Web Analytics Made Easy - Statcounter

تلاش نیروهای مسجدی در تاریخ ماندگار است و برگ زرینی است از باورهایی که در بلوغ فکری به بار نشستند چرا که احیاء کارکردهای مسجد را بار دیگر همچون دوران دفاع مقدس نشان دادند.

خبرگزاری شبستان – البرز؛ فاطمه دانایی: مقابله با کرونا انگیزه خودساختگی روحی و معنوی بسیاری از فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد البرز و نیروهای پایگاه های بسیج مساجد این استان شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

حرکت و اقدام عملی هر یک از اعضاء فعال مسجد که در قالب گروه های دانش آموزی و دانشجویی صحنه هایی را رقم زد که بسیاری از آگاهان را به یاد خاطرات دوران دفاع مقدس انداخت.

 

مسأله اتحاد میان نیروهای مومن و مسجدی همچون دوران پیش از انقلاب اسلامی صحنه هایی را خلق کرد که نقل هر یک از آن نیازمند عزم و اراده شاخص و والا است.

 

اتحاد شکل گرفته نیروهای بسیج و کانون های فرهنگی هنری مسجد با اعتماد به ابزار ایمان تجلی معرفتی است که برگرفته از باورهای ایمانی و الهی است.

 

سرشت ایمانی فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد با همراهی نیروهای پایگاه های بسیج در مقابل یک بیماری ویروسی قد علم کرد؛ به درستی می توان این جمله رهبرمعظم انقلاب در سال 69 را به خاطر آورد، که « دشمن با توده مردم و انسان های مومن و مخلص چه کار می تواند کند؟ مگر ابزارهای دشمن چیست؟ ابزار دشمن، عبارت از تجهیزات است. تجهیزات در مقابل نیروی ایمان، شور، عشق و اداره مردم کارایی ندارد. تجهیزات کسانی را می ترساند که بخواهند فقط با اتکاء به تجهیزات خودشان بجنگند و مبارزه کنند. این گونه آدم ها، اگر در مقابل خودشان تجهیزاتی را ببینند که از تجهیزات خودشان مدرن تر و بالاتر است، ممکن است احساس رعب کنند، اما در مقابل مردم با ایمان و با اخلاص، از تجهیزات مدرن دشمن کاری ساخته نیست مدرنترین تجهیزات، در مقابل یک نیروی مقاوم ایستاده شهادت طلب از کار باز می ماند» ( دغدغه های فرهنگی، 211)

 

ایستادگی و پویایی قابل تأمل نیروهای مخلص مسجدی در عزم مقابله با شیوع بیماری کرونا، آن هم با دست خالی و با کوله باری از یقین و معرفت تابلوی به تصویر کشیده دوران دفاع مقدس است.

 

مرکز دنیا برای اهل ایمان، برای نیروهای فعال کانون های فرهنگی هنری مسجد و پایگاه های بسیج، « مسجد» است؛ یگانه نقطه ثقلی که این روزها عزم پیکار با یک ویروس ناشناخته کرده است.

 

به جرأت می توان گفت، این دشمن سلامتی بشر که امروز مانع تجمعات ظاهری مانند نمازجمعه، نمازهای جماعت یومیه، دید و بازدیدها و ... شده است، بستری از همبستگی، همدلی و نزدیک شدن قلوب را فراهم کرده است.

 

رزمایش همدلی و مواسات برای محرومیت زدایی

 

حاشیه نشینی یکی از معضلات و عمده ترین مشکلات استان البرز است که با توجه به رشد مهاجرت روزانه به این استان زنگ خطری از لحاظ اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و ... نیز به حساب می آید.

 

فقر شاخص ترین دلیلی است که عده ای از شهروندان را حاشیه نشین می کند و مشکلاتی اعم از اعتیاد، طلاق، فساد و ... را به همراه خود می آورد و در این میان ظهور نیروهای مخلص بسیج و کانون فرهنگی مسجد گوش به فرمان رهبرمعظم انقلاب پا به عرصه رزمایش همدلی و مواسات با هدف محرومیت زدایی می نهد.

 

« حجت الاسلام روح الله مختاری» در این خصوص معتقد است: باورهای ایمانی و الهی در دل هایی که به خداوند مشتاق است اجازه نمی دهد که مومنی با شکم سیر بخوابد در حالی که برادر ایمانی اش گشنه است.

 

امام جمعه مصلی شهرستان ساوجبلاغ افزود: خدمت رسانی به مردم به ویژه محرومان با هدف محرومیت زدایی یکی از بسترهای جامعه ای است که براساس عدالت ورزی شکل گرفته است.

 

به گفته مختاری، ضرورت باور به تحقق رزمایش مواسات و همدلی زمینه و ظرفیت همراهی و همکاری نیروهای فعال مسجدی اعم از فعالان پایگاه بسیج و کانون فرهنگی هنری مصلی نماز جمعه هشتگرد را تقویت کرد و آنان را در صف مقابله با ویروس کرونا قرار داد.

 

وی خاطرنشان کرد: اینکه ظرفیت قابل توجه نیروهای فعال کانون های فرهنگی هنری مساجد با برخورداری از داشته های دینی و باورهای الهی در جهت محرومیت زدایی در جامعه تلاش می کنند به واقع بیانگر کارکرد و احیاء مسجد تراز اسلامی است.

 

نصرت الهی در سایه سار تلاش برای خدمت رسانی

 

« من کان الله کان الله له» هرکس برای خدا کار کند، خدا هم تمام امکانات و علم و قدرت خودش و سنت های آفرینش را در خدمت او قرار می دهد. این حقیقت چراغ راه و باور حاکم در میان فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد البرز است که در این ایام شیوع بیماری کرونا تمام سعی خود را برای مقابله با این ویروس قرار داده اند.

 

در این رابطه « محسن خدابنده» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز گفت: هر یک از نیروهای مسجد با محوریت کانون فرهنگی هنری مسجد با همراهی بسیج برای مقابله با کرونا قدم برداشته اند.

 

مدیرکان فرهنگی هنری مسجد جامع علی بن ابیطالب(ع) دولت آباد کرج با اشاره به این آیه قرآنی که « والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا» بیان کرد: خداوند به خوبی ذیل این آیه از نصرت آنانی خبر داده است که در راه او و برای رضای او قدم برمی دارند.

 

خدابنده ادامه داد: خدمت رسانی به محرومان در قالب رزمایش مواسات و همدلی برای نیروهای نوجوان و جوان بسیج و کانون مسجد به واقع یک مرحله از خودسازی بود.

 

وی عنوان کرد: اینکه هر یک از فعالان مسجد با هدف اجرای فرمان رهبرمعظم انقلاب پای کار بیایند و در قالب نیروهای جهادی مردمی برای ضدعفونی کردن معابر و محلات، توزیع ماسک و مواد ضدعفونی، همچنین شناسایی و رسیدگی به خانواده های آسیب دیده کرونایی اقدام کنند بخشی از جایگاه مسجد در جریان تریبت و بلوغ فکری شکل گرفته از حضور در این مکان الهی است.

 

تلاش هایی که در تاریخ ماندگار است

 

بار سنگین مقابله با کرونا این روزها بر دوش مدافعان سلامت است، مدافعانی که در صف اول جهاد قرار گرفته اند و خستگی را شرمنده عزم و اراده خویش ساخته است.

 

مساجد، نمازهای جمعه، کتابخانه ها، مراسم های مذهبی و ... با اعلام ستاد استانی کرونا قریب هشت ماه است که تعطیل هستند ولی این تعطیلی مانع برنامه های تشکیلاتی نیروهای مسجدی نشد.

 

فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد البرز با همکاری و همراهی فعالان پایگاه های بسیج مانند همیشه پای عرصه خدمت رسانی آمدند چرا که معتقدند که هرچه بار سنگین تر باشد نصرت و ارزش معنوی آن نیز بیشتر است.

 

تلاش نیروهای مسجدی در تاریخ ماندگار است و برگ زرینی است از باورهایی که در بلوغ فکری به بار نشستند و احیاء کارکردهای مسجد را بار دیگر همچون دوران دفاع مقدس نشان دادند.

 

برای حفظ حریم انقلاب به میدان آمده ایم

 

مجتبی از آن دسته نوجوانانی است که این روزها تمام وقت و انرژی خود را در قالب گروه های جهادی کانون های فرهنگی هنری مساجد گذاشته است، نوجوان سیزده ساله ای که همان ابتدای مصاحبه به خبرنگار خبرگزاری شبستان در البرز گفت: به عشق شهید محمدحسین فهمیده برای خدمت به انقلاب آمده ام.

 

این نوجوان افزود: وقتی فرمایش رهبرمعظم انقلاب را در صدا و سیما دیدم که فرمودند من از جوانان انقلابی می خواهم به میدان بیایند و در قالب گروه های جهادی برای مقابله با این ویروس تلاش کنند همراه با برادر بزرگترم که مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد است به مسجد آمدم.

 

وی ادامه داد: مسجد تعطیل است ولی کارها و برنامه های تشکیلاتی مسجد تعطیل نیست، قبل از این به مسجد می آمدم و ساعت هایی را در کلاس های مختلف آموزشی می گذراندم ولی الان می آیم و در بسته بندی بسته های معیشتی، آماده سازی مواد ضدعفونی برای توزیع میان محرومان، همچنین برای تولید ماسک کمک می کنم.

 

این نوجوان فعال کانون فرهنگی هنری مسجد جامع ماهدشت کرج خاطرنشان کرد: من انقلاب را ندیدم، محمد حسین فهمیده را نیز ندیده ام ولی احساس تعهد به انقلاب و خون شهداء دارم و فکر می کنم باید حالا که انقلاب به امثال من نیاز دارد پای کار باشم. 

 

 

 

پایان پیام/564

منبع: شبستان

کلیدواژه: مقابله با کرونا البرز فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد البرز احیاء کارکردهای مساجد کارکردهای مساجد فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون فرهنگی هنری فرهنگی هنری مسجد رهبرمعظم انقلاب پایگاه های بسیج مقابله با کرونا دوران دفاع مقدس محرومیت زدایی نیروهای مسجد بسیج و کانون خدمت رسانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۶۱۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌های فرهنگی و هنری اوقات فراغت مساجد اردبیل گسترش می‌یابد

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی آمون عصر سه‌شنبه در جلسه کارگروه تخصصی غنی سازی اوقات فراغت کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی مناسب برای نوجوانان و جوانان در ایام تابستان، اظهار کرد: جریان‌سازی، پشتیبانی و نظام‌مند کردن فعالیت‌های تابستانی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل در این کارگروه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی خلاقانه و طرح ایده‌های جدید برای اوقات فراغت موجب بهره‌مندی هر چه بیشتر نوجوانان و جوانان از برنامه‌های تابستانی خواهد شد، گفت: مساجد می‌توانند نقش مهمی در بحث عدالت فرهنگی و گسترش برنامه‌های فرهنگی، هنری و تربیتی اوقات فراغت در محلات داشته باشند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل بیان کرد: فضای معنوی مساجد می‌تواند تاثیر عمیقی در گسترش برنامه‌های فرهنگی و تربیتی در بین جوانان و نوجوانان داشته باشد.

آمون به شبکه عظیم کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نیز اشاره کرد و ادامه داد: امروز بیش از ۶۵۰ کانون فرهنگی هنری در سطح استان اردبیل می‌توانند به عنوان پاتوق فرهنگی و تربیتی نوجوانان و جوانان نقش مهمی در اجرای برنامه های تابستانی و غنی سازی اوقات فراغت آن‌ها داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: توسعه تعاملات و بهره‌مندی از ظرفیت‌های دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی برای هر چه باشکوه تر برگزار شدن طرح «مسجد، کانون نشاط» لازم و ضروری است.

کد خبر 6093446

دیگر خبرها

  • وداع با جانباز و آزاده سرافراز دوران دفاع مقدس
  • میزبانی دانشگاه قم از یک لاله‌ گمنام دفاع مقدس
  • گناوه میزبان شهید دوران دفاع مقدس خواهد بود
  • پوستر طرح تربیتی «هزار مشعل» رونمایی شد
  • تئاتر شبستان فرصت کشف استعدادهای هنری را ایجاد کرده است
  • برنامه‌های فرهنگی و هنری اوقات فراغت مساجد اردبیل گسترش می‌یابد
  • مراسم سوگواری امام صادق در باغ موزه دفاع مقدس برگزارمی شود
  • ملت ایران توانایی ایستادگی روی پای خود را دارد
  • درخشش در سومین جشنواره ملی افتخار من
  • برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی