Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@01:58:57 GMT

کووید-۱۹ افراد دیابتی را نشانه گرفته است

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۶۵۵۲۱

کووید-۱۹ افراد دیابتی را نشانه گرفته است

ایسنا/خراسان رضوی مراسم روز جهانی دیابت سال ۲۰۲۰ طی بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ برگزار می‌شود و مبتلایان به دیابت نه‌تنها در معرض خطر بیماری شدیدتر و مرگ‌ومیر بیشتر هستند، بلکه بسیاری از آنان به دلیل اختلال در خدمات ضروری بهداشت و درمان در دسترسی به درمان موردنیاز خود نیز دچار مشکل شده‌اند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرده است که همه‌گیری نگرانی در مورد ابتلا به دیابت را افزایش داده است و تخمین زده‌شده که ۶ درصد از جمعیت جهان به دیابت مبتلا هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر، تعداد کل افراد مبتلابه دیابت چهار برابر تعداد مبتلایان به دیابت در سال ۱۹۸۰ است. علاوه بر این، این تعداد در کشورهای با درآمد کم و متوسط که کمترین تجهیزات برای ارائه درمان را دارند به سرعت در حال افزایش است. به همین دلیل واکنش شدید و یکپارچه از سوی همه سازمان‌هایی که در زمینه نظارت، پیشگیری و درمان دیابت فعالیت می‌کنند، ضروری است.

این سازمان در روز جهانی دیابت، توافقنامه جهانی دیابت را ارائه می‌کند که یک رویکرد جامع و فراگیر برای حمایت از کشورها در اجرای برنامه‌های موثر برای پیشگیری و مدیریت دیابت است. سازمان بهداشت جهانی تمامی موارد برای پیشگیری و مدیریت دیابت، چه موجود و چه جدید را در یک بسته جمع خواهد کرد و برای پیشگیری نیز بر کاهش چاقی به‌ویژه در میان جوانان تمرکز کرده است و در بخش درمان، بهبود دسترسی به داروها و فناوری‌های درمان دیابت به‌ویژه در کشورهای با درآمد کم و متوسط ‌تاکید دارد.

کلید موفقیت در این توافق‌نامه، همسویی و اقدام واحد در همه بخش‌های دولتی، خصوصی و فعالیت‌های بشردوستانه خواهد بود.

پیش از روز جهانی دیابت لانست گزارش جدیدی منتشر کرده و خواستار اقدام برای رفع شکاف در پیشگیری و مراقبت از دیابت شده است. در سراسر جهان ۴۶۳ میلیون نفر مبتلابه دیابت هستند که ۸۰ درصد آن‌ها در کشورهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط زندگی می‌کنند. در سال ۲۰۱۹، ۴.۲ میلیون نفر درنتیجه این بیماری و عوارض آن جان خود را از دست دادند.

به‌طور متوسط، دیابت امید به زندگی در افراد میانسال را چهارتا ۱۰ سال کاهش می‌دهد و به‌طور مستقل خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های کلیوی و سرطان را ۱.۳ تا سه برابر افزایش می‌دهد. دیابت ازجمله دلایل عمده قطع عضو و نابینایی به‌ویژه در افراد در سن کار است.

بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ آسیب‌پذیری افراد دیابتی را برجسته کرده است. افراد مبتلابه دیابت حداقل دو برابر بیشتر احتمال دارد که بیماری شدید را تجربه کنند یا به دلیل ابتلابه این بیماری جان خود را از دست بدهند، خصوصا در افرادی که دیابت آنان به‌خوبی کنترل نمی‌شود و یا عوارض مرتبط با دیابت دارند. این خطر همچنین با شرایط اجتماعی در جوامع محروم با دسترسی کمتر به مراقبت و نرخ بالاتر بیماری‌های مشترک تشدید می‌شود.

پروفسور جولیانا چان از دانشگاه چینی هنگ‌کنگ اظهار کرد: "با محافظت از محیط‌زیست، تغییر رویه و توانمندسازی جوامع می‌توانیم از بار دیابت به‌عنوان دلیل اصلی بسیاری از بیماری‌های غیر واگیر کم کنیم. اپیدمی دیابت فراخوانی است که همه ما را نگران می‌کند زیرا همه به یک روش یا با روش‌های مختلف موجب این همه‌گیری می‌شویم. به همین ترتیب همه ما مسئولیت جمعی داریم که برای حفظ محیط‌زیست خود و استفاده هوشمندانه از منابع محدودمان برای حفظ بشریت به این چالش بپردازیم. چالش جهانی دیابت فراتر از حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فناوری است. "

دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی

در صورت ابتلا به دیابت خطر آسیب به اندام‌های اصلی و سیستم‌های بدن بسیار زیاد است. در حقیقت، نتایج منتشرشده تحقیقی در سال ۲۰۱۰ نشان می‌دهد که عوارض قلبی عروقی علت اصلی مرگ در ۷۰ درصد بیماران دیابتی نوع ۲ است. این مطالعه ادامه می‌دهد که اگر بار دیابت به‌موقع کنترل نشود می‌تواند منجر به یک اپیدمی بیماری قلبی عروقی مرتبط با دیابت شود.

بنابراین برای بیماران دیابتی بسیار مهم است که با راهنمایی پزشک، بیماری خود را کنترل کنند. توجه دقیق به علائمی مانند تنگی نفس، خستگی مداوم و بی‌حالی، سطح غیرقابل‌کنترل گلوکز خون و پف‌کردگی در مچ پا و شکم بسیار مهم است. چنین علائمی با خطر بالای بیماری‌های قلبی عروقی همراه است و در صورت بروز باید سریعا با پزشک مشورت کنید.

چگونه دیابت را بهتر مدیریت کنیم

در اینجا چند گام کوچک برای کنترل دیابت و سلامت قلب ذکرشده است:

بیماری خود را بشناسید

درک بیماری، علائم شایع و عوامل خطر آن بسیار مهم است. به همین دلیل توصیه می‌شود چندین سوال از پزشک خود بپرسید تا به تصمیم‌گیری آگاهانه شما کمک شود و بر اساس آن اقدامات پیشگیرانه را دنبال کنید. راهنمایی مناسب از طرف پزشک و اطلاعات جامع در مورد دیابت و نیازهای فردی همراه با مصرف داروهای به‌موقع می‌تواند به شما کمک کند تا دیابت را بهتر مدیریت کنید و از آسیب به قلب خود جلوگیری کنید.

فعالیت بدنی حیاتی است

این‌یک واقعیت شناخته‌شده است که هیچ مدیریت بیماری دیابت بدون فعالیت بدنی وجود ندارد. گفته می‌شود که ورزش برای کل بدن به‌خصوص ماهیچه‌های قلب مفید است. نه‌تنها جریان خون و وزن بدن را تنظیم می‌کند، بلکه به کنترل فشارخون نیز کمک می‌کند. با توجه به تحمل فردی، بیماران می‌توانند تمرینات سبک، مراقبه و پیاده‌روی سریع را در برنامه روزانه خود قرار دهند. بااین‌حال، ابتدا به بیماران توصیه می‌شود قبل از شروع هرگونه تمرین ورزشی با پزشک خود مشورت کنند تا از سلامت خود مطمئن باشند.

رژیم غذایی سالم داشته باشید

رژیم غذایی سالم برای مدیریت بیشتر بیماری‌ها بسیار مهم است. به بیماران دیابتی نیز توصیه می‌شود برای هضم بهتر، وعده‌های غذایی کم و در فواصل مکرر میل کنند. انجام این کار کمک می‌کند تا فشار زیادی به قلب فرد وارد نشود. در ذیل به برخی از غذاها که باید در رژیم غذایی افراد دیابتی گنجانده شود، اشاره شده است:

• میوه‌های تازه و سبزی‌ها به‌ویژه سبزی‌ها

• چربی اشباع‌نشده ماهی، غلات و روغن‌های گیاهی

• لبنیات کم‌چرب

 • عدم مصرف نوشیدنی‌های شیرین، سدیم، ترانس و چربی اشباع‌شده

• عدم استعمال سیگار و الکل

بیماران دیابتی و همچنین بیماران قلبی باید از استعمال سیگار خودداری کنند زیرا ممکن است به عروق خونی آسیب برساند و عضله قلب را بیشتر تضعیف کند. از مصرف الکل نیز باید خودداری شود زیرا منجر به بدتر شدن عملکرد قلب، به‌ویژه در بطن چپ می‌شود.

• کاهش مصرف نمک

همچنین از بیماران خواسته می‌شود نمک کمتری مصرف کنند (کمتر از ۳ گرم در روز) زیرا  فشارخون را افزایش می‌دهد؛ سطح بالاتر فشارخون می‌تواند منجر به عوارض دیابت شود و به قلب آسیب برساند. برای کنترل مصرف نمک می‌توان کمترین نمک را در غذای خانگی اضافه کرد و آن را با ادویه و گیاهان جایگزین کرد تا غذا خوش‌طعم باشد.

هدف از برگزاری مراسم روز جهانی دیابت

فدراسیون بین‌المللی دیابت، مراسم روز جهانی دیابت ۲۰۲۰ را در ۱۴ نوامبر برگزار می‌کند و هدف از این روز در سال ۲۰۲۰ با شعار "پرستاران دیابت را متفاوت بدانند" عنوان شده است. هدف از این کار افزایش آگاهی در مورد نقش حیاتی پرستاران در حمایت از افراد دیابتی و کمبود جهانی پرستار است. علاوه بر این، سازمان ملل اطمینان از زندگی سالم و ارتقاء رفاه برای افراد در هر سنی را یکی از اهداف توسعه پایدار خود قرار داده است.

هدف توسعه پایدار سازمان ملل کاهش مرگ زودرس در اثر بیماری‌های غیر واگیر مانند دیابت به میزان یک‌سوم تا سال ۲۰۳۰ از طریق پیشگیری و درمان و ارتقاء سلامت روان و رفاه است.

پرستاران با مقابله با عوامل خطر دیابت نوع ۲، غربالگری و تشخیص افراد در معرض خطر و ارائه آموزش، مشاوره خود مدیریتی و حمایت روانی از بیماران، نقشی حیاتی در تشخیص و پیشگیری از دیابت و کاهش عوارض دیابتی دارند اما با بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ و محدودیت‌هایی که برای کاهش شیوع ویروس در نظر گرفته‌شده است قرار ملاقات بهداشتی حضوری کاهش‌یافته است.

سطح بالای قند خون می‌تواند باعث آسیب عصبی و از دست دادن احساس حرکت پاها و ایجاد زخم شود. پرستاران دیابت در مراقبت از این زخم‌ها نقش دارند و توصیه می‌شود تا بیماران به پاهای خود فشار وارد نکنند، بااین‌حال کمبود ورزش می‌تواند پیامدهای منفی برای سلامتی داشته باشد.

نقش پرستاران در مدیریت دیابت

نقش پرستاران با تخصص‌های مختلف در مراقبت از دیابت نیز مهم است، زیرا بسیاری از بیماران دیابتی دارای چندین بیماری هستند. در مطالعه DEPSY اثر آموزش دیابت متناسب با پرستاران در روان‌پزشکی بررسی شده است، زیرا افراد مبتلا به بیماری روانی شدید در معرض خطر بیشتری از دیابت و مدیریت ضعیف دیابت و درنتیجه عوارض هستند.

استفاده از قرار ملاقات مجازی و برنامه‌های تلفن همراه برای ارائه مراقبت از دیابت ممکن است در طول بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ ضروری باشد و می‌تواند به بیماران امکان دسترسی بیشتر به اطلاعات را بدهد و به پرستاران اجازه می‌دهد تا در قرار ملاقات پشتیبانی بیشتری داشته باشند.

تحرک بدنی و ورزش در درمان دیابت نوع ۲، کمک به کنترل قند خون و جلوگیری از عوارض آن مهم است. مطالعه MOTIVATE T۲D در حال بررسی استفاده از فناوری بهداشت همراه برای ارائه مشاوره ورزشی برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ در کانادا و انگلیس است که معمولا توسط یک پرستار متخصص ارائه می‌شود.

به همین ترتیب، یک مطالعه در زمینه آموزش دیابت با استفاده از یک برنامه تلفن همراه برای افراد مبتلابه دیابت نوع ۲، مشاوره آموزش و مدیریت را به‌صورت دیجیتال ارائه می‌دهد و تاثیر آن را بر سلامتی ارزیابی می‌کند.

بسیاری از بیماران دیابتی برای کنترل سطح قند خون به انسولین درمانی نیاز دارند. مطالعه GetFit در حال بررسی یک سرویس پیام‌رسانی برای حمایت از بیماران آلمانی مبتلابه دیابت نوع ۲ در انسولین درمانی برای ارائه مراقبت‌های فردی است که معمولا در هنگام ملاقات با متخصصان مراقبت‌های بهداشتی محاسبه می‌شود.

به‌طور کلی، علیرغم پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه دیابت، نیازهای بالینی اضافی در بین جامعه دیابت از جمله بهبود دوام درمان، جلوگیری از افت قند خون، تحمل و سهولت انطباق همچنان وجود دارد. شدیدترین نیاز ایجاد درمان‌های موفقیت‌آمیز است که علت اصلی بیماری را برطرف می‌کند.

نقش داروهایی گیاهی در درمان دیابت

دیابت یک بیماری مزمن است و باید با دوز کامل داروها کنترل شود. داروهای گیاهی نیز نقش مهمی در کنترل دیابت دارند. گیاهان، دارویی طبیعی هستند که در دوره باستان قبل از پیدایش داروهای مدرن استفاده می‌شدند. بسیاری از افراد داروهای گیاهی را ترجیح می‌دهند زیرا هیچ عوارض جانبی در استفاده از آن‌ها وجود ندارد. گیاهان طبیعی مواد نگهدارنده و مواد شیمیایی افزوده ندارد. داروهای شیمیایی می‌توانند عوارض جانبی مانند اسهال، حالت تهوع و سایر مشکلات گوارشی را نیز به دلیل استفاده طولانی‌مدت از داروهای فرآوری شده مصنوعی ایجاد کنند.

داروهای گیاهی بسیار ارزان هستند و در مقایسه با داروهای شیمیایی به‌راحتی در دسترس هستند و عملکرد آن‌ها بسیار موثر است. داروهای شیمیایی ممکن است سریع کار کنند اما نمی‌توانند کارآمد عمل کنند. در مورد گیاهان دوره‌های طولانی بسیار کارآمد هستند و با دوز مناسب داروهای گیاهی می‌توانیم دیابت را تا حد قابل‌توجهی کنترل کنیم اما باید مراقب باشیم، زیرا نمی‌توانیم از ترکیب دو داروی شیمیایی و گیاهی باهم استفاده کنیم و ممکن است در آینده منجر به اثرات شدید حتی مرگ شود.

درحالی‌که این‌گونه روش‌های درمانی معمولا در داروهای شرقی برای درمان بیماری‌های جدی مانند دیابت مورداستفاده قرار می‌گیرد، بسیاری از کارشناسان بهداشت در غرب همچنان در مورد مزایای پزشکی گزارش‌شده تردید دارند. در حقیقت، ازآنجاکه برخی گیاهان، ویتامین‌ها و مکمل‌ها ممکن است با داروهای دیابت (ازجمله انسولین) تداخل داشته باشند و اثرات افت قند خون را افزایش دهند معمولا گفته می‌شود که استفاده از روش‌های درمانی طبیعی می‌تواند قند خون را به میزان خطرناکی کاهش دهد و خطر ابتلا به سایر عوارض دیابت را افزایش دهد. دلایل موردنظر افراد برای استفاده از این گیاهان خاص هرچه باشد، همیشه باید ابتدا برنامه‌های خود را با پزشک و گروه مراقبت‌های بهداشتی دیابت در میان بگذارند تا مطمئن شوند که برای بیماری آنان بی‌خطر هستند و دوز مناسب را تعیین کنند.

گیاهان دارویی که به‌عنوان دارو استفاده می‌شوند:

شنبلیله

ما از این گیاه در بسیاری از غذاهای سنتی خود استفاده می‌کنیم و یک مکمل سودمند برای بیماران دیابتی است. قیمت آن در مقایسه با داروهای شیمیایی بسیار ارزان است و در نزدیک‌ترین بازار موجود است. به‌طور طبیعی بسیاری از مواد سالم را در خود دارد. این ماده یک ترکیب ضد دیابت دارد و سطح گلوکز خون را در بدن کنترل می‌کند. روند هضم را روان می‌کند. همچنین قادر است با تحریک سلول‌های پانکراس تولید انسولین را افزایش دهد. درنتیجه با استفاده از آن می‌توان سطح گلوکز را کنترل کرد.

کارلا یا خربزه تلخ

اکثر مردم در مورد این داروی طبیعی اطلاع دارند، زیرا این دارو نه‌تنها برای درمان دیابت بلکه در بسیاری از بیماری‌ها نیز استفاده می‌شود. در گروه سبزی‌های بسیار سالم است و به خاطر تلخی‌اش معروف است. این ماده از یک آنزیم طبیعی به نام آلفا گلیکوزیداز تشکیل‌شده است که به کاهش قند خون کمک می‌کند. این ماده دارای عملکرد انسولینی است که در صورت کنترل سطح قند در بیماران دیابتی بسیار مفید است.

ادعا می‌شود که بسیاری از گیاهان و ادویه‌جات رایج خاصیت کاهش قند خون‌دارند که باعث می‌شود آن‌ها برای افراد مبتلابه دیابت نوع ۲ یا در معرض خطر زیاد مفید واقع شوند. تعدادی از مطالعات بالینی در سال‌های اخیر  ارتباط بالقوه بین درمان‌های گیاهی و کنترل قند خون بهبودیافته را نشان می‌دهند که منجر به افزایش استفاده افراد دیابتی از این مواد طبیعی‌ برای کمک به مدیریت وضعیت آنان شده است.

منابع

diabetes.co.uk

blog.healthgenie.in

pharmaceutical-technology.com

firstpost.com

idf.org

who.int

blogs.biomedcentral.com

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی روز جهانی دیابت کووید 19 همه باهم علیه کرونا داروهای شیمیایی روز جهانی دیابت بیماران دیابتی داروهای گیاهی دیابت نوع ۲ بسیار مهم افراد دیابتی توصیه می شود درمان دیابت معرض خطر برای افراد برای ارائه قلبی عروقی بیماری ها قند خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۶۵۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهارهزار نفر در اردستان مبتلا به دیابت هستند

به گزارش خبرنگار مهر، حسن ذبیحی شامگاه جمعه در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: شعار هفته سلامت به‌عنوان سلامت خانواده با مشارکت مردم نامیده شده و اهمیت این شعار این است که مردم در امر سلامت، مشارکت داشته باشند تا سلامت جامعه و یک شهرستان تأمین شود.

وی افزود: سطح سواد سلامت مردم در جامعه باید افزایش یابد و از منابع جدید و معتبر شبکه بهداشت استفاده کنند که اگر این امر مهم محقق شود، در پیشگیری از بیماری مؤثر خواهد بود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان تصریح کرد: پرونده سلامت الکترونیک مهم است، شهروندان می‌توانند با مراجعه به شبکه بهداشت از خدمات رایگان این عنوان استفاده کنند و به سلامت خود اهمیت دهند.

ذبیحی بیان کرد: ۹ هزار سالمند در شهرستان اردستان وجود دارد و از این حیث به عنوان شهرهای پیر استان محسوب می‌شود، در سال گذشته سالمندان شهرستان بیش از ۳۶۰ هزار قرص کلیسم دریافت کردند.

وی ادامه داد: سال گذشته حدود ۲۰ هزار نفر در شهرستان اردستان آزمایش قند خون انجام دادند و نزدیک به چهار هزار نفر در این شهرستان مبتلا به بیماری دیابت هستند که ضرورت دارد به این مهم توجه شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان خاطرنشان کرد: در سال گذشته بیش از ۳۳ هزار نفر بالای ۱۸ سال از نظر بیماری‌های فشارخون و قندخون بررسی شدند که از این مجموع ۳۰ هزار نفر از شهر اردستان بودند و ۹۱ درصد مردم بالای ۱۸ سال در این زمینه بررسی شدند.

ذبیحی اضافه کرد: در این بررسی‌ها، حدود ۱۸۲ نفر مشکوک به بیماری دیابت و ۹۹۶ نفر نیز مشکوک به بیماری فشارخون شناسایی شدند همچنین بیش از دوهزار نفر بیماری پیش‌دیابت دارند.

وی تصریح کرد: بیش از چهار هزار خانم میانسال در اردستان از نظر سرطان سینه غربالگری شدند و حدود یک‌هزار نفر از این‌ها حداقل یک مشکل در سینه داشتند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان ادامه داد: بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ مورد بازرسی توسط کارشناسان بهداشت محیط شهرستان از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی صورت گرفته که ۲۵۸ مورد اخطاریه دریافت کرده، ۶۱ مورد ارجاع به مراجع قضائی و در ۱۱ مورد نیز پلمب انجام شد.

ذبیحی یادآور شد: سال گذشته بیش از دوهزار کیلوگرم موادغذایی تاریخ گذشته در شهرستان جمع‌آوری شد.

وی با بیان اینکه شدت بیماری سالک در شهرستان اردستان نسبت به گذشته کاهش یافته، گفت: عملیات مبارزه با مخزن بیماری سالک در مناطق آلوده انجام می‌شود، شهر زواره و مهاباد همراه با روستاهای اطراف آن‌ها کانون بیشتر بیماری سالک هستند که عملیات مبارزه در این مناطق نیز انجام شده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان تاکید کرد: گزارشاتی به شبکه بهداشت شهرستان رسیده است که متأسفانه عده‌ای واکسن گریز هستند و خانواده‌ها را به عدم واکسیناسیون فرزندان ترغیب می‌کنند که این بسیار خطرناک بوده و موجب شیوع مجدد بیماری‌هایی می‌شود که صدها سال قبل کنترل شدند.

کد خبر 6089374

دیگر خبرها

  • سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟
  • تولید نان کامل در ۱۵ واحد نانوایی در استان زنجان
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • ابداع جوراب‌هایی الکترونیکی برای رهایی‌بخشی بیماران دیابتی از زخم پا
  • مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد
  • ۷میلیون ایرانی مبتلا به دیابت؛ زخم‌های دیابت، از سرطان کشنده‌تر است
  • چهارهزار نفر در اردستان مبتلا به دیابت هستند
  • آستر نازکی که داخل روده قرار می‌گیرد؛ روش جدید برای کاهش وزن و درمان دیابت نوع ۲