Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست- میزان ورودی آب به مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا شانزدهم آبان ماه به دو میلیارد و ۱۶ میلیون متر مکعب رسید.

میزان ورودی آب به سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری(مهرماه۹۹ تا آخر شهریور ۱۴۰۰) براساس تازه ترین گزارش شرکت مدیریت منابع آب ایران درحالی است که پارسال این میزان دو میلیارد و ۹۲ میلیون متر مکعب بود و نشان از کاهش ورودی به میزان ۲۶ درصد دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خروجی آب از سدها نیز از ابتدای مهرماه امسال تا شانزدهم آبان به رقم چهار میلیارد و ۸۸میلیون متر مکعب رسیده که در مقایسه با خروجی پارسال که رقم پنج میلیاردو ۹۰ میلیون متر مکعب را نشان می دهد و از کاهش ۱۷ درصدی برخوردار شد.

امسال و از ابتدای مهرماه تا شانزدهم آبان حجم آب موجود در سدها به رقم۲۴ میلیارد و ۴۶ میلیون متر مکعب رسید.

پارسال و در همین بازه زمانی حجم آب موجود درسدها ۲۵ میلیارد و ۷۰ میلیون متر مکعب بود که کاهش پنج درصدی را نشان می دهد.

اکنون درصد پرشدگی سدهای کشور به ۴۸ درصد رسیده و این درحالی است که ظرفیت کل سدهای کشور۵۰ میلیارد و پانصد میلیون متر مکعب است.

به گزارش ایرنا، وضعیت سدهای کشور درحالی است که به پیش بینی موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو وضعیت بارش ها در سه ماه آبان، آذر و دی نرمال و کمتر از نرمال خواهد رسید.

وزیر نیرو در مهرماه امسال گفت: سیل بهار ۹۸ در رودخانه کرخه خوزستان، دبی لحظه ای هشت هزار و ۴۷۷ مترمکعب در ثانیه را داشتیم و آمار ۶۵ ساله این رودخانه نشان می دهد این دبی در ثانیه یک رکورد بود.

اردکانیان افزود: مدیریتی که اعمال شد توانست بیش از هشت هزار و ۴۰۰مترمکعب دبی را به دو هزار و ۵۰۰ مترمکعب تسکین دهد.

به گفته وی، آنچه انجام گرفت نخستین دستآورد بزرگ آن حفظ پایداری سدها بود و مدیریت مخازن نیز به نحواحسن انجام شد به گونه ای که با خسارت حداقلی از این سیل بی نظیر خارج شدیم.

وزیر نیرو گفت: ساماندهی رودخانه و لایروبی مهم است که از سال ۹۸، میزان لایروبی پنج برابر متوسط سالانه بود که به دلیل تزریق خوب منابع مالی انجام شد.

وی افزود: دوهزار و ۱۳۲ کیلومتر لایروبی انجام و در نتیجه در سیلاب های نیمه دوم ۹۸ و بهار ۹۹ توانستیم موفق شده و در جنوب و جنوب شرق کشور ورودی سه هزار و ۵۰۰ و پنج هزار متر مکعبی مدیریت شود.

 

 ایرنا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: میلیون متر مکعب سدهای کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۶۶۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش حجم آب سد طالقان علت کاهش حق آبه قزوین

منصور ستوده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: سد طالقان واقع در استان البرز به عنوان سد مهم و تامین کننده آب شرب سه استان تهران، کرج و قزوین است و علاوه بر آن آب کشاورزی قزوین را هم تامین می‌کند.

وی افزود: ۴ سال خشکسالی متوالی باعث شده حجم ورودی آب به مخازن سد‌های تهران و کرج و سد طالقان نسبت به سال‌های عادی کاهش یابد و باعث بازنگری در تامین آب کشاورزی شده است.

ستوده اضافه کرد: اولویت با تامین آب شرب است و پارسال با توجه به اینکه حجم مخازن سد‌ها کاهش پیدا کرده بود، در بخش کشاورزی با کمک وزارت نیرو سهمیه آب ۲۵ درصدی کشت تامین شد. 

وی گفت: امسال سهمیه آب ۳۵ میلیون متر مکعب است که ۱۰ میلیون در فصل پاییز مصرف شده و مابقی را برای فصل بهار درنظر گرفته شده است و اگر بارش‌های خوبی داشته باشیم قطعا بازنگری خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین افزود: در حال حاضر وضعیت مخازن سد‌ها مناسب نیست و وزارت نیرو با استفاده از ساخت سد‌ها جمع آوری آب را انجام داده و توانسته آب شرب را تامین کند.
 
وی افزود: یک نوبت در فصل پاییز سد باز شده و ۱۰ میلیون مصرف شده و حق آبه فصل بهار از ۱۵ فرودین تا ۱۵ خرداد است که از ۱۵ فروردین با ۴ متر مکعب سد باز و استفاده شده که به ۱۱ متر مکعب رسیده است.

ستوده ادامه داد: با توجه به وسعت شبکه و مسافت طولانی کانال ها، آب نسبت به شرایط عادی ممکن است کم باشد، اما در حال حاضر سد باز است و با ۴ متر مکعب رهاسازی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: امیدواریم با بارندگی‌های مناسب بتوان یک دوره برای آبیاری کشت کشاورزان موثر باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • ظرفیت سد دز تکمیل شد/ احتمال افزایش خروجی سد دز
  • کاهش حجم آب سد طالقان علت کاهش حق آبه قزوین
  • احتمال افزایش خروجی سد دز
  • میزان صادرات نفت اعلام شد/ تراز تجاری ایران در این وضعیت است
  • افزایش ۲۵۳ درصدی تناژ ترانزیت ورودی به پایانه مرزی پرویزخان
  • کاهش ۲۴ درصدی ورودی پرونده‌های طلاق توافقی در شهرستان بهارستان
  • جهش چشمگیر ۲۵۳ درصدی تناژ ترانزیت ورودی به پایانه مرزی پرویزخان
  • کسری مخازن آبهای زیرزمینی تربت‌حیدریه از ۵۰ میلیون مترمکعب فراتر رفت
  • جهش ۲۵۳ درصدی تناژ ترانزیت ورودی به پایانه مرزی پرویزخان
  • جهش ۲۵۳ درصدی تناژ ترانزیت ورودی به پایانه مرزی پرویزخان کرمانشاه