Web Analytics Made Easy - Statcounter

اردوغان اعلام کرده که در حوزه‌های حقوقی و اقتصادی دست به اصلاحات جدید می‌زند و حتی اگر لازم باشد، نسخه‌های تلخ را به کار خواهد گرفت. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، این روزها در ترکیه، سخن از برخی اصلاحات جدید، در رسانه ها منتشر شده است. اصلاحاتی که رئیس جمهور، وعده آن را داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

همزمان با استعفای پرحاشیه وزیر امور مالی و دارایی، حالا نه تنها در حوزه مسائل مالی و ارزی، بلکه در حوزه حقوق نیز، انتقادات بالا گرفته است.

منتقدین بر این باورند که دستگاه قضای ترکیه و «شورای دادستان ها و قضات» (HSK) نیاز به بازبینی جدی دارد، باید در سیاست های مالی و پولی تجدیدنظر شود و تکلیف اختیارات پارلمان نیز روشن شود. اردوغان اعلام کرده که در حوزه های حقوقی و اقتصادی دست به اصلاحات جدید می زند و حتی اگر لازم باشد، نسخه های تلخ را به کار خواهد گرفت.

خبری از جزئیات نیست

بیان عبارت «نسخه های تلخ» از سوی رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه، موجب نگرانی برخی از سیاست مداران و تحلیل گران شده است. البته اردوغان احتمال ترمیم کابینه و برکناری وزرای دیگر را تکذیب کرده و معتقد است که پرداختن به این مسائل، کار رسانه های بیکاری است که صرفاً به دنبال لطمه زدن به دولت و منافع ملی هستند. اما  حاضر نشده در مورد جزئیات اصلاحات حقوقی و اقتصادی، کُدی به دست دهد.

علی باباجان رهبر حزب جهش و دموکراسی، معتقد است که مشکلات اقتصادی ترکیه و سقوط ارزش لیره با استعفای یک وزیر قابل حل نیست و باید به اصلاحات اقتصادی بهای جدی داده شود.

مرال آکشنر رهبر حزب خوب و کمال کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق که سران ائتلاف ملت هستند، بر این باورند که اصلاحات فرمایشی، کاری از پیش نخواهد برد. در همین حال، روزنامه سوزجو به عنوان مهمترین تریبون مخالفین اردوغان چنین تیتر زده که تا نظام قضایی ترکیه اصلاح نشود، نمی توان دل به اصلاحات اقتصادی خوش کرد.

در گزارش اقتصادی روزنامه ینی آسیا نیز، سخنان اقتصاددان ترک پروفسور یالچین کاراتپه بازتاب یافته که گفته است: «تلخی این نسخه های جدید، فقط برای مردم است و نه حکومت. بار سنگین تورم، بیکاری و مشکلات دیگر بر شانه های مردم است. سخنان اردوغان اشاره به این واقعیت تلخ است که مردم فقیرتر و برای تامین ساده ترین نیازهای زندگی، با مشکلات بیشتری روبرو خواهند شد.»

یادداشت| اردوغان، آکپارتی و آزمون آلبایراکگزارش| بمب خبری استعفای وزیر اقتصاد ترکیهبمباران انبارهای مهمات در تیگرای توسط جنگنده‌های اتیوپی

مدیریت تک نفره

مهمت علی گوللر ستون نویس روزنامه جمهوریت معتقد است که در ماجرای استعفای وزیر امور مالی و دارایی ترکیه، باز هم پای آسیب های نظام سیاسی و اجرایی ترکیه در میان است. او در این مورد نوشته است: «برای کشوری که سابقه 150 ساله پارلمانی دارد، تاسیس یک نظام پادشاه وار که در آن رئیس جمهور حرف خود را می‌زند و هیچ کدام از وزرا جرات مخالفت ندارند، قابل قبول نیست. در مورد برکناری وزیر امور مالی و دارایی نیز باید گفت، اردوغان تا شبی که از ناجی آغبال، ماجرای آب شدن منابع ارزی را شنیده، اطلاع نداشته که چه بلایی بر سر اقتصاد آمده است. چرا که او در تمام مسائل، به شکل فردی تصمیم گرفته و داماد خود را مسئول کرده است. بعد از آن که فهمیده ماجرا از چه قرار است، مدیرعامل بانک مرکزی را تغییر داده و این مسئله باعث عصبانیت وزیر و استعفای او شده است. بنابراین، حزب حاکم، باید از این ماجرا درس بگیرد و بداند آن چه که نیاز به اصلاح دارد، خود نظام ریاستی است.»

مقصر کیست؟ کابینه یا کرونا؟

رسانه های حامی آکپارتی بر این باورند که سخنان مخالفین اردوغان در مورد تورم، بیکاری و فقر، اغراق آمیز است و این موضوع، صرفاً جنبه سیاسی دارد. اما تحلیل گرانی که مشی میانه روانه دارند، از بیان این موضوع ابایی ندارند که تحمل گرانی و دشواری تامین معاش برای بسیاری از خانواده ها، ناممکن شده است.

آنان معتقدند که شیوع گسترده ویروس کرونا، هر دو سرچشمه مهم منابع ارزی کشور، یعنی تجارت و توریسم را خشک کرده و باید این وضعیت را تحمل کرد. اما کارشناسان بر این باورند که مشکل فقط کرونا نیست و آب شدن منابع ارزی بانک مرکزی، ربطی به کرونا ندارد و به خاطر تصمیمات غلط و اشتباهات دولت و کابینه بوده است.

عدم تحمل انتقاد، شکایت از 63 هزار نفر

طی سالیان گذشته، نه تنها در رسانه های رسمی ترکیه، بلکه در فضای مجازی نیز، گشودن پرونده علیه افرادی که جمله ای علیه اردوغان بنویسند، به یک رویه تبدیل شده است.

علی ماهر باشارِر از سران حزب جمهوری خلق نیز گفته است:«در 5 سال اخیر گروه وکلای مدافع اردوغان، به اتهام توهین به رئیس جمهور، از 63 هزار و 45 نفر شکایت کرده و اقامه دعوی کرده اند. رسیدگی به این همه پرونده، هزاران ساعت از وقت نظام قضایی ما را می گیرد و این در حالی است که شخص رئیس جمهور و وکلای او، نباید تا این اندازه حساس باشند. اغلب این شکایات، به خاطر یک توییت، یک پیام یا جمله تند است که واقعاً نیازی به طرح شکایت ندارد. بنابراین نگرش نظام ریاستی، نگرش حقوقی و سیاسی غلطی است که حق کوچکترین مخالفتی برای دیگران قائل نمی شود.»

2023 میلادی، اصلاح یا تغییر نظام؟

اگر چه مخالفین اردوغان و حزب حاکم، بر این موضوع اصرار می کنند که تنها راه اصلاح امور ترکیه در تغییر نظام سیاسی و اجرایی و بازگرداندن آن به همان نظام پارلمانی پیشین است، اما واضح است که حزب عدالت و توسعه و شریک اصلی این حزب یعنی حزب حرکت ملی، مطلقاً چنین پیشنهادی را قبول ندارد و تنها راه تغییر نظام، این است که مخالفین اردوغان در سال 2023 میلادی، یک ائتلاف گسترده پدید بیاورند و بتوانند یک بار دیگر، با برگزاری همه پرسی، نظام دلخواه خود را تاسیس کنند.

اگر چه از حالا نمیتوان در مورد نتایج احتمالی انتخابات 2023 پیش بینی کرد، اما با توجه به رای ناپلئونی 51 درصدی رفراندوم تغییر نظام، چنین به نظر می رسد که در صورت توافق مخالفین آکپارتی برای تشکیل یک ائتلاف گسترده، راه برای برگزاری رفراندوم و کنار زدن نظام ریاستی نیز هموار خواهد شد. اما تا آن زمان، حزب عدالت و توسعه و تیم اردوغان، از امکان و فرصت آن برخوردار است که در دو سال و نیم آتی، با اجرای اصلاحات واقعی در حوزه های سیاسی، اقتصادی و قضایی، کاری کند که مردم ترکیه، نیاز به کنار زدن ائتلاف جمهور را احساس نکنند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ترکیه ترکیه مخالفین اردوغان بر این باورند رئیس جمهور تغییر نظام رهبر حزب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۷۱۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مطهری؛ مدافع کیان سیاسی قرآن کریم

این رویکرد البته در زندگی علمی و سیاسی ایشان بسیار جدی است در حدی که می توان به عنوان سیره و روش علمی و عملی از آن نام برد. با این نگاه شهید مطهری را از جنبه غیرت دینی نسبت به تعرض به ساحت سیاسی قرآن کریم نیز باید معلم و الگو برای محققان و مفسران بدانیم.

سرنخ‌هایی از جهاد علمی استاد شهید در دفاع از کیان سیاسی قرآن و همین‌طور فهم صحیح از آیات سیاسی را برای نمونه در کتاب «آشنایی با قرآن» شهید مطهری می‌توان گزارش کرد که محصول جلسات تفسیری ایشان است و عملاً پاسخی به برداشت‌های غلط گروه‌های التقاطی دوران شکل‌گیری و عصر آغازین انقلاب اسلامی همچون برداشت‌های مارکسیستی منافقان، برداشت‌های سوسیالیستی افرادی چون شریعتی یا افرادی لیبرال مسلک همچون بازرگان و... است. کتاب‌های دیگر شهید مطهری مانند امامت و رهبری، ولاها و ولایت‌ها، علل گرایش به مادیگری و... نیز همگی در چنین فضایی قابل معرفی‌اند.

مبارزه با برداشت‌های سیاسی نادرست از قرآن

ایشان در مواجهه با قرآن کریم آن را دارای یک نظام فکری جامع می‌داند که نظام سیاسی بخشی از آن است. برای همین ذیل آیاتی مثل خمس که دیگران نگاهی عادی به آن‌ها دارند با رویکرد نظام اسلامی به آن می‌نگرد. بیان شهید مطهری را در مورد آیه انفال و خمس در جلد سوم آشنایی با قرآن ایشان ببینید: «چهره آیه انفال و آیه خمس آنچنان‌که شیعه تفسیر می‌کند با آنچه اهل تسنن تفسیر می‌کند از زمین تا آسمان متفاوت است. آن طور که شیعه تفسیر می‌کند یک مفهوم بسیار عام و کلی می‌یابد و از یک نظر ارتباط پیدا می‌کند با نظام اقتصادی اسلام و از نظر دیگر ارتباط دارد با نظام حکومتی و سیاسی اسلامی». این بیان گویای نگاه دقیق سیاسی ایشان است.

آسیب‌هایی که تفسیر سیاسی قرآن با آن روبه‌رو است پرشمار است. مثلاً گاهی وضعیت زمانه و روزگار به گونه‌ای است که مفسر را به سمت برداشت نادرست می‌کشاند. شهید مطهری با همه آن‌ها مبازره دارد. مثلاً آسیب‌ها را از منظر زمینه‌های انگیزشی و روانی و عاطفی می‌توان گزارش کرد. برای نمونه گاهی «انفعال در برابر نظریات غیرقطعیِ دانش سیاسی موجود و تطبیق قرآن بر آن‌ها»، بستر برداشت‌های نادرست می‌شود. زمانی «ایجاد پوشش برای اهداف ضددینی» انگیزه اشخاص و مکاتب برای ارائه برداشت‌های سیاسی نادرست از قرآن است، به گونه‌ای که قرآن را مؤید نگاه‌های مکاتب و آرای آن‌ها می‌نمایاند و موجب ظهور برداشت‌های التقاطی از قرآن در حوزه حیات سیاسی می‌شود که شهید مطهری از جمله مبارزان با این رویکرد مخرب شمرده می‌شود.

خروش‌های علمی، اوج بصیرت سیاسی

یکی از معضلات جدی که استاد شهید با آن روبه‌رو بود مسئله التقاط بود. ما در این دوران با بسترسازیِ «رویکرد التقاطی» برای آسیب دیدن برداشت‌های سیاسی مواجه بودیم. می‌دانید که التقاط عنوان عامی است که گروه‌های متعددی ذیل آن گرد می‌آیند از جمله: ۱- گروه‌هایی که برداشت‌های کارکردگرایانه و جامعه گرایانه و سوسیالیستی از قرآن دارند. ۲- گروه‌هایی که نگرش متأثر از معرفت‌شناسی غربی دارند.

طرفداران رویکرد مارکسیستی و سوسیالیستی، قرآن و دیگر متون اسلامی را ابزار و متنِ انقلابی (مارکسیستی، سوسیالیستی) می‌دانستند. از این جریان‌ها در ادبیات شهید مطهری با عنوان «ماتریالیسم اغفال شده یا منافق» یاد می‌شود. بیان ایشان چنین است.

«ماتریالیسم در ایران در یکی دو سال اخیر به نیرنگ تازه‌ای بس خطرناک‌تر از تحریف شخصیت‌ها دست زده است و آن تحریف آیات قرآن کریم وتفسیرهای مادی محتوای آیات با حفظ پوشش ظاهری الفاظ است». این دست خروش‌های علمی، اوج بصیرت سیاسی در عرصه تفسیری استاد را نمایان می‌کند و البته ادامه همین هوشیاری و آگاهی‌ها بود که استاد را به افتخار شهادت رساند.

از مبارزه استاد با انحراف برداشت‌ها از قرآن در مورد این جریان نمونه‌های بسیاری نقل شده است. یکی از آن‌ها مربوط به مواجهه علمی استاد شهید با دکتر شریعتی است. ایشان روش فهم قرآن توسط شریعتی را آسیب دیده می‌دانست. البته در بحث روشنفکری دینی، شریعتی از افراد مؤثر در رویکرد علمی اجتماعی است. وی در فهم مفاهیم قرآن از روش‌های «ساختارشناسی اجتماعی» و مبتنی بر دیدگاهای جامعه‌شناسی تأثیر پذیرفته بود و برداشت‌هایی تفسیری در چارچوب فضای اندیشگی جامعه‌شناسی غربی ارائه می‌کرد. نگرش طبقاتی با محوریت غنی و فقیر و تفسیر تضادهای اجتماعی و دینی بر این مبنا در آثار شریعتی حضور پررنگی دارد و البته شهید مطهری آن را نقد می‌کند و معتقد است گرایش فقرا و محرومان به پیامبران و رویارویی با اغنیا را نباید با تحلیل طبقاتی توجیه کرد. همچنان که همه مؤمنان و موحدان و انقلابگران توحیدی از طبقه مستضعف نبودند و پیامبران، فطرت‌های ناآلوده یا کم آلوده را از طبقات استضعاف‌گر شکار می‌کردند و آن‌ها را علیه خودشان (توبه) یا علیه طبقه‌شان (انقلاب) برمی‌شوراندند، همه طبقه مستضعف نیز در زمره مؤمنان و انقلابگران توحیدی نبودند. از نظر وی قرآن صحنه‌های مختلفی می‌آورد که گروه‌هایی از مستضعفان را محکوم و داخل تیپ کافران و مشمولان عذاب الهی معرفی می‌کند.

منبع: روزنامه قدس

دیگر خبرها

  • تصاویر جنجالی بی‌احترامی اردوغان به نخست وزیر هلند
  • مطهری؛ مدافع کیان سیاسی قرآن کریم
  • اردوغان از دست دادن با مارک روته اجتناب کرد؟ + فیلم | وقتی دست آقای سیاستمدار روی هوا ماند!
  • اردوغان از دست دادن با مارک روته اجتناب کرد+ فیلم
  • سودای هلند برای ریاست بر ناتو و نقش ترکیه
  • پاسخ کیهان به گزارش بی بی سی در باره نیکا شاه کرمی
  • نقش جاده ابریشم ترکیه در معادلات خاورمیانه/ اردوغان پروژه آمریکا را دور زد؟
  • احمد داود اوغلو با هنیه دیدار کرد
  • رسانه عبری: باکو میانجی بالقوه تل‌آویو و آنکارا است
  • مقامات سیاسی ترکیه و دردسر خودروهای لوکس