Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام والمسلمین حسان با شرح خدمات اقتصادی اجتماعی کانون شهدای فاطمیه به آسیب‌دیدگان کرونا، گفت: کتابخانه مسجد فاطمیه با داشتن ۳۵۰ متر مساحت و سه هزار جلد کتاب، کتابخانه‌ای نمونه در سطح منطقه ۱۷ شهر تهران است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در دوران شیوع کرونا خدمات متنوعی را در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. به مردم ارائه کرده اند. ازجمله این کانون های فعال در میدان مقابله با کرونا، کانون فرهنگی هنری «شهدای فاطمیه» (واقع در تهران، خزانه، قلعه مرغی، نبش کوچه فاطمیه) است که به منظور اطلاع از فعالیت های آن با حجت الاسلام والمسلمین «مهدی حسان»، امام جماعت مسجد فاطمیه گفتگو کرده ایم و مشروح آن در ادامه می آید:

 

شیوع ویروس کرونا بار دیگر اهمیت مساجد را برای همگان اثبات کرد و در این میان، نقش آفرینی کانون های فرهنگی هنری بسیار برجسته است. مهم ترین برنامه های کانون فرهنگی هنری شهدای فاطمیه مسجد فاطمیه در این دوره چه بوده است؟

 

اهالی مسجد فاطمیه با شیوع ویروس کرونا با تشکیل کارگروهی، فعالیت های خود را یکپارچه کردند تا به این صورت ضمن هم افزایی، از هر گونه موازی کاری دوری کنند. الحمدالله هیئت امنا، مجموعه خیریه، پایگاه بسیج فاطمیه و کانون فرهنگی هنری شهدای فاطمیه در این زمینه با یکدیگر همدل هستند. در واقع این وحدت رویه که از قبل نیز موجود بوده است با شیوع ویروس کرونا تشدید شد. کانون فرهنگی هنر شهدای فاطمیه در این میان نقش مهمی در تشکیل شبستان مجازی و فعال تر کردن شبکه های اجتماعی این مسجد در فضای مجازی داشت که با استقبال خوبی از سوی نمازگزاران این مسجد و مردم منطقه 17 شهر تهران روبرو شد. اعضای این کانون از همان روزهای نخست به صورت جهادی به اطلاع رسانی به درباره نشانه های ویروس کرونا از این طریق پرداختند.

 

کانون فرهنگی هنری شهدای فاطمیه در عمل به توصیه مقام معظم رهبری درباره کمک مومنانه به نیازمندان چه خدماتی انجام داده است؟

 

کانون فرهنگی هنری شهدای فاطمیه با همکاری خیریه و پایگاه بسیج و با مشارکت چند خیر و نمازگزاران این مسجد طی حدود ۹ ماهی که از شیوع ویروس کرونا می گذرد، در 12 نوبت و در مجموعه، سه هزار و 600 بسته ارزاق میان خانواده های نیازمند توزیع کرد که انجام این کار به یاری خداوند متوقف نمی شود. کار دیگری که نهادها و فعالان مسجد فاطمیه در عمل به توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی انجام داده اند، تامین هزینه درمانی چند بیمار نیازمند بود که تاکنون مبلغی بیش از 20 میلیون تومان را شامل می شود. مجموعه خیریه مسجد فاطمیه از ظرفیت اعضای کانون فرهنگی هنری و بسیج برای شناسایی و راستی آزمایی خانواده هایی که درخواست کمک کرده اند، بسیار استفاده می کند.

 

تولید ماسک از الزامات مقابله با شیوع ویروس کرونا است که ضمنا در تحقق جهش تولید که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان شعار سال انتخاب شد، موثر است، کانون فرهنگی هنری مسجد فاطمیه در این زمینه چه کارهایی انجام داده است؟

 

اساسی ترین کاری که این کانون و مجموعه مسجد فاطمیه در این زمینه انجام داده است فراهم کردن زمینه اشتغال چند زن سرپرست خانوار است که به این منظور، کارگاه تولید ماسک در این مسجد راه اندازی شد که روزانه 50 هزار ماسک تولید می کرد. این ماسک ها با برنامه ریزی کانون شهدای فاطمیه و پایگاه بسیج فاطمیه میان نمازگزاران این مسجد و نیازمندان و کادر درمانی مربوط به درمان بیماری کرونا توزیع شد. فعالیت دیگر مسجد فاطمیه خریداری یک تانکر و استقرار آن در حیاط این مسجد بود تا به این طریق، ماده ضد عفونی کننده در اختیار نمازگزاران این خانه خدا و اهالی منطقه قلعه مرغی قرار گیرد.

کار دیگری که در دوره شیوع ویروس کرونا به همت بچه های مسجد فاطمیه انجام شد کمک به هشت خانواده برای پرداخت ودیعه و اجاره بهای منازل شان است. برخی از خانواده ها به دلیل مشکل مالی، در آستانه تخلیه اجباری خانه هایشان بودند.

 

فعالیت در حوزه کتابخانه های مساجد از جمله برنامه های بسیاری از اعضای کانون های فرهنگی هنری است، اعضای کانون شهدای فاطمیه چقدر با کتابخانه مسجد فاطمیه همکاری دارند؟

 

در ابتدا باید بگویم کتابخانه مسجد فاطمیه در سطح منطقه 17 شهر تهران، نمونه است زیرا اولا، سه هزار جلد کتاب در حوزه های تخصصی و مورد نیاز دانش آموزان و دانشجویان و سایر محققان دارد، ثانیا، دارای سه سالن مجزا برای مطالعه و استفاده افراد از کتاب ها در فضای این کتابخانه دارد و ثالثا تامین کننده منابع مطالعاتی بسیاری از مسابقات کتاب خوانی در مسجد فاطمیه و منطقه خزانه بخارایی است و نهایتاً آنکه بیش از 350 متر مساحت دارد.

ابراهیم طالعی که مدیر کانون فرهنگی هنری شهدای فاطمیه است هم شخصا همکاری خوبی با این کتابخانه دارد و هم سایر اعضای این کانون را به همکاری با این کتابخانه و استفاده از منابع آن تشویق می کند. هر سال در هفته کتاب و کتاب خوانی طی مراسمی از فعالان این کتابخانه و فعال ترین نهاد همکار با این کتابخانه تقدیر می شود. این کتابخانه با واسطه کانون فرهنگی هنری و پایگاه بسیج فاطمیه در برگزاری مسابقات کتاب خوانی که ناحیه مقاومت بسیج حبیب بن مظاهر برگزاری می کند، بسیار فعال است.

 

پایان پیام/397

منبع: شبستان

کلیدواژه: کمک مومنانه مسجد فاطمیه شیوع ویروس کرونا مسجد فاطمیه پایگاه بسیج انجام داده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۵۷۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند


آقای حامد محقق در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: این کتابخانه‌ها را ما به عنوان « برنده‌های کتاب » می‌شناسیم. چرا که هم کتاب را به مناطق مختلف می‌برد و هم با ورود کتاب به این مناطق یک « برندگی » ایجاد می‌کنند.
وی گفت:بنابر قانون برای دستگاه‌های مختلف الزاماتی دیده شده که کتاب و کتابخوانی را در مناطق عشایری و روستایی با استفاده از کتابخانه‌های سیار رقم بزنند.
معاون شعر و ادبیات خانه کتاب گفت: این کتابخانه‌ها بهترین راه است برای این که ما در مناطق روستایی و عشایری کتابخانه‌هایی را ببینیم.
وی افزود: بردن کتاب با دوچرخه در کشور‌های اروپایی متداول است و تبلیغات زیادی برای آن می‌شود در حالی که ما هم همین کار را انجام می‌دهیم، اما کمتر درباره آن اطلاع رسانی کرده ایم.
یکی از معاونت‌های مرتبط با امر توسعه کتاب در نهاد کتابخانه‌ها یک سال قبل  طراحی کتابخانه‌های عشایری را شروع کرد و در دستور کار قرار داد.
جدیدترین کتابخانه عشایری ۲۸ آذر ماه ۱۴۰۲ در خوزستان افتتاح شد.
این کتابخانه با عنوان رویش در بزرگترین سایت عشایری کشور در منطقه فتح المبین شوش با استقرار چادر در میان چادر‌های عشایر و مدارس چادری و کانکسی آنان گشایش یافت.

دیگر خبرها

  • شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی
  • بازگشت جوانان به مسجد با میانبر ورزشی یک روحانی
  • هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
  • برپایی انتخابات سمن جوانان در مازندران
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • انتخابات شبکه‌های تخصصی سمن‌های مازندران برگزار می‌شود
  • بررسی سیر تحول هنرهای قرآنی/ اهمیت نگاه میراث فرهنگی به هنر قرآنی
  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند
  • برپایی بیمارستان تخصصی صحرایی شهدای عملیات حاج عمران در شهرستان دلفان