Web Analytics Made Easy - Statcounter

سمیرم

 رییس دانشگاه آزاد اسلامی سمیرم از کاشت زعفران در زمین‌های بلا استفاده اطراف محوطه این مرکز آموزش عالی خبر داد.

روح‌الله رشیدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهارداشت: این مزرعه به منظور استفاده از ظرفیت‌های علمی و تولیدی این دانشگاه در سال جهش تولید ایجاد شده است.

وی به اهداف دانشگاه آزاد در حوزه توانمندسازی و ایجاد روحیه کارآفرینی اشاره کرد و افزود: ایجاد مزرعه کاشت و تولید زعفران در جلسه هیأت موسس دانشگاه مطرح شد که در نهایت پس از انجام بررسی‌های لازم با این طرح موافقت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته رییس دانشگاه آزاد سمیرم، کارهای مقدماتی این مزرعه در کمتر از سه ماه انجام شده و امروز عملیات اجرایی این طرح به صورت رسمی کلید خورد.

رشیدی  تصریح کرد: این طرح برای نخستین ‌بار در دانشگاه اجرا شده و پیش‌بینی می‌شود با توجه به کم آب بودن و ساختار آب و هوایی این محصول در شهرستان و خارج شدن از وضعیت تک محصولی، شاهد کشت زعفران در نقاط مختلف این خطه باشیم.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این در چند سال گذشته یک بانوی کار آفرین نمونه ۶۵ هکتار از زمین‌های شهرستان‌های فریدون‌شهر،  سمیرم و میمه را زیر کشت زعفران برد و امروز دانشگاه آزاد نیز وارد این عرصه تولیدی و کشاورزی در حدود پنج هکتار از زمین های خود  شده است.

سطح زیرکشت زعفران استان اصفهان حدود یک‌هزار و ۳۰۰  هکتار  و متوسط عملکرد زعفران در سطح استان حدود ۶ کیلوگرم در هکتار است که در مقایسه با متوسط عملکرد در سطح کشور(۵/۳کیلوگرم در هر هکتار) است.

استان اصفهان از لحاظ سطح زیرکشت زعفران حائز رتبه چهارم کشوری پس از استان‌های خراسان رضوی و خراسان‌های جنوبی و شمالی است.

زعفران گیاهی است نیمه گرمسیری و در نقاطی که دارای زمستان های ملایم و تابستان گرم و خشک هستند، بخوبی می‌ روید.

مقاومت زعفران در مقابل سرما زیاد است و لیکن چون دوران رشد آن مصادف با پاییز و زمستان و اوایل بهار است به هوای مناسب و معتدل نیاز دارد.

استان اصفهان در سال‌های اخیر با کم آبی و پدیده خشکسالی مواجه شده و تغییرالگوی کشت و کاشت محصولات کشاورزی با مصرف آب کم یکی از راهبردهای مدیریت استان است.

کاشت زعفران به دلیل مصرف آب کم، درآمد اقتصادی بالا و زمینه کشت آن در برخی از مناطق استان اصفهان یکی از محصولاتی است که به اعتقاد کارشناسان کشاورزی می‌تواند جایگزین کشت محصولات کشاورزی آب بَر در این استان باشد.

شهرستان کوهستانی و سردسیر سمیرم دارای ۱۸ هزار هکتار باغ، ۱۵ هزار هکتار زمین زراعی، ۴۵۵ هزار هکتار عرصه ملی و ۳۳۰ هزار هکتار مرتع و جنگل طبیعی است.

محصول اصلی این شهرستان سیب درختی است و سالانه افزون بر۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تُن انواع سیب گلاب، گلدِن و رِد در سمیرم تولید و بخش زیادی از آن به کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

این شهرستان با اشتغال ۹۰ درصدی مردم در بخش کشاورزی دارای چهار بخش، شش شهر و ۱۵۰ آبادی و روستاست و در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان در ضلع شمالی ارتفاعات دنا و زاگرس میانی واقع شده است.

سمیرم

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان سمیرم گفت: عملیات آسفالت و روکش آسفالت پنج کیلومتر از جاده سمیرم، شهرضا، یاسوج خاتمه یافت.

به گفته حسین انصاری اردلی،  روکش آسفالت چهار کیلومتر از محور سمیرم، یاسوج واقع در گردنه سخت گذر و برف‌گیر پشته(کیلومتر ۳۵) که دارای خرابی‌های زیادی بود به اتمام رسید.

وی با اشاره به اجرای یک کیلومتر آسفالت دولایه در محدوده دولت قرین جاده شهرضا، خاطرنشان کرد: در مجموع ۲۰ میلیارد تومان برای آسفالت و روکش این دو نقطه هزینه شد.

رییس اداره راهداری سمیرم افزود: برنامه‌ریزی‌ لازم برای روکش آسفالت چهار کیلومتر در محور شهرضا، سمیرم محدود گردنه خروس‌گلو انجام شده و به زودی انجام خواهد شد.

سمیرم

اختصاص ۲۰ هکتار از زمین‌های مراتع سلح‌چین سمیرم به کشت گیاهان دارویی دومین خبر از این شهرستان کوهستانی است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم اظهار داشت: این طرح با همکاری مرتع‌داران و برای نخستین بار به همت گروه‌های مردم‌نهاد کشاورزی و منابع طبیعی انجام شد.

علی پورعسگر خاطرنشان کرد: بعد از اجرای این طرح در منطقه سلح‌چین، ۲۰ هکتار دیگر از اراضی مرتعی خون‌یار و قاسم‌لو با مشارکت بهره برداران مجاز به کشت گیاهان دارویی در این نقاط خواهند بود.

به گفته این مسوول، در این طرح گونه‌هایی از گیاهان دارویی بومی از جمله بیلهر، باریجه، آنغوزه، موسیر و جاشیر کشت شده که اداره منابع طبیعی بخش عمده بذر را تامین کرده است.

پورعسگر ابراز امیدواری کرد در سال جهش تولید استقبال از این طرح‌ها در منطقه سمیرم که خطه‌ای کشاورزی و باغی است بیشتر شود و این دست کارها رونق بگیرند.

شهرضا

رییس اداره ثبت احوال این شهرستان گفت: امسال یک‌هزار و ۸۰ نوزاد در شهرضا متولد شده و نام‌های پسرانه امیر علی، آراد و امیرحسین  و دخترانه رستا، فاطمه و آوا بیشترین نام‌های انتخابی خانواده‌های شهرضایی  بوده‌اند.

علی صدری با بیان اینکه از ابتدای امسال ۶۴۴  مورد فوت در شهرستان ثبت شد ادامه داد: ۶۴۰  ازدواج و ۱۹۹ مورد طلاق در همین مدت در شهرضا ثبت شده است.

وی تصریح کرد: ازدواج و طلاق نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ افزایش و شمار ولادت‌ها در این منطقه کاهش داشته است.

دهاقان

به گزارش ایرنا، چهار متخلف صید و شکار در قالب سه گروه در منطقه شکار ممنوع دشتک و مناطق آزاد شهرستان دهاقان شناسایی و دستگیر شدند.

این متخلفان به دلیل شکار غیرمجاز، حمل و بکارگیری سلاح در دست غیر، حمل سلاح فاقد اعتبار حمل وشروع به شکار به همراه یک قطعه کبک شکار شده، ۲ قبضه اسلحه دولول ویک قبضه اسلحه تک لول ساچمه زنی، فشنگ و مهمات دستگیر و به دادگستری معرفی شدند.

دهاقان، سمیرم و شهرضا به ترتیب در ۹۵، ۱۶۰ و ۷۵ کیلومتری جنوب استان اصفهان واقع شده اند.

برچسب‌ها شهرضا شکارچیان غیرمجاز زعفران گیاهان سمیرم دهاقان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهرضا شکارچیان غیرمجاز زعفران گیاهان سمیرم دهاقان شهرضا شکارچیان غیرمجاز زعفران گیاهان سمیرم دهاقان اخبار کنکور استان اصفهان دانشگاه آزاد کشت زعفران هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۶۵۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزنامه‌های اقتصادی یک‌‎شنبه ۹ اردیبهشت

پیشخوان روزنامه بازارنیوز، مروری کوتاه بر تیتر‌های روزنامه‌های اقتصادی داشته است.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز_ محمود جباری؛ پایگاه تحلیلی خبری بازارنیوز امروز، یک‌شنبه (۹ اردیبهشت) مروری کوتاه بر تیتر‌های روزنامه‌های اقتصادی داشته است.

 

 

برچسب ها: پیشخوان مطبوعات اقتصادی ، پیشخوان روزنامه های اقتصادی ، پیشخوان روزنامه های اقتصادی امروز ، تیتر روزنامه های اقتصادی ، اخبار اقتصادی لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T9k

دیگر خبرها

  • کشف محموله ۲۰۰ میلیاردی پارچه قاچاق در شهرضا
  • سرآغاز کوچ عشایر قشقایی از قشلاق به ییلاق
  • جلوه گری دریاچه سد حنا در شهر هزار چشمه + فیلم
  • روزنامه‌های اقتصادی سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت
  • ◄ جاده گردشگری هونجان اسفرجان به شهرضا؛ پرحادثه و پرتوریست
  • تعهد اشتغال برای هزار و ۵۵۸ نفر در سمیرم
  • روزنامه‌های اقتصادی دو‎شنبه ۱۰ اردیبهشت
  • مفقود شدن ۲ نفر در سمیرم
  • «در پا به ماه» نسخه نپیچیدیم بچه‌دار شوید/ تولد ۲۰ نوزاد را دیدیم
  • روزنامه‌های اقتصادی یک‌‎شنبه ۹ اردیبهشت