Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@06:55:39 GMT

ظریف گزینه اصلاح طلبان برای انتخابات 1400؟

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۶۸۲۷۸

ظریف گزینه اصلاح طلبان برای انتخابات 1400؟

خبرگزاری آریا- برگزاری انتخابات آمریکا و انتخاب جوبایدن به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده علاوه بر اینکه باعث تغییرات محسوسی در این کشور می شود؛ در ایران هم  زمزمه‌های مذاکره با بایدن شنیده می شود.
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری آریا؛ برخی کارشناسان می گویند اصلاح طلبان چراغ سبز به بایدن نشان داده و خواهان کاندیدا شدن محمدجواد ظریف در انتخابات 1400 هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی فعالان سیاسی اصلاح طلب بر این باورند که انتخاب ظریف به عنوان رییس جمهور آینده کشورمان می تواند فتح البابی برای کشور باشد.

چراغ سبز اصلاح طلبان به بایدن
حسین کنعانی‌مقدم، دبیر سیاسی جبهه ایستادگی در گفتگو با خبرگزاری آریا اظهار داشت: دو جریان سیاسی کشور یعنی اصلاح طلبان و اصولگرایان برای اینکه بتوانند مشکلات کشور که روی هم انباشته شده اند را برطرف کنند باید به فکر یک دولت کارآمد باشند. این دولت کارآمد باید دارای آرای حداکثری باشد. دولتی با رای حداقلی نمی تواند چندان اثری روی ساختار سیاسی کشور داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: از همین جهت چهره هایی که وارد عرصه انتخابات می شوند، بیشتر جنبه اقتصادی را مورد توجه قرار خواهند داد. لذا به نظر می رسد که چهره هایی از دو جریان وارد انتخابات خواهند شد که بتوانند گفتمانی در جهت رونق اقتصادی و رفاه و آسایش مردم را در برنامه های خود داشته باشند.
دبیر سیاسی جبهه ایستادگی در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر شاهدیم که اصلاح طلبان به بایدن چراغ سبز نشان می دهند و آقای ظریف را سردار صلح و سازش معرفی می کنند و اصرار دارند که اگر آقای ظریف نامزد انتخابات ریاست جمهوری 1400 شود، بسیاری از مشکلات فی ما بین ایران و آمریکا حل خواهد شد. در داخل هم این موضوع را طرح می کنند تا آقای ظریف بتواند رای بالایی بیاورد و عملا شرایط را تغییر دهد. در غیر این صورت باید به یک دولت ائتلافی فکر کنیم تا بتواند حداکثر آراء را پای صندوق های رای بیاورد.

در صورت مذاکره مجدد با آمریکا؛ گزینه‌ای بهتر از ظریف وجود ندارد
علی صوفی فعال سیاسی اصلاح طلب هم در گفتگویی با اشاره به اینکه با انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا صحنه سیاست داخلی ایران نیز می‌تواند دستخوش تغییر شود، گفت: با روی کار آمدن ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا در سال 2016، او بحران‌های زیادی را ایجاد کرد و معاهده‌های متعددی را زیر پا گذاشت، یکی از این توافقات بین المللی برجام بود که بین ایران و قدرت‌های جهانی منعقد شده بود، با خروج ترامپ از برجام، او تحریم‌های حداکثری را علیه کشورمان وضع کرد و فشاری بی سابقه‌ای را به ایران وارد ساخت.
وی افزود: از سال 97 تا کتون به دلیل کارزار فشار حداکثری آمریکا از یک طرف و بی کفایتی و سوء مدیریت دولت روحانی در زمینه سیاست داخلی و اقتصادی، مردم تحت فشار زیاد اقتصادی قرار گرفتند و زیر این فشار خرد شدند، طی این دو سال گذشته با اتفاقاتی که در کشور در ابعاد مختلف رخ داد، مردم به معنای وقعی کلمه امید خود را از دست دادند و امیدی به آینده و بهبود آن ندارند، اما حال که ترامپ در انتخابات شکست خورده و قیمت‌ها در بازار‌های مختلف نیز با افت همراه شد، یک امید و انتظار بهبود به صورت نسبی در جامعه ایجاد شده است.
صوفی اظهار داشت: طبیعتا با به قدرت رسیدن بایدن طی دو ماه آینده، امکان هر اتفاقی وجود دارد، از طرفی دولت فعلی نیز باید در این راستا گام‌هایی بردارد، حال اگر بنا باشد که ایران تغییر موضع دهد و بنای مذاکرات نیز گذاشته شود، طبعا در سال 1400 باید دولتی سرکار بیاید که منطق مذاکره را اولا قبول داشته باشد و دوما در این کار نیز تخصص داشته و امتحان خود را نیز پس داده باشد، به نظر می‌رسد ظریف وزیر خارجه با توجه به کاری که در برجام انجام داد، مناسبت‌ترین گزینه برای این کار است و می‌تواند خود را نامزد ریاست جمهوری کند.
این فعال سیاسی اصلاح طلب اضافه کرد: با توجه به اینکه ظریف سال‌ها به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل خدمت کرده و به خوبی با لابی‌های داخلی آمریکا آشنایی دارد و با بسیاری از افراد حزب دموکرات آشنایی و سابقه دوستی دارد، اگر قرار باشد که نظام به این جمع بندی برسد که دوباره بر سر برجام مذاکره‌ای صورت بگیرد، گزینه‌ای بهتر از ظریف وجود ندارد، از سوی دیگر زمانی که اصول گرایان تندرو به دنبال استیضاج حسن روحانی بودند، مقام معظم رهبری نسبت به این قضیه واکنش نشان دادند و مخالفت کردند و اعلام کردند که دولت کار‌های نیمه تمامی دارد که باید آن‌ها را به اتمام برساند.
صوفی بیان داشت: استنباط بنده این است که شرایط برای مذاکرات فراهم شده و می‌توانیم در ماه‌های آینده نیز شاهد آغاز مذاکرات باشیم، اما نکته مهم این است که دولتی بر سر کار بیاید که بتواند مذاکرات را پیش ببرد و پیش شرط آن نیز حضور کسی است که صلاحیت انجام این کار را داشته باشد، در این راستا ظریف گزینه‌ای مطمئن است، تنها مسئله در این رابطه حضور مردم در پای صندوق‌های رای است که باید اتفاقاتی رخ دهد تا مردم لمس کنند که قرار است، اتفاقاتی بیفتد و آن‌ها امیدوار باشند، در این راستا دولت از همین الان در جهت تحقق این هدف بایند گام‌های عملی بردارد، تا مردم نیز نسبت به آینده خوشبین شوند و زمینه جضور آن‌ها در انتخابات فراهم شود.
 
ظریف می‌تواند به خوبی از عهده مذاکره با آمریکایی‌ها برآید
همچنین جلال جلالی زاده عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفتگوی دیگری با اشاره به اینکه در حال حاضر امید مردم به آینده و بهبود آن کاملا رنگ باخته است، گفت: در چنین شرایطی کنار رفتن ترامپ می‌تواند، نقطه‌ای امیدی باشد که فضا را تغییر دهد، اما این یک طرف قضیه است، در حال حاضر در کشور انسداد سیاسی داریم و به غیر از اصول گرایان کسی دیگر نمی‌تواند با توجه به رویکرد شورای نگهبان در انتخابات شرکت کند، قدر مسلم اگر این وضعیت در 1400 نیز تکرار شود، اصلاح طلبان فرصت حضور در صحنه را از دست خواهند داد.
وی افزود: به اعتقاد بنده شورای نگهبان نیز رویکرد خود را عوض نمی‌کند، مگر اینکه رهبری وارد کار شوند و تغییرات لازم را در این زمینه ایجاد کنند، زیرا اکه ایشان تنها شخصیتی در نظام هستند که می‌توانند جو حاکم بر کشور را تغییر دهند، اگر چنین وضعیتی پیش بیاید نیز می‌توان امید داشت که فضا باز شود و انتخابات پر شور برگزار شود، شما در انتخابات مجلس مشاهده کردید با رویکردی که شورای نگهبان در پیش گرفت، عملا انتخابات یک طرفه برگزار شد و مردم رای ندادند و اصول گرایان با خود رقابت کردند.
جلالی زاده اظهار داشت: با توجه به انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا، مذاکره بین دو کشور صورت می‌گیرد، اما این که نتیجه چه شود و آیا گشایشی در کار باشد، همان طور که عرض کردم بستگی به این دارد که در فضای داخلی کشور دگوگونی‌های معنادار ایجاد شود و فضا از وضعیت فعلی که وجود دارد، فاصله بگیرد، حال باید در این راستا مشاهده کرد که طی ماه‌های آینده آیا چنین مسئله رخ خواهد داد.
این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به اینکه اگر فضا باز شود و مردم نیز امیدوار، ظریف می‌تواند یکی از گزینه‌هایی باشد که در 1400 حضور پیدا می‌کند، بیان داشت: ظریف با توجه به تجربه، تحصص و تبحری که در امر مذاکره و دیپلماسی دارد، می‌تواند به خوبی از عهده مذاکره با آمریکایی‌ها برآید و در چنین شرایطی به عنوان رئیس جمهور ایفای نقش کند، اما باز هم تاکید می‌کنیم، این امر در گروی آن است که در کشور یک تغییر سیاست معناداری را شاهد باشیم.



منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: انتخابات 1400 ظریف بایدن عنوان رئیس جمهور سیاسی اصلاح طلب اصلاح طلبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۶۸۲۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظریف، همچون بند زدن برگ گل! | چینی‌بندزن! یه دل شکسته رو هم بند می‌زنی؟

همشهری آنلاین- بهاره خسروی : چینی‌بندزن‌های دوره‌گرد پایتخت به صدای بلند در کوچه‌ها می‌خواندند: «چینی‌بند زن اومده ... برگ گل هم بند می‌زنم!» خانم‌های خانه با شنیدن شاعرانگی همین جمله آخر هر چه کاسه و بشقاب شکسته و ترک‌خورده کنج انباری و صندوقخانه داشتند جمع می‌کردند و راهی کوچه می‌شدند. بچه ها همه سعی می کردند کنار چینی بندزن بشینن و تا ببینند حاصل خرابکاری‌شان چطور ماهرانه کنار هم بند می خورد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

چینی‌بندزنی یکی از مشاغل نوستالژیک و فراموش‌شده تهران است. این حرفه در روزگاری که وقتی چیزی می‌شکست و خراب می‌شد به جای دور انداختن آن را تعمیر می‌کردند، حسابی پرطرفدار بود. قدیم‌ها معمولاً ظروف پرکاربرد خانه مانند کاسه، بشقاب و قوری از جنس چینی بود به ضربه‌ای ترک می‌خورد یا می‌شکست.

خانم‌های باسلیقه در طول سال تکه‌های شکسته چینی را تا زمان آمدن چینی‌بندزن نگه می‌داشتند. قدیم ها تا دلتان بخواهد از سر غفلت یا شیطنت بچه های خانه که همیشه پر تعداد بودند ظرف و ظروف می‌شکست و پیدا کردن مدل مشابه و جایگزین کار چندان آسانی نبود.

هنر تعمیر و کنار هم چیدن تکه های شکسته یا ظریف‌کاری بر عهده چینی‌بندزن‌ها بود تا با کمک ابزار ویژه صاحبان این شغل که چیزی نبود جز تسمه فلزی و چسب و مته، تکه‌های شکسته بار دیگر کنار هم قرار گیرد و باعث خوشحالی خانم خانه شود. آنها پس از ترمیم هریک از ظروف به ازای دستمزد آن مقداری گردو، بادام، گندم یا پول دریافت می‌کردند. چینی‌بندزن‌ها در محل‌های خاصی برای مدت معینی اقامت می‌کردند تا کارشان را انجام دهند.

کمان، قیف برنجی، الماس، تکه چوب نازک از جنس درخت بید، نخ لحاف‌دوزی، مفتول و سندان از ابزار کار چینی‌بندزن‌ها بود. اما ظرافت‌های این حرفه و احیای وسایلی که آدم‌ها به آن دلبستگی‌های مختلفی پیدا کرده‌اند نام این حرفه را به ادبیات عامیانه و فولکلور وارد کرد: چینی بند زن/ یه دل شکسته رو بند می‌زنی؟ / هرچی دارم به تو می‌دم / تو بگو چند می‌زنی؟

کد خبر 844617 برچسب‌ها مشاغل هویت شهری تهران

دیگر خبرها

  • مرغ آمریکایی‌ها غاز است!
  • خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!
  • انتقاد تند جهره شاخص اصلاح‌طلبان از سوپر افراطی حزب‌اللهی دیروز!
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • تدارک ویژه حوزه‌های علمیه برای دهه کرامت در ۱۴۰۰ نقطه دنیا
  • رابط اصلاح‌طلبان با رهبری بعد از فوت هاشمی‌رفسنجانی چه کسی است؟
  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!
  • تاکنون کدام گزینه ها برای ریاست مجلس دوازدهم مطرح شده اند؟
  • ظریف، همچون بند زدن برگ گل! | چینی‌بندزن! یه دل شکسته رو هم بند می‌زنی؟
  • هروی: حاکمیت باید در انتخابات ۱۴۰۴ اندکی نرمش نشان دهد /برای حل مشکلات اقتصادی، درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود