Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@13:18:07 GMT

اعتبارات پیشگیری از مصرف دخانیات کافی است؟

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۶۶۱۹۴

اعتبارات پیشگیری از مصرف دخانیات کافی است؟

ایسنا/قزوین مصرف دخانیات با گذر زمان شکل‌های جدیدی به خود می‌گیرد و سیگارهای الکترونیکی و مواد دخانی جدید به بازار عرضه می‌شود، در این میان سازمان‌های مختلفی در حوزه پیشگیری از مصرف دخانیات فعال هستند و اعتبارات خاصی دریافت می‌کنند، اما آیا این اعتبارات پاسخگوی اقدامات لازم برای پیشگیری از مصرف دخانیات است؟

میزگرد «بررسی عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان قزوین در حوزه دخانیات» با حضور شیرین نادری، مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، رضا لطفی، معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان قزوین، زهرا غلامرضایی، معاون پیشگیری سازمان بهزیستی استان قزوین و سید محمد میرباقری، رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش‌وپرورش استان قزوین در خبرگزاری ایسنا برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میزگرد اقدامات و عملکرد سازمان‌ها در خصوص پیشگیری از مصرف دخانیات بررسی و لزوم افزایش مالیات و قیمت سیگار نیز مورد بررسی قرار گرفت که در ادامه شرح آن را می‌خوانید.

اعتبارات و بودجه حوزه دخانیات در دستگاه‌ها چقدر است؟

شیرین نادری تصریح کرد: از سال ۱۳۹۸ مالیات دخانیات در کشور افزایش پیدا کرد، براساس آیین نامه‌ها و قوانین موجود مقرر است که بخشی از درآمد مالیاتی به وزارت‌های بهداشت، آموزش‌وپرورش و ورزش و جوانان اختصاص پیدا کند که در امور پیشگیری و درمانی بیماری‌های حاصل از دخانیات هزینه شود.

وی افزود: در سال‌های اخیر اعتبارات متمرکز خاصی که مستقیماً در حوزه دخانیات باشد دریافت نکردیم ولی به طور غیرمستقیم برای مثال اعتباراتی جهت تشدید بازرسی‌های بهداشتی از اماکن تخصیص داده شده چرا که بخشی از فعالیت ما حضور بازرسان در اماکن و مراکز عرضه دخانیات است، می‌توان گفت بازرسی اماکن و کنترل دخانیات جدا از هم نیستند بلکه به هم متصل هستند.

اعتبارات سازمان جوانان در حوزه توسعه ورزش هزینه شده است

رضا لطفی معاون با اشاره به بودجه سازمان ورزش و جوانان استان قزوین در حوزه پیشگیری از دخانیات، تصریح کرد: سال گذشته در حوزه دخانیات ۸۴۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به اداره کل ورزش و جوانان استان قزوین اختصاص داده شده است.

وی افزود: از این میان ۶۶۴ میلیون‌تومان مختص توسعه ورزش‌های همگانی است که بین ۵۱ هیئت ورزشی توزیع شد چرا که همهٔ هیئت‌های ورزشی در دو بخش قهرمانی و همگانی فعالیت می‌کنند، در حوزه همگانی برخی از هیئت‌ها مانند هیئت باستانی ذاتاً همگانی هستند ولی سایر رشته‌های ورزشی مانند والیبال در دو بعد سلامت همگانی و قهرمانی فعالیت دارند.

معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان قزوین اظهار کرد: همچنین در حوزه جوانان ۱۷۴ میلیون تومان اختصاص پیدا کرده که ۳۸ میلیون تومان در راستای فعالیت‌های فرهنگی هزینه شده است، جوانان شامل افراد ۱۸ تا ۳۵ سال است و ۷۱ سازمان مردم نهاد که از اداره کل ورزش و جوانان استان مجوز گرفتند در حوزه جوانان فعالیت می‌کنند، این مبلغ در حوزه اجرای برنامه‌های فرهنگی مانند برگزاری مراسم دهه کرامت، دهه ولایت و ایام محرم هزینه شده است.

وی تأکید کرد: ۲۹ میلیون تومان نیز از محل یک درصد ماده ۵۶ است، این مبلغ تکلیفی دستگاه‌ها است و باید هزینه کنند در واقع بخشی از این ۱ درصد مسئله دخانیات است که باید به صورت تکلیفی در بخش پژوهش صدا و سیما هزینه شود.

لطفی بیان کرد: ۱۰۰ میلیون تومان نیز در راستای شبکه تخصصی سلامت اجتماعی در نظر گرفته شده که سازمان مردم نهاد مبلغ را دریافت کرده اما هنوز هزینه نشده و قرار است با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی، هلال‌احمر و سایر دستگاه‌های اجرایی تولید محتوا صورت بگیرد و تا پایان سال در راستای سلامت اجتماعی هزینه شود.

وی عنوان کرد: اعتبارات با نام آمده است و در همان راستا هزینه می‌شود، در رشته‌های ورزشی نوجوانان و جوانان حضور دارند و حتماً نمود دارد اگرچه تحقیقی صورت نگرفته که چه میزان از ورزشکاران سیگار می‌کشند اما هزینه‌ها طبق اعتبار صورت گرفته است.

اعتبارات پیشگیری بهزیستی کافی نیست

زهرا غلامرضایی نیز اظهار کرد: ما ردیف‌های اعتباری استانی و کشوری داریم که در هر ردیف هزینه کرد آن مشخص شده است، همیشه اعتبارات پیشگیری ضیعف‌تر از اعتبارات درمانی است، ضمن این که در شکل‌گیری رفتار یک عامل تأثیرگذار نیست و باید چندین عامل بررسی شود در اعتیاد نیز عوامل زمینه‌ساز مختلفی وجود دارد.

وی یادآور شد: ما در سازمان بهزیستی بودجه ابلاغی، بودجه ستاد مبارزه با مواد مخدر در حوزه درمان و بودجه پیشگیری و کاهش آسیب داریم اما با توجه به جامعه هدف امکان رسیدگی به همه وجود ندارد، بودجه درمان صرف کمک هزینه درمانی می‌شود که به بیماران متجاهر صد در صد خدمات رایگان ارائه می‌دهیم و برای بیمارانی که در کمپ نگهداری می‌شوند نصف هزینه را پرداخت می‌کنیم.

معاون پیشگیری سازمان بهزیستی قزوین تصریح کرد: ما باید به سمت کوچکسازی اعتبارات دولتی برویم و تغییر نگرش را در مردم ایجاد کنیم؛ این که بودجه دستگاه‌های اجرایی را بررسی کنیم و بگوییم چه عملکردی داشته است باعث ایجاد ذهنیت بد می‌شود، ما باید تغییر نگرش پیدا کنیم و متکی به اعتبارات دولتی نباشیم چرا که تغییر نگرش عمومی می‌تواند تاثیرگذار باشد.

درحوزه پیشگیری آموزش گروه‌های هدف انجام می‌شود

مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: علوم پزشکی در حوزه دخانیات در دو بخش بهداشت و درمان فعالیت دارد، در بخش درمان بیماری‌های حاصل از دخانیات مانند مشکلات ریوی را پیگیری می‌کنیم و در بخش بهداشت حوزه پیشگیری و اعمال قوانین را داریم.

وی افزود: در حوزه پیشگیری بیشتر به آموزش گروه‌های هدف می‌پردازیم، گروه‌های هدف شامل اصناف، دانش‌آموزان و عموم مردم هستند که از طریق کلاس‌های آموزشی یا تهیه بروشور آموزش می‌دهیم، در سال ۹۸ حدود ۴ هزار نفر در خصوص مضرات مصرف دخانیات آموزش دیدند و همچنین بنرهای اطلاع رسانی و آموزشی در سطح شهر نصب شد.

نادری یادآور شد: در حوزه بهداشت مراکز خدمات ترک دخانیات و مراکز جامع سلامت فعال هستند، مراجعه‌کنندگان به این مرکز از نظر مصرف دخانیات بررسی می‌شوند و اگر فرد تمایل به ترک داشته باشد مرکز جامع سلامت به واسطه روانشناسان به او کمک می‌کنند.

راهکارهای پیشگیری از مصرف دخانیات

وی با اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی ۶ راهکار برای کاهش و منع مصرف دخانیات در جهان اعلام کرده است، بیان کرد: اولین راهکار پایش وضعیت شیوع مصرف دخانیات است، میزان مصرف در هر جامعه ای باید بررسی و آماری ارائه شود که در حال حاضر مصرف چه میزان است با این آمار می‌توان برنامه ریزی و مداخله کرد.

مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین تأکید کرد: در پایشی که در سال ۱۳۹۵ بین جمعیت بالای ۱۸ سال کشور انجام شده است به طور میانگین ۱۴/۱۵ درصد به صورت مستمر و روزانه سیگار، قلیان یا پیپ می‌کشند، این میزان در استان قزوین ۴۹/۲۰ درصد است و قزوین رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده است.

وی خاطرنشان کرد: ۱۰ درصد جمعیت بررسی شده مصرف کننده سیگار هستند این میزان در استان قزوین ۱۳ درصد است ودر این حوزه نیز رتبه سوم کشوری داریم که نشان می‌دهد وضعیت استان خوب نیست، هنوز هم میانگین مصرف زنان نسبت به آقایان کشور کمتر است اما شاهد رشد افزایش مصرف زنان نسبت به مردان بودیم؛ از سال ۹۵ تاکنون نیز پیمایشی صورت نگرفته است اما پیمایشی در حال انجام است که بررسی شود در ۴ سال گذشته چه تغییراتی صورت گرفته است.

نادری بیان کرد: دومین رویکرد، حفاظت از افراد در برابر تماس با دود مواد دخانی است در این حوزه نیز به مردم آموزش می‌دهیم که سیگار نکشند، فردی که سیگار می‌کشد یا در مجاورت فرد سیگاری قرار دارد باید خود را از دود سیگار در امان نگهدارد.

وی تصریح کرد: رویکرد سوم کمک به افراد برای ترک دخانیات است، افراد دارای اعتیاد می‌توانند به مراکز خدمات جامعه سلامت مراجعه کند، رویکرد چهارم هشدار در مورد خطرات مصرف مواد دخانی است که از طریق آموزش و بخش تراکت مورد توجه قرار می‌گیرد.

مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: رویکرد پنجم عدم تبلیغ دخانیات است، این موضوع نیز در قانون ما تأکید شده است، تمام رفتارهایی که افراد را به مصرف دخانیات تحریک می‌کند ممنوع است.

۶۵ درصد سوپرمارکت‌های قزوین بدون مجوز سیگار می‌فروشند

نادری خاطرنشان کرد: طبق قانون مصوب ۱۳۸۵ سه صنف سوپر مارکت، خواربارفروش و سَقَط فروش که پروانه فروش مواد دخانیات دریافت کرده‌اند مجاز به عرضه سیگار هستند، در حال حاضر صرفاً ۳۶ درصد سوپرمارکت‌ها و خواربار فروش‌های استان قزوین که اقدام به عرضه سیگار می‌کنند مجوز عاملیت را دریافت کرده‌اند و می‌توانیم بگوییم ۶۵ درصد سوپرمارکت‌ها بدون مجوز اقدام به فروش می‌کنند.

وی عنوان کرد: پروانه عرضه مواد دخانی توسط سازمان صمت صادر می‌شود، واحدهایی می‌توانند مجوز فروش مواد دخانی دریافت کنند که شرایط خاصی داشته باشند برای مثال واحدی که در شعاع ۱۰۰ متری مراکز اموزشی، ورزشی و زیارتگاه‌ها قرار دارد نمی‌تواند پروانه عاملیت دریافت کند اما این امر صرفاً قانونی بر روی کاغذ است، از طرفی این واحدها نباید قفسه فروش مواد دخانیات را در معرض دید عموم قرار دهند و حتماً باید سیگار با کاور پوشیده باشد که موجب تحریک خریدار نشود اما این امر اتفاق نمی‌افتد، نظارت بر این امر بر عهده دانشگاه علوم پزشکی است، همچنین بازرسی سازمان صنعت و معدن نیز در این حوزه اختیاراتی دارد.

مصرف قلیان در بین نوجوانان کاهش داشته است

مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین یادآور شد: طبق پژوهشی که در سال ۸۶ و در سال ۹۵ در خصوص مصرف سیگار و قلیان بین نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله کشور انجام شد، در مصرف قلیان کاهش داشتیم که می‌تواند به دلایل مطالبات شهروندی و اجرای قوانین عدم عرضه قلیان در سفره خانه‌ها باشد، قلیان برای واحدهای صنفی سودآور است و قوانین موجود بازدارنده نیست برای مثال اگر در مکان عمومی قلیان عرضه کنید جریمه‌اش ۸۷ هزار تومان است که نسبت به هزینه قلیان ناچیز است.

وی بیان کرد: استعمال قلیان در پسران از ۲۲ درصد به ۷ درصد رسیده است و این میزان در دختران از ۹ درصد به ۴ درصد رسیده است؛ اما در حوزه مصرف سیگار شاهد افزایش مصرف در بین دختران هستیم به طوری که میزان مصرف سیگار در دختران از حدود صفر به دو درصد رسیده و رشد تصاعدی داشته است اما در پسران تغییر چشمگیری صورت نگرفته است.

مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: مردم باید برخی از قوانین را بدانند، استعمال مواد دخانی در اماکن عمومی مانند رستوران ممنوع است و سامانه ۱۹۰ به شکایت‌ها رسیدگی می‌کند، همچنین طبق قانون جامع فروش نخی سیگار ممنوع است این امر مشمول مجازات است سیگار باید به صورت پاکت عرضه شود به علت بالا رفتن قیمت ممکن است نوجوان از خرید آن پشیمان شود همچنین فروش دخانیات به افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است.

وی گفت: امروز با سیگار الکترونیکی «ویپ» رو به رو هستیم که می‌گویند خطرش از سیگار بیشتر است چرا که از نیکوتین خالص تهیه شده و کاملاً سرطان زا است و می‌تواند فرد را معتاد کند بنابراین اطلاع رسانی در خصوص مصرف ویپ باید مورد توجه قرار بگیرد.

خدمات پیشگیری از اعتیاد کیفی است نه کمی

معاون پیشگیری سازمان بهزیستی استان قزوین نیز با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط سازمان بهزیستی بیان کرد: سازمان بهزیستی در حوزه پیشگیری از اعتیاد در سه مقوله فعالیت دارد، مقوله اول آگاه سازی عموم مردم است که با همکاری ۵۴ موسسه فعال در حوزه پیشگیری از اعتیاد، کارگاه‌های آموزشی در محلات برگزار می‌شود.

وی افزود: همچنین ۱۵ پایگاه سلامت اجتماعی در محلات آسیب‌خیز استان ایجادشده که آموزش ارائه می‌کنند، گاهی ممکن است این آموزش‌ها به شناسایی معتاد ختم شود و این افراد را به سازمان ارجاع دهند تا خدمات لازم را دریافت کنند.

غلامرضایی اظهار کرد: در مراکز ترک اعتیاد رویکرد ما پرهیزمدارانه و بدون دارو است، فرد به‌صورت داوطلبانه گاهی نیز با دستور دستگاه قضا یا شاکی خانوادگی به‌اجبار وارد مراکز اقامتی بهزیستی می‌شود، ۲۸ روز تا ۶ ماه فرصت نگهداری از این افراد را داریم ضمن اینکه از طریق مدیریت مورد سعی می‌کنیم آن‌ها را توانمند کنیم و به چرخه حمایتی اجتماع و خانواده برگردانیم.

پذیرش سالانه ۸ تا ۱۰ هزار معتاد در مراکز اقامتی بهزیستی قزوین

وی تأکید کرد: سالانه بین ۸ تا ۱۰ هزار معتاد در مراکز اقامتی تحت پوشش بهزیستی پذیرش می‌شوند، این آمار جدا از آمار ارائه شده توسط علوم پزشکی است و تعداد افرادی که از خدمات سرپایی نیز استفاده می‌کنند بیشتر از این است، همچنین سالانه ۲ هزار و ۳۰۰ معتاد تزریقی با هدف کاهش بیماری پک بهداشتی شامل سرنگ و پد الکلی به صورت رایگان از بهزیستی دریافت می‌کنند و یک وعده غذای گرم و امکان استحمام نیز برای آن‌ها تأمین می‌شود.

غلامرضایی یادآور شد: سال ۹۶ میانگین اعتیاد در کشور ۵/۰۴ و در استان قزوین ۲/۹۷ بود، قطعاً بعد از چند سال این آمار، نحوه، مدل و میزان مصرف تغییر زیادی داشته است؛ در دو سال اخیر پیمایشی صورت گرفته و نتایج آن در حال استخراج است.

وی خاطرنشان کرد: جمعیت زنان در مصرف رشد تصاعدی پیدا کرده و نسبت به سال‌های گذشته تفاوت چشمگیری داشته است، این مسئله به این معنی نیست که تعداد زنان معتاد زیاد است اما شاهد رشد مصرف در این قشر هستیم، سال ۹۸ در کمپ بانوان توانستیم ۳۴۷ بیمار زن را تحت درمان قرار دهیم و در سال ۹۹ نیز ۱۲ نفر را پذیرش کردیم.

معاون پیشگیری سازمان بهزیستی استان قزوین بیان کرد: برای رسیدگی به مصرف مواد طرح ون موبایل اجرا می‌شود، در این طرح پاتوق‌های تیمی و معابر مصرف‌کنندگان مواد را شناسایی کردیم و خدمات بهداشتی را در اختیار معتادین قرار می‌دهیم؛ همچنین با مصاحبه‌های انگیزشی آن‌ها را به مراکز ترک اعتیاد ارجاع می‌دهیم.

وی بیان کرد: سازمان بهزیستی پتانسیل خوبی در اختیار دارد اما به این دلیل که سازمان‌ها به‌صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند نمی‌توانیم عملکرد دقیق سازمان را بیان کنیم چراکه کارهای پیشگیری عمدتاً کیفی هستند و نمی‌توان به‌صورت کمی آن‌ها را بررسی کرد؛ درواقع کمی سازی ارائه خدمات سخت است.

نقشه خطر دانش‌آموزان قزوینی تهیه‌شده است

سید محمد میرباقری، رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب اجتماعی آموزش‌وپرورش استان قزوین بابیان اینکه آموزش‌وپرورش طرح‌های مختلفی را در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی انجام می‌دهد؛ تأکید کرد: طرح کانون یاریگران زندگی با استفاده از ظرفیت تشکل‌های دانش‌آموزی در مدارس اجرا می‌شود، در این طرح تشکل‌های دانش‌آموزی در خصوص پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی جلسات آموزشی برای همکلاسی‌های خود برگزار می‌کنند و محتواهای آموزشی در حوزه‌های مختلف در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند.

وی افزود: در این طرح دانش‌آموزان با موارد مختلف ازجمله مضرات دخانیات آشنا می‌شوند؛ همچنین مواردی در دستور کار قرار می‌گیرد برای مثال طبق قانون وجود قلیان سراها یا مراکز عرضه دخانیات تا ۱۰۰ متری مدارس ممنوع است این گروه مراکز عرضه نزدیک مدرسه را شناسایی و مسئله را پیگیری می‌کنند؛ طرح کانون یاریگران با اعتبار ۳۵۸ میلیون تومان سال گذشته در ۳۱۷ مدرسه اجرا و در سال جاری نیز در ۴۷۵ مدرسه استان قزوین در حال اجرا است.

میرباقری تصریح کرد: طرح «نماد» نیز طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان است که سال گذشته با اعتبار ۳۶۰ میلیون تومان در ۲۹۶ مدرسه اجرا و سال جاری نیز در ۳۹۴ مدرسه برگزار می‌شود، طرح نماد به‌صورت غربالگری است و مواردی ازجمله غیبت‌های طولانی مکرر، بی‌سرپناهی، خودکشی، خودآزاری جسمی، فرار از منزل، سوءتغذیه، بیماری جدی، کودک‌آزاری، ترویج بزهکاری و رفتار جنسی، اعتیاد به مواد و الکل در دانش‌آموزان رصد می‌شود، این طرح با همکاری بهزیستی، دادگستری، استانداری، علوم پزشکی، کمیته امداد، نیروی انتظامی، بنیاد برکت به‌صورت مستقیم و سایر دستگاه‌ها به‌صورت غیرمستقیم اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: ما معتقدیم که اعتیاد ممکن است با مصرف سیگار و دخانیات شروع شود بنابراین استعمال دخانیات در مدارس پیگیری و اگر دانش‌آموزی سیگار مصرف کند مراحل مشاوره انجام می‌شود تا به مصرف مواد و روان‌گردان‌ها دچار نشود.

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب اجتماعی آموزش‌وپرورش استان قزوین افزود: طرح توانمندسازی روانی و اجتماعی دانش‌آموزان نیز به‌صورت همزمان برگزار می‌شود و همه جامعه هدف تحت آموزش قرار می‌گیرند، برای این امر ۶ جلسه برای دانش‌آموزان، ۳ جلسه برای والدین و ۳ جلسه برای معلمین در نظر گرفته‌شده است و مهارت‌های زندگی و رفتارهای صحیح به آن‌ها آموزش داده می‌شود.

وی یادآور شد: گاهی دانش‌آموز دوست ندارد کاری را انجام دهد اما توان گفتن «نه» را ندارد برای مثال اگر به وی پیشنهاد سیگار دهند نمی‌تواند بگوید «نه»، لرزان و ضعیف است و با تکرار جملاتی مانند «بزرگ نشدی و دهانت بوی شیر می‌دهد» شروع به مصرف سیگار می‌کند، در این دوره ما خودآگاهی دانش‌آموزان را تقویت می‌کنیم و به آن‌ها آموزش می‌دهیم که چگونه تصمیم‌گیری کنند.

میرباقری بیان کرد: همچنین به والدین شناخت عوامل خطر و محافظ، شیوه‌های صحیح فرزندپروری و راه‌های پیشگیری از اعتیاد و به معلمان نیز راه‌های ارتباط مؤثر با دانش‌آموز آموزش داده می‌شود.

وی اظهار کرد: طرح خانه و مدرسه نیز طرح عمیقی برای دانش‌آموزان اول ابتدایی است که ۱۰ خانواده با کلیه اعضا طی ۸ جلسه در مدرسه و خارج از نوبت مدرسه در آن شرکت می‌کنند، این جلسات همراه با بازی و سرگرمی است و سعی دارد ارتباط صمیمانه اعضای خانواده را افزایش دهد.

تعداد مشاوران مدرسه پاسخگوی آسیب اجتماعی نیست

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب اجتماعی آموزش‌وپرورش استان قزوین تصریح کرد: ما در استان قزوین ۲۰۰۰ مدرسه داریم که تنها ۲۳۰ مشاور در متوسطه اول حضور دارند، حضور مشاور در مقطع متوسطه اول خیلی مهم است و مشاور نقش مهمی دارد چون اغلب دانش‌آموزان در این مقطع آسیب‌های اجتماعی را هنوز تجربه نکردند، اما تعداد مشاوران کم است البته باید توجه کنیم که مشاوره مُسکن است و نه درمان، ما برای تأثیرگذاری عمیق باید مشکلات اساسی ازجمله فقر و اعتیاد والدین را موردتوجه قرار دهیم.

میرباقری افزود: در برنامه پیشگیری از آسیب اجتماعی برنامه جشنواره نوجوان سالم را داریم، سال گذشته نهمین جشنواره با حضور ۵۹ هزار و ۱۶۶ دانش‌آموز با موضوعات شیوه‌های سالم زیستن، پیشگیری از خشونت و پیشگیری از اعتیاد برگزار شد، در سال جاری نیز توانستیم رتبه اول کشوری را در این حوزه کسب کنیم و در ده رشته رتبه برتر را کسب کردیم.

وی افزود: طرح مراقبت از خود در مقطع ابتدایی نیز به دانش‌آموزان چهارم تا ششم ابتدایی مهارت زندگی را آموزش می‌دهد، طرح مهارت‌های مقابله‌ای در متوسطه اول، مدارس عاری از خطر در متوسطه دوم اجرا می‌شود و مدارس مراقبت اجتماع‌محور نیز از ظرفیت‌های موجود در محلات برای توانمندسازی دانش‌آموزان و والدین استفاده می‌کنند.

سالن‌های ورزشی در اختیار نوجوانان قرار بگیرد

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب اجتماعی آموزش‌وپرورش استان قزوین تصریح کرد: آمار و نقشه خطرپذیری دانش‌آموزان استان قزوین تهیه‌شده، مصرف دخانیات رو به افزایش است چراکه دانش‌آموزان برای نشاط طبیعی دچار مشکل هستند برای مثال درگذشته در کوچه فوتبال بازی می‌کردند اما امروز باید در سالن ورزشی با هزینه ورزش کنند.

وی تأکید کرد: وزارت ورزش و جوانان می‌توانند سالن‌های ورزشی خود را در اختیار دانش‌آموزان بی‌بضاعت قرار دهد اما اداره کل ورزش و جوانان قزوین همه سالن‌های خود را به بخش خصوصی اجاره داده است، برخی مدارس چمن مصنوعی دارند اما برای همه دانش‌آموزان کافی نیست ما باید برای دانش‌آموزان فرصت‌هایی را فراهم کنیم درواقع به‌جای خوشی‌های کاذب فرصت برای تفریح سالم دانش‌آموزان ایجاد شود، باید زمینه ورود به مکان‌های پرخطر را کاهش دهیم و در مقابل مکان‌های دیگری را تعریف کنیم.

لطفی در این خصوص بیان کرد: سالن‌های ورزشی اداره کل ورزش و جوانان به بخش خصوصی واگذارشده است اما هر هفته ۶ سئانس در اختیار ورزش و جوانان است بنابراین می‌توان با برگزاری جلسه‌ای با مدیران کل آموزش‌وپرورش، اداره کل ورزش و جوانان و سپاه سئانس‌های آزاد شناسایی و برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری شود.

وی تأکید کرد: در حال حاضر با توجه به شیوع کرونا توصیه می‌شود ورزش در خانه را ترویج دهیم چراکه استخر و باشگاه‌های ورزشی تعطیل است بنابراین نیاز است که ورزش در خانه موردتوجه قرار بگیرد و نوجوانان را به فعالیت سالم در منزل سوق دهیم.

غلامرضایی نیز اظهار کرد: با توجه به وجود سئانس خالی می‌توان از مکان و زمان سالن‌های در اختیار، شناسنامه‌ای تهیه و برنامه‌ای مستمر برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت ایجاد کرد، ورزش زمانی می‌تواند پاسخگویی روانی داشته باشد که مستمر باشد، جامعه دانش‌آموزی ما وسیع است و نمی‌شود برنامه مقطعی در نظر گرفت لازم است که برنامه پاسخگوی نوجوان باشد.

افزایش مالیات بر سیگار آری یا خیر؟

نادری با اشاره به اهمیت افزایش مالیات بر سیگار، اظهار کرد: یکی از راه‌های کاهش مصرف دخانیات افزایش مالیات و قیمت دخانیات است؛ برای فرد سیگاری شاید افزایش قیمت تأثیرگذار نباشد اما برای شروع مصرف بازدارنده است، از طرفی اگر مالیات بیشتر شود عرضه سخت‌تر و جرائم کمتر می‌شود، درواقع در کشورهای توسعه‌یافته قیمت سیگار زیاد است و در کشورهای کمتر توسعه‌یافته سیگار به ارزانی یافت می‌شود.

وی افزود: افزایش مالیات مصرف دخانیات باید توسط قانون‌گذار صورت بگیرد، طبق بررسی‌های صورت گرفته هر کشوری که مالیات را بالابرده است شاهد کاهش مصرف دخانیات در آن کشور بودیم بنابراین افزایش مالیات بر سیگار امر مثبتی است که باید اتفاق بیفتد.

لطفی نیز تأکید کرد: ازلحاظ دستگاهی افزایش مالیات سیگار ارتباطی به ما ندارد اگر مالیات بیشتر و اعتبار بیشتری به ما اختصاص داده شود ما نیز فعالیتمان را ارتقا می‌دهیم.

غلامرضایی بیان کرد: افزایش قیمت سیگار شوک موقتی است اما آنچه اساسی می‌تواند تغییر ایجاد کند تغییر نگرش مصرف‌کننده است یعنی تا زمانی که سیستم نگرش فرد را نتوانیم اصلاح کنیم نمی‌توانیم تأثیر بسزایی داشته باشیم، اگر فرد مصرف‌کننده باشد با هر قیمتی و از هر طریقی مصرف می‌کند، بنابراین تغییر قیمت نمی‌تواند بلندمدت تأثیرگذار باشد و باید نگرش تغییر پیدا کند.

میرباقری یادآور شد: برای افزایش سلامت جامعه باید آگاهی را ارتقا داد اما افزایش مالیات و قیمت سیگار نیز تأثیرگذار است به شرطی که درآمد حاصل از آن به‌سلامت جامعه اختصاص داده شود و برای نوجوانان مکان‌های تفریحی در نظر گرفته شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی سيگار مالیات بر دخانیات آسیب اجتماعی معاون پیشگیری سازمان بهزیستی اداره کل ورزش و جوانان استان ورزش و جوانان استان قزوین پیشگیری از مصرف دخانیات حوزه پیشگیری پیشگیری از اعتیاد برای دانش آموزان آسیب های اجتماعی حوزه دخانیات استان قزوین استان قزوین افزایش مالیات میلیون تومان اختصاص داده اجرا می شود دانش آموزی مصرف سیگار تغییر نگرش قیمت سیگار مواد دخانی برای مثال توجه قرار یادآور شد دستگاه ها سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۶۶۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشته‌های عفونی و خون متقاضی کمتری دارند/ شاهد گسترش مصرف سیگار هستیم

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، ایرج خسرونیا، در آستانه برگزاری کنگره متخصصان داخلی ایران، اظهار داشت: امسال در مورد تازه‌های بیماری‌های دستگاه گوارش، تازه‌های بیماری‌های قلب و عروق، ریه، بیماری‌های عفونی و…، سخنرانی خواهیم داشت؛ همچنین پیرامون عوارض مزمن و کهنه بیماری کرونا و تازه‌های درمان آن نیز مباحث خوبی خواهیم داشت.

وی افزود: در شرایط پیش رو مهم‌ترین نگرانی بی توجهی به بهداشت فردی و اجتماعی است و اینکه مردم دیگر ترسی از بیماری کرونا ندارند و بهداشت را رعایت نمی‌کنند، ماسک نمی‌زنند و دخانیات مصرف می‌کنند؛ متاسفیم که بگوییم تعداد مصرف کنندگان سیگار و دخانیات نسبت به چهار دهه پیش بیشتر شده و به ویژه در زنان کشور گسترش بیشتری پیدا کرده است.

خسرونیا گفت: متأسفانه هر روز شاهد گسترش مصرف سیگار هستیم و عوارض مصرف دخانیات، بیشتر از گذشته مشهود است.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با بیان اینکه هر سال تعداد فراوانی رزیدنت داخلی پذیرش می‌شود ولی همچنان از این بابت کمبود‌هایی داریم، افزود: اغلب این متخصصان برای ادامه تحصیل به رشته‌های فوق تخصصی جذب می‌شوند یا اینکه مهاجرت کرده و یا از گردونه درمان به دلایل مختلف خارج می‌شوند.

خسرونیا گفت: عده فراوانی از پزشکان فارغ التحصیل، متأسفانه به اقدامات زیبایی برای مراجعان مطب خود روی آوردند این در شرایطی است که وجود متخصص داخلی در مسیر درمان و رسیدگی به بیماران در سراسر کشور همیشه پر اهمیت بوده است.

وی افزود: امروزه همکاران جوان فارغ التحصیل به رشته‌هایی که درآمد بیشتری خواهد داشت مانند فوق تخصص گوارش و یا قلب و عروق گرایش پیدا کردند و متأسفانه به رشته‌های عفونی و خون کمتر توجه می‌شود و متقاضی کمتری دارد.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ضمن ابراز نگرانی از اینکه مطب‌های متعددی تعطیل شده و بدین ترتیب در آینده نزدیک جایگزینی برای متخصصان و فوق تخصص‌هایی که از گردونه طبابت خارج شده و یا مهاجرت می‌کنند وجود نخواهد داشت، گفت: شاید در آینده‌ای نه چندان دور هموطنان برای درمان بیماری‌های صعب العلاج خود مجبور به خروج از کشور باشند.

خسرونیا ادامه داد: پزشکان از دیدگاه مردمی جز گروه‌های شغلی با درآمد خوب هستند ولی در واقع این‌طور نیست و فقط حدود ۱۰ درصد پزشکان درآمد خوبی دارند و از شغل خود راضی هستند؛ جالب اینکه تمامی مسئولین و سیاستگذاران کشور نیز برای درمان خود به همین ۱۰ درصد پزشک معروف و پردرآمد مراجعه می‌کنند و تصور می‌کنند همه مطب‌ها به همین اندازه شلوغ و پر مریض است.

رئیس سی و چهارمین کنگره علمی سالیانه جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران افزود: یکی از مشکلات عدیده جامعه پزشکی مربوط به تعرفه است، به همین خاطر نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور، مجلس شورای اسلامی و وزیر بهداشت نوشتیم، مبنی بر اینکه متخصصین طب داخلی فقط نسخه نویس هستند و درآمد دیگری ندارند پس باید مورد حمایت تعرفه‌ای قرار بگیرند که در ابتدا موافقت‌هایی صورت گرفت ولی در عمل شاهد حمایت از همکاران متخصص داخلی در کشور نبودیم.

خسرونیا افزود: تعرفه اعلامی کنونی امکان پاسخگویی هزینه‌های اداره مطب و معیشت پزشکان را نخواهد داد به همین خاطر عده‌ای از همکاران ما به ناچار مجبور به خروج از گردونه درمان هستند، مهاجرت می‌کنند و یا به شغل‌های جانبی و خدمات زیبایی برای مراجعان می‌پردازند.

استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی گفت: مالیات و درآمد‌های دولت با میزان رشد تورم افزایش پیدا می‌کند، ولی متأسفانه تعرفه پزشکی از این روند تبعیت نمی‌کند و همیشه در محدوده ۲۰ یا ۳۰ درصد افزایش، ثابت و اصطلاحاً «فریز» شده است!

خسرونیا افزود: با تورم ۴۰ درصدی ولی سال گذشته تعرفه ۲۰ درصد افزایش یافت، امسال هم با وجود تورم و افزایش چند برابری هزینه‌های جاری زندگی و نگهداری مطب، مالیات، افزایش تعرفه ورود به محدوده طرح ترافیک و سایر مسائل، شاهد رشد چندانی در میزان تعرفه‌های پزشکی نیستیم؛ به خصوص پزشکان جوان که درآمد کمتری دارند مشکلات خیلی بیشتری خواهند داشت و موجب بی انگیزگی آنان خواهد شد.

وی با اشاره به مسائل فرهنگی جامعه گفت: از سوی دیگر برخی برنامه‌های نمایشی و سریال‌های تلویزیونی، جامعه پزشکی را به شیوه‌های مختلف مورد تمسخر قرار می‌دهد که این رفتار موجب توهین به این افراد خدوم و تحقیر جایگاه ارزشمند آنان در سلامت مردم خواهد شد.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با اشاره به اینکه هزینه برگزاری کنگره‌ها در کشور به طور عجیب و فزاینده افزایش یافته به طوری که برگزاری یک همایش علمی در فضای دانشگاهی هزینه چندین میلیاردی به همراه دارد، افزود: برای چهار روز اجاره سالن همایش، حدود یک و نیم میلیارد تومان هزینه دریافت می‌شود که با احتساب هزینه‌های جانبی دیگر مبلغ کلانی خواهد بود؛ به اعتقاد من دولت باید حمایت لازم را جهت برگزاری همایش‌های علمی انجام دهد در غیر این صورت شاهد تعطیلی برخی از همایش‌های علمی خواهیم بود، چون با این مبالغ دریافتی از پزشکان بابت ثبت نام، امکان گرداندن همایش‌ها و کنگره‌های دوره‌ای مقدور نخواهد شد.

سی و چهارمین کنگره علمی سالیانه جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، ۲۵ تا ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مرکز همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور
  • ویپ های ۲ میلیون تومانی در کشور/ چرا سیگارهای الکترونیک در ایران ممنوع نمی شود؟!
  • «اسنوس» مواد مخدر جدید فوتبالیست‌های لیگ برتر
  • زخم کاری سیگارهای الکترونیک
  • رشته‌های عفونی و خون متقاضی کمتری دارند/ شاهد گسترش مصرف سیگار هستیم
  • ماجرای قلیان اکسیژن در کافه‌های تهران چیست؟
  • ماجرای گاز «خنده» قلیان‌ها چیست؟/ جزییات طرح وزارت بهداشت درباره قلیان «اکسیژن»
  • ماجرای قلیان اکسیژن در کافه‌های تهران | این دستگاه تاییدیه نهایی ندارد | وجود گاز خنده در این قلیان‌ها صحت دارد؟
  • ماجرای گاز «خنده» در قلیان اکسیژن صحت دارد؟/ قلیان اکسیژن اعتیاد آور نیست؟
  • جزییات طرح وزارت بهداشت درباره قلیان «اکسیژن» / ماجرای گاز «خنده» قلیان‌ها