Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علیرضا صدیقی زاده مدیرعامل پتروشیمی کارون در آیین رونمایی از محصول KMT-10 و MTDA با اشاره به ضرورت توسعه صنعت بالادست پتروشیمی در ایران گفت: صنعت پتروشیمی ایران از سال‌های گذشته رشد قابل توجهی داشته است و نفت خام، نفتا و گاز طبیعی به عنوان خوراک صنعت پتروشیمی مورد استفاده قرار گرفته و محصولات تولیدی آن در صنایع پایین دست پتروشیمی استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بین یک سری حلقه‌های گمشده مثل کاتالیست‌ها و مواد خاصی که باعث ایجاد حفره و ناقص بودن زنجیره ارزش پتروشیمی‌ها شده‌اند وجود دارد که باید از این به بعد تمرکز خود را بر روی تولید آنها بگذاریم.

وی افزود: کشورهایی مثل چین و کره جنوبی این حلقه‌های گمشده صنعت پتروشیمی ایران را به خوبی می‌شناسند. از طرفی تولید این محصولات خاص در شرایط فعلی کشور اقتصادی نیست، زیرا مثلاً کل تقاضای صنایع پایین دستی برای یک ماده خاص هزار تن است و این  حجم پایین از تقاضا، تولید این ماده در داخل کشور را از صرفه می‌اندازد. در نتیجه در این محصولات و مواد خاص ما به خارج از کشور وابسته هستیم و اتفاقا کشورهای غربی نیز درست بر روی این نقاط دست گذاشته‌اند و به ما فشار می‌آورند.

*تولید ماده KMT-10 توسط پتروشیمی کارون چه مشکلی از صنایع مبلمان کشور حل می‌کند؟

صدیقی زاده اضافه کرد: یکی از حلقه‌های گمشده صنعت در صنعت پتروشیمی مربوط به صنعت پلی‌یورتان است و ما باید مشخص کنیم که چه برنامه‌ای برای تولید این محصولات داریم. در ماه‌های گذشته ما محصول MLDI-B را تولید و معرفی کردیم و الان نیز دو محصول کلیدی دیگر را در پتروشیمی کارون به تولید رسانده‌ایم. توجه داشته باشید که زنجیره پلی یورتان با سایر مواد مثل PVC و پلی اتیلن متفاوت است، زیرا صنعت PVC و پلی اتیلن در کشور سابقه 4 دهه فعالیت دارد و قطعا متخصصان این حوزه زیر و بم این صنعت مسلط شده است.

مدیرعامل پتروشیمی کارون گفت: صنعت پلی یورتان یک صنعت جدید است و در این حوزه ما کمی دیر جنبیدیم و در چند سالی هم که این صنعت پا  گرفته است، درگیر حل مشکلات مربوط به تولید این محصول بودیم و اکنون فرصت پیدا کردیم که حلقه‌های گمشده این صنعت را تکمیل کنیم. در راستای تکمیل این حلقه‌ها، ارتباط و تعامل دو طرفه بین صنایع پایین دستی و پتروشیمی کارون ایجاد شده است.

وی افزود: یکی از مشکلات صنعت مبلمان و صندلی خودرو و تخت‌خواب در ایران مربوط به این است که مبل استفاده‌ شده بعد از مدتی انعطاف خود را از دست می‌دهد و اتفاقا تولید ماده KMT-10 دقیقا برای حل این مشکل انجام شده است. شما می‌بینید که مبل تولیدی در کشور ترکیه انعطاف خود را از دست نمی‌دهد، ولی مبلمان تولیدی در کشور این ضعف را دارد. در نتیجه پتروشیمی کارون برای حل این مشکل چاره‌اندیشی کرده است.

*ضرورت سرمایه‌گذاری هلدینگ خلیج فارس در تولید ماده پلی‌ال

مدیرعامل پتروشیمی کارون اظهار داشت: ماده دوم که توسط پتروشیمی کارون تولید شده است MTD بوده که پایه اصلی صنعت رنگ ایران است. بدون این ماده صنعت رنگ کشور قطعا فلج خواهد شد و الان معلوم شده است که ماده MTD برای صنعت رنگ بهتر از ماده MPD کار می‌کند.

وی افزود: نیاز کل کشور به ماده MTD سالانه هزار تن است، اما توجه داشته باشید که اگر این ماده را تولید نکنیم، باید این مقدار را به قیمت 5 برابری از کشورهای تولیدکننده خریداری کنیم. این کشورها چون می‌دانند ما به این محصول وابسته هستیم آن را گران می‌فروشند.

صدیقی زاده اضافه کرد: صنعت پلی یورتان الان معطل تولید پلی ال است، توجه داشته باشید که اگر محصول پلی ال تولید نشود، کسی نمی‌تواند ایزوسیانات را استفاده کند. به همین دلیل به جهت وابستگی به پلی ال سایر کشورها، قیمت خرید ما چند برابر قیمت واقعی این محصول است. بنده به شما عرض کنم برای این که صنعت پلی یورتان نفس راحت بکشد، نیاز به سرمایه‌گذاری برای تولید پلی ال داریم و بخش خصوصی به تنهایی قادر به سرمایه گذاری نبوده و حتماً به کمک هلدینگ خلیج فارس نیاز داریم.

*افزایش 40 درصدی تولیدات پتروشیمی کارون در سال جهش تولید

مدیرعامل پتروشیمی کارون اظهار داشت: در حال حاضر تنها سه شرکت در کل دنیا وجود دارد که به طور همزمان هر دو محصول KMT-10 و MTDA را تولید می‌کند که پتروشیمی کارون نیز یکی از آنهاست. این دو ماده مکمل یکدیگرند و تولید همزمان آنها مزایای فراوانی را برای ما به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: در سال جهش تولید میزان تولید پتروشیمی کارون نسبت به سال گذشته 40 درصد افزایش داشته است و واحدهایی مثل ایزوسیانات به صورت مداوم در خط تولید نگه داشته شده است. در محصول KMT-10 ظرفیت تولید ما سالانه دو هزار تن است. البته اگر تقاضای بیشتری وجود داشته باشد می‌توانیم ظرفیت تولید خود را نیز افزایش دهیم.

صدیقی زاده اضافه کرد: میزان تولید محصول MTDA در پتروشیمی کارون سالانه برای واحدهای پایین دستی هزار تن خواهد بود. البته ظرفیت تولید ما در سال 30 هزار تن است اما بخش زیادی از آن را خودمان مصرف می‌کنیم، ولی هر مقداری که تقاضا افزایش یابد قادر به تولید این محصول هستیم. اگر خط تولید MTDA را راه بیندازیم نیازی به کاتالیست پلی ال برای تولید این محصول نیست که یک ظرفیت فوق‌العاده برای کشور ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

منبع: فارس

کلیدواژه: پتروشیمی مدیرعامل پتروشیمی کارون تولید محصول KMT 10 و MTDA صنعت پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس پتروشیمی کارون مدیرعامل پتروشیمی کارون تولید این محصول حلقه های گمشده صنعت پتروشیمی هزار تن صدیقی زاده پایین دست تولید ما پلی ال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۷۰۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نشست‌های تخصصی برای تبادل تجربه بین شرکت‌های ایرانی و خارجی در نمایشگاه نفت

مدیر بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران با اشاره به حضور ۲۵۰ شرکت خارجی در این رویداد گفت: در این دوره از نمایشگاه نفت ایران نشست‌های B۲B و تخصصی برای تبادل دانش و تجربه بین شرکت‌های ایرانی و خارجی طراحی شده است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، غلامرضا جمالی بیان کرد: استقبال شرکت‌های خارجی از نمایشگاه امسال به گونه‌ای است که ۵ هزار مترمربع فضا برای جانمایی آنها درنظر گرفته شده است در حالی که در دوره گذشته تنها فضایی ۲ هزار متری برای شرکت‌های خارجی در نظر گرفته شده بود.

وی افزود: شرکت‌هایی از روسیه، چین، فرانسه،‌ آلمان، ژاپن، کانادا، ایتالیا، ترکیه،‌ بلاروس،‌ هندوستان، اتریش و آرژانتین حضوری فعال در این نمایشگاه خواهند داشت.  
 
بر اساس این گزارش، در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران بیش از هزار و ۷۵۰ شرکت ایرانی و خارجی در بخش‌های مختلف از جمله شرکت‌های بالادست نفت و گاز، اکتشاف و تولید، سازندگان داخلی، صنایع میان‌دستی و پایین‌دستی گاز، پالایش و پتروشیمی و شرکت‌های دانش‌بنیان، پارک‌های فناوری، دانشگاه‌ها، استارت‌آپ‌ها و دیگر شرکت‌های مرتبط با صنعت نفت حضور دارند.

نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به‌عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین رویداد نفتی ایران با حمایت و سیاست‌گذاری وزارت نفت، از سوی شرکت ملی نفت ایران برگزار می‌شود و شرکت‌های اصلی وزارت نفت (شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و شرکت ملی صنایع پتروشیمی)، شرکت‌های زیرمجموعه و تابعه آن‌ها و دست‌اندرکاران اصلی صنعت نفت، در آن حضور جدی و فعال دارند.

این رویداد با شعار «صنعت نفت، جهش تولید، بهینه‌سازی فناورانه» روزهای ۱۹ تا ۲۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود و علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی نفت ایران به نشانی www.nioc.ir و سایت نمایشگاه صنعت نفت به نشانی www.iran-oilshow.ir مراجعه کنند.

دیگر خبرها

  • میدان‌داری شرکت‌های ایرانی در میادین نفت و گاز غرب کارون
  • مالک جدید، نام باشگاه فوتبال استقلال را عوض کرد
  • پسوند آبی ها عوض می شود؛ استقلالِ خلیج فارس برابر تیم های عربی!
  • مشعل گازی تمامی پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها تا ۳ سال آینده جمع آوری خواهد شد
  • تیم دوم استقلال زنده می‌شود
  • علی‌عسکری: استقلال گوهری برای هلدینگ خلیج فارس است
  • ایجاد ۲ خوشه صنعتی در حوزه فولاد و پتروشیمی
  • شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع معدنی گرد هم می‌آیند
  • برگزاری نشست‌های تخصصی برای تبادل تجربه بین شرکت‌های ایرانی و خارجی در نمایشگاه نفت
  • گزیده‌های نفتی هفته