Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - زعفران یکی از محصولات کم‌آب‌بری است که در سال‌های اخیر کشت آن در چهارمحال و بختیاری با استقبال خوبی از سوی کشاورزان روبرو شده است‌ و ویژگی‌های شاخص استان در زمینه‌های مختلف در‌ تولید زعفران با کیفیت مطلوب تاثیرگذار‌ بوده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد ، چهارمحال و بختیاری از جمله بخش‌های کوهستانی فلات مرکزی ایران محسوب می‌شود که به سبب موقعیت جغرافیایی ویژه همواره در زمینه کشاورزی در سطح کشور مطرح بوده است و کشاورزی در این استان بعنوان یکی از ظرفیت‌های اصلی اقتصادی به شمار‌ می‌رود و در تامین معیشت خانواده‌ها نقش بسزایی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به خشکسالی و کمبود بارش‌ها و خشک شدن سفره‌های آب زیرزمینی در این استان به‌ کارگیری راهکارهای مختلف برای صرفه‌جویی در مصرف و استفاده بهینه از آب‌ و کشت محصولات کم‌آب‌بر در دستور کار قرار گرفته است.

توسعه کشت محصولات کم‌آب‌بر، با صرفه جویی در مصرف آب، کشاورزان‌ این‌ استان را‌ در دستیابی به ارزش افزوده بالا یاری می‌رساند و نقش کشاورزان این استان را در تحقق جهش تولید به اثبات می‌رساند.

زعفران یکی از محصولات کم‌آب‌بری است که در سال‌های اخیر کشت آن در استان با استقبال خوبی از سوی کشاورزان روبرو شده است‌ و ویژگی‌های شاخص استان در زمینه‌های مختلف در‌ تولید زعفران با کیفیت مطلوب تاثیرگذار‌ بوده است.

گشت و گذار در زعفرانی‌ترین روستای ایران/وقتی دلالان دسترنج یک ساله کشاورزان را به نازل‌ترین قیمت خریداری می‌کنند برداشت زعفران از مزارع شهرستان مرند آذربایجان شرقی + تصاویر انبارهای بورسی آماده پذیرش زعفران تولید سال 99 شدند

به سراغ یکی‌ از مزارع کشت زعفران در روستای ارجنک از توابع استان چهارمحال و بختیاری سری می‌زنیم، خانواده‌ای در حال چیدن گل‌های زعفران از زمین کشاورزی خود هستند.

خبرنگار تسنیم با محمد امیدی، کشاورز جوان که در خلال چیدن زعفران، عکس‌های هنری نیز می‌گیرد هم‌صحبت می‌شود.

این‌کشاورز با تعریف از زیبایی گل‌های لطیف زعفران، از همکاری و تلاش اعضای خانواده و حتی همسایگانش در چیدن گل‌های زعفران تشکر کرد و گفت: 3 هزار متر‌ زمین را در ارجنک بلندترین روستای استان به کشت زعفران اختصاص دادم.

امیدی، عدم‌ بارش نزولات جوی در مهر و آبان امسال در استان و سردی هوا‌ را از سختی‌های کشت زعفران دانست و اضافه کرد: نبود کارخانه بسته‌بندی‌ و یک بازار متمرکز برای خرید و فروش این محصول در استان از کاستی‌های کشت این‌ محصول در استان‌ است.

طهورث فتاحی، مدیرصنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان نیز به خبرنگار تسنیم‌ گفت: کشاورزان استان با توجه به شرایط اقلیمی استان به سمت کشت محصولات کم‌آب‌بَر از جمله زعفران گرایش پیدا کرده‌اند.

 فتاحی افزود: امسال از 238 هکتار سطح زیر کشت زعفران، 960 کیلوگرم محصول زعفران در این استان برداشت می‌شود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15 درصد افزایش را نشان‌ می‌دهد.

وی با اشاره به این که برای حمایت از تولیداتی نظیر محصول پرارزش زعفران اجرای طرح‌های فرآوری و بسته‌بندی اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: راه‌اندازی شرکت بسته‌بندی زعفران هزینه‌های فراوانی را به همراه دارد که با توجه به میزان تولید استان فعلا مقرون به صرفه نیست.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح‌کرد: هم‌اکنون 5 کارگاه کوچک در بسته‌بندی و فرآوری گیاهان دارویی در استان فعالیت دارند که برای بسته‌بندی زعفران نیز می‌توانند مورد استفاده قرار گیرد.

فتاحی ادامه داد:  یکی از جنبه‌های پراهمیت اما مغفول در حوزه کشت زعفران، برندسازی است که در افزایش ارزش‌افزوده برای فروش این محصول نقش فراوانی دارد، هم‌اکنون بیش از 80 درصد از زعفران با کیفیت چهارمحال و بختیاری با برند استان خراسان رضوی به خارج از کشور صادر می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین امیرقلی جعفری، نماینده مردم‌ بروجن در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم‌ در شهرکرد، با تاکید بر اینکه چهارمحال و بختیاری دارای بیشترین منابع آب است اما  بزرگترین معضل این استان هم‌، آب است گفت: با توجه به خشکسالی و کمبود منابع آبی و برای تقویت حوزه کشاورزی، بازنگری در الگوی کشت و نوع کشت باید به صورت جدی اجرایی شود.

وی، توانمندی کشاورزان متعهد، اراضی مستعد و اقلیم مناسب را از ظرفیت‌های بی نظیر این استان دانست و افزود: با توسعه کشت گلخانه‌ای و کشت محصولات با نیاز آبی کمتر می‌توان به اشتغالزایی، بهبود معیشت مردم و توسعه استان امیدوار بود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی همچنین بر کشاورزی سازگار با اقلیم‌ هر منطقه و توسعه کشاورزی برای تحقق شعار سال تاکید کرد.

انتهای پیام/7540/ت

منبع: تسنیم

کلیدواژه: چهارمحال و بختیاری محصولات کم آب کشت محصولات کشت زعفران بسته بندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۶۹۷۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی برداشت ۳۲۰هزار تن کلزا در کشور/هر کیلوگرم ۳۵ هزار تومان

به گزارش خبرنگار مهر، کیوان فرهنگ آسا، یکی از کارشناسان حوزه کشاورزی درباره قیمت خرید تضمینی کلزا به مهر گفت: معمولاً نرخ خرید تضمینی کلزا دو برابر قیمت خرید تضمینی گندم بوده که از سوی دولت اعلام می‌شود. امسال هر کیلو گرم کلزا ۳۵ هزار تومان تعیین قیمت شده است.

وی افزود: پیش بینی می‌شود در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ حدود ۳۲۰ هزار تن کلزا از سطح استان‌های کشور برداشت شود.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه برداشت دانه‌های روغنی در استان‌های گرمسیر آغاز شده است، تصریح کرد: برداشت محصول در استان‌های گرمسیر از جمله ایلام، خوزستان، جنوب کرمان، هرمزگان و بوشهر از ۱۴ فروردین آغاز شده و همچنین برداشت کلزا استان‌های کرمانشاه و مازندران از هفته جاری آغاز می‌شود.

وی یادآور شد: تا کنون ۷۶ هزار تن کلزا برداشت شده که ۵۵ هزار تن آن مربوط به استان خوزستان، ۲۰ هزار تن ایلام و باقی مربوط به سایر استان‌ها است. پیش بینی‌ها حاکی از آن است بیشترین برداشت کلزا با رقم ۱۲۰ هزار تن مربوط به استان گلستان باشد. این عدد برای استان خوزستان نیز ۶۰ هزار تن برآورد شده است.

۵۰ درصد مطالبات کلزاکاران پرداخت شد

فرهنگ آسا درباره پرداخت مطالبات کلزاکاران هم گفت: بر اساس الزام وزارت جهاد کشاورزی پرداخت مطالبات باید یک ماهه باشد و تا کنون ۱,۱۰۰ میلیارد تومان معادل ۵۰ درصد مطالبات پرداخت شده است.

وی با اشاره به سیاست‌های حمایتی امسال وزارت جهاد کشاورزی از دانه‌های روغنی اظهار کرد: امسال ابلاغیه‌ای در راستای حمایت از تولید داخل این محصول از سوی وزارت جهاد کشاورزی صادر شده که واردکنندگان دانه‌های روغنی، روغن خوراکی و کنجاله را موظف کرده به میزان خرید از داخل، می‌توانند واردات داشته باشند. به همین دلیل شرکت‌های فعال در حوزه دانه‌های روغنی و روغن خوراکی نخست باید با کشاورزان قرارداد بسته و خرید تضمینی دانه‌های روغنی تولید داخل را انجام داده و در ادامه محموله‌های وارداتی آنها ترخیص می‌شود. دولت هم بر حسن انجام فعالیت‌ها نظارت خواهد داشت.

این کارشناس بخش کشاورزی درباره میزان نیاز کشور به دانه‌های روغنی گفت: نیازمندی کشور به دانه‌های روغنی بین ۳ تا ۳.۵ میلیون تن است که سویا به دلیل مصرف کنجاله و خوراک دام بیشترین درصد را به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: با توجه به پیش بینی وزارت جهاد کشاورزی در سال جاری، ۳۲۰ هزار تن کلزا، ۵۰ هزار تن سویا، ۲۰ هزار تن آفتابگردان، ۱۰ هزار تن گلرنگ و ۷ هزار تن کاملینا تولید خواهد شد.

فرهنگ آسا با بیان اینکه برداشت کلزا در مناطق سردسیر مانند کردستان، همدان و لرستان تا مرداد ادامه دارد، تاکید کرد: استمرار سیاست گذاری دولت در حمایت از دانه‌های روغنی سبب می‌شود تا میزان تولید داخل افزایش پیدا کرده و دغدغه کشاورزان نسبت به اینکه چه کسی محصولات آنها را خریداری کرده و چه زمانی پول پرداخت می‌شود، کاهش پیدا کند.

کد خبر 6099462 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • فائو و ایران پروژه جدیدی برای افزایش اصالت زعفران امضا کردند
  • قیمت هر کیلوگرم کلزا ۳۵ هزار تومان / ۵۰ درصد مطالبات پرداخت شد
  • پیش‌بینی برداشت ۳۲۰هزار تن کلزا در کشور/ هر کیلوگرم ۳۵ هزار تومان
  • پیش‌بینی برداشت ۳۲۰هزار تن کلزا در کشور/هر کیلوگرم ۳۵ هزار تومان
  • شوش و کرخه قطب کشاورزی خوزستان و کشور محروم از تسهیلات و امکانات کشاورزی
  • امضاء پروژه جدیدی برای افزایش اصالت زعفران بین فائو و ایران
  • ایران و فائو در زمینه تولید زعفران پروژه جدید امضا کردند
  • سازمان هواشناسی اعلام کرد:آغاز سامانه جدید بارشی از امروز؛ آسیب به محصولات کشاورزان
  • آغاز سامانه جدید بارشی از امروز؛ آسیب به محصولات کشاورزان
  • جوابیه آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در خصوص برداشت غیرمجاز از حق آبه دریاچه ارومیه