Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده جبهه پولیساریو در الجزایر اعلام کرد، جنگ با مراکش عملا شروع شده و آتش بسی که میان دو طرف برقرار بود، نقض شده است. وزارت خارجه مراکش نیز اعلام کرد، عملیات نظامی در منطقه الکرکرات کاملا مسالمت آمیز انجام شد.

به گزارش ایسنا، عبدالقادر طالب عمر، نماینده جبهه پولیساریو در الجزایر در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت، با وجود هشدارهای پیاپی به جامعه بین الملل مبنی بر اینکه مراکش از چند روز پیش در حال جمع آوری نیرو است، ارتش مراکش آتش بسی که از سال ۱۹۹۱ در منطقه عاری از سلاح الکرکرات برقرار بود، نقض کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در خصوص وضعیت میدانی گفت: پس از حملات امروز (شنبه) به اهالی منطقه الکرکرات ابتدا از سوی اراذل و اوباش مراکش و بعد هم از سوی ارتش این کشور عملا در وضعیت جنگی با مراکش هستیم. ارتش ما هم در مقابل این حمله برای محافظت از غیرنظامیان در برابر وحشیگری متجاوز مراکش چاره‌ای جز مداخله و تبادل آتش نداشت.

عبدالقادر گفت، پس از رفتار خودخواهانه مراکش و زیر پا گذاشتن تمامی کنوانسیون‌های بین المللی؛ منطقه وارد مرحله جدیدی شده است. سازمان ملل پس از سکوت مداوم خود در برابر حملات مراکش که امروز تلاش می‌کند نقش قربانی را بازی کند، مسوول بخشی از این وضعیت پیش آمده است.

دولت مراکش روز جمعه اعلام کرد، در پاسخ به اقدامات تحریک آمیز خطرناک و غیر قابل قبول جبهه پولیساریو در منطقه الکرکرات در صحرای غربی اقدام می‌کند.

این دولت در بیانیه‌ای اعلام کرد، مراکش کاملا خویشتندار بوده است اما در حال حاضر چاره‌ای جز این ندارد که مسوولیت خود را برعهده گرفته و مجددا آزادی تردد مدنی و تجاری را در این منطقه برقرار کند.

همزمان، وزارت خارجه مراکش هم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، عملیات نظامی در منطقه الکرکرات که با هدف بیرون راندن شبه نظامیان پولیساریو انجام شد مسالمت آمیز بود و هیچ گونه درگیری با غیر نظامیان صورت نگرفت و سلامت آنها تهدید نشد.

بر اساس این بیانیه، عملیات به دستور محمد ششم، پادشاه و فرمانده کل نیروهای مسلح مراکش و با هدف برقراری مجدد آزادی تردد در کریدور الکرکرات بود.

در ادامه این بیانیه آمده است، عملیات نظامی پس از دادن تمامی فرصت‌ها برای حل دیپلماتیک مساله از طریق تلاش‌های سازمان ملل صورت گرفت.

وزارت خارجه مراکش در بیانیه خود اعلام کرد، جبهه پولیساریو و شبه نظامیان وابسته به آن که از ۲۱ اکتبر ۲۰۲۰ به الکرکرات نفوذ کرده‌اند از تردد مدنی و تجاری در این منطقه و از فعالیت ناظران نظامی مینورسو ممانعت می‌کنند.

ارتش مراکش روز جمعه اعلام کرد، امنیت در کریدور الکرکرات به لطف کمربند امنیتی برقرار شده است.

امارات هم روز جمعه همبستگی و حمایت خود را از مراکش و تصمیم پادشاه این کشور برای پایان دادن به نفوذ غیر قانونی به منطقه عاری از سلاح الکرکرات -که مراکش را به موریتانی متصل می‌کند- با هدف برقراری وضعیت عادی برای عبور و مرور اعلام کرد.

دولت امارات مجددا اعلام کرد، از مراکش در اتخاذ اقدامات برای دفاع از خود حمایت می‌کند.

وزارت خارجه امارات اقدامات تحریک آمیز و غیر قابل قبول که از ۲۱ اکتبر در الکرکرات جریان دارد و نقض آشکار توافقنامه‌ها و تهدیدی واقعی بر امنیت و ثبات منطقه است، محکوم کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مراكش جبهه پولیساریو منطقه الکرکرات جبهه پولیساریو وزارت خارجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۶۴۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزم هیات تجاری الجزایر برای توسعه همکاری فناورانه با ایران

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناکمال حمنی، رئیس اتاق بازرگانی الجزایر که در راس یک هیات تجاری برای شرکت در نمایشگاه ایران اکسپو به تهران سفر کرده است در حاشیه بازدید از توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در خانه نوآوری و فناوری (IHIT) گفت: تمام قسمت‌ها برای من جذاب بود ولی بخش تجهیزات پزشکی بیشتر توجه من را به خود جلب کرد.

وی اظهار کرد: علاوه بر سطح بالای تکنولوژی، صمیمیت و خلوصی که در ایرانی ها دیدیم؛ عزم ما را بیش از پیش برای توسعه همکاری ها با ایران جزم شد.

به گفته او، امروز نمایندگان الجزایر شاهد آمادگی ایرانی‌ها برای انتقال فناوری به تمام نقاط جهان بودند و از این میزان امادگی ایرانیان بسیار حیرت زده شدند.

ضمن اعلام خرسندی از بازدید دستاوردهای ایرانی گفت: اقتصاد ایران بسیار پیشرفته است؛ بطور مثال شتابدهنده خطی پزشکی که تاکنون تکنولوژی ساخت این دستگاه در انحصار آمریکا، انگلیس و چین بوده است و ایران چهارمین کشور در جهان است که توانسته است این تکنولوژی دقیق، پیچیده و حساس را بومی سازی کند.

ایشان اظهار کرد: به گفته مسئولین این شرکت دانش بنیان هزینه خرید این دستگاه از خارج از کشور حدود یک و نیم میلیون دلار ارز از کشور خارج می کرد که اکنون با یک سوم این قیمت، این دستگاه در اصفهان ساخته شده است؛ این امر نشان دهنده قدرت ایرانی است.

کد خبر 6092280 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • کاظمی قمی: افغانستان شریک ما در مبارزه مشترک با تروریسم است
  • اشغال‌گران از سیاست مداخله در افغانستان و منطقه دست برنمی‌دارند
  • السنوار درخشان‌ترین استراتژیست منطقه است
  • ۱۰۰ نماینده مجلس بیانیه حمایت از «طرح نور» را امضا نکردند؟
  • بیش از ۱۰۰ نماینده مجلس بیانیه حمایت از طرح «نور» را امضا نکردند
  • تحلیلگر صهیونیست: السنوار درخشان‌ترین استراتژیست منطقه است
  • شگفت‌زدگی خارجی‌ها از دستگاه ایرانی درمان سرطان
  • عزم هیات تجاری الجزایر برای توسعه همکاری فناورانه با ایران
  • الجزایر در آستانه پیوستن به بانک بریکس
  • «شتر و آسیابان» به کازابلانکا رسید