Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-29@18:46:10 GMT

سیاه نمایی العربیه علیه اقتصاد ترکیه

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۵۸۵۵۰

ساعت 24 -چه چیزی باعث شد داماد رئیس جمهور اردوغان پست وزیر دارایی و خزانه داری را ترک کند؟ در آینده نزدیک چه چیزی در انتظار ترکیه است؟

 اسپوتنیک به نقل از العربیه امارات: یک منبع آگاه نزدیک به دولت ترکیه گفت که روز دوشنبه ، 9 نوامبر ، کمیته مرکزی حزب حاکم عدالت و توسعه جلسه ای به ریاست رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه برگزار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این اطلاعات، این جلسه پس از آن برگزار شد که رئیس جمهور ترکیه استعفای وزیر دارایی و خزانه داری جمهوری ، برات البایراک ، که داماد وی است را پذیرفت. روز یکشنبه ، برات البایراک نامه استعفا را در اینستاگرام و توییتر منتشر کرد و نوشت که "به دلایل سلامتی تصمیم گرفته است که کار به عنوان وزیر را ادامه ندهد". البایراک همچنین گفت که او قصد دارد زمان بیشتری را به خانواده خود اختصاص دهد.در جلسه 9 نوامبر ، نامزدهای تصدی پست وزارت دارایی و خزانه داری ترکیه مورد بحث و بررسی قرار گرفتند و روز بعد انتصاب لوتفی الوان نخست وزیر پیشین این کشور  اعلام شد. لطفی الوان پیشتر به عنوان وزیر توسعه ترکیه کار کرد و پس از آن به مقام رئیس کمیسیون برنامه ریزی بودجه در پارلمان ترکیه فعالیت نمود.

اختلاف نظرهای چندین ساله

فاروک بیلدرجی، اقتصاددان ترکیه ای گفت که البایراک به دلیل انتصاب ناجی اقبال، وزیر سابق دارایی ترکیه به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی که سالها با وی در روابط تنش زا بود، استعفا داد. این بدان معناست که حزب حاکم دچار بحران است و دارای مشکلات عمیق داخلی است. بیلدرجی گفت که این واقعیت که البایراک استعفای خود را در اینستاگرام منتشر کرده و رسانه های دولتی با سکوت از این خبر استقبال کردند، نشان دهنده عدم هماهنگی کاخ ریاست جمهوری و رسانه های دولتی است.وی افزود: "استعفای داماد رئیس جمهور گواه نزدیک شدن روزهای دشوار برای اقتصاد ترکیه است. البایراک پس از وخیم شدن بحران اقتصادی در کشور، از مسئولیت فرار کرد".البایراک بیش از دو سال به عنوان وزیر دارایی و خزانه داری ترکیه کار کرد. وی پس از سقوط بی سابقه نرخ لیر ترکیه در برابر ارزهای خارجی ، تصمیم به ترک دفتر گرفت. لازم به یادآوری است که امسال نرخ ارز لیر ترکیه در برابر دلار، 30 درصد کاهش یافت.حزب مخالف اصلی، حزب جمهوری خواه خلق ترکیه اعلام کرد که "اردوغان دولت را مانند یک شرکت خانواده خودش اداره می کند." کمال کیلیچدار اوغلو رئیس  آن حزب نیز ارزیابی خود از استعفای البایراک و انتصاب رئیس جدید بانک مرکزی این کشور را اعلام کرد.همچنین معلوم شد که نیهات زیبکچی وزیر اقتصاد پیشین و نامزد شهردار ازمیر از حزب حاکم عدالت و توسعه، در کمیته سیاست های اقتصادی گنجانده شده است.

علی باباجان ، یکی از نزدیکان همکاران سابق اردوغان و  رئیس کنونی حزب مخالف دموکراسی و پیشرفت ، گفت که نبود گزارش در باره استعفای داماد رئیس جمهور در رسانه های دولتی و مخالف "یک پدیده غم انگیز" است.انتقاد احزاب مخالف از رهبر ترکیه تا به امروز متوقف نشده است. حزب دموکراتیک خلق ها طرفدار کرد معتقد است که البایراک با استعفای خود موقعیت را نجات نداد زیرا این حادثه "خیلی دیر" اتفاق افتاد. او به بحران اقتصادی اشاره کرد  که با شیوع ویروس کرونا افزایش یافت.در ترکیه، شیوع ویروس کرونا با افزایش بیکاری و افت شدید لیر ترکیه در برابر دلار همراه است. در ابتدا ، نرخ ارز لیر ترکیه یک رکورد را ثبت کرد - 8.52 لیر برای واحد پول آمریکایی ، و پس از استعفای البایراک تا 8.24 لیر کاهش یافت.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: دارایی و خزانه داری رئیس جمهور لیر ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۵۸۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احتمال استعفای زودهنگام رئیس ستاد ارتش اسرائیل

یک شبکه صهیونیستی از احتمال استعفای رئیس ستاد ارتش این رژیم در ادامه موج استعفاهای مقامات ارتش اسرائیل به علت شکست در عملیات طوفان الاقصی خبر داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در حالی که موج استعفاها در ارتش رژیم صهیونیستی طی چند هفته گذشته به دلیل شکست در عملیات طوفان الاقصی با شتاب زیاد آغاز شده و ادامه دارد، امروز یک رسانه صهیونیستی از احتمال استعفای رئیس ستاد ارتش این رژیم طی مرحله آینده خبر داد.

شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی در این زمینه اعلام کرد که تعدادی از افسران ارشد ارتش اسرائیل همچنان در تماس با وکلای خود هستند و احتمال دارد که «هرتزی هالیوی» رئیس ستاد ارتش در دوره آینده استعفا دهد و بحث‌هایی درباره یافتن جایگزین برای او آغاز شده است.

همچنین رسانه‌های عبری اعلام کردند که بعد از استعفای «آهارون هالیوا» رئیس شعبه اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل (امان) موج استعفاها در فرماندهی ارتش اسرائیل آغاز شده و طی هفته‌های آینده انتظار می‌رود شاهد استعفاهای بیشتر باشیم.

اخیرا در پی استعفای آهارون هالیوا به‌دلیل شکست در جریان عملیات طوفان الاقصی روزنامه عبری اسرائیل هیوم اعلام کرد: بعد از استعفای رئیس شعبه اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، انتظار می‌رود که شاهد استعفاهای بیشتری در صفوف افسران ارتش، از رئیس ستاد گرفته تا معاون او و فرمانده منطقه جنوبی و فرمانده تیپ غزه و حتی رئیس شاباک باشیم.

بالاترین مقام اطلاعات نظامی اسرائیل استعفا کردلاپید: نتانیاهو هم باید استعفا کند

هالیوا پیشتر مجبور شده بود به شکست اطلاعاتی ارتش اسرائیل در عملیات 7 اکتبر اعتراف کند و گفت که نیروهای تحت فرمانش شکست خورده‌اند زیرا به مهمترین مأموریت خود که ارائه هشدار جنگ است، عمل نکردند.

قبل از آن هم رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که سرتیپ «عمیت ساعر» رئیس بخش تحقیقات اطلاعات نظامی ارتش این رژیم (امان) بعد از پذیرش مسئولیت کامل شکست اطلاعاتی اسرائیل در جریان عملیات طوفان الاقصی که مقاومت فلسطین در 7 اکتبر 2023 انجام داد، از منصب خود کناره‌گیری کرد.

در ماه فوریه گذشته هم یکی از افسران ارشد امان با درجه سرلشکری به‌دلیل نقشی که در ارزیابی اشتباه اطلاعاتی داشت و منجر به شکست اسرائیل در 7 اکتبر شد، از منصب خود استعفا داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نخست‌وزیر اسپانیا: استعفا نداده و با قدرت ادامه می‌دهم
  • طعنه سنگین میرسلیم به وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی
  • طعنه سنگین میرسلیم به وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی
  • کارت سوخت در بازار سیاه
  • حضور مقامات بین‌المللی در ریاض برای گفتگو پیرامون غزه
  • احتمال استعفای زودهنگام رئیس ستاد ارتش اسرائیل
  • دیدار بلینکن با رئیس‌جمهور چین و تاکید بر حل اختلافات
  • کنایه وزیر خارجه اسرائیل به اردوغان: سریالت را ببین
  • کنایه وزیر خارجه رژیم اسرائیل به اردوغان: سریالت را ببین
  • اردوغان : نتانیاهو قصاب غزه است