Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش وزارت آموزش و پرورش با توجه به شرایط شیوع کرونا در کشور و استفاده از آموزش‌های ترکیبی در روند آموزشی و ارزشیابی تحصیلی برای برخی دانش آموزان، چالش‌ها و راهکارهای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، خسرو ساکی با اشاره به لزوم ارتقای آگاهی حرفه‌ای معلمان و دانش آموزان در استفاده از روش‌های متنوع ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و نقش و اهمیت ارزشیابی در ارتقای کیفیت فرآیند یاددهی و یادگیری به ویژه در زیست بوم کرونایی تصریح کرد: از مهمترین چالش‌های ناشی از آموزش غیرحضوری که می‌تواند فرایند یاددهی-یادگیری را دچار اختلال کند می‌توان به کم ‌توجهی به فرایند ارزشیابی پیشرفت تحصیلی اشاره کرد که اگر از این بخش یاددهی- یادگیری غفلت شود، بدون شک موجب کاهش بازده یادگیری دانش آموزان و اتلاف منابع می‌ شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش وزارت آموزش و پرورش افزود: کافی نبودن زیرساخت‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات و سخت افزارها و نرم‌افزارهای مورد نیاز آزمون‌های الکترونیک در اقصی نقاط کشور به ویژه برای دانش آموزان مناطق محروم و حاشیه نشین کلان شهرها،  اختلال در فرایند ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به دلیل پیچیدگی‌های فنی و اجرایی آموزش و سنجش غیرحضوری و کاهش زمان آموزش حضوری، پایین بودن صحت و امنیت ارزشیابی الکترونیک آنلاین از نگاه دانش آموزان، والدین و معلمان به دلیل ضعف نظارت مستقیم و دقیق بر فرآیند ارزشیابی، تقلب در آزمون‌های آنلاین به علت اینکه در فرهنگ آموزشی مرسوم به ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به عنوان عامل ارتقای پایه و گذر تحصیلی و کم توجهی معلمان به ویژه در شرایط کنونی به استفاده از روش‌ها و ابزارهای متنوع ارزشیابی تکوینی به دلیل زمان بر بودن و اطلاع ناکافی از شیوه‌های دقیق  اجرای و نمره گذاری آن ها  از دیگر چالش‌های فرایند یادگیری در بستر فضای مجازی و آموزش غیرحضوری است.

وی در ادامه گفت: برای مقابله با این چالش‌ها و ارتقای کیفیت ارزشیابی پیشرفت تحصیلی غیرحضوری (الکترونیک) در فضای مجازی مواردی همچون تمهید پهنای باند مورد نیاز و زیرساخت‌های فناورانه برای بهره برداری از آزمون‌های آفلاین و آنلاین،  طراحی و راه اندازی بات (Internet bots)آزمون‌ساز و بانک سؤال در شبکه آموزش دانش آموزان (شاد)، تلاش برای تغییر نگرش دانش آموزان، والدین، معلمان از نگاه به ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به عنوان سنجش از یادگیری برای ارتقای پایه و گذر تحصیلی به سنجش برای یادگیری، توسعه فرهنگ ارزشیابی آنلاین با تقویت همکاری میان دانش آموزان، والدین، معلمان و مدیران آموزشی،  تدوین آیین‌نامه و شیوه‌نامه اجرایی ارزشیابی الکترونیک آنلاین، اعتبار بخشی به نتایج حاصل از ارزشیابی پیشرفت تحصیلی الکترونیک و جلوگیری از تقلب و سرقت علمی با استفاده از روش‌ها و ابزارهایی نظیر بحث وگفت وگوی آنلاین معلم با دانش آموزان و انجام ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در برنامه‌های آموزشی مدرسه تلویزیونی ایران حائز اهمیت است.

ساکی ادامه داد: تهیه و تدوین بسته‌های ارزشیابی شامل تکالیف درسی، پروژه‌های فردی و گروهی، آزمون‌های کوتاه، آزمون‌های تشریحی، فعالیت‌های عملی، آزمایشگاهی، تربیت بدنی و سلامت و بهداشت ( پیک آزمون) و ارسال آن به همراه بسته‌های آموزشی پیش بینی شده برای دانش آموزانی که دسترسی به اینترنت یا تجهیزات هوشمند و مدرسه تلویزیونی ایران را ندارند و اندیشیدن تمهید امکان عودت پاسخ‌های دانش آموزان به مدرسه و بررسی و ارائه بازخورد و ثبت نتایج حاصل از این ارزشیابی‌ها به عنوان عملکرد پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مذکور در نظر گرفته شده است.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با اشاره به اهمیت ارزشیابی مستمر(تکوینی) از آموخته‌های دانش آموزان به شیوه‌های مذکور گفت: در صورت لزوم برای انجام ارزشیابی پایانی در شرایط موجود نباید صرفاً به ارزشیابی الکترونیک بسنده کرد و لازم است تدابیری برای برگزاری آزمون های پایانی حضوری متناسب با شرایط هر مدرسه ( تعداد  دانش آموز، فضای برگزاری آزمون و امکان توزیع دانش آموزان در زمان های مختلف) و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی اتخاذ  شود.

ساکی تصریح کرد: با وجود آنکه هنوز اکثریت معلمان و مدیران مدارس با نگاه سنتی مرسوم معتقدند مؤثرترین شیوه و ابزار ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ارزشیابی تراکمی(پایانی)با استفاده از آزمون های مداد ـ کاغذی(کتبی) است اما زیست بوم کرونایی تغییر در دیدگاه و استفاده از رویکردهای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی نوین و به کارگیری روش‌های چندگانه گردآوری اطلاعات را اجتناب ناپذیر ساخته است .

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش وی در پایان گفت: امید است این تغییرات منجر به پارادیم شیفت از تاکید بر رویکرد سنجش از یادگیری به تاکید بر رویکردهای سنجش برای یادگیری و به عنوان یادگیری و استفاده از روش‌ها و ابزارهای متنوع و متعدد  نظیر آزمون‌های شفاهی، آزمون‌های عملکردی، کارپوشه، پروژه‌های فردی و گروهی، پژوهش‌های دانش آموزی، انجام تکالیف کلاسی، مشاهده رفتار در موقعیت‌های واقعی و شبیه سازی شده، خود سنجی(خود ارزیابی)، سنجش همسالان، آزمون‌های کتاب باز، آزمون‌های کوتاه و . . . به منظور ارزیابی دقیق‌تر از آموخته‌های دانش آموزان و تعمیق، تثبیت و بهبود کیفیت یادگیری شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: وزارت آموزش و پرورش پیشرفت تحصیلی آموزش مجازی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی استفاده از روش ها دانش آموزان چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۷۰۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ثبت‌نام ترمیم نمرات و ایجاد سابقه تحصیلی از هفته آینده

وزارت آموزش و پرورش از آغاز سامانه ترمیم سابقه تحصیلی از هفته آینده خبر داد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار  اجتماعی خبرگزاری تسنیم، ثبت‌نام داوطلبان کنکور برای ترمیم نمرات و ایجاد سوابق تحصیلی قرار بود از اول اردیبهشت آغاز شود که به دلیل آماده نبودن مقدمات به تعویق افتاد..

طبق اعلام  وزارت آموزش و پرورش، این فرآیند قرار است از هفته آینده آغاز شود.

نکات کلیدی امتحانات نهایی؛ از شیوه مطالعه تا طراحی سؤالات

آموزش و پرورش اعلام کرده است: با توجه به برگزاری آزمون سراسری در پایان هفته و به منظور حفظ آرامش خاطر داوطلبان‌گرامی، زمان شروع به‌کار سامانه «مشاهده، تایید، ایجاد و ترمیم سابقه تحصیلی» به هفته آینده موکول شد.

در ضمن، با هماهنگی صورت گرفته با سازمان سنجش آموزش کشور، داوطلبانی که در نوبت های اول و یا دوم آزمون سراسری سال جاری ثبت نام‌نموده‌اند، می بایست از طریق سامانه جامع آزمون سراسری به نشانی my.sanjesh.org ، اقدام به ورود از بخش سابقه تحصیلی کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سؤالات امتحانات نهایی سخت بوده است؟
  • آزمون‌های نهایی مبتنی بر ارزشیابی از یادگیری است
  • جزئیات ثبت سفارش کتاب‌های درسی اعلام شد
  • نمایشگاهی از معرفی هفته مشاغل در آران وبیدگل
  • سؤالات امتحانات نهایی با هدف ارزشیابی یادگیری طراحی می‌شود
  • تاثیر ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال آینده
  • ۳هزار و ۴۵۵ دانش‌آموز و دانشجو تحت پوشش کمیته امداد سراوان هستند
  • ۴۲ مدرسه در شهرستان گناباد بازسازی شد
  • آغاز ثبت‌نام ترمیم نمرات و ایجاد سابقه تحصیلی از هفته آینده
  • تولید روزانه بیش از 170 تن زباله در مهاباد