Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@16:23:14 GMT

چاپ تازه جلدهای اول و ششم تاریخ فلسفه کاپلستون

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۶۵۱۱۲

چاپ تازه جلدهای اول و ششم تاریخ فلسفه کاپلستون

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ دوازدهم جلد یک تاریخ فلسفه را با ترجمه سید جلال الدین مجتبوی و چاپ دوازدهم جلد ششم این اثر را با ترجمه اسماعیل سعادت و منوچهر بزرگمهر منتشر کرد.

تاریخ فلسفه کاپلستون از آثار کلاسیک مهم در زمینه تاریخ فلسفه‌ است که در ۹ جلد به نگارش درآمده‌است. فردریک چارلز کاپلستون(۱۹۹۴-۱۹۰۷) (Frederick Copleston) فیلسوف، تاریخ‌نگار فلسفی و کشیش اهل بریتانیا بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 مجموعه ۹ جلدی تاریخ فلسفه کاپلستون، از جمله کتب معتبر و تحسین شده تاریخ فلسفه است. این اثر که در ابتدا به عنوان کتابی برای  توسعه فلسفه برای دانشجویان علوم دینی کاتولیک تصور می‌شد، بسیار فراتر از هدف متوسط نویسنده خود رفت و به عنوان بهترین تاریخ فلسفه به زبان انگلیسی تحسین جهانی را جلب کرد.
کاپلستون، می‌دانست دانشجویان علوم دینی کاتولیک با مقداری ناکافی از پایان نامه ها و مدارک تغذیه می شوند و آشنایی چندانی با بیشتر متفکران بزرگ تاریخ پیدا نمی‌کنند لذا با نوشتن یک تاریخچه کامل از فلسفه غرب، اشتباهات رایج در فلسفه را تصحیح کرده و هر متفکر را در جایگاه خود قرار می‌دهد. نتیجه زحمات کاپلستون، تاریخ فلسفه ای است که قدیمی نمی‌شود. 

تاریخ فلسفه کاپلستون صرفا درباره فلسفه غرب است و به فلسفه شرق، به ویژه فلسفه در جهان اسلام نپرداخته است. خود کاپلستون در جلد مربوط به قرون وسطی به این نکته اعتراف کرده که نوشتن تاریخ فلسفه اسلامی از عهده او بیرون است و حق مطلب را نمی‌توانسته ادا کند. تنها به تاثیر فلسفه اسلامی بر فلسفه قرون وسطای مسیحی پرداخته  و  فصلی نوشته که با تمام کوتاهی، منصفانه و محققانه است و دین عظیم فلسفه قرون وسطی را به فلسفه اسلامی بازمی‌نماید.

تاریخ فلسفه کاپلستون امروزه در بسیاری دانشگاه‌های جهان و از جمله در رشته فلسفه دانشگاه های ایران تدریس می شود. وسعت اطلاعات، دقت نظر، بیان روشن و انصاف و بی طرفی و صداقت مؤلف در بررسی آرای فلاسفه، به این کتاب جایگاه ممتاز بخشیده است
این اثر در ایران توسط گروهی از مترجمان به فارسی ترجمه شده‌است. جلد اول این مجموعه یونان و روم توسط سید جلال الدّین مجتبوی، جلد دوم تاریخ فلسفه قرون وسطی- آگوستینوس تا اسکوتوس و جلد سوم تاریخ فلسفه قرون وسطی - اکام تا سوآرز توسط محمد ابراهیم دادجو، جلد چهارم از دکارت تا لایب نیتس توسط غلامرضا اعوانی، جلد پنجم فیلسوفان انگلیسی از هابز تا هیوم توسط امیرجلال‌الدین اعلم، جلد ششم از ولف تا کانت توسط اسماعیل سعادت و منوچهر بزرگمهر، جلد هفتم از فیشه تا نیچه توسط داریوش آشوری، جلد هشتم از بنتام تا راسل توسط بهاءالدین خرمشاهی و جلد نهم از من دوبیران تا سارتر توسط عبدالحسین آذرنگ و سیدمحمود یوسف ثانی ترجمه و منتشر شده‌است.

جلد اول این مجموعه مقدمه‌ای ۱۰ صفحه‌ای دارد که به مسائلی چون چرا باید تاریخ فلسفه را مطالعه کرد؟، ماهیت تاریخ فلسفه، چگوه تاریخ فلسفه را مطالعه کنیم؟ و فلسفه باستان می‌پردازد. این مجلد که به خاستگاه های فلسفه یعنی یونان و رم می پردازد در پنج بخش نوشته شده است. عناوین بخش ها به ترتیب عبارتند از: فلسفه پیش از سقراط، دوره سقراطی، افلاطون، ارسطو و فلسفه بعد از ارسطویی. که فلسفه بعد از ارسطویی خود مباحثی چون مذهب رواقی، اپیکوری، شکاکان، کلبیان، فلسفه یهودی- یونانی و فلسفه نوافلاطونی را در بر می‌گیرد.

در بخش پنجم این مجلد در زیرعنوان حوزه اپیکوری می‌خوانیم:

لذت انگاری اپیکوری هرزگی و افسارگسیختگی افراط و زیاده روی را نتیجه نمی‌دهد، بلکه نتیجه آن آرامش نفس و سکون خاطر است؛ زیرا بدبختی آدمی یا از ترس است یا از آرزوهای نامحدود و عبث، و اگر وی از اینها جلوگیری کند می‌تواند برکات عقل را برای خویشتن تأمین کند. انسان خردمند نیازهای خود را افزون نخواهد کرد، زیرا همین است که سرچشمه های درد و رنج را افزون می کند: او ترجیح می‌دهد که نیازهای خود را به حداقل برساند. اپیکوریان حتی تا آنجا رفتند که گفتند انسان عاقل حتی هنگام تحمل شکنجه و عذاب بدنی هم می‌تواند کاملا نیکبخت باشد. بدین سان اپیکوروس اعلام کرد که، «انسان خردمند هر چند در شکنجه و عذاب باشد باز هم نیکبخت است.» ... از این رو اخلاق اپیکوری به یک طریقه زهد و ریاضیت کشی معتدل، کف نفس و استقلال رهنمون می‌شود. بنابراین خو کردن به عادات ساده و کم خرج جزء مقوم بزرگی در تکمیل سلامت است، و آدمی را از دودلی و تردید نسبت به مصارف ضروری زندگی رها می سازد». (ص. ۴۶۹)

جلد ششم تاریخ فلسفه در چهار بخش شامل روشنگری فرانسه، روشنگری آلمان، ظهور فلسفه تاریخ و بخش مفصلی در باب کانت، نگاشته شده است. 

در فصل ۱۴ با عنوان کانت (۵) اخلاق و دین، می‌خوانیم:

کانت سعادت را چنین تعریف می‌کند که « حالت موجود عاقلی است در عالم که در مجموع وجود او همه چیز بر حسب میل و اراده او انجام می گیرد». و لذا متوقف بر سازگاری و ائتلاف طبیعت مادی با میل و اراده انسان است. اما موجود عاقلی که در عالم است کردگار عالم نیست و در مقامی قرار ندارد که بر طبیعت به نحوی حکومت کند که یک رابطه ضروری در واقع بین فضیلت و سعادت برقرار گردد و سعادت متناسب با فضیلت باشد . پس اگر یک رابطه پیشینی ترکیبی بین فضیلت و سعادت باشد، به این معنی که سعادت باید در تعقیب فضیلت بیاید و متناسب با آن باشد، باید «وجود یک علتی را برای کل طبیعت فرض کنیم که متمایز از طبیعت و حاوی مبنای این رابطه یعنی سازگاری و ائتلاف دقیق بین سعادت و فضیلت باشد». (ص.۳۴۵) 

انتشارات علمی و فرهنگی جلدهای اول و ششم کتاب تاریخ فلسفه اثر کاپلستون را در شمارگان یک‌هزار نسخه تجدید چاپ کرده است.

برچسب‌ها فلسفه جشنواره دهخدا کتاب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فلسفه جشنواره دهخدا کتاب فلسفه جشنواره دهخدا کتاب اخبار کنکور تاریخ فلسفه کاپلستون قرون وسطی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۶۵۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایه اصلی هر سازمانی بر دوش روابط عمومی است

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس انجمن روابط عمومی ایران اظهار کرد: روابط عمومی برای تصمیم‌گیرندگان تصمیم‌ساز است و پایه‌ی اصلی هر سازمانی بر دوش روابط عمومی است.

خسرو رفیعی، پنجشنبه، ۶ اردیبهشت ماه، در سمینار تخصصی هوش مصنوعی مولد روابط عمومی که توسط انجمن روابط عمومی آذربایجان‌شرقی و اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد، گفت: یکی از وظایف روابط عمومی ارتباط دوستی است چرا که باید سعی کنیم با دوست داشتن همدیگر زندگی آرامی ایجاد کنیم .

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه برای زندگی و دوستی به روابط عمومی نیاز داریم، افزود: روابط عمومی در ایران علم ناشناخته‌ای است و بسیاری از مردم فکر می‌کنند کار آن، تشریفات و تبلیغات است اما روابط عمومی‌ها مسئولیت سنگینی دارند و باید دائم افکار سنجی و تولید محتوا کرده و برای مدیران برنامه ریزی کنند.

وی ادامه داد: روابط عمومی علم پیچیده‌ای است و مانند تبلیغات به زودی دیده نمی‌شود و برای شناخته شدن و انجام کار مثمر ثمر نیاز به زمان دارد.

رفیعی گفت: روابط عمومی‌ها در بخش خصوصی بسیار مهم هستند چراکه یک مجموعه بدون شناخت مسائل روز و نبود روابط عمومی شکست می‌خورد.

وی با بیان اینکه یکی از مهم ترین ابزارهای روابط عمومی، هوش مصنوعی است که اگر آن را یاد نگیریم ناگهان صد سال از دنیای پیشرفته عقب می‌مانیم، تاکید کرد: امیدواریم با راه‌اندازی هوش مصنوعی در روابط‌عمومی بسیاری از مشکلات آسان شود اما جای سوال است که آیا هوش مصنوعی می‌تواند احساسات را بومی سازی کند؟

جعفر محرم پور، دبیر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز نیز در این سمینار گفت: مجموعه‌های ما چیزی جز روابط عمومی نیستند تلاش و تقلا در تمام ارگان‌ها بدون روابط عمومی و رسانه خروجی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: گردش اطلاعات و محتواها در جامعه‌ی امروزی به همت روابط‌عمومی‌ها است و ما برای تقویت نقش آن و رساندن روابط عمومی به جایگاه درست مبتنی بر فرهنگ خودمان تلاش می‌کنیم.

وی با بیان اینکه فعل و انفعالات صورت گرفته در تمام دستگاه‌ها جز با تلاش روابط عمومی‌ها معنا و مفهوم پیدا نمی‌کند، افزود: تا زمانی که حوزه تولید محتوا به ابزاری مثل هوش مصنوعی و ابزارهای مشابه مجهز نشود کارکرد ما از دست می‌رود. 

محرم‌پور اذعان کرد: اگر یک روزی می‌گفتند بازاریابی فلسفه جاری در مجموعه است به نظر من اکنون روابط عمومی هم یک فلسفه جاری در کسب و کارها است که اگر ما به این فلسفه اعتقاد نداشته باشیم به کسب و کار نیز نگاه صحیحی نداریم.

عادل میرشاهی، مدرس دانشگاه نیز در ادامه‌ی این سمینار گفت: روابط عمومی‌ها باید در تولید محتوا یک سری قوانین و تکنیک‌ها را رعایت کنند، برای توسعه سایت نیاز به دانشی به نام هوش مصنوعی وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد تولید محتوا هوشمندانه و خلاقانه داشته باشید.

وی ادامه داد: پرامپت درخواستی است که شما برای هوش مصنوعی ارسال می‌کنید و آن سرویس هوش مصنوعی با بررسی درخواست شما، چیزی که می‌خواهید را می‌سازد و به شما تحویل می‌دهد. اگرچه کار بسیار راحت و آسانی است اما برای کار اصولی نیاز به تخصص و دستورالعمل‌هایی دارد.

وی با بیان اینکه در پرامپت نویسی چند تکنیک وجود دارد، گفت: اولین تکنیک آزمون و خطا است زمانی که دستوری می‌دهید ممکن است اشتباه کند در این زمان باید با دستور مجدد به آن اجازه‌ی اصلاح بدهید. 

وی افزود: هوش مصنوعی با الگو، دستور العمل و استفاده از داده‌ها کار می‌کند که ساده نویسی باید در آن رعایت شود چرا که با کار پیچیده درست عمل نمی‌کند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • تدوین مستند «یک جهان آواز» به پایان رسید/ پرتره‌ای از استاد علی جهاندار 
  • تدوین مستند «یک جهان آواز» به پایان رسید
  • عرضه «صفات الهی» در کتابفروشی‌ها
  • زندگی سخت است آیا فلسفه می‌تواند کمک کند؟
  • دیدگاه مکاتب فلسفه یونانی درباره سعادت انسان
  • چرا فلسفه کانت در میانه جنگ‌های امروزین هنوز کار می‌کند؟
  • فضیلت‌گرایی اخلاق توحیدی برترین مرتبه اخلاق است
  • نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان
  • عمل به آموزه‌های قرآن، نسخه شفابخش نجات بشریت است
  • پایه اصلی هر سازمانی بر دوش روابط عمومی است