم دولت در گام اول باید به دنبال کاهش و سپس تثبیت قیمت ارز باشد. افزایش بی دلیل نرخ ارز هیچ توجیهی ندارد. مهمترین مطالبه مردم از دولت کاهش قیمت هاست. مردم خواهان کاهش تورم هستند نه اینکه تورم با قیمت بالا تثبیت شود و دولت بر مردم منت بگذارد که مانع افزایش قیمت‌ها شده است. دولت نباید به تثبیت قیمت‌ها در گرانی افتخار کند، چرا که فشار بر مردم آنقدر زیاد شده که مهمترین مطالبه آن‌ها فقط ارزانی و پایین آمدن تورم است، نه اینکه ثبات را روی نرخ‌های بالا به رخ مردم بکشند. تا زمانی که نرخ ارز کاهش نیابد، احتکار، کم فروشی‌ها و قطره‌چکانی تزریق کردن مواد داخلی و مواد اولیه داخلی در کشور پایان نگیرد، خود دولت بیشتر از تحریم‌های آمریکا به اقتصاد و به معیشت مردم ضربه می‌زند. عوامل پولی مثل افزایش نقدینگی یا استقراض از بانک مرکزی که به خاطر تأمین کسری بودجه دولت بوده به اقتصاد بسیار ضربه زده است. جالب است که دولت به تقصیرات و تاثیرات خود اعتراف نمی‌کند فقط می‌گوید پایه پولی و نقدینگی بالا رفته، نمی‌گوید چه کسی مقصر است؟ دولت می‌گوید پول ندارم، بودجه ندارم، مجبورم از بانک مرکزی قرض کنم بنابراین تا زمانی که دولت راه انضباط مالی و ارزی را در پیش نگیرد و اقتصاد را درست مدیریت نکند ما روز به روز وضعیت تورمی بدتری را تجربه خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: تورم نقطه به نقطه تورم و گرانی دولت روحانی گرانی دلار ضعف نظارت ضعف مدیریت نرخ تورم نقطه به نقطه مهر ماه آمار های تورم افزایش قیمت نرخ تورم بانک مرکزی درصد اعلام مرکز آمار اعلام شده اعلام شد سال جاری آمار ها قیمت ها نرخ ارز ۴ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۵۶۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تورم تولید گوشت از مرز ۱۰۰ درصد عبور کرد

آفتاب‌‌نیوز :

 تورم تولیدکننده، شاخصی است که این افزایش هزینه تولید را برای گروه متنوعی از کالا‌ها در مبدا تولید و پیش از رسیدن به دست مصرف کننده نهائی نشان می‌دهد. براساس آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، تورم ماهانه تولید محصولات گاوداری‌های صنعتی در بهمن ماه، ۰.۱ واحد درصد کمتر شده است. البته این کاهش به معنای کمتر شدن قیمت آن‌ها نیست. بلکه نشان می‌دهد از سرعت رشد قیمت‌ها کاسته شده است. البته نرخ سالانه و نقطه‌ای این شاخص رو به افزایش رفته و از مرز ۴۹ درصدی عبور کرده است.

شواهد نشان می‌دهد که «گوساله نر زیر چهارماه» و «گاو تلیسه غیرباردار» و «گاو نر داشتی» بیشترین مقدار تورم تولیدکننده اسفند ۱۴۰۲ را از آن خود کرده اند. در مقابل «شیر» کمترین افزایش هزینه تولید را در این بازه زمانی متحمل شده است. در ادامه به بررسی تورم ماهانه، نقطه‌ای و سالانه تولیدکننده محصولات گاوداری‌های صنعتی در اسفندماه ۱۴۰۲ پرداخته شده است.

سیگنال افزایش قیمت گوشت و مواد لبنی در اسفند ۱۴۰۲

گوشت و لبنیات، یکی از محصولات اساسی تامین کننده پروتئین و مواد مغذی بوده و در سبد مصرفی خانوار نقش اساسی ایفا می‌کند. «گاوداری‌ها» یکی از اصلی‌ترین کانال‌های تامین گوشت و لبنیات مورد استفاده کشور هستند. شواهد نشان می‌دهد که افزایش هزینه تمام شده گاوداری‌های صنعتی می‌تواند منجر به افزایش قیمت بازاری این محصولات شود.

به عبارت دیگر اگر گاوداری‌ها مواد اولیه خود را به قیمت بیشتری تهیه کنند، خریدار نیز محصولات و مواد لبنی را به قیمت بالاتری از بازار تهیه خواهد کرد؛ بنابراین بررسی تورم تولید کننده گاوداری‌های صنعتی کشور دارای اهمیت بوده و سیگنالی در راستای قیمت مصرف کننده مواد لبنی و گوشتی محسوب می‌شود.

آخرین گزارش منتشر شده توسط مرکز آمار حاکی از آن است که تورم ماهانه گوشت در اسفند ۱۴۰۲ کاهش یافته است. در مقابل تورم سالانه و نقطه به نقطه این محصولات بیشتر شده و از مرز ۴۹ درصد عبور کرده است. در ادامه به بررسی تورم تولیدکننده محصولات گاوداری‌های صنعتی در اسفند ۱۴۰۲ پرداخته شده است.

کاهش تورم ماهانه محصولات گاوداری‌های صنعتی

«تورم تولیدکننده»، یکی از شاخص‌های مهم اقتصادی است که نشان می‌دهد میزان قیمت یک سبد متنوع از یک محصول در یک بازه زمانی مشخص در مبدا تولید و پیش از رسیدن به دست مصرف کننده نهائی چگونه تغییر کرده است. از این شاخص به عنوان «تورم پیشران» نیز یاد می‌شود. چرا که افزایش هزینه تولید یک محصول می‌تواند منجر به افزایش قیمت عرضه آن به بازار توسط واسطه گران شود.

جدیدترین گزارش منتشر شده توسط مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در اسفند ۱۴۰۲، تورم ماهانه محصولات گاوداری‌های صنعتی ۰.۱ واحد درصد کمتر شده و به ۱.۲ واحد درصد رسیده است. باید توجه داشت که این کاهش به معنای کمتر شدن قیمت محصولات لبنی و گوشتی وابسته به گاوداری‌ها نبوده است. بلکه نشان می‌دهد سرعت رشد قیمت کمتر شده و هزینه تولید محصولات مذکور در اسفند نسبت به بهمن، ۱.۲ درصد افزایش یافته است.

محصولات گاوداری‌های صنعتی از ۸ گروه تشکیل شده است. این گروه‌ها شامل؛ «گاو تلیسه غیرباردار»، «گاو شیری»، «گاو نر داشتی» گوساله پرواری»، «گاو حذفی شیری وازده»، «گوساله نر زیر ۴ ماه»، «شیر» و «کود» است.

شواهد آماری حاکی از آن است که تورم ماهانه اسفندماه ۱۴۰۲ در «گاو تلیسه غیرباردار» بیشترین میزان خود را به ثبت رسانده است. به بیان دقیق‌تر هزینه تولید گاو تلیسه غیرباردار در اسفندماه ۵.۵ درصد بیشتر از قیمت آن در بهمن ماه بوده است. این رقم در مقایسه با ماه گذشته افزایش ۳.۱ واحد درصدی داشته است.

تولید «شیر» نیز در این ماه کمترین تورم ماهانه پیشران را تجربه کرده و در سطح ۰.۲ درصدی قرار گرفته است. این رقم نسبت به بهمن ماه کاهش ۰.۱ واحد درصدی را به ثبت رسانده است.

افزایش هزینه تولید محصولات گاوی نسبت به اسفند سال قبل

شواهد آماری حاکی از آن است که تورم نقطه به نقطه محصولات گاوداری‌های صنعتی در اسفندماه ۱۴۰۲ نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۱۴۰۱ افزایش یافته و در سطح ۴۹.۴ درصدی قرار گرفته است. این نرخ نشان می‌دهد که در اسفند ۱۴۰۲ هزینه تولید گوشت و مواد لبنی، ۴۹.۴ درصد بیشتر از این نرخ در فصل مشابه در سال ۱۴۰۱ بوده است.

از میان ۸ گروه تشکیل دهنده محصولات گاوداری‌های صنعتی، «گاوتلیسه غیرباردار» و «گوساله نر زیر چهارماه»، تورم نقطه‌ای بالغ بر ۱۲۰ درصدی را تجربه کرده اند. این دو گروه، نهاده اصلی تولید گوشت گاو محسوب می‌شود. بدین ترتیب می‌توان گفت با توجه به افزایش قیمت نهاده‌ها، احتمال افزایش قیمت گوشت گاو در ماه‌های آتی دور از انتظار نخواهد بود.

این نرخ در سایر گروه‌ها کمتر از ۱۰۰ درصد به ثبت رسیده و محصولات «شیری» با ثبت تورم ۲۳.۳ درصدی در اسفند، کمترین مقدار این نرخ را از آن خود کرده است.

تورم سالانه ۶ گروه از محصولات گاوداری‌ها از ۱۰۰ درصد عبور کرد

تورم سالانه تولیدکننده محصولات گاوی نشان می‌دهد، میانگین هزینه تولید ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ۱۴۰۲ نسبت به همین مقدار در ۱۲ ماه منتهی به اسفند ۱۴۰۱ چگونه تغییر کرده است. شواهد حاکی از آن است تورم سالانه محصولات گاوداری‌های صنعتی در اسفند امسال ۵۱.۵ درصد بوده است.

«گوساله نر زیر ۴ ماه» با ثبت تورم ۱۴۲.۴ درصدی بیشترین مقدار این نرخ را داشته است. «گاو تلیسه غیرباردار»، «گاو شیری»، «گاو حذفی شیری وازده»، «گوساله پرواری» و «گاو نر داشتی»، ۶ دسته از محصولات تشکیل دهنده گاوداری‌های صنعتی هستند که میانگین تورم سالانه آن‌ها در ۱۲ ماه منتهی به اسفند ۱۴۰۲ نسبت به همین رقم در بازه زمانی مشابه در سال ۱۴۰۱، بالغ بر ۱۰۰ درصد بوده است.

افزایش هزینه تولید این محصولات، سیگنالی در راستای افزایش هزینه فروش محصولات لبنی و گوشتی مربوط به گاوداری‌های صنعتی به بازار می‌دهد.

منبع: اکوایران

دیگر خبرها

  • افزایش نرخ تورم و قیمت مواد غذایی در اسپانیا
  • وضعیت زندگی مردم بعد از شکست سد را ببینید | آمار قربانیان به ۱۲۰ نفر رسید
  • سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد/ چشم امید ما برای عبور از بحران‌ها و گشودن افق‌ها به دانشگاه است/ اولین کار مجلس هفتم تثبیت قیمت‌ها بود و دیدیم که تورم روز به روز افزایش پیدا کرد
  • همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی: کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر به دلیل تزریق است اما این روش جواب نمی دهد / دولت از مردم عذرخواهی کند
  • سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد/ چشم امید ما برای عبور از بحران‌ها و گشودن افق‌ها به نهاد دانشگاه و دانشگاهیان است/ اولین کار مجلس هفتم تثبیت قیمت‌ها بود و دیدیم که تورم روز به روز افزایش پیدا کرد
  • پویشی برای مبارزه با گرانی افسار گسیخته
  • اسفند ماه «مرغ حذفی» بیشترین افزایش قیمت را داشت
  • قیمت نفت یک‌درصد کاهش یافت
  • تثبیت اقتصاد کشور و معیشت ملت در دستور کار دولت باشد
  • تورم تولید گوشت از مرز ۱۰۰ درصد عبور کرد