Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- تحریم‌ها و کمبود دارو مشکلات جدی برای برخی بیماران به وجود آورده و با شیوع کرونا مشکل کمبود دارو پررنگ‌تر از گذشته خودنمایی می‌کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان ، کمبود دارو یکی از مشکلات جدی این روزهای سیاه کرونایی در استان کرمان است؛ خانواده‌هایی که مجبور هستند در این روزها با وجود همه تأکیداتی که به در خانه ماندن و عدم حضور در تجمعات می‌شود داروخانه‌های را به دنبال یافتن داروی مد نظر خود جست‌وجو کنند، جست‌وجویی که در خیلی از موارد نتیجه‌ای به دنبال نداشته و شنیدن "نه" و "نداریم" تنها چیزی است که نصیبشان می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تحریم‌ها و کمبود دارو مشکلات جدی برای برخی بیماران به وجود آورده و بعد از شیوع بیماری کرونا شرایط بدتر هم شده ‌است به طوری که سایه تحریم در این روزها به قدری سنگین شده که برخی داروهای خاص به شدت کمیاب و حتی نایاب شده‌اند و برای بیمارانی که سلامت و در شرایطی زندگیشان وابسته به دریافت به موقع یک داروی خاص است چه راه چاره‌ای می‌توان پیش روی آنها گذاشت.

تحریم‌های ظالمانه غرب تاثیرات متعددی در حوزه‌های مختلف داشته به طوری که اثرات آن در حوزه اقتصادی مشهود است اما تحریم دارویی به مراتب سخت‌تر است چراکه سلامت و جان انسان‌ها را نشانه گرفته است .

مقابل داروخانه‌های سطح شهر کرمان که بروی افراد زیادی را می‌بینی که نسخه بدست به دنبال داروهایی که می‌گردند که در داروخانه‌ها یافت نمی‌شود؛ داروهایی که حتی آنها را در داروخانه هلال احمر نمی‌توان پیدا کرد و برخی بیماران مجبورند در این روزها درد بی‌دارویی را به درد بی‌درمان بیماریشان اضافه کند.

پای درد دل بیماران و خانواده‌های آنها که بنشینی از مشکل کمبود داروهایی می‌گویند که با شیوع کرونا پررنگ‌تر از گذشته خودنمایی می‌کند و در این روزها به یکی از دغدغه‌های جدی مردم تبدیل شده است.

این روز‌ها خرید دارو مشکلات و معضلات خاص خود را دارد؛ از سویی کمبود دارو موجب شده است که بیماران برای تهیه داروی‌های ضروریشان از این داروخانه به آن داروخانه بروند و از سوی دیگر بیمه‌ها بسیاری از داروها را پوشش نمی‌دهند و بیماران مجبورند داروی مورد نیاز خود را به هر قیمتی و از جا که بتوانند تهیه کنند.

انسولین یکی از مهم‌ترین داروهایی است که صدای اعتراض خیلی از بیماران را درآورده و بیماران دیابتی مجبورند برای تأمین داروهای مورد نیاز خود به هر دری بزنند.

محمد حسیبی مدیر داروی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به مشکل کمبود دارو در استان کرمان اظهار داشت: کشور در شرایط خاصی قرار دارد و تحریم در همه حوزه‌ها، حوزه دارو را نیز تحت تأثیر خود قرار داده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر عمده مشکل ما کمبود در اصل داروها در استان نیست افزود: مشکل اصلی در استان کرمان در نبود برند دارویی خاص است و ما در بحث برندهای دارویی با مشکل مواجه هستیم.

مدیر داروی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به کمبود برخی داروهای وارداتی در استان بیان کرد: برخی از داروها مانند انسولین باید از دیگر کشورها وارد شود و به همین دلیل با کمبود آن در استان مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه انسولین قلمی باید مرتب به کشور وارد شود گفت: داروهای وارداتی مدت زیادی در گمرک نمی‌مانند و مراحل ترخیص آنها از گمرک بین یک هفته تا ده روز بیشتر نمی‌شود.

حسیبی با اشاره به اینکه تکنولوژی ساخت برخی داروها در کشور ما نیز ایجاد شده است افزود: برخی بیماران سال‌ها از داروهایی با برند خاص استفاده کردند و در حال حاضر نیز اصرار به استفاده از همان داروها دارند.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا کنترل دارو در سطح بازار را داشته باشیم گفت: کمبود جدی در داروهایی که در پروتکل درمان کرونا هستند نداریم و به صورت سهمیه‌بندی در بیمارستان‌های استان توزیع می‌شود.

مدیر داروی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه بخشی از داروها صرفاً توزیع بیمارستانی می‌شوند و مخصوص بیماران بستری در بیمارستان‌ها هستند افزود: این داروها در داروخانه‌ها پیدا نمی‌شود.

وی با بیان اینکه داروهای کرونا عمدتاً در بیمارستان‌ها توزیع می‌شود گفت: این داروها برای درمان بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌ها تجویز می‌شود و در داروخانه‌ها یافت نمی‌شوند.

حسیبی با اشاره به اینکه انسولین داریم اما به همه فرم‌های آن به وفور یافت نمی‌شود افزود: در چند سال اخیر انسولین به شکل قلم‌های تزریقی آن در سطح بازار عرضه شده که قلم‌های تزریقی همه وارداتی هستند.

وی با بیان اینکه قلم‌های وارداتی به وفور در سطح داروخانه‌ها نیست و به نوبت وارد می‌شود گفت: انسولین تنها در 15 داروخانه در شهر کرمان و در شهرستان‌ها نیز در یک تا سه داروخانه توزیع می‌شود.

تجویز داروهای بیمارستانی کرونا خارج از بیمارستان‌‌ها ممنوع/ تلاش برای کاهش قیمت انسولین قلمیموفقیت ایران در تولید بومی 1.5میلیون عدد "قلم انسولین" با نام تجاری بازالینخبر خوش رئیس ستاد اجرایی فرمان امام / راه‌اندازی ‌خط تولید "انسولین" ایرانی ‌/ رونمایی از 26 داروی جدید ضد‌سرطان

هادی صبوری معاون درمان تأمین اجتماعی استان کرمان نیز با بیان اینکه سیاست‌گذار اصلی حوزه دارو در کشور شورای عالی بیمه است که ریاست آن را وزیر بهداشت به عهده دارد اظهار داشت: این شورا تعیین می‌کند که کدام داروها در تعهدات بیمه‌های پایه قرار می‌گیرد و تحت پوش بیمه هستند.

وی با اشاره به اینکه تمام داروهایی که این شورا تعیین کند تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دارد افزود: داروهایی که در پروتکل ابلاغی درمان کرونا قرار گرفته از هفته گذشته تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

معاون درمان تأمین اجتماعی استان کرمان با بیان اینکه کرونا بیماری جدیدی است و برخی از داروهایی که در بیمارستان‌ها استفاده می‌شود هنوز در پروتکل درمانی قرار ندارند عنوان کرد: 30 درصد بیماران کرونایی در بیمارستان‌های تأمین اجتماعی بستری هستند.

وی با بیان اینکه برخی داروها مشمول سهمیه هستند و کمبودهایی در آنها وجود دارد گفت: در بیمارستان‌های تأمین اجتماعی بیماران را برای تهیه دارو به بیرون بیمارستان ارجاع نمی‌دهیم و اگر این اتفاق افتاده به صورت محدود بوده است.

انتهای پیام/511/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ویروس کرونا استان کرمان ویروس کرونا استان کرمان بیمارستان ها استان کرمان تأمین اجتماعی برخی بیماران برخی داروها داروخانه ها کمبود دارو تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۶۲۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم تسریع در اجرای آیین نامه توزیع دارو در بستر سکو‌های اینترنتی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ جعفری افزود: بر اساس مصوبه هیئت وزیران در خصوص آیین نامه فعالیت دانش بنیان ها و سکوهای سلامت، وزارت بهداشت ملزم به دارو رسانی از طریق سکوها به مصرف کننده نهایی است.

وی ادامه داد: در خصوص عرضه دارو از طریق سکو‌های اینترنتی اختلاف نظری وجود داشت که این آیین نامه به منظور رساندن دارو از تامین کننده به داروخانه هاست یا شامل رساندن دارو از داروخانه‌ها به مصرف کننده نهایی هم می‌شود.

جعفری گفت: در حقیقت دغدغه اصلی مردم و فعالان این حوزه این بود که دستورالعمل رساندن دارو از داروخانه به مصرف کننده نهایی ابلاغ شود. پس از یکسال و هشت ماه در نهایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پذیرفت با همکاری وزارت ارتباطات این آیین نامه اجرا شود.

وی افرود: برای اینکه طعم شیرین دارو رسانی توسط سکو‌ها از داروخانه به مصرف کننده نهایی برای مردم احساس شود؛ لازم است چند نکته لحاظ شود؛ اول اینکه تاخیری که برای ابلاغ این دستورالعمل اتفاق افتاد برای عملیاتی شدن آن تکرار نشود. دوم اینکه مطابق سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی بخش دولتی نباید رقیب بخش خصوصی شود و ما امیدواریم بخش دولتی رقیب بخش خصوصی در دارورسانی نشود؛ یعنی سکو‌های خصوصی برای فراهم کردن شرایط مناسبتر برای دارو رسانی به مردم در رقابت باشند و این امکان در انحصار سکو‌های دولتی نباشد.

جعفری اظهار کرد: طبق ماده ۱۲ آیین نامه، نهایتا ۶ ماه پس از ابلاغ این دستورالعمل باید اجرایی شود چرا که در هیئت ۷۷ ام مقررات زدایی گفته شده، همه سکو‌های دارای مجوز از اتحادیه کسب و کار‌های مجازی و یا سایر نهاد‌های مرتبط برای فعالیت در حوزه عرضه دارو به مصرف کننده نهایی نیاز به اخذ مجوز مجدد ندارد؛ در حالیکه در این آیین نامه آمده، علاوه بر کسب مجوز از اتحادیه کسب و کار مجازی باید عضو سازمان صنفی یارانه‌ای کشور هم بشوند، که این ماده نیاز به اصلاح دارد.

معاون مرکز کسب و کار وزارت اقتصاد پیش بینی کرد که فضای رقابتی خوبی بین سکو‌ها با توجه به ظرفیتی که در این دستورالعمل وجود دارد ایجاد میشود که این مهم سبب تسهیل دسترسی مردم به این خدمت میشود.

دیگر خبرها

  • لزوم تسریع در اجرای آیین نامه توزیع دارو در بستر سکو‌های اینترنتی
  • کمبود انسولین در بریتانیا بحرانی شد
  • جزئیات تازه از پرداخت یارانه دارو و بیمه سلامت
  • پرداخت یارانه دارو ربطی به بیمه سلامت ندارد
  • جزییات آیین نامه حمل و نقل دارو از طریق سکوهای آنلاین منتشر شد
  • آیین‌نامه توزیع اینترنتی دارو بر بستر سکوها ابلاغ شد
  • آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد
  • کشف و جمع آوری ۱۸ قلم دارو و واکسن تاریخ گذشته در شهرستان بیرجند
  • بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید
  • غیر قانونی بودن سبدفروشی دارو توسط شرکت‌های پخش