Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام والمسلمين طالبي با اشاره به اینکه امروز در شرایط شبیخون فرهنگی هستیم،گفت: در چنین شرایطی همه دستگاه ها و ظرفیت های نظام علیه این شبیخون فرهنگی بسیج شوند و هر جا نیاز باشد مجموعه بازرسی در خدمت مساجد خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام و المسلمین «سعید روحانی»مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم با حجت‌الاسلام والمسلمين «محمود طالبی»، مدیرکل بازرسی استان قم  دیدار و گفتگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در ابتدای این جلسه  حجت الاسلام و المسلمین روحانی با ارائه گزارشی از عملکرد کانون های مساجد استان قم به معرفی استان قم به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران  اشاره کرد و گفت: در ارزیابی فهما (پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران) هشت شاخص وجود داشت و قم در تمام شاخص ها اول شد.

 

وی  ادامه داد: این امکان وجود داشت که استانی که پایتخت می شود در این شاخص ها اول نباشد اما قم در همه شاخص ها اول شد و استان قم با فاصله زیادی از سایر استان ها اول شد.

 

روحانی با اشاره به عواملی که باعث این موفقیت شد افزود: دلیل این موفقیت این بود که سایر استان در این دو سال این جنب و جوش ویژه را پیدا کرده بودند اما استان قم 10 سال است که این حرکت وجود دارد و همه ساله  با انعقاد تفاهم نامه با کانون ها، تمام تلاش خود را برای رشد کانون ها بکار گرفتیم. همچنین ارتباط مستمر با کانون ها و ارزیابی فعالیت های آنان از عوامل مهم این موفقیت بود.

 

حجت الاسلام و المسلمین روحانی افزود :  ما در دوره های متعدد در طول این 10 سال در قالب طرح «آفاق اندیشه» اقدام به توانمندسازی مسئولان و کادر کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم کردیم و همزمان سعی کردیم تا ارتباط میان کانون ها وشبکه سازی میان آنها حفظ شود.

 

وی ادامه داد:  ما در ستاد استان قم کانون ها را بین همکاران تقسیم بندی کردیم و بصورت مستمر هر هفته با کانون ها ارتباط می گرفتند. هر سه روز یکبار جلسات تحلیلی و ارائه راهکار در ستاد استان با حضور تمام همکاران برگزار می شد و نقاط ضعف و قوت رصد می شد و ضعف ها تقویت می شد.

 

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم با بیان اینکه یکی دیگر از برنامه های ما ایجاد تشکیلات در کانون های مساجد بود گفت: در گذشته کار در کانون ها تشکیلاتی نبود و با رفتن یک نیروی فرهنگی از مسجد کار فرهنگی نیز در آن مسجد تعطیل می شد اما با ایجاد تشکیلات این معضل از بین رفت و دیگر کار در مساجد قائم به شخص نیست.

 

وی با بیان اینکه بهره مندی از ظرفیت طلاب با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه و معاونت تبلیغ و مراکز فرهنگی تبلیغی و اعزام آنها به کانون های فرهنگی هنری مساجد یکی از برنامه های ما در راستای کسب این موفقیت بود گفت: برگزاری اردوهای ویژه با عنوان «جوانه های انتظار» از دیگر اقداماتی بود که تاثیر به سزایی در روند فعالیت کانون ها و انگیزه بخشی به اعضا داشت؛ جوانه های انتظار به کانون ها این امکان را داد تا برنامه های مختلف آموزشی و معارفی خود را در قالب اردو با سبکی نوین برگزار کنند.

 

روحانی یکی دیگر از برنامه ها برای توانمندسازی کانون ها را توجه ویژه به برنامه های هنری نظیرسرود و تئاتر عنوان کرد و افزود: این کار با اعزام مربی هنری به کانون ها به صورت گسترده برگزار شد. همچین تشکیل خانه تئاتر و دعوت از بزرگان سرود و تئاتر به منظور برگزاری جلسات همفکری و مشورت با آنها،  تشکیل انجمن برای هر دو رشته که این اقدامات سبب شد در دو رشته سرود و تئاتر پیشرفت قابل توجهی در کانون های فرهنگی هنری استان را شاهد باشیم به گونه ای که افزایش ده برابری تعداد گروه های سرود و تئاتر کانون های مساجد استان نسبت به ده سال گذشته از نتایج آن بود.

 

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم با اشاره به نقش مساجد در ارائه خدمات اجتماعی به جامعه گفت: مساجد استان قم شبکه و بستر مناسبی برای فعالیت های اجتماعی در سطح استان است. همچنان که در بحث کرونا این نقش بسیار پر رنگ بود و ثابت شد. کانون های مساجد ما در حال حاضر به چنان توانمندی دست یافته اند که می توانند در بسیاری از برنامه های استان محل رجوع دستگاه ها در کارهای فرهنگی و فعالیت های اجتماعی باشند.

 

وی ادامه داد: در کنار این توانمندسازی و شبکه سازی، تلاش بر ایجاد ارتباط با فضای بیرون از مجموعه بیشتر شد،  ما قائل هستیم کانون های فرهنگی هنری مساجد یک بستر است برای اینکه جامعه از آن استفاده کند.

 

روحانی افزود: ابتدا مسجد و محله، سپس ارگان ها و نهادها و سازمان های دیگر که باید از این ظرفیت فرهنگی مردمی استفاده کنند؛ بنابراین  ظرفیت کانون های فرهنگی هنری مساجد را به دستگاه ها و نهاد ها معرفی کردیم و کانون های توانمند را به میدان آوردیم که سبب امضای تفاهم نامه های مختلفی شد که منجر به شرکت کانون های فهما استان قم در بسیاری از فعالیت ها و برنامه های استانی شد و  امروز در سطح استان کمتر دستگاهی است که گزارش بدهد و نامی از کانون های فرهنگی هنری  نبرد.

 

وی به برنامه های استان قم  برای دوسالی که استان قم به عنوان پایتخت فهما فعالیت خواهد کرد گفت: طرح های متنوعی برای این دو سال که پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی شده ایم آماده شده است.تجهیز کانون ها، توانمندسازی کانون ها، طرح«مسجد مدرسه خانواده» و طرح «مهد فهما» ، سه شنبه های تکریم و تولیدات رسانه ای از جمله این برنامه هاست.

 

حجت الاسلام و المسلمین روحانی افزود: شش طرح اصلی استانی نیز در کنار دیگر برنامه ها داریم. طرح «ثقلین»، طرح «آفاق اندیشه» که تا کنون 6 دوره آن برگزار شده است که با هدف توانمندسازی مدیران و کادر کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم ارائه شد. همچنین طرح های سفیران آسمانی، سه شنبه های تکریم و.. در دستور کار است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمين «محمود طالبي»، نیز در این دیدار با اشاره به اینکه امروز در شرایط شبیخون فرهنگی هستیم،گفت: در چنین شرایطی همه دستگاه ها و ظرفیت های نظام علیه این شبیخون فرهنگی بسیج شوند و  هر جا نیاز باشد مجموعه بازرسی در خدمت مساجد خواهد بود.

 

مدیرکل بازرسی استان قم در ادامه با اشاره به راه اندازی سامانه گزارشگران فساد افزود: در سازمان بازرسی کل کشور، سامانه گزارشگران فساد راه اندازی شده است که خود یک ظرفیت بسیار مهم در ارائه گزارش تخلفات است.

 

وی با بیان اینکه وظیفه سازمان بازرسی، نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین است،ادامه داد: در ارتباط با سوء جریاناتی که در پیکره دستگاه های اداری از جرایم یا تخلفات اداری اتفاق می افتد می توان از ظرفیت بچه های مسجدی استفاده کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/78

منبع: شبستان

کلیدواژه: کانون مساجد قم کانون های مساجد کانون مساجد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم حجت الاسلام و المسلمین کانون های مساجد شبیخون فرهنگی برنامه ها کانون ها استان قم فعالیت ها دستگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۶۷۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهدیدهای فرهنگی دشمن به فرصت تبدیل شود

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری صبح شنبه در دیدار اعضای بنیاد ملی رضوی بوشهر، اظهار داشت: ظرفیت‌های زیادی در اسلام وجود دارد که بسیاری از آنها شناخته شده و برخی نیز ناشناخته مانده است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر با تاکید بر نهایت استفاده از ظرفیت‌های شناخته شده، افزود: یکی از ظرفیت‌های فوق‌العاده و منحصر به فرد، فرهنگ رضوی است.

آیت‌الله صفایی بوشهری بیان کرد: فرهنگ رضوی از دیرباز در ایران نهادینه شده است اما ابعاد بسیار زیادی از آن کشف و استفاده نشده است.

وی عنوان کرد: با رویکردی که در یکی دو دهه اخیر در آستان قدس به‌عنوان خورشید منظومه فرهنگی ایران ایجاد شده، استفاده زیادی می‌شود انجام داد.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با اینکه یکی از ظرفیت‌ها مردم نهاد کردن فرهنگ رضوی است، خاطرنشان کرد: طراحی و برنامه‌ریزی و کشف ظرفیت‌ها نیازمند نخبگان است اما پای کار بودن با مردم است، وقتی مردم پای صحنه باشند قرابت مردم با بارگاه مقدس دوسویه خواهد شد.

وی با بیان اینکه ثامن‌الحجج (ع) در تبدیل تهدید به فرصت بزرگترین خدمت را به اسلام کرد، افزود: ایشان با مناظراتی که انجام داد، فرهنگ شیعه را جهانی کرد.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با اعلام اینکه جهان اکنون در حال تولید فرصت است، ابراز کرد: ما هم باید تهدیدهای فرهنگی دشمن را به فرصت تبدیل کنیم و از فرصت‌هایی که داریم استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ رضوی محدود به ایران نیست بلکه در سراسر جهان گسترش یافته است، گفت: آسیب‌های فرهنگی کشور و عوامل آن را بشناسیم و ببینیم چگونه می‌توانیم آنها را خنثی کنیم.

آیت الله صفایی بوشهری بیان داشت: فرصت سوزی ما در عرصه منظومه فرهنگی خیلی زیاد است و ضررهای آن را مرتب می‌بینیم.

وی با بیان اینکه کار فرهنگی باید مردم نهاد باشد، ادامه داد: نهادهای فرهنگی ما بودجه‌هایشان صرف حقوق و امورات جاری می‌شود و برای کار فرهنگی بودجه‌ای ندارند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با بیان اینکه بنیاد امام رضا (ع) متنوع‌ترین نهاد فرهنگی ایران است، ابراز کرد: باید هدف گذاری مردمی و بررسی شود که با این حجم برنامه‌هایی که بنیاد امام رضا (ع) اجرا می‌کند، تأثیرگذاری این برنامه‌ها در عرصه جذب چقدر است.

وی افزود: باید روی اهدافی که داریم دقت و آسیب‌شناسی کنیم که چقدر تأثیر داشته است و آیا مردم اخلاق و سیاست و تقوای رضوی پیدا کرده‌اند.

آیت الله صفایی بوشهری عنوان کرد: بوشهر استان امام رضا (ع) است و اگر بنیاد امام رضا (ع) برنامه‌ای داشته باشد ما همیشه آماده هستیم.

کد خبر 6089689

دیگر خبرها

  • بهره گیری از ظرفیت‌های مردمی در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت
  • برگزاری ویژه‌ برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • استقبال کانون استان قزوین از برگزاری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • برنامه «یه اردوی خاص» برگزار می‌شود
  • شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)
  • میزبانی ویژه‌برنامه «یه اردوی خاص» از معلمان
  • مساجد بدون کانون‌ها و پایگاه‌های بسیج رونقی ندارد
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی
  • بازگشت جوانان به مسجد با میانبر ورزشی یک روحانی
  • تهدیدهای فرهنگی دشمن به فرصت تبدیل شود