Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-29@23:10:56 GMT

اثر حمایت دولت‌ها از درآمد خانوار‌ها

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۶۷۳۶۵

اثر حمایت دولت‌ها از درآمد خانوار‌ها

سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD) در تازه‌ترین گزارش خود اثرات راهکار‌های حمایتی دولت بر سرانه درآمد حقیقی خانوار‌ها را مورد بررسی قرار داده است. براساس این گزارش، عملکرد سرانه درآمد حقیقی خانوار نسبت به رشد تولید ناخالص داخلی در کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه، بهتر بوده‌است.

به گزارش دنیای اقتصاد، بررسی‌ها از گزارش سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه نشان می‌دهد به‌رغم افت قابل ملاحظه (۶/ ۱۰ درصدی) سرانه رشد تولید ناخالص داخلی حقیقی در کشور‌های عضو این منطقه در فصل دوم سال ۲۰۲۰، رشد سرانه درآمد حقیقی خانوار که تصویری بهتر از تغییرات در رفاه اقتصادی خانوار ارائه می‌کند، با بازگشت راهکار‌های حمایتی دولت در مقابله با کووید-۱۹ افزایش ۳/ ۵ درصدی داشته‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از کشور‌های عضو این سازمان، شاهد عملکرد بهتر درآمد خانوار پس از کسر مالیات و بیمه نسبت به تولید ناخالص داخلی بوده‌اند. گرچه اکثر این کشور‌ها در این دو زمینه طی فصل دوم سال ۲۰۲۰ روندی کاهشی را به ثبت رسانده‌اند، کانادا و ایالات‌متحده در سرانه درآمد خانوار به ترتیب با ۰/ ۱۱ درصد و ۱/ ۱۰درصد افزایش، رشد چشمگیری را تجربه کرده‌اند که نشان‌دهنده انتقال پولی گسترده به بخش خانوار در واکنش به کووید-۱۹ بوده‌است. افزایش کمتر در سرانه درآمد حقیقی خانوار در ایرلند (۶/ ۳ درصد)، استرالیا (۷/ ۲ درصد) و فنلاند (۱/ ۱درصد) هم مشاهده شده‌ است.

البته در مقایسه این تغییرات در کشور‌های مختلف باید احتیاط کرد چراکه افزایش درآمد خانوار برای ایالات‌متحده بازتاب‌دهنده ویژگی‌های خاص حمایت گسترده، اما موقتی دولت در آوریل ۲۰۲۰ است که با نام مصوبه کرز ۲۰۲۰ (CARES Act of ۲۰۲۰) شناخته می‌شود. نام کامل آن مصوبه کمک، امداد و امنیت اقتصادی ویروس کرونا است.

در واقع، اداره تحلیل اقتصادی ایالات‌متحده پیشاپیش کاهش ۴/ ۴ درصدی درآمد شخصی حقیقی پس از کسر مالیات و بیمه برای فصل سوم ۲۰۲۰ را گزارش کرده‌است. واگرایی قابل ملاحظه میان رشد درآمد خانوار و رشد تولید ناخالص داخلی در این منطقه منجر به بزرگ‌ترین شکاف مثبت ثبت‌شده میان این دو معیار شده‌ است (۱/ ۱۵ واحد درصد).

سرانه درآمد حقیقی خانوار در آلمان، فرانسه، بریتانیا و ایتالیا به ترتیب ۲/ ۱ درصد، ۳/ ۲ درصد، ۴/ ۳ درصد و ۲/ ۷ درصد کاهش پیدا کرد که به‌دنبال کاهش متعادل‌تر (۰/ ۱ درصد یا کمتر) در فصل پیش رخ داده‌است. رشد درآمد خانوار نسبت به رشد تولید ناخالص داخلی عملکرد بهتری از خود نشان داده‌است. رشد تولید ناخالص داخلی در تمامی هفت اقتصاد اصلی افت قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده‌است: ۹/ ۱۹ درصد در بریتانیا، ۸/ ۱۳ درصد در فرانسه، ۸/ ۱۲ درصد در ایتالیا، ۷/ ۱۱ درصد در کانادا، ۸/ ۹ درصد در آلمان، ۱/ ۹ درصد در ایالات‌متحده و ۹/ ۷ درصد در ژاپن.

با توجه به آمار‌های مختلف مشاهده می‌کنیم که در فصل ابتدایی سال ۲۰۲۰ که هنوز بسیاری از کشور‌ها یا درگیر همه‌گیری کرونا نشده بودند یا نتوانسته بودند تصمیمی سریع و جدی برای آن بگیرند، سرانه درآمد حقیقی خانوار یا تغییر چندانی نکرده یا اندکی در جهت منفی حرکت کرده است. در این دوران سرانه تولید ناخالص داخلی حقیقی هم وضعیتی مشابه داشته، اما افتی بیشتر نسبت به درآمد خانوار از خود نشان داده است.

در فصل دوم که برنامه‌های حمایتی دولت‌ها وارد شد و پول به خانوار‌ها انتقال پیدا کرد، شکاف درآمد خانوار و سرانه تولید ناخالص داخلی افزایش پیدا کرد، به شکلی که در کشورهایی، چون ایالات‌متحده و کانادا با افزایشی بی‌سابقه در سرانه درآمد حقیقی خانوار روبه‌رو بودیم. البته کشورهایی، چون ایتالیا هم با کاهشی بی‌سابقه در این زمینه روبه‌رو بودند.

گرچه میزان ضربه‌ای که سرانه تولید ناخالص داخلی حقیقی کشور‌ها از این همه‌گیری خورده است، به استثنای ژاپن، بسیار نزدیک به هم است، تغییر سرانه درآمد حقیقی خانوار به‌طور متوسط در هفت کشور اصلی این منطقه بیشتر نزدیک به وضعیت کانادا و ایالات‌متحده است تا ایتالیا که وضعیتی نامناسب دارد.

پیش‌تر، سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه در گزارش فصل اول سال ۲۰۲۰ گفته بود رشد و رفاه اقتصادی تحت تاثیر همه‌گیری کرونا قرار گرفته‌است، اما راهکار‌های حمایتی دولت، اثرات مخرب این ویروس را تا حدودی تعدیل می‌کرد. در آن گزارش هم گفته شده بود که سرانه رشد تولید ناخالص داخلی حقیقی کاهش ۰/ ۲ درصدی را تجربه کرده‌است درحالی‌که سرانه درآمد حقیقی خانوار رشد ۰/ ۱ درصدی داشته‌است. ناگفته نماند که سرانه درآمد حقیقی خانوار تصویر بهتری از وضعیت رفاه اقتصادی خانوار ارائه می‌کند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: ارزش سهام عدالت همسان سازی حقوق بازنشستگان وام ودیعه مسکن قیمت سکه قیمت دلار قیمت پراید درآمد دولت رشد اقتصادی تاثیرات اقتصادی کرونا سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه رشد تولید ناخالص داخلی حمایتی دولت درآمد خانوار ایالات متحده سال ۲۰۲۰ کشور ها ۲ درصد ۱ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۶۷۳۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در سه سال اخیر سرانه خط فقر سه برابر شده است

به گزارش خبرآنلاین، روزبه کردونی رئیس سابق مرکز پژوهش های تامین اجتماعی با اشاره به اینکه مطابق گزارش مرکز پژوهش های مجلس در سالیان اخیر هم فقر در فقرا عمیق تر شده است و هم افراد غیر فقیر فقیرتر شده اند و به عبارت دیگر طبقه متوسط فقیرتر شده است اظهار داشت: سرانه خط فقردر سه سال اخیر سه برابر شده است.

رئیس سابق موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی با اشاره به اینکه تهیه و محاسبه خط فقر و شاخص های رفاهی از ماموریت های وزرات رفاه است، اما با توجه به اینکه در دو سال اخیر هیچ گزارش رسمی از سوی این نهاد مسئول منتشر نشده است، اظهار داشت: باید از مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی قدردانی کرد که بار این مسئولیت را به عهده گرفته است و با انتشار گزارش های راهبردی امکان تحلیل و پایش وضعیت فقر در شرایط کنونی کشور را فراهم می کند.

این پژوهشگر حوزه رفاهی در ادامه اظهار داشت: مطابق گزارش های منتشر شده مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی سرانه خط فقر مطلق کشور در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از سه برابر شده است و علی رغم آنکه گفته می شود کشور رشد اقتصادی را تجریه می کند، نه تنها از جمعیت زیر خط فقر کشور کم نشده است بلکه فقر در کشور پایدار شده است.

کردونی در ادامه گفت : دیگر شاخص های مربوط به فقر هم از بدتر شدن وضعیت حکایت دارد. برای نمونه شاخص شکاف فقر که نشان می دهد وضعیت فقرا تا چه اندازه وخیم است هم در این سه سال افزایش یافته است که بیانگر آن است که فقرا در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۰ شرایط معیشتی سخت تری را تجربه کرده اند.

این کارشناس رفاهی همچنین تاکید کرد : نکته دیگر آنکه در کنار افزایش فقر شاغلین که دیگر مطالعات رفاهی نیز بر آن اذعان دارد، مطالعات اخیر نشان می دهد سطح رفاه افراد غیر فقیر هم کاهش یافته است به عبارت دیگر احتمال ورود غیرفقرا به زیر خط فقر افزایش داشته و لذا ظرفیت تأمین منابع بودجه از جمعیت غیرفقرا هم کم شده است که این به معنای افت شدید رفاه طبقه متوسط است.

رئیس سابق موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی در پایان با اشاره به اینکه متاسفانه با توجه به عدم تدوین برنامه اقدام سیاست های کلی تامین اجتماعی که در سال ۱۴۰۱ توسط رهبری نظام ابلاغ و قرار بود ظرف شش ماه توسط دولت تدوین شود اما با گذشت بیش از دو سال هیچ خبری از آن نیست، گفت: وضعیت برنامه هفتم توسعه که کارشناسان آنرا ضعیف ترین و نارکارمدترین سند بالادستی در حوزه رفاه تحلیل می کنند و همچنین لایحه بودجه ۱۴۰۳ که آنهم فاقد ظرفیت های لازم برای مبارزه با فقر است، هیچ سیاست رفاهی و سیاست اجتماعی موثری در راستای مبارزه با فقر مشاهده نمی شود. وی اظهار امیدواری کرد که یک تحول عملی در عزم تصمیم گیران برای ارتقا وضعیت رفاهی بوجود آید.

٤٧٢٣٦

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900167

دیگر خبرها

  • هزینه‌ها کلانی که هوش مصنوعی روی دست مایکروسافت می‌گذارد
  • ۲۰۰روستای بالای بیست خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند
  • کاهش سرانه تخت بیمارستانی خراسان شمالی نسبت به میانگین کشوری
  • در سه سال اخیر سرانه خط فقر سه برابر شده است
  • کاهش تورم نقطه به نقطه فروردین ماه در آذربایجان شرقی
  • جامعه و دولت به درآمدی که مردم ایجاد می‌کنند وابسته است
  • آسفالت ۴۰۰ هزار متر مربع معابر روستا‌های خراسان شمالی
  • آسفالت ۴۰۰هزار مترمربع معابر روستا‌های خراسان شمالی
  • حمایت هزارو۱۲۷ میلیاردتومانی ازسبدامنیت غذایی مردم سیستان وبلوچستان
  • نرخ تورم در آمریکا همچنان بازهم افزایشی شد